“Wat kan ik eten in plaats van brood, aardappels en spaghetti?

Tarwe en andere granen met gluten zouden wel eens de grootste veroorzaker van overgewicht en allerlei ziektes kunnen zijn. Mijn artikel over wel of niet brood en pasta eten heeft heel wat los gemaakt.

Veel mensen vragen mij wat je nu nog wel kunt eten in plaats van brood en pasta. Sommigen zien door de bomen het bos niet meer en dat kan ik me goed voorstellen.

De wetenschap over voeding is elke dag in ontwikkeling. Onderzoek op het menselijk lichaam is complex en onderzoeksresultaten spreken elkaar soms tegen. Om jou te helpen geef ik in dit artikel mijn advies wat je in plaats van tarwe kunt eten.

Inhoudsopgave

Wat kan ik nemen als ontbijt?

In mijn vorige artikel heb je ik uitgelegd wat je kunt nemen als ontbijt als je gezond wilt afvallen. Het is belangrijk dat je in balans eet met de juiste, langzame koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten. Dus geen yoghurt met muesli en sinaasappelsap.

Als je zo gezond je dag begint krijg je later op de dag niet die hongerdip en kun je zonder problemen de koekjes en chocoladerepen laten liggen.

In het Gezonde Lifestyle Receptenboek vind je ook een lekker, gezond havermout ontbijt. Havermout is volgens dr. Davis, auteur van het boek Wheat Belly, waar ik mijn vorige artikel over schreef, een stuk beter dan tarwe. Omdat het veel minder is gemanipuleerd.

Ook geeft havermout niet van die heftige pieken in je bloedsuikerspiegel. Wat mij betreft kun je dus gerust het gezonde havermoutontbijt eten. Dat bestaat uit havermout gekookt in water, chiazaad/hennepzaad/gemalen lijnzaad, walnoten, kaneel en 1 of 2 stuks fruit.

Als je vaak moe bent en last hebt van een opgeblazen gevoel, dan is het mogelijk dat je gluten niet goed verdraagt. Havermout bevat wel een vorm van gluten, die de meeste mensen goed kunnen verdragen, ook mensen die gevoelig zijn voor gluten. Heb je echt een glutenallergie, dan kun je tegenwoordig ook kiezen voor glutenvrije havermout.

Wat kan ik eten als lunch?

Veel mensen zijn “verslaafd” aan brood bij de lunch. Daar krijg ik heel veel mails over, van mensen die helemaal van slag zijn als ik schrijf dat brood niet zo goed is als je wilt afvallen. Ook als je niet hoeft af te vallen trouwens. Zie brood gewoon als een traktatie voor af en toe, een bijgerecht. Maar niet als iets wat je dagelijks eet. Het veroorzaakt pieken in je bloedsuikerspiegel, het ontneemt je energie en je wordt er dik van.

Je kunt jezelf veel beter aanwennen om als lunch een gezonde gevulde salade te nemen. Dat hoeft echt niet alleen een krop sla te zijn, zoals ik wel eens hoor. Neem bijvoorbeeld een bieten quinoa-salade of een groente-quinoa salade.

Of neem het restant van gisteravond mee als dat kan, of een lekkere gezonde gevulde soep.

De salades en soepen kun je de avond tevoren bereiden en in een afgesloten schaaltje mee nemen. Neem dan olie en azijn apart mee of zorg dat je dit op je werk hebt staan.

“Ik kan geen salade meenemen naar kantoor”

Sommigen vinden het lastig om salades mee te nemen, omdat ze deze niet koel kunnen houden. Daar zijn steeds meer oplossingen voor. Neem bijvoorbeeld een klein koeltasje mee, dan blijft je eten koud genoeg. Tegenwoordig kun je ook handige, dubbelwandige lunchboxjes kopen, dan kun je zelfs een warme lunch mee nemen.

Wat ik zelf daarnaast ook doe, is ’s avonds wat meer koken en het restant de volgende dag mee nemen als lunch, heerlijk. Probeer dat ook eens uit.

Sommigen schamen zich ook om met een “bakje sla” op kantoor te komen of thuis salade te eten. Maar zet even door. Steeds meer mensen willen gezonder eten om af te vallen en zich fit te voelen. Zet zelf die stap en je zult zien dat anderen je gaan volgen.

Roggebrood, speltbrood, zuurdesembrood?

Ik heb ook veel vragen gekregen over andere broodsoorten, zoals roggebrood, speltbrood en zuurdesembrood. Kan je die broodsoorten nog wel eten? Zelf eet ik geen brood meer. Alleen nog af en toe als bijgerecht, bijvoorbeeld als ik uit eten ga.

Maar dat is mijn persoonlijke keuze en ik kan me voorstellen dat anderen wat minder ver gaan. Roggebrood zou je dan met mate kunnen eten. Spelt is tarwe. Dat zou ik niet nemen en kijk bij zuurdesembrood welk graan er in zit.

