Wat is beter: zoetjes of suiker in je koffie?

Nog steeds krijg ik in mijn praktijk of via email de vraag of je beter zoetjes of suiker kunt nemen in je koffie. Veel mensen denken dat zoetjes “gezond” zijn omdat ze geen calorieën bevatten en dat je er niet dik van  wordt. Maar dat is een misverstand. Joke stuur mij bijvoorbeeld deze mail:

Vraag van Joke:

Wat is beter, een zoetje in mijn koffie of suiker, ik drink ongeveer 8 kopjes per dag, daarin doe ik 1 zoetje per kop.
Ben benieuwd naar je antwoord  😉
Groetjes Joke

Antwoord:

Op tafels in cafés en restaurants zie ik vaak een bakje met allerlei zakjes met zoetjes en suikers staan. Het assortiment is groot en ik kan me voorstellen dat veel mensen kiezen voor zoetjes. Je hebt tegenwoordig zelfs “natuurlijke” stevia-zoetjes, gemaakt van de stevia plant.

Het idee is dat je van zoetjes niet aankomt en dat ze daarom gezonder zijn dan suiker. Maar klopt dat wel? Ik denk het niet. Ik geef je drie redenen waarom je beter geen zoetjes en light-producten zoals Cola Light en Light Yoghurt met kunstmatige zoetstoffen kunt nemen. Lees nog even door.

1. Zoetjes en suiker verstoren je stofwisseling en darmflora

Wat veel mensen niet weten, is dat zoetjes je stofwisseling verstoren en dat je er indirect toch dik van. Zoetjes bevatten weliswaar minder calorieën dan suiker, maar je lichaam reageert wel op de zoetstof.

Het effect is dat je bloedsuikerspiegel mogelijk zelfs een grotere piek krijgt dan met gewone suiker, zo blijkt uit onderzoek.En dat is heel slecht voor je hart- en bloedvaten en algehele gezondheid. Om deze reden is het ook af te raden om bijvoorbeeld Cola Light, Cola Zero en light yoghurt en dergelijke te nemen.

Lees ook: Van “zoetjes” word je dik – steeds meer bewijs

Waarschijnlijk heeft het nadelige effect van zoetstoffen te maken met bacteriën in je darmen. De kunstmatige zoetstoffen sacharine, sucralose en aspartaam brengen veranderingen aan in je darmflora, waardoor je stofwisseling minder goed gaat functioneren.

Neem jij zoetjes of Cola Light of light yoghurt of andere light producten en heb je vaak last van je darmen? Laat dan eens een tijdje alles met chemische zoetstoffen weg en ga eten zoals ik aangeef in het Blije Darmen Voedingsplan

2. Van zoetjes word je indirect DIKKER

Behalve dat zoetjes en light-producten zoals Cola Light of light yoghurt je stofwisseling verstoren en je darmen aantasten word je er waarschijnlijk ook juist DIKKER van. Dat blijkt uit onderzoek van onder meer Groningse wetenschappers. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan deze uitzending van Radar.

De onderzoekers vermoeden dat de chemische suikers iets met je hersenen doen waardoor je op de langere termijn meer gaat eten. Dus als je wilt afvallen zijn zoetjes of suiker allebei geen goed idee.

3. Zoetjes zijn mogelijk slecht voor je gezondheid

Er dan is nog een belangrijke reden om zo min mogelijk van deze kunstmatige zoetmakers te nemen. Ze verstoren niet alleen je stofwisseling maar zijn mogelijk in het algemeen slecht voor je gezondheid. Zoetstoffen zoals aspartaam worden in verband gebracht met een hele serie gezondheidsklachten waaronder een verhoogd risico op kanker. Meer informatie hierover vind je onder meer in het boekje “Wat zit er in mijn eten?”.

Verder onderzoek naar het effect van chemische zoetstoffen moet nog plaatsvinden. En om die reden adviseert bijvoorbeeld Harvard Medical School om in ieder geval geen zoetstoffen aan je kinderen te geven. Maar waarom zou je dan zelf wel zoetjes of kunstmatige suiker nemen?

Je lichaam heeft geen zoetjes en suiker nodig

De discussie over zoetstoffen heeft op deze site al meer stof doen opwaaien. Het probleem met onderzoeken naar de effecten van dit soort chemische zoetstoffen op mensen is dat het lang duurt en dat harde bewijzen moeilijk zijn te verkrijgen omdat je lichaam zo complex in elkaar zit en ieder mens weer anders is.

Daarom bekijk ik  het van een andere kant: Waarom zou je kunstmatige zoetjes of suiker nemen als er mogelijke bijwerkingen zijn? Je lichaam heeft ze niet nodig, het is veel beter je zoete smaak af te leren en weer gezond, natuurlijk te gaan eten, zoals in het Blije Darmen Voedingsplan

Is suiker dan toch beter dan zoetjes?

Als ik de bezwaren tegen zoetstoffen uitleg krijg ik vaak de vraag of suiker dan toch beter is. Dat is moeilijk te zeggen, omdat suiker en kunstmatige zoetstoffen allebei slecht zijn voor je gezondheid. Suiker zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel en je wordt er ook dik van. Het allerbeste kun je afkicken van je suikerverslaving.

Lees ook: Hoe kom je van suikerverslaving af?

Is stevia een goed alternatief?

Tegenwoordig heb je ook stevia-zoetstof voor in je koffie. Stevia is een plantje met een enorme zoetkracht en weinig calorieën. Onderzoek toont aan dat je bloedsuikerspiegel door stevia niet stijgt. Maar het is de vraag of stevia een goed alternatief is.

Voor het maken van een stevia-zoetje is een zwaar chemisch proces nodig, waardoor je van het plantje niets meer terugziet. En over het langere termijn effect van stevia op je hersenen en je stofwisseling is nog niets bekend.

Mogelijk word je ook van stevia uiteindelijk dikker. Daarom raad ik je ook af om veel en vaak stevia te gebruiken. Ook omdat je met Stevia je zoete smaak in stand houdt. Zo kom je niet van je suikerverslaving af en zul je zoete dingen blijven eten. Alle moeite om een gezonde leefstijl op te zetten is dan voor niks.

Honing, kokosbloesemsuiker of agavesiroop?

Veel vragen heb ik ook gekregen over andere natuurlijke zoetmiddelen, zoals honing, kokosbloesemsuiker en agavesiroop. Honing en kokosbloesemsuiker zijn denk ik de beste keus, met agavesiroop zou ik oppassen. Voor al deze producten geldt: het blijft suiker… en net als bij zoetjes helpt het je niet van je suikerverslaving af.

Lees ook: Waarom agavesiroop ongezond is…

Wil je toch af en toe iets zoets, bijvoorbeeld voor iets lekkers bij een speciale gelegenheid, lees dan dit artikel, daarin zet ik de beste keuzes op een rijtje:

Lees ook: Welke natuurlijke suiker kan ik het beste nemen?

De beste oplossing: zonder zoetjes of suiker

Het allerbeste kun je vandaag nog beginnen je zoete smaak af te leren en weer gezond, natuurlijk te gaan eten. Zodat je geen zoetjes of suikers nodig hebt. Dat is voor iedereen mogelijk. Ik krijg vaak emails van mensen die aangeven dat ze echt niet zonder suiker kunnen… maar dat is onzin. Het vraagt discipline en doorzettingsvermogen, maar iedereen kan van een suikerverslaving afkomen.

Ik heb in  mijn praktijk al veel geslaagde voorbeelden gezien. Je lichaam heeft ongeveer 3 tot 4 weken nodig om aan zo’n verandering te wennen en van een suikerverslaving af te komen. Daarna voel je je als herboren en heb je veel meer energie! Ga even lekker gezond leven zoals met het Blije Darmen Voedingsplan en je zult al snel geen zin meer hebben in al die suikers.

Afkicken van suiker en zoetjes in je koffie

Suiker of een zoetje in je koffie is een gewoonte die je vrij makkelijk kunt afleren. Ik ken genoeg mensen die eerst alleen koffie met suiker konden drinken. Na een paar weken afkicken, konden ze juist geen koffie met suiker meer verdragen. Je smaak past zich heel snel aan.

Waarschijnlijk ken jij ook mensen die deze omslag al hebben gemaakt, probeer het ook! Je zult de hele dag meer energie voelen omdat je lichaam niet steeds die bloedsuikerpieken moet verwerken.

8 koppen koffie?

Tot slot: 8 koppen koffie op een dag is erg veel. Ik adviseer je maximaal 2 tot 3 koppen te nemen. Ook hier zijn de meningen trouwens over verdeeld.

Koffie wordt in verband gebracht met vermoeidheid, slaapproblemen, verminderde melatonine-aanmaak waardoor je dik wordt en en verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Aan de andere kant worden er ook goede eigenschappen aan koffie toegeschreven. Zo zou het werken als anti-oxidant en regelmatige koffiedrinkers zouden juist langer leven.

Hoe je hier mee omgaat moet je voor je zelf uitmaken, maar mijn advies is je kopjes koffie terug te brengen van 8 naar 2 per dag en in plaats daarvan meer water, groene thee, kruidenthee en kurkumathee te drinken. Zonder honing en zonder suiker :-). Je lichaam zal je na een tijdje dankbaar zijn!

Groetjes,

PS: Gebruik jij zoetjes of suiker in je koffie of thee of juist niet (meer)? Laat hieronder je reactie achter dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

116 Reacties

  1. Peter Keijser 9 februari 2021 bij 11:22 - Reageer

    Na dit alles heb gelezen, word me vermoeden bevestig, ga dus aan de slag …Bedankt voor je prima uitleg. Ik was flink afgevallen na dat men er achter kwam dat me schildklier niet meer werkte, en ik dacht dan maar over op de zoetjes maar ik groei langzaam dicht en ik denk zelfs dat het een oorzaak is dat ik vocht vast hou. Ik las iets bij het AD van dag (09-02-2021, kook rubriek) en dacht even googelen en vond dus hier een heel uitgebreid antwoord …..

    Mvg Peter

  2. Henk poeder 31 januari 2019 bij 11:41 - Reageer

    Inge ik ben diabetes en als ik cola drink vliegt mijn suiker spiegel omhoog. Ik denk dat voor mij cola light help voor de suiker spiegel laag te houden. Graag een advies van u. Gr henk Poeder

    • Thecla 31 januari 2019 bij 12:56 - Reageer

      Hallo Henk,

      Als je diabetes hebt kun je beter helemaal geen frisdrank/sappen drinken maar gewoon water of thee. Als je diabetes hebt is het belangrijk om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Inge kan je dat je leren mbv haar uitgebreide Buikvet Burner Programma. Je leert zelf gezonde maaltijden samen te stellen, ontvangt weekmenu’s en wordt begeleid. We hebben al veel diabetespatienten geholpen om de bloedsuikers onder controle te krijgen:

      Meer informatie over het Buikvet Burner Programma…

      Ik hoor graag of het wat voor je is.
      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  3. Natasja 28 augustus 2018 bij 08:28 - Reageer

    Sinds een week of 5 alle zoetstoffen verbannen. Geen buikpijn of diarree meer gehad. Ik gebruikte slechts 1 zoetje in de koffie (4x p/dag) en zoetstof over de yoghurt tijdens t ontbijt. Wat een verschil! Het is inderdaad in t begin even wennen aan de smaak, maar heb er nu al geen erg meer in

    • Inge 28 augustus 2018 bij 12:16 - Reageer

      Hoi Natasja, top dat je dat hier laat weten. Daar help je ook weer andere mensen mee! 🙂

  4. Trudy rijneke 18 mei 2018 bij 23:11 - Reageer

    Ha Inge ik gebruik de hele dag 3 zoetjes per kop thee of koffie dus 3thee en 1koffie. En zoetstof in yoghurt op vakanties onderweg ook veel zoetjes in thermoskannen in thee .soms mengde ik koude thee met zoetstof met en water ,nu dan begin ik morgen met 1 of 2 zoetjes te minderen. Soms deed ik zelfs zoetjes bij gekookte wortelen .bedankt ik dacht echt dat ik goed bezig was .trudy

    • Thecla 22 mei 2018 bij 16:06 - Reageer

      Hallo Trudy,

      Bedankt voor je bericht. Goed om te lezen dat je je zoetjes aan het afbouwen bent.
      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen