Zonnebloemolie, waarom is het ongezond?

Laatste update:

Zonnebloemolie klinkt “natuurlijk” en “plantaardig”. Maar waarschijnlijk is het ongezond door de chemische bewerking.

Dat blijkt uit onderzoek van ondermeer Dr. Joseph Hibbeln van The National Institute of Health [1]. De bewerkte zonnebloemolie wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en overgewicht.

Als Voedingscoach en Personal trainer zie ik vaak zonnebloemolie staan in de voedingsdagboeken. Terwijl je deze olie waarschijnlijk beter kunt vermijden.

Daarnaast zit deze ongezonde zonnebloemolie ook in veel verpakte producten. Zoals koekjes, crackers, sauzen en kant-en-klaar maaltijden.

Lees hier mijn advies over zonnebloemolie en wat je beter kunt nemen.

Inhoud

Hoe wordt zonnebloemolie gemaakt?

De goedkope, meest gangbare zonnebloemolie wordt gemaakt via een uitgebreide chemische bewerking van zonnebloempitten. Denk aan ontgeuren, bleken, verhitten, abstraheren met petroleum en ontwaxen met zuur [1].

Koud persen is wel mogelijk, maar maakt de olie een stuk duurder. Op sommige plaatsen kun je al koudgeperste zonnebloemolie kopen, dat is prima voor in je salade.

Waarom is zonnebloemolie ongezond?

Zonnebloemolie krijgt dus een zware chemische bewerking. Daardoor verandert de structuur van de olie en ontstaat een overschot aan omega-6 [2].

Hetzelfde geldt trouwens voor sojaolie, arachideolie, palmolie en koolzaadolie.

Ontstekingen, kanker, hart- en vaatziekten

Te veel omega-6 is superslecht voor je gezondheid blijkt uit onderzoek van onder meer Dr. Joseph Hibbeln van The National Institute of Health [3].

Het eten van omega-6 wordt in verband gebracht met ontstekingen. Deze kunnen leiden tot hart- en vaatziekten, vormen van kanker en overgewicht [4].

Het Voedingscentrum zegt juist dat omega-6 goed is voor je hart. Dat maakt de verwarring alleen maar groter. Volgens Dr. Hibbeln is dit nog het gevolg van de sterke verwevenheid tussen de voedingsindustrie en de onderzoekswereld.

Voedingsindustrie

De voedingsindustrie sponsort sinds de jaren 60 veel onderzoeken naar voeding.

Bij nadere beschouwing van de onderzoeksresultaten uit die tijd, blijken de conclusies niet altijd te kloppen. Onlangs werd dit ook bekend over onderzoek naar suiker [5].

Dr. Hibbeln heeft de resultaten van onderzoeken naar “plantaardige” oliën opnieuw bekeken. Hij komt tot de conclusie dat omega-6 de kans op eerder overlijden door hart- en vaatziekten, overgewicht en vormen van kanker verhoogt.

Niet meer natuurlijk

De meeste zonnebloemolie is niet meer natuurlijk. Het komt oorspronkelijk van een plant, maar is daarna zwaar bewerkt, waardoor het ongezond wordt. Hetzelfde geldt trouwens voor sojaolie, arachideolie, palmolie en koolzaadolie.

Zonnebloemolie is toch plantaardig?

Wat altijd verwarrend is, is de term “plantaardig“. Zelf vond ik dat ook lastig, totdat ik me erin ging verdiepen. Wat blijkt? Zonnebloemolie kun je moeilijk verkrijgen door eenvoudig de zonnebloempitten koud te persen, zoals bijvoorbeeld bij olijfolie en kokosolie.

Omega-6 is toch gezond?

En er is meer verwarring. Want omega-3 is gezond en teveel omega-6 niet. Geen wonder dat de meeste mensen hier afhaken, want het lijkt een detail met al die omega’s. Maar lees nog even door want het is heel belangrijk het onderscheid te begrijpen als je je gezondheid belangrijk vindt.

Omega-3 en omega-6 zijn allebei onverzadigde vetzuren, waarvan we vroeger leerden dat die gezond zijn. Alleen is de chemische structuur van omega-3 nét anders dan die van omega-6. De dubbele binding tussen koolstofatomen zit op een andere plaats in het molecuul.

Dit kleine verschil blijkt grote gevolgen te hebben voor je lichaam.

De verhouding omega-3 en omega-6

Voor zover de wetenschap nu reikt, blijkt het vooral belangrijk te zijn dat je omega-3 en omega-6 in gelijke verhoudingen binnen krijgt. Als je natuurlijk zou eten, zou dat vanzelf gaan. Maar door de komst van de zogenaamd “plantaardige olien” in fabrieksproducten is die verhouding helemaal scheef en krijg je al snel veel te veel omega-6 binnen.

Volgens de Amerikaanse arts Dr. Mark Hyman schakelen omega-6 vetten de omega-3 vetten uit.

Dat maakt de situatie voor je lichaam nog erger, want je lichaam heeft omega-3 nodig voor voor onder meer je hersens, voor celreparatie en voor hormoonproductie. Omega-3 ondersteunt bij het voorkomen van depressies, ADHD en Alzheimer [6].

Waar zit zonnebloemolie in?

De meeste mensen kennen zonnebloemolie uit de donkergele plastic flessen.

Wist je dat zonnebloemolie ook in veel fabrieksproducten zit? Zoals koekjes, crackers, snacks, saladesauzen, mayonaise, chips en kant-en-klaar maaltijden. Zonnebloemolie is relatief goedkoop en neutraal van smaak door de chemische bewerking.

De ongezonde variant van zonnebloemolie zich ook in producten uit de biologische winkel. Kijk maar eens op het etiket van een pak koekjes of een fles saladesaus.

10 dagen detoxen

Welke olie kun je het beste gebruiken?

Beste olie voor je salade

Voor het aanmaken van salade-dressings kun je het beste koud-geperste olijfolie nemen. Deze “Extra Virgine” olijfolie is door persen tot stand gekomen, zonder verhitting en zonder chemische processen.

Ook andere koudgeperste oliën zijn goed, het liefst biologisch.

Beste olie voor bakken en braden

Voor bakken en braden kun je beter geen olijfolie gebruiken, omdat olijfolie bij hogere temperaturen gaat oxideren en er ongezonde stoffen vrij komen. Mijn advies is om voor bakken en braden kokosolie of ghee te gebruiken.

Tegenwoordig kun je ook biologische olijfolie kopen, die geschikt is gemaakt voor bakken en braden. Deze olie kan wel tegen hogere temperaturen, maar is wel meer bewerkt dan kokosolie.

Kokosolie kan goed tegen hogere temperaturen en je lichaam breekt de middellange ketens uit kokosolie makkelijk af.

En als je echt zonnebloemolie wilt gebruiken, kies dan voor koudgeperste, biologische zonnebloemolie in een glazen fles. Deze is wél goed.

Is roomboter een goed alternatief voor zonnebloemolie?

Af en toe bakken en braden in roomboter is voor zover nu bekend ook prima. Hier lopen nog veel onderzoeken naar. Het zou wel eens kunnen dat verzadigd vet uit bijvoorbeeld boter toch niet verantwoordelijk is voor een hoog cholesterol en hartziekten.

Als je boter neemt, ga dan op zoek naar boter van grasgevoederde koeien, dit vind je bij natuurwinkels en misschien ook wel bij de grotere supermarkten. Een alternatief is ghee. Dit is geklaarde boter waaruit de eiwitten en zouten zijn verwijderd.

Is margarine een goed alternatief voor zonnebloemolie?

Margarines en bakboters zijn bij uitstek fabrieksproducten. Margarine wordt weer gemaakt van de chemische “plantaardige oliën”, die op zich al ongezond zijn. Negeer de gezondheidsclaims op dit soort pakjes (“goed voor hart en bloedvaten”) [7].

Als je over de hele linie goed clean eet heb je geen margarine nodig. 

Meer informatie over Clean Eating

Vraag en Antwoord over Zonnebloemolie

Is zonnebloemolie gezonder dan olijfolie?

Soms krijg ik de vraag of zonnebloemolie gezonder is dan olijfolie. Dit is op zich niet zomaar te beantwoorden. De goedkope zonnebloemolie in plastic flessen is altijd ongezond.

Maar als je koud geperste zonnebloemolie neemt is dat heel gezond. Het bevat meer vitame E en vitamine K dan olijfolie, maar minder omega-3. Deze koud geperste zonnebloemolie is duurder en moeilijker verkrijgbaar.

Olijfolie bevat meer omega 3-vetzuren, die beschermen tegen hart- en vaatziekten.

Is zonnebloemolie ongezond voor je huid?

Als je de goedkope zonnebloemolie gebruikt in je voeding, dan is dat ook niet goed voor je huid. Omdat zonnebloemolie het risico op vaatziekten verhoogt.

Wanneer je koud geperste zonnebloemolie neemt, is dit juist wel goed. Want koud geperste zonnebloemolie bevat relatief veel vitamine E.

Waarom is er een tekort aan zonnebloemolie?

Toen de oorlog tussen Rusland en Oekraïne uitbrak ontstonden er problemen met oogst, productie en transport van zonnebloemolie. Dit leidde tot een run op zonnebloemolie in de supermarkt, waardoor de schappen tijdelijk leeg waren.

Ik adviseer je sowieso te kiezen voor een gezondere olie: extra virgin olijfolie voor je salades en kokosolie voor bakken en braden.

Jouw gezonde stap

Kijk nog eens in je keukenkastjes. Staat daar goedkope zonnebloemolie in een plastic fles? Of sojaolie of arachideolie? Ligt er margarine in je koelkast?

Vervang deze ongezonde “plantaardige” oliën door extra virgin olijfolie en kokosolie.

Let er op dat de olijfolie “extra virgine” is en in een donkere fles zit. Zet deze fles ook steeds op een donkere plaats. Vooral direct zonlicht kan de kwaliteit van de olijfolie beïnvloeden.

Ik hoop dat ik je hiermee weer een stap verder help naar de Gezonde Lifestyle, je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Welke “plantaardige” oliën heb jij nog in je keukenkastje gevonden? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

10 dagen detoxen

109 gedachten over “Zonnebloemolie, waarom is het ongezond?”

  1. Hallo,
    Geldt hetzelfde voor sesamolie? Is hiervan het proces ook bewerkelijk? Met bepaalde recepten bak je er zelfs in.
    Groet en bedankt voor dit interessante artikel.

    Beantwoorden
    • Hoi Petronel, voor zover ik weet is sesamolie niet geschikt om in te bakken. Maar misschien bestaat er een variant die geschikt is gemaakt… Verder kun je koudgeperste sesamolie prima gebruiken. Kan je hiermee vooruit? Groetjes,
      Inge

      Beantwoorden
  2. Goedenavond Inge,

    Omdat ik zo gezond mogelijk wil eten( i.v.m. chronische ziekte) was ik op zoek naar berichten over zonnebloemolie.
    Die ben ik gaan gebruiken omdat mij gezegd werd dat olijfolie voor mij niet gezond was, door de wijze waarop het gekweekt wordt.
    ( hoe weet ik zo niet meer)
    Nu zie ik dat zonnebloemolie dus helemaal niet gezond is. Maar kokos verdraag ik niet dus neem aan dat kokosolie voor mij ook niet haalbaar is.
    Wat zou ik dan het beste kunnen gebruiken?

    Beantwoorden
    • Hoi Gerda, kies voor een koud geperste biologische olie. Waarom zou extra vierge olijfolie niet goed zijn voor jou? Daarnaast is het voor je gezondheid heel belangrijk om ook andere dingen die je eet en drinkt zo gezond mogelijk te maken. Wat dat betreft zou het Buikvet Burner Programma heel goed zijn voor jou. Daarin zitten gezonde eetschema’s en je krijgt voedingslessen online, zodat je weet waar je op moet letten en hoe je gezonde voeding kiest.
      https://www.ingevanhaselen.nl/buikvet-burner-programma/

      Beantwoorden
  3. Hoi Inge,
    Op zoek naar info over al of geen verborgen suikers in guarpitmeel kom ik je naam tegen online. Lang geleden volgde ik je toen gezonde voeding nog lang niet zo bekend was als de laatste tijd.
    Als ik ‘s morgens mijn havermoutpap in water ah koken ben en er daarna walnoten uit mijn eigen boom en lekkere Ceylonkaneel overheen doe, denk ik altijd even aan je terug.
    Je had destijds video’s en 1 daarvan ging over havermoutpap. Ik vergeet nooit dat je vertelde dat kaneel best ruim gebruikt kan worden want het helpt o.a. tegen een evt. plotselinge bloedsuikerdaling later op de ochtend. Ik zat gisteren nog te broeden op je naam maar ik wist het niet meer en nu zie ik je naam staan en je website😁 Fijne dag!!

    Beantwoorden
    • Hoi Janine, wat leuk!! Dat is inderdaad lang geleden… in die tijd was er inderdaad nog heel weinig bekend :-). Gelukkig zijn steeds meer mensen nu bewust gezonder gaan leven. Super dat jij ook nog steeds op dit spoor zit 🙂 Groetjes,
      Inge

      Beantwoorden
  4. Hallo Inge en team, ik gebruik wél olijfolie van Bertolli, is die dus óók niet goed? Verder gebruik ik Biologische koudgeperste raapzaadolie van Ikea, voor dressings. Sesamolie van geroosterd sesamzaad.
    Lijnzaad olie 100% puur, koud geperst. Voor koude gerechten. En nog walnoot olie voor dressings en marinades. Ben pas overgegaan naar Flower farm 100% plantaardig voor te bakken en voor op brood.
    Ook gebruik ik wel eens Croma vloeibaar om te braden.
    Hoor graag jullie mening. Groet Lina.

    Beantwoorden
    • Hoi Lina, olfijolie van Bertolli kan wel, als het extra virgin is. Zelf neem ik liever biologische olijfolie extra virgin. De raapzaadolie van Ikea lijkt me heel goed, want biologisch en koudgeperst, net als de andere koudgeperste olieen. Croma vloeibaar zou ik zelf niet nemen vanwege alle chemische toevoegingen en de verkeerde olien die daar in zitten. Onder meer zonnebloemolie, geharde koolzaadolie, smaakversterkers.

      Beantwoorden
  5. Goedenavond Inge,
    Van de zomer hebben wij in Italië maïsolie gekocht; weliswaar ook in een plastic fles. Is daar iets over bekend ?
    Dank je wel alvast.

    Beantwoorden
    • Hoi Alice, in een plastic fles is meestal geen goed teken. Wat staat er op het etiket? Koud geperst is goed. Maisolie kun je wel tot ruim 200 graden verhitten, dus je zou er in kunnen bakken. Zelf zou ik het bij twijfel niet nemen en overgaan op kokosolie.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ja, stuur mij nu
Voedingstips
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden
voor
Ja, stuur mij
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden Voedingstips
voor
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Hi! Welkom bij de Klantenservice van Ingevanhaselen.nl. Stel hier je vraag en je ontvangt snel antwoord:
Hi! Welkom bij de Klantenservice van Ingevanhaselen.nl. Stel hier je vraag en je ontvangt snel antwoord:
Bedankt!
We hebben je vraag ontvangen. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord in je email. Kijk ondertussen vast rond op mijn website. Groetjes, Inge
We hebben je vraag ontvangen. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord in je email. Kijk ondertussen vast rond op mijn website. Groetjes, Inge
Bedankt!
Send this to a friend