Veel mensen denken dat speltbrood wel goed is, omdat het geen tarwe bevat… Dat klopt voor een deel, toch zou ik niet te veel speltbrood eten. Ik leg het uit. Spelt is op zich beter dan tarwe, omdat het minder is gemanipuleerd. Maar let op, een speltbrood bevat meestal heel veel tarwe om het betaalbaar te houden. Dus vraag dat altijd na.

Verder bevat spelt de heftigste vorm van gluten, gliadine, net als tarwe. Het kan zijn dat je darmen hier niet goed tegen kunnen zonder dat je dat meteen merkt. Heb je huiduitslag, darmproblemen, ademhalingsproblemen, chronische moeheid, probeer dan eens vier weken alle brood, dus ook speltbrood, te laten staan. Kijk hoe je je voelt.

Op zich zorgen alle granen voor pieken in je bloedsuikerspiegel, waardoor je dus weer snel honger krijgt en je vetopslag activeert. Als je je gezondheid wilt verbeteren en als je wilt afvallen zou ik geen brood meer eten. Kies voor salades, ei-gerechten en soepen. Na een tijdje wil je niet meer anders.

Wat kan ik ’s avonds eten in plaats van aardappels of pasta?

Over aardappels, pasta en andere koolhydraatrijke voeding voor je avondeten heb ik veel vragen gekregen. Als je gezond wilt afvallen is het een goede stap om ’s avonds niet al te veel van dat soort koolhydraten te eten. Je lichaam heeft ze niet meer nodig.

Laat je avondmaaltijd voornamelijk uit groente en iets van eiwitten bestaan, bijvoorbeeld een stukje biologische kip, bonen, linzen, champignons, tempeh of gefermenteerde tofu.

Kun je echt niet zonder iets van koolhydraten kies dan voor een beetje quinoa, zoete aardappel of zilvervliesrijst. Neem ook eens boekweitnoedels of bruine rijstnoedels.

Gewone aardappel kun je ook af en toe eten, maar niet te vaak vanwege het effect op je bloedsuikerspiegel. Verder kun je er natuurlijk ook voor kiezen de extra koolhydraten weg te laten. Dit doe ik zelf ook vrijwel altijd, je lichaam heeft de extra koolhydraten niet meer nodig en je voelt je fitter.

Pas op met glutenvrije pannenkoeken uit de supermarkt

Glutenvrij eten kan prima, maar vermijd speciale glutenvrije graanproducten uit de supermarkt, zoals glutenvrije pannenkoeken. Deze producten zijn ontwikkeld voor commerciele doeleinden en niet speciaal voor jouw gezondheid. De glutenvrije pannenkoeken bevatten vaak ongezonde chemische toevoegingen en meestal ook maiszetmeel of een ander zetmeel waardoor je bloedsuikerspiegel piekt. Dat is net zo slecht als tarwe. Dit geldt ook voor veel andere glutenvrije producten in de supermarkt, dus kijk goed op de verpakking.

“Krijg ik wel voldoende jodium binnen als ik geen brood eet?”

Misschien ben je bang dat je te weinig jodium binnen krijgt als je geen brood eet. Dat hebben we al van jongsaf aan geleerd. Maar jodium wordt kunstmatig aan brood wordt toegevoegd via jodiumhoudend bakkerszout. Dat is ooit bedacht als manier om te zorgen dat mensen voldoende jodium binnenkrijgen. Maar dat maakt brood nog niet gezond!

Er zijn veel betere, gezondere bronnen van jodium. Zoals zeewier, witvis, aardbeien, venkel, broccoli, spinazie, kokosolie en Hymalayazout.

“Mag ik nu helemaal geen brood meer eten?”

Mensen vragen mij “Mag ik nu helemaal geen brood meer eten?” Dat hangt van je situatie af. Als je kerngezond bent, geen buikvet hebt en veel beweegt dan kun je rustig af en toe een stukje brood eten of een keer spaghetti nemen. Dat doe ik zelf ook.

Maar heb je overgewicht, huiduitslag, diabetes, hoog cholesterol, last van je darmen of voel je je moe? Dan is het misschien beter om het brood even te laten staan en iets anders lekkers te kiezen. Ga dan aan de slag met de recepten uit het Gezonde Lifestyle Receptenboek. Je zult als snel merken dat je kleren beter passen en dat je je fitter gaat voelen. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de voedingsspecial aan bovenaan of onderaan de pagina! Er zal een wereld voor je open gaan…

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Health Coach & Personal Trainer

PS: Hoeveel brood eet jij op een dag? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

166 Reacties

  1. Dirk 1 februari 2021 bij 11:40 - Reageer

    Hallo,

    Omdat ik teveel buik kreeg ben ik 3 weken geleden begonnen met havermout in plaats van cruesli. En ik drink nu ruim een liter water per dag (deed ik eerder helemaal niet), en ik loop 4x per week in een stevig tempo een kilometer of 5. Ik eet wel gewoon een paar boterhammen bij de lunch.
    Het resultaat na 3 weken: 6 kilo en een paar centimeter buik kwijt.
    Kan ik zo doorgaan of moet ik nog iets aanpassen?

    • Antonia 2 februari 2021 bij 16:22 - Reageer

      Hi Dirk,
      Bedankt voor je bericht en goed dat je met je gezondheid bezig bent. Super goed dat je al 6 kilo bent afgevallen, daarnaast zie ik inderdaad nog veel ruimte voor verbetering. Om je een goed advies te kunnen geven, ben ik benieuwd naar wat je zoal eet op een dag? Dit kun je het beste even mailen naar [email protected]
      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  2. Dirk 1 februari 2021 bij 11:39 - Reageer

    Hallo,

    Omdat ik teveel buik kreeg ben ik 3 weken geleden begonnen met havermout in plaats van cruesli. En ik drink nu ruim een liter water per dag (deed ik eerder helemaal niet), en ik loop 4x per week in een stevig tempo een kilometer of 5. Ik eet wel gewoon een paar noterhammen bij de lunch.
    Het resultaat na 3 weken: 6 kilo en een paar centimeter buik kwijt.
    Kan ik zo doorgaan of moet ik nog iets aanpassen?

  3. Katrien 16 januari 2019 bij 13:00 - Reageer

    In plaats van tarwe ben ik al geruime tijd overgeschakeld op haver, boekweit en heel soms spelt. Als ontbijt havermout, kwark of yoghurt, nootjes (de soort wisselt per dag af) , lijn-chiazaad of gedroogde vruchten en zeker iedere dag één of meerdere fruitsoorten erbij. Alles steeds bio.
    Qua pasta’s, spelt, rode rijst, boekweit, zilvervlies rijst, quinoa, granenmengeling (ook met linzen, kikkererwten).
    Voel ik me goed bij, ben niet meer opgeblazen na het eten en heb minder buikvet en meer energie.

    • Thecla 17 januari 2019 bij 12:08 - Reageer

      Wat heerlijk Katrien, klinkt heel gezond en lekker!
      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

    • Sandra 9 augustus 2020 bij 18:59 - Reageer

      Ipv brood eet ik nu havermout, af en toe.een banaan en pitjes in de magere kwark. Als lunch neem ik graag zelfgemaakte soep.en een paar maiswafels met geitenkaas of notenpasta. Zijn die maiswafels eigenlijk wel oké?

      • Antonia 10 augustus 2020 bij 11:57 - Reageer

        Hi Sandra,
        Wat goed dat je overgestapt bent op havermout, want wist je dat in kwark veel suikers zitten? De maiswafels kun je beter weglaten of een enkele keer kiezen voor een rijstwafel, maar let erop dat hier geen voedingsstoffen in zitten.
        Groetjes,
        Antonia
        Team Inge van Haselen

  4. Gerwin 15 september 2018 bij 11:15 - Reageer

    Sorry, vergeten te melden dat ik yoghurt met havermout in plaats van brood eet met wat zoetstof

  5. Gerwin 15 september 2018 bij 11:12 - Reageer

    Goedendag,

    Ik ben vorig jaar op dieet geweest. Van die zakjes driemaal daags. Eerlijk gezegd ben ik iets zo zat en met name als ik moe ben en iedereen gaat naar bed lust ik graag wat borrelnoten of een stuk harde worst. Ik krijg aardig wat buikvet en wil daar vanaf.

    Ik ben nu broodloos gestart en dit kan ik best volhouden. Verder meer groentes, minder aardappels. Het vlees wil ik echt niet missen, ik houd het meest van puur vlees(mager, zelfgeslacht uit eigen weide). Heb je tips?

    • Thecla 17 september 2018 bij 14:21 - Reageer

      Hallo Gerwin,

      Bedankt voor je bericht. Goed om te lezen dat je met je gezondheid bezig bent. Die zakjes kun je echt beter niet meer nemen, die zijn heel bewerkt en bevatten vaak ook suikers. Ze verstoren juist je stofwisseling.

      Wil je graag afvallen dan is het belangrijk de juiste voedingscombinaties te maken qua vetten, eiwitten en koolhydraten. Inge staat voor clean eating. Clean Eating betekent zo vers mogelijk, natuurlijk en seizoensgericht eten in de juiste balans van voedingsstoffen, vitamines en mineralen.

      Je hebt geluk we hebben nu een nazomeractie van haar Buikvet Burner Programma. We coachen je om ongezonde gewoontes naar gezonde om te zetten en je lichaam langzamerhand in een vetverbrandingsstand te zetten ipv de vetopslag stand waar het nu in zit. Je krijgt o.a duidelijke praktische voedingsschema’s en heerlijke gezonde recepten. Dat betekent afvallen zonder hongergevoel:

      Meer informatie over het Buikvet Burner Programma…

      Laat me weten of het wat voor je is.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen