Laatst bijgewerkt: juli 2019

Het vrouwenlichaam is anders dan het mannenlichaam. Dat is een open deur, maar in de medische wetenschap wordt nog steeds vaak de man als maatstaf genomen. Voor vrouwen kan ik speciaal onderstaande supplementen aanbevelen.

Lees hier ook: Supplementen slikken, is dat gezond?

Maar eerst nog even dit… supplementen zijn geen vervanging van gezonde voeding :-). Dus zorg eerst dat je je leefstijl gezond(er) maakt en kijk dan of je nog wat extra’s nodig hebt. Bijvoorbeeld omdat je veel stress hebt, bij ziekte, in de overgang of omdat je weinig zonlicht ziet.

Inhoudsopgave


Voor vrouwen kan ik speciaal deze supplementen aanbevelen (met dank aan Kris Carr en Dr. Frank Lipman):

1. Multi-vitamine

Neem een goede multivitamine als je voeding niet optimaal is. Eet je vaak uit pakjes of in restaurants? Sla je maaltijden over en kom je niet aan 300 gram groente per dag? Neem dan een multivitamine van een goed merk, bijvoorbeeld Solgar. Of ga je leefstijl aanpassen, dat is nog beter! Kies dan voor het Buikvet Burner Programma.

Onze Top Keuzes voor Multivitaminen (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Strata Fem van Orthica
  • Female Multiple van Solgar

In de overgang:

  • VM-Prime for Women van Solgar
  • Menopauze Protect van Orthica

2. Vitamin D3, 1000 iu

In Nederland heeft het merendeel van de mensen een tekort aan vitamine D3. Dat komt omdat we weinig zonlicht krijgen en áls we al in de zon zitten, dan met beschermingsfactor 25. Daarom adviseer ik een goede vitamine D3 te nemen, minstens 1000 iu (“international unit”). Vitamine D3 helpt botontkalking te voorkomen, zodat je minder snel wat breekt bij een val. Ook heb je vitamine D3 nodig voor je spieren. Als je merkt dat je moeilijker beweegt zou dit op een tekort aan vitamine D3 kunnen duiden.
Aanbevolen wordt om D3 te combineren met K2 (45 mcg), voor een betere bescherming van je botten.

Onze Top Keuzes voor vitamine D3 en K2(verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Vitamin D-3 25 µg/1000 IU tabletten van Solgar
  • Super D3 25 mcg (1000 IE) van Vitaminhealth
  • Super Vitamine K2 180 mcg (MenaQ7)
  • Vitamin K-2 100 µg (menaquinon-7, vitamine K)

3. Vers gemalen lijnzaad

Lijnzaad ondersteunt de ontgifting van je lichaam en helpt je hormonen in balans te blijven. Voeg  dagelijks 1 theelepel vers gemalen lijnzaad toe aan je ontbijt of smoothie.

4. Magnesium (de meeste vrouwen hebben een tekort)

Magnesium ondersteunt gezonde botten, een goede slaap, ontspannen spieren en een evenwichtig humeur. Je vindt magnesium in groene bladgroente, noten, zaden, peulvruchten en donkere chocola. Vooral spinazie, pompoenpitten en zwarte bonen zijn rijk aan magnesium.  Eet je te weinig van deze gezonde producten? Dan kun je een tekort aan magnesium opbouwen. Dit komt veel voor. Je merkt het als je niet kunt ontspannen, slecht slaapt, stijve spieren hebt, obstipatie en een hoge bloeddruk. Neem dan een magnesium supplement voordat je gaat slapen.

Lees ook: Stijf? Spierpijn? Moe? Misschien heb je een tekort aan magnesium…

De aanbevolen dosis voor magnesium is 300 mg per dag. Soms heb je meer nodig, voor de meeste mensen is 400 – 1000 mg goed. De best opneembare vormen zijn
magnesium citraat, glycinaat tauraat of aspartaate, ook chelaten zijn goed. Vermijd magnesium carbonaat, sulfaat, gluconate en oxide. Deze vormen worden slecht opgenomen door je lichaam. Ze zijn goedkoop, je vindt ze vaak in goedkope supplementen. Heb je een nieraandoening of zware hartklachten overleg dan eerst met je arts voordat je magnesium supplementen neemt.

Onze Top Keuzes voor Magnesium (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Solgar Vitamins Chelated Magnesium
  • Vitaminhealth – Super Magnesium

5. Probiotica

Een ander goed supplement voor vrouwen is probiotica. Probiotica zijn bacteriën die helpen je darmflora gezond te houden. Probiotica versterken je immuunsysteem door je darmen te helpen bij het opnemen van voedingsstoffen. 80% van je immuunsysteem zit in je spijsvertering. Als goede bacteriën worden vernietigd door stress, slechte voeding of antibiotica kunnen probiotica helpen je spijsvertering weer in balans te brengen.

Mocht je darmklachten hebben, dan zou ik eerst zo clean mogelijk gaan eten en alle brood en pasta minstens vier weken vermijden. Kijk dan hoe je je voelt. Heb je dan nog steeds darmklachten, laat dan ook de bonen en noten weg, ondersteun je darmen met probiotica en raadpleeg een arts. Kies dan wel voor een goede probiotica van bijvoorbeeld Solga, Orthica of Vitals.

Heb je last van een opgeblazen gevoel in je buik? Neem dan probiotica om de bacteriebalans in je darmen te herstellen en je spijsvertering te optimaliseren.

Onze Top Keuzes voor Probiotica (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Orthica Orthiflor Original
  • Golden Naturals Probiotica plus

6. Geen ijzer

Neem nooit op eigen houtje ijzer supplementen. Je hebt alleen ijzer nodig als je een tekort aan rode bloedlichaampjes hebt, dit moet een arts eerst constateren. IJzer is een oxidant en te veel ijzer kan leiden tot hart- en vaatziekten, vooral bij oudere vrouwen. Kies daarom ook een multivitamine zonder ijzer. De meeste multivitaminen voor 45+ vrouwen bevatten geen ijzer.

7. Jodium

Veel mensen hebben tekort aan jodium, vooral als je geen of weinig brood eet. Zorg dat je minstens 2 keer per week iets van zeewier of kelp in je menu opneemt. Zelf doe ik regelmatig kelpnoedels in mijn avondeten. Daarnaast zou je kelptabletjes kunnen nemen van bijvoorbeeld Solgar. Je lichaam heeft jodium nodig voor een goede schildklierfunctie. Overleg eerst met je arts, voordat je zelf met jodium gaat experimenteren. Wat zijn signalen van een jodiumtekort?

Depressie, moeite om af te vallen, droge huid, hoofdpijn, vermoeidheid, slecht geheugen, menstruatiepijn, koude handen en voeten, moeite met concentreren, dunner wordend haar,  opstopping, zwakke spieren en stijve gewrichten.

Onze Top Keuzes voor Jodium (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Kelp 150 van Orthica
  • Kelp (jodium) van Lamberts
  • Kelpnoedels (biowinkel)

8. Vitamine B-12/B-complex

Vitamine B12 is vooral belangrijk voor vegetariërs. Als je vitamine B12-supplementen neemt, leg de pil dan onder je tong. B12 wordt op die manier sneller in je bloed opgenomen. Kies een B12 in de vorm van methylcobalamine, bijvoorbeeld van Solgar, omdat je lichaam deze vorm van B12 het beste opneemt. Heb je last van hoofdpijn, vermoeidheid, stress of menstruatiepijn? Neem dan een B-complex. Daar zit ook B12 in en daarnaast nog 7 andere B’s.

Onze Top Keuzes voor B12 (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Vitamin B-12 1000 µg nuggets (B12 zuigtabletten) van Solgar
  • Actief Vitamine B12 van Essential Organics Puur Biologisch

Onze Top Keuzes voor B-Complex:

  • B 50 Complex van Vitaminhealth
  • Vitamin B Complex “100” van Solgar

9. Bijnieruitputting supplementen

Als je chronisch moe bent, je wazig in je hoofd voelt en slecht slaapt zou het kunnen dat je bijnieren uit balans zijn. Overleg met je arts. Ik adviseer de volgende supplementen als je een bijnieruitputting hebt.

Onze Top Keuzes bij bijnieruitputting (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Adrenal Plus van Sanopharm
  • Balance Rhodiola Complex van Solgar

10. Kurkuma supplementen

Kurkuma (geelwortel) is wat mij betreft echt een superfood. Het is een gemberachtige wortel met een oranjegele kleur. De stof curcumine in kurkuma helpt ontstekingen te verminderen. Ook kan kurkuma vermoeidheid tegengaan, je stemming verbeteren en je helpen beter te denken.

Rasp elke dag wat verse kurkuma door je groente-juice of door je roerbakschotel en combineer het met gemalen zwarte peper voor een betere opnamen. Doe wel handschoenen aan want je krijg er gele handen van :-). Kurkuma kun je ook in poedervorm kopen. Kom je er niet aan toe voldoende kurkuma te eten, dan kun je het ook in supplementvorm kopen! Kies dan wel voor een goed merk, zoals Solgar.

Onze Top Keuzes voor Kurkuma supplementen (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Full Spectrum Curcumine van Solgar
  • Curcumine SLCP (kurkuma) van Vitals

11. Chlorella, spirulina, Green blends

Voor je energie kun je elke dag een eetlepel spirulina of chlorella door je groentesap doen. Ook heb je speciale mixen (“blends”) van meerdere groene poeders. De groene poeders bevatten veel chlorofyl en geven je energie. Daarnaast zijn ze rijk aan vitaminen, mineralen, anti-oxidanten, enzymen en fytonutriënten. Zelf neem ik Spirulina (Royal green) en chlorella van Mattison.

Onze Top Keuzes voor “greens” (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Royal Green Spirulina van Royal Green
  • Vital Green Chlorella tabletten

Ik hoop dat ik je met deze tips weer een stap verder help met de Gezonde Lifestyle. Welke supplementen zou jij nog willen toevoegen aan dit overzicht van aanbevolen supplementen voor vrouwen? Laat het me weten!

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

GEZOND AFVALLEN? START HIER

Wil je GEZOND AFVALLEN, zodat je weer lekker in je kleren past? Begin dan vandaag nog met het Buikvet Burner Programma en ontdek hoe je gezond afvalt met blijvend resultaat...

JA, IK WIL GEZOND AFVALLEN >>
"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka
"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula
"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny