Denk jij ook dat sushi, gerookte zalm en gestoomde makreel goede keuzes zijn als je buikvet wilt verbranden? Het zijn nou net de verkeerde keuzes en ik leg je uit waarom. Ook geef ik je tips welke vis je het beste kunt eten.

Ik kom ook mensen tegen die juist helemaal geen vis eten, omdat ze het niet lusten of uit principe. Hoe zit dat nou precies? Kun je zonder vis? Als je vis eet, welke vis kun je dan het beste eten en welke niet?

Waarom adviseer ik vis te eten?

Het eten van vis heeft voordelen en nadelen. Ik begin met de voordelen en zometeen geef ik je tips welke vis je het beste kunt eten. Vis, en vooral vette vis, is een uitstekende leverancier van gezonde vetten, de omega-3 vetzuren. Gezondheidsvoordelen van omega 3Deze omega-3 vetzuren helpen je onder meer bij je vetverbranding, zoals ik toelicht in Je Body In Balans.

Waar heb je omega-3 voor nodig? Ik noem de belangrijkste voordelen:

  • Omega-3 stimuleert je vetverbranding. Veel mensen denken dat je er dik van wordt, maar dat is dus juist niet zo! Door voldoende omega-3 ga je tot 5% meer vet verbranden.
  • Daarnaast zorgt omega-3 voor een elastische huid, zodat je er jong en fris uit ziet.
  • Ook helpt omega-3 je beter te denken, het is goed voor je hersenen
  • Zie ook het plaatje hiernaast voor alle andere voordelen van omega-3. Je lichaam kan niet zonder..

Vis is dus een superleverancier van gezonde vetten, die je onder meer helpen je vet te verbranden. Daarnaast bevat vis veel eiwitten, voor de opbouw van je spieren en veel jodium voor het gezond houden van je schildklier.

De nadelen van vis eten

Er zitten tegenwoordig ook nadelen aan het eten van vis. Dat komt door de verontreiniging van de oceanen en door de manier van kweken. Vis uit de oceaan kan zware metalen bevatten en reststoffen uit plastic. Kweekvis bevat daarnaast antibiotica en soms hormonen en chemische kleurstoffen. Allemaal niet zo goed voor je lichaam! Hoe kun je hier het beste mee om gaan?

Welke vis kun je het beste eten?

Hoe ga ik met dit dilemma om? Zelf eet ik 2 keer per week vis en ik maak dan een keuze uit wilde zalm, haring, kabeljauw, verse sardines of verse ongestoomde, ongerookte makreel.

Een hele goede keuze is wilde zalm uit Alaska. Deze vis heeft in één van de schoonste oceanen ter wereld gezwommen met gezonde voeding. Deze voeding bestaat voornamelijk uit garnalen. De rode kleurstof uit de garnalen stapelt zich op in de wilde zalm, waardoor de roze kleur steeds intenser wordt, dit is bij wilde zalm een goed teken.

De wilde zalm komt diepgevroren naar Nederland, je kunt het niet overal kopen. In Amsterdam ga ik ervoor naar de biologische markt of naar de semi-biologische supermarkt Marqt.

Als je geen wilde zalm kunt kopen, ga dan op zoek naar verse kabeljauw, verse makreel of verse sardientjes. En neem in het seizoen af en toe een verse haring als snack. Kijk ook eens naar de viswijzer van het Wereld Natuurfonds en de Stichting Noordzee. Hier kun je zien welke vis duurzaam wordt gevangen en welke vis een goede keuze is. Je kunt de viswijzer hier downloaden: https://www.goedevis.nl/.

Welke vis kun je beter niet eten?

Pas op met gewone zalm en gerookte zalm, dit is vaak kweekzalm uit zoetwater of uit de Atlantische oceaan. Deze zalm bevat meer zware metalen en chemische stoffen uit plastic en daarnaast ook nog antibiotica. Verder is deze vis vaak roze gekleurd met chemische kleurstof. Daarom zou ik geen of heel weinig gewone zalm eten. De chemische toevoegingen verstoren je stofwisseling, waardoor je mogelijk extra buikvet vast houdt.

Iets vergelijkbaars geldt voor pangasiusfilet. Dat komt uit Vietnam, uit zwaar vervuild water vol met kankerverwekkende stoffen. Bij de kweek van pangasius worden hormonen en anti-biotica gebruikt en na de verwerking wordt de vis nog ingespoten met een fosfaatoplossing om de vis zwaarder te maken. Deze vis zou ik echt vermijden.

Een handige vuistregel is dat je het eten van grote vissen vermijdt. Grote vissen zitten aan het eind van de voedselketen en hebben daardoor al veel zware metalen verzameld. Eet daarom geen zwaardvis en niet te veel tonijn.

Let ook op met sushi. Veel mensen eten dit omdat ze denken dat je het gezond is en je er geen buikvet van krijgt. Maar sushi is vaak bereid met kweekvis. Het bevat een hoog gehalte aan zware metalen. Sushi wordt ook nog eens gemaakt met witte rijst… ik zou het niet te vaak eten.

Gerookte zalm of gerookte makreel raad ik ook af. Deze vis wordt tegenwoordig chemisch gerookt, dat wil zeggen met een chemische stof die naar rook smaakt. Verder komt er bij de bereiding extra vet aan te pas.

Vaak krijg ik vragen over gestoomde makreel. Dat klinkt onschuldig en vetarm. Maar wist je dat gestoomde makreel eigenlijk gerookte makreel is? Alleen dan op een hogere temperatuur gerookt, zodat de vis meteen ook gaar is. Bij dit rookproces worden meestal chemicalien en vetten gebruikt. Daarom zou ik gerookte en gestoomde makreel vermijden tenzij je zeker weet dat het goed is bereid. Neem liever verse vis en maak er zelf iets lekkers van met de heerlijke recepten uit het Blije Darmen Voedingsplan.

Vermijd verder ook kibbeling en andere vis uit de frituurpan. Het vet uit de frituurpan is ontzettend ongezond, je lichaam kan dit nauwelijks afbreken. Waarom zou je lekkere vis frituren?

Kun je ook zonder vis?

Als je dit zo leest wil je misschien helemaal geen vis meer eten. Sommige mensen lusten geen vis of eten uit principe geen vis, bijvoorbeeld veganisten en Raw Food aanhangers. Zelf denk ik dat je beter wel vis kunt eten vanwege de voedingswaarde ondanks de verontreinigingen.

Als je ervoor kiest geen vis te eten, zorg dan dat je je voedingsstoffen op andere manieren aanvult. Verdiep je in je voeding en eet bijvoorbeeld meer kiemen, avocado’s, zeewier, noten en zaden om voldoende omega-3 vetten, eiwitten en jodium binnen te krijgen. Je vindt meer informatie in Je Body In Balans.

Ik hoop dat ik je hiermee weer een stap verder heb geholpen met de Gezonde Lifestyle!

Groetjes,
Inge

PS 1: Hoe vaak eet jij per week vis? Of misschien helemaal niet? Welke vis eet jij? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

PS 2: Kijk voor gezonde, lekkere clean eating recepten met vis in het Blije Darmen Voedingsplan

*** NIEUW ***

Fit & Fabulous Kuur voor vrouwen in de overgang

Ben je in de overgang en merk je dat je sneller aankomt en minder energie hebt? Dan is de nieuwe “Fit & Fabulous Kuur voor vrouwen in de overgang” iets voor jou! Profiteer NU van de introductieaanbieding. Klik op deze knop:

JA, GEEF MIJ DE AANBIEDING >>
“mijn energie neemt zienderogen toe, ik vind het eten echt lekker en ook de workout vind ik fijn.” Sanne
“Ik ben blij dat ik de kuur heb gedaan..ben 4.5kg afgevallen” Maureen
“Goed ook dat er aandacht is voor het mentale stuk. Dat wordt volgens mij veel te vaak vergeten!” Helen