Wat mij betreft is er één ding dat je elke dag zou moeten nemen: KURKUMA! Het heeft zoveel voordelen voor je gezondheid en je gewicht, dat je er eigenlijk niet omheen kunt. Ik geloof niet in wondermiddelen tegen hoog cholesterol, overgewicht en diabetes-2, maar kurkuma komt in de buurt :-).

Heb je last van overgewicht, hoog cholesterol, darmklachten of ontstekingen? Lees dan nog even door en ontdek wat kurkuma voor jou kan doen.

Lees ook: Het grootste medicijn tegen hoge bloeddruk haal je niet bij de apotheek

Wat is kurkuma (geelwortel)?

Kurkuma, oftewel geelwortel, komt oorspronkelijk uit India. Het is de wortel van een groene plant, curcuma longa. De wortel lijkt qua vorm een beetje op gember, alleen dan iets kleiner en iets meer oranje-bruin.

Op steeds meer plaatsen kun je geelwortel vers kopen, zoals in natuurwinkels en op de biologische markt. Vind je geen verse kurkuma? Neem dan geelwortelpoeder.

Als je verse kurkuma zelf raspt krijg je gele handen, dus draag bij voorkeur voedselhandschoenen, want de kleurstof gaat er maar moeilijk af.

Wat maakt geelwortel zo gezond?

Kurkuma is zo gezond door het stofje curcumine. Vooral in combinatie met vers gemalen zwarte peper heeft curcumine een waslijst aan gezondheidsvoordelen. Je vindt het dan ook in de gerechten van Je Body In Balans.

Geelwortel is “hip” in de medische onderzoekswereld en ook in de wereld van Clean Eating. Er lopen ontelbaar veel onderzoeken naar het geneeskrachtige effect van kurkuma. Op dit moment worden er al 150 gezondheidsvoordelen aan toe geschreven. Ik noem hier een aantal belangrijke gezondheidsvoordelen.

6 Gezondheidsvoordelen van Kurkuma

1. Helpt bij afvallen

Curcumine remt de groei van vetcellen, het werkt ontstekingsremmend en het vermindert insuline-resistentie. Hierdoor is curcumine een goede hulp bij het afvallen en het helpt diabetes 2 te verminderen.

Lees ook: Humus, is dat goed als je wilt afvallen?

2. Tegen reuma en andere ontstekingen

Ayurvedische artsen in Azië gebruikten kurkuma al 4500 jaar geleden als medicijn. Zij noemden het een heilig kruid vanwege de genezende werking bij ontstekingen. Artsen vinden steeds bewijs van dezes ontstekingsremmende werking.

Ook voor mensen met overgewicht is dit belangrijk, omdat overgewicht samengaat met chronische ontstekingen in organen en bloedvaten. Uit onderzoek gepubliceerd in het Clinical Nutrition Journal blijkt dat de bloedwaarden van mensen met het metabool syndroom sterk verbeterden als ze elke dag een theelepel geelwortelpoeder namen.

Darmklachten gaan vaak gepaard met ontstekingen. Daarom kan kurkuma ook bij darmklachten helpen. Internisten schrijven soms curcumine-supplementen voor bij de behandeling van chronische darmontstekingen, zoals colitis ulcerosa.

3. Tegen Alzheimer

Curcumine kan zich binden aan plak in de hersenen en zo voorkomen dat de plak zich verder verspreidt. Hiermee speelt curcumine een belangrijke rol bij preventie en het remmen van Alzheimer, aldus onderzoekers van Duke University Medical Centre. Zij adviseren 1 keer per week een curry met geelwortel te eten.

4. Tegen botontkalking

Steeds meer onderzoekers kijken vanuit verschillende hoeken naar het effect van curcumine. Zo blijkt het ook botontkalking tegen te gaan. Hoe dat proces precies werkt wordt nog onderzocht. Waarschijnlijk is er een connectie met de ontstekingsremmende werking.

Daarnaast is het natuurlijk goed tegen botontkalking om veel donkergroene groente te eten en aan krachttraining te doen, zoals in het Buikvet Burner Programma.

5. Verlaagt cholesterol en helpt je bloedvaten schoon te houden

Uit een onderzoek onder vrouwen in de menopauze bleek dat curcumine de bloedvaten soepel houdt. Dit effect was vergelijkbaar met het effect van conditietraining. Het advies is dus om BEIDE te doen :-). Zodat je bloedvaten zo gezond mogelijk blijven en je het risico op hart- en vaatziekten verlaagt.

6. Tegen kanker

Kurkuma zou ook de kracht hebben om kankercellen te doden. Wetenschappers van het Cork Cancer Research Centre in Ierland hebben ontdekt dat curcumine in staat is om kankercellen bij dieren af te breken.

En kurkuma zou als medicijn kunnen bijdragen bij de behandeling van kanker, omdat het de bloedtoevoer naar tumoren afsnijdt waardoor ze niet kunnen groeien. Het gaat hier nog om experimenten waarbij grote hoeveelheden curcumine worden gebruikt in geconcentreerde vorm. Op dit terrein vindt nog veel onderzoek plaats.

Kurkuma: vers, poeder of supplement?

Regelmatig krijg ik de vraag wat het beste is: verse kurkuma, geelwortelpoeder of een curcumine-supplement. Deze vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden, want er is geen onderzoek naar gedaan. In het algemeen geldt dat verse producten het meeste van hun voedingswaarde bevatten. Dus als je verse kurkumawortels kunt vinden zou ik die nemen.

Soms is er geen verse kurkuma beschikbaar. Gebruik dan geelwortelpoeder. Kom je niet aan je dagelijkse portie kurkuma? Vul dit dan aan met een supplement. Kies dan voor een goede kwaliteit supplement waar ook piperine in zit, zoals 811 Curcuma Longa & Zwarte Peper extract van AOV bij de Vitaminstore.

Hoeveel kurkuma neem je per dag?

De adviezen over de hoeveelheid kurkuma per dag variëren. Ik geef je een richtlijn afkomstig van University of Maryland Mecial Center:

  • Verse kurkuma: 1,5 – 3 gram per dag
  • Geelwortelpoeder: 1 – 3 gram per dag (ongeveer 1 theelepel)
  • Supplement: 400 – 600 mg, 3 keer per dag

Dit zijn veilige doseringen voor iedereen, behalve als je bloedverdunners gebruikt. Zie hieronder. Mijn advies is om het niet te overdrijven. Combineer kurkuma met een gezonde lifestyle over de hele linie. Dus ga lekker clean eten en goed bewegen. Overleg met je huisarts in de volgende situaties:

  • Je bent zwanger of je probeert zwanger te raken. Geelwortel is voor jou heel gezond, maar niet in grote hoeveelheden, dus overdrijf het niet.
  • Je hebt schildklierproblemen. Waarschijnlijk is kurkuma ook voor jou goed, maar de onderzoeksresultaten variëren, dus overleg het met je arts.
  • Je hebt nierstenen. Nierstenen wijzen op een ongezonde leefstijl met teveel suikers in je voeding. Het allerbeste kun je over de hele linie gezonder gaan eten. Beperk je tot 1 theelepel kurkuma per dag en ga gezonder leven.
  • Je gebruikt bloedverdunners. Kurkuma kan het effect van bloedverdunners versterken. Overleg met je huisarts.

Combineer met zwarte peper

Belangrijk is dat je geelwortel altijd met een beetje zwarte peper combineert. Wetenschappers ontdekten dat de stof piperine in peper de opname van curcumine in je lichaam 1000 keer versterkt.

Een andere manier om de opneembaarheid te verhogen is de combinatie met amandelmelk of olijfolie. Curcumine lost op in vet en wordt dan beter door je lichaam opgenomen.

Tips: hoe kun je kurkuma eten en drinken?

  1. Drink op je nuchtere maag een mix van geelwortel, gember, citroensap, zwarte peper en lauwwarm water en een klein scheutje lijnzaadolie. Dit is de beste start van je dag.
  2. Maak kurkuma thee met een scheutje amandelmelk.
  3. Doe een theelepeltje geelwortel in je groene thee, met wat peper en citroensap.
  4. Roer het met zwarte peper en groenten door je omelet.
  5. Gebruik als smaakmaker in curry, soepen en roerbakgerechten.
Kurkuma-thee

Kurkuma-thee

Kun je kurkuma niet vinden in de winkel of toko? Andere benamingen voor kurkuma zijn koenjit, Indiase geelwortel, Indische saffraan en turmeric.

Recept voor Gezonde Kurkuma Thee

Dit recept voor gezonde Kurkuma thee met 5 specerijen heb ik onlangs op mijn Facebook-pagina Ingevhaselen geplaatst. Bekijk de video en probeer deze thee een keer. Voeg een scheutje amandelmelk toe voor een betere opneembaarheid van curcumine. Het smaakt een beetje zoals chai thee!

Zo maak je gezonde kurkuma thee

Probeer voor de afwisseling eens deze KURKUMA THEE met 5 SPECERIJEN. Goed voor je vetverbranding, ontstekingsremmend en nog lekker ook. Het smaakt een beetje als chai :-).

Recept: Gouden kurkuma melk

  • 2 kopjes amandelmelk
  • 1 theelepel gemalen kurkuma
  • 1 theelepel gemalen kaneel
  • 1 geweekte dadel
  • klein snufje zwarte peper
  • snufje geraspte verse gember

Doe alle ingrediënten in een pannetje en breng alles voorzichtig aan de kook. Roer goed tot het gaat koken. Zet het vuur dan wat lager en laat ongeveer 15 minuten sudderen. Zeef je gouden melk vrij van grote stukken gember, kaneel, peper en dadel en giet het drankje in een mok.

Stap naar een gezonder leven

Kurkuma kun je met recht een wondermiddel uit de natuur noemen met heel veel gezondheidsvoordelen. Als je het opneemt in je voedingspatroon zet je een mooie stap naar een gezonder leven!

Zorg daarnaast dat je ook de rest van je leefstijl gezond maakt, bijvoorbeeld met het Blije Darmen Voedingsplan.

Wil je meer gezonde tips ontvangen?  Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan. Je lichaam is het waard 🙂

Groetjes,

PS: Gebruik jij kurkuma? Laat hieronder je reactie achter. Dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

GEZOND AFVALLEN? START HIER

Wil je GEZOND AFVALLEN, zodat je weer lekker in je kleren past? Begin dan vandaag nog met het Buikvet Burner Programma en ontdek hoe je gezond afvalt met blijvend resultaat...

JA, IK WIL GEZOND AFVALLEN >>
"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka
"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula
"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny