Het vrouwenlichaam is anders dan het mannenlichaam. Dat is een open deur, maar in de medische wetenschap wordt nog steeds vaak de man als maatstaf genomen. Voor vrouwen kan ik speciaal onderstaande supplementen aanbevelen.

Lees hier ook: Supplementen slikken, is dat gezond?

Maar eerst nog even dit… supplementen zijn geen vervanging van gezonde voeding :-). Dus zorg eerst dat je je leefstijl gezond(er) maakt en kijk dan of je nog wat extra’s nodig hebt.

Inhoudsopgave


Voor vrouwen kan ik speciaal deze supplementen aanbevelen (met dank aan Kris Carr en Dr. Frank Lipman):

1. Multi-vitamine

Als je denkt dat je voeding niet optimaal is, zou je een multi-vitamine kunnen nemen. Bijvoorbeeld als je vaak uit pakjes eet of in restaurants, af als je niet aan 300 gram groente per dag komt.

Een multivitamine kan dan een waardevolle aanvulling op de voeding zijn. Kies voor een goed merk, bijvoorbeeld Solgar. Een goede multivitamine in aanvulling op een gezond eetpatroon heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Het bevat een groot aantal vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft.

Onze Top Keuzes voor Multivitaminen (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Solgar Vitamins Omnium®
  • Female Multiple van Solgar

In de overgang:

  • VM-Prime for Women van Solgar
  • Menopauze Protect van Orthica

2. Vitamin D3, 1000 iu

In Nederland heeft het merendeel van de mensen een tekort aan vitamine D3. Dat komt omdat we weinig zonlicht krijgen en áls we al in de zon zitten, dan met beschermingsfactor 25. Daarom adviseer ik een goede vitamine D3 te nemen, 1000 iu (“international unit”). itamine D verhoogt de opname van calcium in de botten en heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.

Van vitamine D kun je ook teveel nemen, de veilige grens ligt volgens wetenschappers bij 4000 iu. Neem je meer, dan heb je een verhoogd risico op hartklachten. Raadpleeg ook je arts.

Aanbevolen wordt om D3 te combineren met K2 (45 mcg), voor een betere bescherming van je botten.

Onze Top Keuzes voor vitamine D3 en K2(verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Vitamin D-3 25 µg/1000 IU tabletten van Solgar
  • Super D3 25 mcg (1000 IE) van Vitaminhealth
  • Super Vitamine K2 180 mcg (MenaQ7)
  • Vitamin K-2 100 µg (menaquinon-7, vitamine K)

3. Vers gemalen lijnzaad

Lijnzaad ondersteunt de reiniging van je lichaam en helpt je hormonen in balans te blijven. Voeg  dagelijks 1 theelepel vers gemalen lijnzaad toe aan je ontbijt of smoothie.

4. Magnesium (de meeste vrouwen hebben een tekort)

Magnesium ondersteunt gezonde botten, een goede slaap, ontspannen spieren en een evenwichtig humeur. Je vindt magnesium in groene bladgroente, noten, zaden, peulvruchten en donkere chocola. Vooral spinazie, pompoenpitten en zwarte bonen zijn rijk aan magnesium.

Magnesium heeft een gunstige invloed op de vermindering van vermoeidheid en moeheid. Magnesium is van belang voor het zenuwstelsel, draagt bij aan de aanmaak van bot en aan het normaal functioneren van de spieren.

De aanbevolen dosis voor magnesium is 300 mg per dag. Soms heb je meer nodig, voor de meeste mensen is 400 – 1000 mg goed. Raadpleeg je arts. De best opneembare vormen zijn magnesium citraat, glycinaat tauraat of aspartaate, ook chelaten zijn goed.

Vermijd magnesium carbonaat, sulfaat, gluconate en oxide. Deze vormen worden volgens wetenschappers slecht opgenomen door je lichaam. Ze zijn goedkoop, je vindt ze vaak in goedkope supplementen.

Onze Top Keuzes voor Magnesium (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Solgar Vitamins Chelated Magnesium
  • Vitaminhealth – Super Magnesium

5. Probiotica

Een ander supplement wat aan populariteit wint is probiotica. Probiotica zijn bacteriën die helpen je darmflora gezond te houden. Probiotica ondersteunen de normale werking van je immuunsysteem door je darmen te helpen bij het opnemen van voedingsstoffen. 80% van je immuunsysteem zit in je spijsvertering. Als goede bacteriën worden vernietigd door stress, slechte voeding of antibiotica kunnen probiotica helpen je spijsvertering weer in balans te brengen.

Mocht je darmklachten hebben, dan zou ik eerst zo clean mogelijk gaan eten en alle brood, pasta en zuivel minstens 4 weken vermijden. Kijk dan hoe je je voelt. Heb je dan nog steeds darmklachten, laat dan ook de bonen en noten weg, ondersteun je darmen met probiotica en raadpleeg een arts. Kies dan wel voor een goede probiotica van bijvoorbeeld Solgar, Orthica of Vitals.

Onze Top Keuzes voor Probiotica (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Orthica Orthiflor Original
  • Golden Naturals Probiotica plus

Mocht je darmklachten hebben, dan zou ik eerst zo clean mogelijk gaan eten en alle brood en pasta minstens vier weken vermijden. Kijk dan hoe je je voelt. Heb je dan nog steeds darmklachten, laat dan ook de bonen en noten weg, ondersteun je darmen met probiotica en raadpleeg een arts. Kies dan wel voor een goede probiotica van bijvoorbeeld Solga, Orthica of Vitals.

Onze Top Keuzes voor Probiotica (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Orthica Orthiflor Original
  • Golden Naturals Probiotica plus

6. Geen ijzer

Neem nooit op eigen houtje ijzer supplementen. Je hebt alleen ijzer nodig als je een tekort aan rode bloedlichaampjes hebt, dit moet een arts eerst constateren. IJzer is een oxidant en te veel ijzer kan leiden tot hart- en vaatziekten, vooral bij oudere vrouwen. Kies daarom ook een multivitamine zonder ijzer. De meeste multivitaminen voor 45+ vrouwen bevatten geen ijzer.

7. Jodium

Je lichaam heeft jodium nodig voor een goede schildklierfunctie. In Nederland wordt om die reden jodium toegevoegd aan brood. Eet je  weinig of geen brood? Zorg dan dat je andere jodiumrijke voeding neemt. Zelf doe ik twee keer per week zeewier of kelp in mijn salade of avondeten.

Wat kunnen signalen zijn van een tekort aan jodium? Depressie, moeite om af te vallen, droge huid, hoofdpijn, vermoeidheid, slecht geheugen, menstruatiepijn, koude handen en voeten, moeite met concentreren, dunner wordend haar, opstopping, zwakke spieren en stijve gewrichten. Overleg eerst met je arts, voordat je zelf met jodiumsupplementen gaat experimenteren.

8. Vitamine B-12/B-complex

Vitamine B12 is vooral belangrijk voor vegetariërs, omdat het niet in planten voorkomt.  Als je vitamine B12-supplementen neemt, leg de pil dan onder je tong. B12 wordt op die manier sneller in je bloed opgenomen. Kies een B12 in de vorm van methylcobalamine, bijvoorbeeld van Solgar, omdat je lichaam deze vorm van B12 het beste opneemt. Vitamine B12 draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid en moeheid. Ook activeert het de natuurlijke energie in het lichaam.

Onze Top Keuzes voor B12 (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl)

  • Vitamin B-12 1000 µg nuggets (B12 zuigtabletten) van Solgar
  • Actief Vitamine B12 van Essential Organics Puur Biologisch

Onze Top Keuzes voor B-Complex:

  • B 50 Complex van Vitaminhealth
  • Vitamin B Complex “100” van Solgar

9. Kurkuma supplementen

Kurkuma (geelwortel) is een gemberachtige wortel met een oranjegele kleur. Kurkuma wordt vaak ingezet ter ondersteuning van de stofwisseling en het immuunsysteem.

Daarnaast kan de stof curcumine uit kurkuma bijdragen aan de reinigende werking van de lever en het behoud van soepele gewrichten. Tot slot is het goed voor hart en bloedvaten en ondersteunt het de werking van het zenuwstelsel.

Let op: sommige mensen kunnen beter geen kurkuma nemen, bijvoorbeeld als je bloedverdunners gebruikt. Raadpleeg bij twijfel je huisarts.

Je kunt ook verse kurkuma nemen, maar deze moet je dan eerst even koken, omdat rauwe kurkuma giftige stoffen bevat. Rasp de verse kurkuma in een laagje water en laat dit even 8 tot 10 minuten koken. Doe wel handschoenen aan want je krijg er gele handen van :-).

Kurkuma kun je ook in poedervorm kopen. Kom je er niet aan toe voldoende kurkuma te eten, dan kun je het ook in supplementvorm kopen. Kies dan wel voor een goed merk, zoals Solgar. Lees altijd de bijsluiter en als je bijvoorbeeld medicijnen slikt, raadpleeg dan je eerst je huisarts.

Onze Top Keuzes voor Kurkuma supplementen (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Vitaminhealth Super curcuma SLCP (Longvida curcumine)
  • Phytostandard Kurkuma

10. Chlorella poeder, spirulina poeder, green blends

Chlorella, spirulina en speciale mixen (“blends”) van meerdere groene poeders hebben een gunstige invloed op de gezondheid. Chlorella is een zoetwateralg die een van de hoogste concentraties aan chlorofyl bevat.

Onze Top Keuzes voor groene poeders – chlorella, spirulina en andere groene poeders – (verkrijgbaar bij Vitaminstore.nl):

  • Mattisson Healthstyle Absolute Spirulina Poeder
  • Purasana Chlorella powder

Ik hoop dat ik je met deze tips weer een stap verder help met de Gezonde Lifestyle. Welke supplementen zou jij nog willen toevoegen aan dit overzicht van aanbevolen supplementen voor vrouwen? Laat het me weten!

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

13 Comments

  1. rita 13 november 2020 at 12:04 - Reply

    bedankt voor alle goede tips !
    maar wat met verhoogde bloeddruk sedert menopauze ,
    niettegenstaande gezonde voeding ?

    • Inge 13 november 2020 at 16:10 - Reply

      Hoi Rita, in de menopauze verandert er van alles in je lichaam. Ook een hoge bloeddruk kan optreden, maar vaak duidt dat toch nog wel op ongezonde elementen in je leefstijl. Ik maak vaak mee dat iemand denkt gezond te eten, maar als ik er naar kijk, zie ik dan nog veel mogelijkheden voor verbetering. Zou je eens een dag kunnen opschrijven wat je allemaal eet en drinkt en dat aan mij mailen? [email protected]
      Groetjes,
      Inge

  2. Roos 9 juli 2018 at 13:34 - Reply

    Leuk artikel, dank. Breng al veel van je tips in de praktijk. Mijn vraag is, zijn alle beschreven vitamines, zoals boven beschreven, samen niet teveel?

    • Thecla 10 juli 2018 at 09:53 - Reply

      Hallo Roos,

      Wat leuk om te lezen dat je veel van Inge haar tips in de praktijk brengt. Supplementen zijn geen vervanging van gezonde voeding :-). Dus zorg dat je gezond leeft en kan dan welke extra’s je misschien nodig hebtuit deze blogpost. Bijvoorbeeld omdat je veel stress hebt, bij ziekte, in de overgang of omdat je weinig zonlicht ziet.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  3. Adry van Heyningen 21 mei 2018 at 23:21 - Reply

    Beste Inge,

    In hoeverre kun je alleen volstaan met een multivitamine wat betreft de nodige vitamines?
    Want vitamine B12 , vitamine D en Magnesium zitten hier toch ook in? Of moet je dit ernaast nog innemen?

    Alvast bedankt voor je reactie.

    Adry

    • Thecla 22 mei 2018 at 16:09 - Reply

      Hallo Adry,

      In een multi zit een kleine hoeveelheid vit B12, vit D en magnesium. Vergeet niet dat supplementen een volwaardig voedingspatroon niet vervangen. Eet je er ook clean bij?

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  4. Sia 11 november 2017 at 13:06 - Reply

    Hallo Inge,
    Hoe is de Royal Green Multi Woman vitamines? Ik
    zou deze graag willen aanschaffen maar weet niet in hoeverre dit een “schoon” product is èn of het B6 gehalte niet te hoog is (wat veelal wel het geval is)
    BVD

    • Thecla 13 november 2017 at 10:11 - Reply

      Hallo Sia,

      Bedankt voor je bericht. De producten van Royal Green zijn goede producten, ook betaalbaar. Ik durf niet te zeggen of het B6 gehalte in de multi van ze te hoog is. Vraag dat even na bij de Vitaminestore of een natuurdrogist in je buurt.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  5. Annelinde 13 augustus 2017 at 11:36 - Reply

    Beste Inge, ik heb een vraag. Maakt het uit of je chlorella, spirulina savonds smiddags of sochtends in neemt? Deze vraag gaat misschien wel voor elk supplement op. (Behalve magnesium want daar adviseer je savonds in dit artikel) ik kan hier op de verpakking vaak alleen “bij de maaltijd” over vinden.

    • Inge 18 augustus 2017 at 12:38 - Reply

      Hoi Annelinde, zelf neem ik chlorella en spirulina ’s ochtends in mijn groentesap of avocado smoothie. Maar voor zover ik kan nagaan maakt het niet uit wanneer je het neemt.

  6. Didy 10 mei 2017 at 13:43 - Reply

    Ook ik ben een vrouw in de overgang, heb geen klachten ook niet gehad. Mijn gewicht is prima zelfs minder dan voor de overgang en ik voel me goed. Probeer goed op te letten wat ik eet.
    Wel heb ik een trage schildklier en gebruik daar medicatie voor.
    Ik heb het boek blije darmen in huis en de recepten zijn heerlijk.

  7. Denise Schlenter 30 oktober 2016 at 16:33 - Reply

    Het doet mij deugd dat ik als vrouw in de overgang, met een trage schildklier al op de goede weg zit met het nemen van bovengenoemde supplementen zoals magnesium (meta relax), kurkuma (vitals), probiotica (Orthica orthiflor fem!).
    Daarnaast gebruik ik zink en ga ik mijn multivitamine van Bocusan checken op ijzer.
    Bedankt voor de tips.

    • Inge 30 oktober 2016 at 17:58 - Reply

      Hoi Denise, top!

Leave A Comment

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

GEZOND AFVALLEN? JUIST NU!

Wil je GEZOND AFVALLEN, zodat je fit bent en weer lekker in je kleren past? Doe dan nu thuis het Buikvet Burner Programma!

JA, IK WIL AFVALLEN >>

"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka

"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula

"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny

Jouw Volgende Stap

Inge van Haselen is internationaal gecertificeerd Healthcoach en Personal Trainer. Zij helpt mensen bij hun volgende stap naar de gezonde lifestyle. Ontdek wat Inge voor jou kan betekenen!

Volg Inge ook op Facebook

Ervaringen Van Anderen

“mijn energie neemt zienderogen toe, ik vind het eten echt lekker en ook de workout vind ik fijn.”

~ Sanne

“Ik voel me goed. iedereen zegt dat ik er goed uit zie. Het lukt me langzaam aan steeds meer het menu te implementeren in m’n dagen. Ondertussen ben ik 6 kg afgevallen. dat voelt erg goed. Ik merk ook minder last te hebben van een dip na de lunch.”

~ Suzanne

“Ik ben blij dat ik de kuur heb gedaan..ben 4.5kg afgevallen”

~ Maureen

“Vandaag begonnen met de kuur! Boodschappen gedaan voor de hele week dus geen uitweg meer!”

~ Evelien

“De ontspanningsoefening vind ik heerlijk. Ik val prompt in slaap!”

~ Ingrid

“Goed ook dat er aandacht is voor het mentale stuk. Dat wordt volgens mij veel te vaak vergeten!”

~ Helen

The Buzz…