Hoe gezond zijn vegetarische hamburgers?

Home>Clean Eating>Hoe gezond zijn vegetarische hamburgers?

Hoe gezond zijn vegetarische hamburgers?

Laatst bijgewerkt: juli 2017Van één van mijn klanten ontving ik de volgende vraag: “Zijn vleesvervangers wel gezond, zoals vegetarische hamburgers, vegetarisch gehakt, enzovoort?” Deze vraag krijg ik steeds vaker, zeker nu in het barbecue-seizoen, en ik merk dat er veel misverstanden over zijn. Daarom geef ik je in dit artikel mijn advies.

Het lijkt op vlees, maar…

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: producten zoals vegetarische hamburgers en sojaburgers zijn niet speciaal gezond. Ze bevatten vrijwel altijd ongezonde geur-, kleur- en smaakstoffen en vulmiddelen om de producten op vlees te laten lijken. Zelfs als er “bio” of “eco” op staat. Er is flink aan gesleuteld in de fabriek om het product als vlees te laten smaken.

Door de toegevoegde suikers en vetten zijn het vaak ook nog eens dikmakers. Om deze redenen eet ik zelf nooit van dit soort vleesvervangers. Je lichaam heeft ze niet nodig en als het om eiwitten en gezonde vetten gaat zijn er veel betere opties.

Aan de andere kant is veel vlees eten ook niet goed voor je lichaam, en dan kan een vegetarische burger soms toch een alternatief zijn. Zeker als je veel barbecue-feestjes hebt. Maar ook dan zijn er betere alternatieven.

Betere opties, zelfs voor de barbecue

Zelfs als je gaat barbecueën hoef je geen vlees of vleesvervangers te nemen. Je kunt bijvoorbeeld ook lekkere groentespiesjes maken met paprika, champignons, courgette en tempeh. Of je kunt een maiskolf roosteren of plakken venkel. Je hebt heel veel mogelijkheden!

En bij gewone maaltijden heb je in mijn ogen ook geen vegetarisch vlees nodig. Om aan voldoende eiwtten te komen heb je zoveel gezondere opties dan vegetarische hamburgers. Kijk voor inspiratie in het vegetarische receptenboek Voorbij de Weegschaal. Je vindt hierin zoveel lekkere gerechten dat je de vegetarische hamburger niet zult missen. :-).

Lees ook:  Waar haal je eiwitten uit als je geen of weinig vlees eet?

Wat zit er in een vegetarische hamburger

Een vegetarische hamburger is door de voedingsindustrie bedacht als antwoord op de trend om minder vlees te eten. Deze trend van minder vlees eten steun ik volledig, omdat vlees veel verzadigd vet bevat, slecht verteert in je darmen en sporen van ongezonde stoffen kan bevatten, zoals antibiotica en groeihormonen.

Maar het is de vraag of de vegetarische hamburger zoveel beter is, want daar zitten ook veel ongezonde ingrediënten in. Ik neem als voorbeeld de vegetarische hamburger van een grote supermarkt. Dit is de voedingswaarde:

Voedingswaarde Vegetarische Hamburger (per 100 g)
energie 720 kj (170 kcal)
eiwit 17 g
koolhydraten 9,0 g
waarvan suikers 2,5 g
vet 7,5 g
waarvan verzadigd 1,0 g
enkelvoudig onverzadigd 1,5 g
meervoudig onverzadigd 5,5 g
voedingsvezel 1 g
natrium 0,8 g

Ingrediënten:
52% gerehydrateerd soja-eiwit, 18% gerehydrateerd tarwe-eiwit, ui, plantaardige olie, scharrelkippenei-eiwit, kruiden, zout, maltodextrine, natuurlijke aroma’s, aardappelzetmeel, erwtvezel, gist, stabilisatoren (guarpitmeel, E401), moutextract, vitamine B12, ijzer.

Een waslijst aan ingrediënten is geen goed teken

Het eerste wat opvalt is de waslijst aan ingrediënten. Als er zo geknutseld moet worden aan een voedingsmiddel adviseer ik het product links te laten liggen. De kans dat er ongezonde ingrediënten in zitten is groot en je kunt veel beter voor gezonde, verse producten te kiezen.

“Maar er zitten toch eiwitten in?”

Veel mensen kiezen de vleesvervangers om aan hun eiwitten te komen. Op zich bevat de vegetarische hamburger veel eiwitten, maar als je naar de ingrediënten kijkt zie je dat het onder meer om gerehydrateerd soja-eiwit gaat. Wat is gerehydrateerd soja-eiwit? Dat is eiwit uit soja waarbij langs chemische weg eerst water is onttrokken en later weer is toegevoegd. Waarom zou je zoiets nemen als er ook gezonde, verse alternatieven zijn?

Guarpitmeel?

Ik pak nog een ander ingrediënt: guarpitmeel. Ik had hier nog nooit van gehoord en heb het opgezocht in het boekje “Wat zit er in uw eten?“. Guarpitmeel is een verdikkingsmiddel dat risico geeft op allergieën, misselijkheid, eczeem en buikkrampen. Het krijgt in het boekje een oranje kleurcodering, wat “Pas Op” betekent.

En behoorlijk veel suiker

Daarnaast bevat de vegetarische hamburger suiker en verzadigd vet. Al met al zou ik deze vegetarische hamburger zelf liever niet eten. Ik heb het ook nog even opgezocht voor vegetarische kipvarianten. Ik vond vegetarische Kip-Teryaki. Daar zit 11% suiker in. Dus voor een gemiddeld portie van 160 gram krijg je drie-en-een-half klontje suiker binnen, plus onder meer “soja structuur, gemodificeerd zetmeel en aroma”.

Voor een keer kan het waarschijnlijk geen kwaad, maar ik zou dit soort producten niet voor je gezondheid eten. Wat je dan misschien nog het beste kunt nemen is vegetarische kipstukjes van soja, zonder verdere suikers en sauzen. Maar ook niet te vaak, net als sojaburgers…

En hoe zit het dan met sojaburgers?

Sojaburgers zitten ook vaak vol met e-nummers, suikers en verzadigde vetten. Kijk maar even op de verpakking. Neem dan liever iets met tempeh. Dat is een gezond product op basis van gefermenteerde soja. Pure tofu zou ik niet te vaak nemen. Uit onderzoek blijkt dat ongefermenteerde sojaproducten zoals tofu het risico op kanker verhogen. Lees voor meer informatie over de verschillende sojavarianten dit artikel:

Lees hier: Waarom ik niet teveel sojaproducten eet en drink…

Minder vlees is prima

Begrijp me niet verkeerd. Ik juich het toe als je minder vlees eet. Elke dag vlees is absoluut niet nodig. Zelf eet ik 1 keer per week biologische kip of kalkoen en 1 of 2x per week vis. De rest van mijn eiwitten haal ik uit bonen, groente, noten, zaden, pitten. In het vegetarische receptenboek Voorbij de Weegschaal vind je tientallen heerlijke vegetarische recepten met voldoende eiwitten.

Ben je vegetarisch? Let er dan vooral ook op dat je voldoende vitamine B12 binnen krijgt. Vegetariërs en vooral veganisten hebben vaak een tekort aan B12, omdat vitamine B12 vooral in vlees, eieren en zuivel zit. Ik adviseer je in dat geval extra B12-supplementen te nemen van een goed vitamine-merk.

Lees hier meer: Vitamine B en waarom het belangrijk is (vooral B12…) Voor advies over supplementen: Supplementen Koopgids voor de Clean Eating Lifestyle

Advies

Het beste advies dat ik je kan geven is: Kies zoveel mogelijk voor verse, natuurlijke producten waar niet aan is geknutseld in de fabriek. Je lichaam heeft het fabriekseten, dus ook de vegetarische hamburgers, niet nodig. Als je goed gevarieerd eet op basis van Clean Eating krijgt je lichaam alle voedingsstoffen binnen. Dat is goed voor je gezondheid, voor je gewicht en voor je energie.

Wil je hier verder mee aan de slag? Kijk dan eens naar Voorbij de Weegschaal.

Met deze richtlijn in je achterhoofd hoef je in de winkel niet steeds te twijfelen of je iets zult nemen. De meeste dingen uit pakjes hebben een waslijst ingrediënten, waaronder e-nummers. Dat geldt ook voor veel vegetarische vleesvarianten. Laat die producten zoveel mogelijk links liggen en kies voor natuurlijke, verse producten. Je lichaam zal je dankbaar zijn :-).

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Eet jij wel eens vleesvervangers? Zo ja, welke? En heb je de ingrediënten wel eens opgezocht? Laat het hieronder weten, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Last van je darmen?

Heb je last van een opgezette buik, diarree, schommelingen in je gewicht of vermoeidheid? Dan is de Blije Darmen Actie iets voor jou! Meld je hier vrijblijvend aan en ontvang de aanbieding:

BLIJE DARMEN ACTIE >>

“Dit kwam als geroepen om mij weer op het goede pad te krijgen! Merkte het aan mijn gezondheid, migraine en darmen.”
~ Jacqueline
“De energie die omhoog gaat en mijn jarenlange gepruts met mijn darmen dat nu al verbetert, is het meer dan waard.”
~ Mascha
“De huisarts zei dat ik prikkelbare darmsyndroom heb en er maar mee moet leven. Sinds ik geen granen meer eet is mijn opgezette buik bijna weg.”
~ Chris
“Sinds 30 jaar weer normale ontlasting is ook een feest!!”
~ Gerda

93 Reacties

  1. JPC 31 augustus 2017 om 22:47 - Antwoorden

    Ton, je bent bepaald niet de enige die veronderstelt dat soja producten eten de grote boosdoener is in de kap van bossen voor soja teelt. Het klinkt ook voor de hand liggend. Het overgrote merendeel van de soja teelt (75% wereldwijd, en zelfs 93% in Europa, alsdus het WNF) gaat echter niet naar soja-bevattende vleesvervangers, maar naar de veeteelt, waar de soja gebruikt wordt in veevoer.
    Zie o.a. http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/2326847/2015/05/18/Hoeveel-soja-consumeer-jij-Het-draagt-volgens-WWF-bij-tot-massale-ontbossing.dhtml

  2. Ton 24 juli 2017 om 18:19 - Antwoorden

    Ik eet geen vleesvervangers. Als ik geen roodvlees eet, neem ik vis of kip. Ze hebben het over dat de vleesindustrie zoveel schade veroorzaakt, moet je eens nagaan hoeveel bomen enzovoort moeten verdwijnen om soja, palmolie en zo te verbouwen.

Laat een reactie achter

Informeer mij via email over reacties op dit bericht

Deze website gebruikt cookies om jou een optimale bezoekerservaring te bieden. Door gebruik te blijven maken van deze website, ga je hiermee akkoord.