In het park zie ik steeds meer mensen hardlopen, ook veel beginners. Veel mensen denken dat je het meeste afvalt door te hardlopen. Dat is een misverstand. Op zich is het prima dat je in beweging komt, maar hardlopen is veel te eenzijdig als je er verder niks bij doet. Je risico op blessures is hoog en het rendement voor je lichaam relatief laag. Wist je dat krachttraining veel effectiever is dan hardlopen als je wilt afvallen? Daarnaast is het ook nog eens veel beter voor je gewrichten. Ik adviseer je daarom een combinatie te doen en ik leg je uit waarom.

Inhoudsopgave

Wat zijn krachtoefeningen?

Wat zijn krachtoefeningen?

Wat zijn krachtoefeningen?

Krachtoefeningen zijn oefeningen die je doet met gewichten, op apparaten of op de mat met je eigen gewicht. De nadruk ligt op het versterken van je spieren en niet op je conditie.

Je doet de oefeningen op een gecontroleerde manier en maakt elke oefening steeds iets zwaarder, zodat je spierkracht vooruit gaat. Dit is een ander soort training dan hardlopen en fietsen, daarbij gaat het veel meer om je uithoudingsvermogen.

Misverstanden over krachtoefeningen

Veel mensen, vooral vrouwen, denken nog steeds dat krachttraining alleen iets is voor goedgetrainde sporters. Dat is een misverstand. Krachtoefeningen zijn voor iedereen op elk niveau en op elke leeftijd goed. Alleen al door oefeningen te doen met je eigen lichaamsgewicht kun je heel veel resultaat bereiken en je lichaam een stuk sterker, slanker en fitter maken. Dat kan op elk niveau! Dus ook jij kunt krachtoefeningen doen met heel weinig middelen. Ik geef je zo een paar tips.

Van krachtoefeningen val je meer af dan van hardlopen

Ook denken veel vrouwen dat je van krachttraining aankomt, wat natuurlijk onzin is, je valt er juist van af! De meeste mensen weten dat niet. Daarom zie ik in het park zoveel mensen hardlopen en staan veel vrouwen in de sportschool alleen maar op een crosstrainer, fiets of hardloopband. Dat is op zich goed voor je hart en je conditie, maar voor je vetverbranding kun je beter ook krachtoefeningen gaan doen!

Direct aan de slag? Bekijk hier: “5 Korte oefeningen om in vorm te blijven”

Waarom is trainen met gewichten of met je eigen lichaamsgewicht goed?

Bij krachtoefeningen of spierversterkende oefeningen concentreer je je op het sterker maken van je spieren, pezen, banden, gewrichten en botstructuur. Het gaat dus niet om je conditie, maar om je kracht. Op een gecontroleerde manier doe je oefeningen waarmee je je spieren bijna tot het uiterste belast. Daarna bouw je een rustperiode in van minimaal 48 uur. In die tijd krijgen je spieren tijd om te herstellen en sterker te worden.

Een mooie vorm in je lichaam en je vetverbranding gaat omhoog

Door je spieren sterker te maken krijg je een mooie vorm in je lichaam en je vetverbranding gaat omhoog, ook in rust. Je bereikt deze dingen niet met hardlopen. Integendeel, als je alleen hardloopt belast je je spieren, pezen, banden en gewrichten en doe je niks voor je botstructuur en de vorm van je lichaam. Daarom zie ik veel mensen geblesseerd raken door het hardlopen en lopen veel hardlopers een beetje gebogen.

Bekijk ook deze oefeningen voor een goede houding.

Wil je nog meer je vetverbranding activeren? Doe dan ook deze cardio-interval training.

Goed tegen osteoporose en het vertraagt de veroudering

Een ander bijkomend voordeel van spierversterkende oefeningen is dat je in het dagelijks leven minder kwetsbaar bent. Je botstructuur wordt sterker en je beweegt makkelijker, zodat je minder snel iets breekt. Ook helpt krachttraining tegen osteoporose. Je kunt tot op hoge leeftijd aan krachttraining beginnen en er mee doorgaan. Het vertraagt de veroudering van je cellen en is goed voor je slaap. Tot slot is krachttraining ook goed voor je humeur omdat je lichaam meer dopamine en serotonine aanmaakt.

Lees ook: Osteoporose – 3 Tips om botontkalking te voorkomen

Zijn Bodypump, Pilates en andere groepslessen ook goed?

Vaak krijg ik de vraag of groepslessen zoals Bodypump en Pilates ook gelden als krachttraining? Op zich zijn deze groepslessen prima, maar ze vervangen niet de krachttraining! Deze groepslessen zijn een tussenvorm, de zogeheten kracht-uithoudings-trainingen, waarbij je zowel je conditie als je kracht verbetert. Ik leg het uit.

Bij Bodypump train je kracht-uithouding, het is een tussenvorm

Bij Bodypump gebruik je een stang met gewichten. Op de maat van muziek werk je een trainingsprogramma voor de grote spiergroepen af. Je bepaalt zelf hoeveel gewicht je op je stang neemt. De oefeningen zijn per spiergroep steeds min of meer hetzelfde. Elke 3 maanden verandert de muziek en het schema, maar in grote lijnen doe je dezelfde bewegingen. De oefeningen gaan in een vrij hoog tempo en met veel herhalingen. Mijn advies is om naast Bodypump ook krachttraining te doen, waarbij je ook andere spiergroepen pakt en waarbij je minder herhalingen, langzamer en met zwaardere gewichten. Je zult het effect merken!

Pilates is goed voor het centrum van je lichaam, maar doe ook krachttraining

Pilates is een lichte vorm van krachttraining, voornamelijk gericht op het versterken van je bekken, buik en onderrug.

Het is goed voor je houding, balans en interne coordinatie. Dit is op zich heel goed, maar je beenspieren en armen komen nauwelijks aan bod en je valt er niet van af. Daarom adviseer ik je naast Pilates ook spierversterkende oefeningen te doen.

Welke oefeningen kun je doen?

Welke oefeningen zou je dan kunnen doen? Als je net begint is het belangrijk eerst de grote spiergroepen te trainen: borst, benen, billen, rug en schouders en het steeds iets zwaarder te maken. Hier heb ik in mijn programma’s supergoede oefeningen voor die je thuis kunt doen. Zoals in het het Buikvet Burner Programma. Daarin ontvang je vier weken lang elke week een nieuwe online workout-video. Dat werkt echt supergoed in combinatie met de voedingslessen en na vier weken ben je al met sprongen vooruit gegaan.

Krachtoefeningen zijn de beste manier om af te vallen!

Krachtoefeningen zijn een goede ondersteuning bij het afvallen. Dat weten de meeste mensen niet, die denken dat je eindeloos moet hardlopen, fietsen of crosstrainen. Door je spieren sterker te maken verhoog je je verbranding ook als je slaapt of zit, dit heet het rustmetabolisme. Dus hoe meer spieren je hebt, hoe hoger je verbranding. Daarnaast zijn spierversterkende oefeningen belangrijk voor je botstructuur en gewrichten.

Je krijgt een mooie vorm in je lichaam

Ook helpen de oefeningen je om vorm in je lichaam te houden (of te krijgen ;-)). Ik ken mensen die tientallen kilo’s zijn afgevallen en er daarna nog steeds vormeloos uitzien. Dat is zonde en dat kan beter als je tijdens het afvallen krachtoefeningen doet! Door spierversterkende oefeningen te doen versnel je het afvallen en je krijgt een mooie, jonge houding. Ook maken de oefeningen het makkelijker om op gewicht te blijven.

Iedereen kan bewegen, begin vandaag nog

Goed bewegen is superbelangrijk en iedereen kan op elk niveau en met weinig middelen zelf heel veel doen. Ga lekker thuis spierversterkende oefeningen doen en wissel dit af met lekker buiten lopen of hardlopen. Daar heb je heel weinig voor nodig en je kunt vandaag nog beginnen. Doe de oefeningen op je eigen niveau en bouw het rustig op, dan zul je merken dat je vooruit gaat.

Lees ook: Waarom langer dan 2 uur zitten ongezond is…

Combineer je inspanningen met Clean Eating

Als je eenmaal begint met bewegen is het ook belangrijk je voeding gezonder te maken, anders ben je water naar de zee aan het dragen. Gezonde voeding bepaalt voor 60% je resultaat, en het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Vaak helpen een paar kleine aanpassingen in je ontbijt en snacks al om resultaat te zien.

Mijn ervaring met mijn klanten is dat je in een paar weken al kilo’s afvalt als je ’s ochtends je boterhammen vervangt door havermout of een van mijn ontbijtsmoothies

Dus als je wilt afvallen en fit wilt worden, ga dan krachtoefeningen doen en pas je voeding aan. Je vindt veel gezonde ontbijten, snacks, lunches en avondmaaltijden in Je Body In Balans.

Afijn, als je oefeningen opneemt in je dagelijks leven en goed clean gaat eten zul je verbluffende resultaten zien. Heel veel succes! Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan! Er zal een wereld voor je open gaan…

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Doe jij krachtoefeningen of alleen cardio-trainingen? Of train je helemaal niet? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

GEZOND AFVALLEN? START HIER

Wil je GEZOND AFVALLEN, zodat je weer lekker in je kleren past? Begin dan vandaag nog met het Buikvet Burner Programma en ontdek hoe je gezond afvalt met blijvend resultaat...

JA, IK WIL GEZOND AFVALLEN >>
"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka
"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula
"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny