Opgeblazen gevoel? Misschien ben je gevoelig voor gluten

Opgeblazen gevoel? Misschien ben je gevoelig voor gluten

Laatst bijgewerkt: februari 2018

Heb je vaak een opgeblazen gevoel en ben je onverklaarbaar moe? Misschien ben je overgevoelig voor gluten zonder dat je het zelf weet. Ook vetopslag rond je buik kan hiermee te maken hebben.

Hoe kun je testen of je overgevoelig bent voor gluten en wat kun je dan het beste eten? Lees hier mijn advies.

Inhoud

Wat zijn gluten?

Gluten zijn eiwitten die van nature voorkomen in graanproducten, zoals tarwe, spelt en rogge. Ze zorgen ervoor dat brood stevig is en dat pasta niet uit elkaar valt. Tarwe zit ook vaak in producten waar je het niet direct verwacht, zoals snoep, soep, ketchup, chocolade en soms zelfs in thee.

Als je niet goed tegen gluten kunt heeft je lichaam niet de juiste enzymen om de gluten uit onder meer brood om te zetten. De gluten blijven dan onverteerd achter in je darmen. Dat kan onder meer leiden tot beschadigingen aan je darmslijmvlies.

Overgevoelig of intolerant – wat is het verschil?

Er is een verschil tussen overgevoeligheid voor gluten en intolerantie. Dit artikel gaat verder over overgevoeligheid, maar ik benoem hier ook nog even de intolerantie. Als je glutenintolerant bent mag je absoluut geen gluten meer eten omdat je darmen er niet tegen kunnen en je er erg ziek van wordt. Deze ziekte heet Coeliakie. 1 op 300 mensen heeft er last van, het is de meest voorkomende voedselintolerantie in de westerse wereld.

Een mildere vorm hiervan is overgevoeligheid voor gluten en die komt veel meer voor. Naar schatting 1 op de 15 mensen is overgevoelig voor gluten en de aantallen stijgen. Onderzoekers weten niet exact waarom glutenintolerantie en overgevoeligheid voor gluten steeds meer voorkomt. Een mogelijke oorzaak is gemanipuleerde voeding en voeding met chemische toevoegingen.

Als je overgevoelig bent voor gluten word je er niet direct doodziek van, maar je voelt je wel minder gezond. Daar gaat dit artikel verder over. Want hoe kun je weten of je overgevoelig bent voor gluten?

Wat zijn de symptomen van overgevoeligheid voor gluten?

Met een overgevoeligheid voor gluten kun je jarenlang rondlopen zonder dat je duidelijke signalen krijgt. Terwijl er een grote schade kan worden opgebouwd in je lichaam. Wees daarom alert op de signalen van je lichaam. Dit zijn de belangrijkste symptomen van een mogelijke overgevoeligheid voor gluten:

  • Diarree, verstopping, darmproblemen
  • Buikvet en overgewicht
  • Huiduitslag
  • Hardnekkige roos
  • Wazig in je hoofd, moeite om je te concentreren
  • Dreunende hoofdpijn of migraine
  • Tintelingen
  • Depressie, angst, snel geirriteerd zijn
  • Onvruchtbaarheid of moeite om zwanger te worden

Herken je één of meerdere van deze signalen? Dan ben jij misschien ook overgevoelig voor gluten. Verderop in het artikel leg ik uit hoe je dit zelf kunt testen.

Hoe onstaat een overgevoeligheid voor gluten?

De wetenschap over overgevoeligheid en allergieën is volop in beweging en de oorzaak is niet eenduidig. Bij sommige overgevoelighede, zoals voor tarwe of zuivel, heeft je lichaam niet de juiste enzymen in huis om de voeding goed te verteren. Onverteerde delen blijven in je darmen achter en veroorzaken bijvoorbeeld een opgeblazen gevoel en ontstekingen. Maar ook ademnood, vermoeidheid, migraine en huiduitslag kunnen voorkomen.

Bij andere overgevoeligheden bijvoorbeeld voor pollen in de lucht of voor pinda’s en noten reageert je lichaam extra heftig op normaal gesproken onschuldige ingrediënten. Je lichaam maakt antistoffen aan en er komt histamine vrij, dat leidt tot allergische reacties zoals astma, ademnood en huiduitslag.

In dit artikel behandel ik overgevoeligheid voor gluten, hoe je het bij jezelf kunt testen en hoe je het beste kunt eten.

Hoe kun je testen of je overgevoelig bent voor gluten?

Herken je één of meerdere signalen en vermoed je dat je overgevoelig bent voor gluten? Test dit dan door gedurende zes weken alles met gluten uit je menu te halen. Dat is trouwens ook goed voor je gewicht.

Eet zes weken lang absoluut niets met gluten. Dus geen brood, pasta, koekjes, crackers en dergelijke. Pas ook op met kant-en-klaar maaltijden en eten uit pakjes, want daar zit vaak tarwe in verwerkt. Zelfs in thee kunnen gluten zitten, dus lees goed de etiketten.

Wees heel strikt tijdens deze zes weken, anders werkt de test niet goed. Dus echt geen brood eten en ook niet af en toe een koekje. Kijk dan hoe je je na 6 weken voelt. Is het opgeblazen gevoel weg? Heb je geen last meer van je darmen? Heb je meer energie? Ga bij twijfel naar je huisarts en laat je daar testen op Coeliakie.

Lees ook: “Wat kun je eten in plaats van brood?”

Wat is een “leaky gut” (lekkende darm)?

Wanneer je niet op tijd ingrijpt en brood blijft eten terwijl je overgevoelig bent voor gluten raakt je darmwand ontstoken. Door ontstekingen komen er gaatjes in je darmwand waardoor onverteerd voedsel in je bloedbaan komt. Hierdoor vergiftig je als het ware jezelf en belast je je immuunsysteem.

Dit heet het leaky gut syndroom. Hier voel je niets van, maar artsen en onderzoekers brengen de leaky gut in verband met onder meer darmontstekingen, diarree, obstipatie en vermoeidheid.

Het syndroom van de leaky gut of lekkende darm is in de medische wetenschap nog omstreden omdat er geen duidelijke diagnose is. Het is meer een beschrijving van onderliggende patronen. Nader onderzoek vindt nog plaats.

Maar als je last hebt van een opgeblazen gevoel, pijnlijke darmen, migraine of andere van de genoemde verschijnselen dan zou ik niet wachten op de officiële verklaring en zelf alvast een paar gezonde maatregelen nemen.

“Wat moet ik dan eten als ik geen gluten meer mag?”

Het kan lastig zijn om je voeding aan te passen als je geen gluten meer mag eten. Voor veel mensen is het een grote omschakeling. Maar als je er eenmaal aan bent gewend is het makkelijk en lekker! En je zult je al snel veel fitter voelen en je buikvet zien verdwijnen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Je Body In Balans. Alle recepten voor ontbijt, lunch en diner hierin zijn glutenvrij.

“Kan ik wel speltbrood of roggebrood eten?”

Vaak krijg ik de vraag of speltbrood en roggebrood dan wel goed zijn. Spelt en rogge zijn waarschijnlijk beter voor je lichaam dan tarwe omdat die granen minder zijn gemanipuleerd dan tarwe. Maar ook spelt en rogge zijn granen en de gluten in spelt en rogge zijn vrij zwaar te verteren.

Verder is het zo dat de meeste speltbroden en speltpasta voor het grootste deel uit tarwe bestaan, vraag het maar eens na. Anders zou een speltbrood onbetaalbaar zijn. Dus ben je overgevoelig voor gluten? Laat dan ook het speltbrood staan. Hetzelfde geldt voor roggebrood.

Er is nog een andere reden waarom ik geen fan ben van brood eten, of het nou tarwebrood, roggebrood of speltbrood is. Brood veroorzaakt pieken in je bloedsuikerspiegel en dat bevordert de vetopslag. Eet daarom liever bijvoorbeeld een avocado-banaan-smoothie als ontbijt en een lekkere bieten-quinoa-salade als lunch. Gezonde glutenvrije recepten vind je in Je Body In Balans. Je zult je al snel veel beter voelen.

“Kan ik wel havermout nemen?”

Havermout is een twijfelgeval. Zoals je weet ben ik een groot fan van het gezonde havermoutontbijt, gekookt in water en aangevuld met fruit, kaneel, hennepzaad of chiazaad en geweekte noten. Dit is een superontbijt, maar havermout bevat wel een lichte vorm van gluten.

De meeste mensen met glutenintolerantie kunnen havermout wel verdragen. Maar hou je dat opgeblazen gevoel of twijfel je? Neem dan de glutenvrije havermout die je tegenwoordig in natuurwinkels kunt kopen.

Lees ook: Candida in je darmen – hoe weet je of je het hebt en wat kun je doen?

Advies als je vaak een opgeblazen gevoel hebt

Steeds meer mensen eten glutenvrij, ook als ze misschien geen glutenintolerantie hebben. Zelf eet ik ook nog nauwelijks brood en pasta, omdat ik me daar veel lekkerder bij voel. Ik heb veel meer energie, meer zuurstof en geen opgeblazen gevoel of opgezette buik.

Dat zie ik ook bij al mijn klanten die brood en pasta vervangen door bijvoorbeeld ontbijtsmoothies, gevulde salades, quinoa en zoete aardappel. Zodra je stopt met brood en pasta eten, begint je buikvet te verbranden en ga je je fitter voelen.

Wil jij ook die omschakeling maken? En kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Kijk dan ook eens naar Je Body In Balans.

Zeker als je vaak een opgeblazen gevoel hebt of last van je darmen zou ik een tijd volgens deze clean eating glutenvrije recepten gaan eten. Het is goed voor je darmen, je buikvet begint te verdwijnen en je voelt weer meer energie. Het is even een omschakeling maar je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Heb jij ervaring met gevoeligheid voor gluten? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

NAZOMERACTIE!

Wil je 3 tot 10 kilo afvallen en je weer fit voelen? Dan is de Buikvet Burner Nazomeractie iets voor jou! Niet alleen om af te vallen, maar ook als je diabetes-2, hoge bloeddruk, hoog cholesterol of een trage schildklier hebt...

JA, GEEF MIJ DE AANBIEDING >>
"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka
"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula
"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny

22 Reacties

  1. Brigitte 23 juli 2018 om 09:44 - Antwoorden

    Ik heb 5 jaar afgezien met veel buikproblemen. Nu glutenvrij en voel me top!

  2. j 17 mei 2018 om 18:42 - Antwoorden

    mooi artikel alleen jammer dat er niet gewaarschuwd word om eerst te testen op coeliakie voor je glutenvrij gaat. ik heb op advies van mijn huisarts een tijd glutenvrij gegeten, en het gevolg is dat ik nu van de mdl arts minimaal 2 maanden weer volop gluten moet eten om coeliakie te testen. ik kan je vertellen dat is geen prettige ervaring, ik ben hartstikke beroerd. Hoop dat het steeds bekender word dat glutenvrij eten betekent dat je niet meer kan testen op coeliakie… dus niet eerst op dieet en dan naar de dokter, eerst testen en dan kan je daarna altijd nog proberen wat het dieet voor je doet

    • Thecla 18 mei 2018 om 10:32 - Antwoorden

      Hallo Josine,

      Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat het niet fijn is als je nu 2 maanden gluten moet eten, vooral als je gewend bent dit niet te doen. Wij adviseren altijd iedereen om glutenvrij te eten omdat wij geloven dat gluten voor niemand fijn is.

      Succes gewenst de komende twee maanden.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  3. Fanny 9 maart 2018 om 17:55 - Antwoorden

    Je hebt ook glutenvrij brood toch? Dat kan je toch wel nemen?

    • Inge 10 maart 2018 om 07:45 - Antwoorden

      Hoi Fanny, je kunt glutenvrij brood wel nemen, maar het zorgt nog steeds voor pieken in je bloedsuikerspiegel. Dus niet te veel nemen, wat mij betreft alleen als traktatie af en toe. Een goede optie is het YAM desem brood van Ralph Moorman bij Jumbo.

Geef een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).