Pindakaas: is het gezond of word je er dik van?

Regelmatig krijg ik de vraag of je pindakaas mag eten als je wilt afvallen. Veel mensen zijn dol op pindakaas, maar is het gezond? En kun je het eten als je wilt afvallen? Lees hier mijn advies.

Inhoudsopgave

Is pindakaas gezond?

Vaak krijg ik de vraag of pindakaas gezond is. Via reclames op tv krijg je dat idee wel, maar is het zo? Het antwoord is “ja en nee”, zoals vaak met eten. Ik leg het in dit artikel uit.

Pinda’s zijn geen noten, maar familie van de bonen. Ze bevatten eiwitten, onverzadigde vetten en vitamine E, kalium, magnesium en zink. Wat dat betreft zijn pinda’s wel gezond, MAAR

…dat geldt niet voor de meeste pindakaas. De “gewone” potjes pindakaas en de potjes light pindakaas bevatten zo’n 7 klontjes suiker en vaak ook nog ongezonde vulmiddelen die je stofwisseling verstoren, zoals zonnebloemolie en palmvet.

Lees ook: Zonnebloemolie, waarom is het ongezond en wat kun je beter nemen?

Als je dus een eetlepel pindakaas neemt krijg je meteen ook onnodig veel suiker binnen en ongezonde vetten. De suiker zorgt voor pieken in je bloedsuikerspiegel en de vetten verstoren je stofwisseling. Daar word je niet alleen dik van, het is ook slecht voor je gezondheid.

Pinda’s kunnen een giftige schimmel bevatten: aflatoxine

Er is nog iets aan de hand met pinda’s. Ze kunnen een schimmel bevatten: aflatoxine. Deze schimmel is zeer giftig en kan je lever aantasten. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit controleert hier wel op en laat maar een beperkte hoeveelheid aflatoxine toe. Toch eet ik zelf ook om al deze redenen geen pindakaas meer, omdat er een beter alternatief is. Daarover zometeen meer.

Is pindakaas goed als je wilt afvallen of word je er juist dik van?

Als je wilt afvallen kun je dus beter geen gewone of light pindakaas uit de supermarkt eten. Door de toegevoegde suikers en toegevoegde, ongezonde vetten activeer je juist je vetopslag.

En dat niet alleen. Als je de pindakaas op een boterham, cracker of rijstwafel doet zoals de meeste mensen, krijg je relatief veel ongezonde koolhydraten binnen. Dat helpt niet als je een gezond gewicht wilt bereiken.

Lees ook: Wat kun je doen als je niet echt te dik bent, maar wel een”zwembandje” hebt?

Pure 100% biologische pindakaas met rauwe groente kan wel

Tegenwoordig kun je wel op steeds meer plaatsen pure 100% pindakaas kopen, zonder toegevoegde suikers, bij voorkeur biologisch. Dan zit er nog maar een derde van de hoeveelheid suiker in.  Als je deze 100% pindakaas eet met rauwe groente, bijvoorbeeld bleekselderij, heb je een behoorlijk gezonde snack. Maar het kan nog beter…

Een beter alternatief voor pindakaas

In plaats van pindakaas kun je beter een echte notenpasta nemen, bijvoorbeeld amandelpasta of sesampasta (tahin), het liefst biologisch. Deze pasta’s hebben een hogere voedingswaarde dan pindakaas, ze bevatten minder suiker en er zit geen aflatoxine in.

Neem bijvoorbeeld amandelpasta. Amandelen behoren tot de gezondste noten (na walnoten) en ze zijn rijk aan onder meer magnesium, calcium en vitamine E. Deze notenpasta past heel goed in je menu, ook als je wilt afvallen.

“Maar notenpasta bevat toch veel vet?”

Vaak krijg ik de vraag of notenpasta niet teveel vet bevat. We hebben allemaal geleerd dat je van vetten dik wordt en dat je er hart- en vaatziektes van kunt krijgen. Maar inmiddels is bekend dat dat veel genuanceerder ligt en grotendeels onjuist is. De plantaardige vetten uit noten zijn juist heel goed voor je.

Je hebt deze vetten nodig voor de elasticiteit van je huid, bescherming van je organen en je hersenfunctie. Ook helpen deze vetten juist om vet te verbranden.

Lees ook: Word je dik van noten?

Je wordt dus niet dik van noten en van notenpasta als je ze op de goede manier in je voedingspatroon opneemt. De grootste veroorzaker van overgewicht zijn niet de gezonde vetten uit pure, natuurlijke producten, maar de snelle koolhydraten uit snoep, brood, pasta en kant-en-klaar eten uit pakjes en zakjes.

Vroeger werd gedacht dat je van alle vetten dik wordt, dus ook van noten en notenpasta. Maar inmiddels is duidelijk dat niet de gezonde vetten, maar de snelle koolhydraten uit bijvoorbeeld brood de grootste veroorzaker van overgewicht zijn.

Eet daarom rustig notenpasta, maar niet op een boterham of cracker. Combineer het met rauwe groente. Wil je hier meer mee doen en echt lekker gezond gaan eten? Gebruik dan de recepten en eetschema’s uit Je Body In Balans.

Welke notenpasta kun je het beste kiezen?

Kies bij voorkeur een biologische notenpasta, waar geen extra ingrediënten aan zijn toegevoegd. Twijfel je, kijk dan goed op het etiket. Zie je bij de ingrediënten suiker, gedeeltelijk gehard vet, palmvet of zonnebloemolie of iets dergelijks staan?

Zet het potje dan terug in de schappen en ga op zoek naar een 100% notenpasta. Eventueel kan er wel een beetje olijfolie zijn toegevoegd, dat is prima.

Je hebt tegenwoordig steeds meer varianten van 100% notenpasta, biologisch. Je vindt ze bij de natuurwinkel en ook bij steeds meer grote supermarkten. Zelf wissel ik de soort notenpasta af. Zo krijg je verschillende voedingsstoffen binnen. Elke noot bevat net weer een andere samenstelling van vitaminen en mineralen.

Lees ook: Wat is Clean Eating?

Hoeveel notenpasta kan ik eten?

Als je wilt afvallen kun je rustig elke dag een handje ongebrande, ongezouten, biologische noten eten en een eetlepel biologische notenpasta. Als je er tenminste niet allergisch voor bent.

Eet bijvoorbeeld een handje walnoten bij je ontbijt en neem ’s middags als snack een eetlepel notenpasta met een stengel bleekselderij. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan. Er zal een wereld voor je open gaan…

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Eet jij pindakaas of notenpasta? Of juist niet? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

122 Reacties

  1. Karin 26 april 2020 bij 16:57 - Reageer

    Veel gezonder.’…Zelf pindakaas maken?

  2. Frenchi 22 maart 2019 bij 00:01 - Reageer

    Ik eet ook regelmatig 100% pindakaas(alleen pinda’s) een lekkere lepel over mijn bakje havermout..strooi er dzn nog 15 gr walnoten over en 1 banaan in plakjes.
    Dit is superlekker en 1 van mijn favo onbijtjes of lunches.
    Ik vind dit een zeer goed ontbijt weinig suikers.
    Ik ben 58 kilo afgevallen door koolydraatarm te eten en ben nu aan het stabiliseren .dat gaat best goed.
    Eet nu tussen 100 en 150 gezonde koolydr.
    Gr frenchi

    • Thecla 22 maart 2019 bij 11:41 - Reageer

      Hallo Frenchi,

      Wat super dat je zoveel kilo’s kwijt bent! Je ontbijt is ook een super goed begin van de dag, en ook hel lekker! Mocht je graag hulp willen om je gewicht te stabiliseren dan is Inge haar Buikvet Burner Programma echt iets voor jou:

      Meer informatie over het Buikvet Burner Programma…

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  3. Wim Bakker 3 april 2018 bij 12:50 - Reageer

    Beste
    Volgens het voedingscentrum :
    “Aflatoxine is een natuurlijke gifstof, gemaakt door schimmels. Aflatoxine kan voorkomen in beschimmelde noten, granen, peulvruchten, kruiden en gedroogd fruit, maar ook in producten die hiervan gemaakt zijn zoals pindakaas, brood, bier en veevoer. Via met aflatoxine besmet veevoer kan aflatoxine in melk terecht komen.”
    Dus ook noten , bv amandelen, kunnen aflatoxine bevatten. 100% pindakaas bevat minder vet dan amandelen (49% voor pinda’s om 52% voor amandelen) , meer eiwit (26% voor pinda’s om 19% voor amamandelen) , dus 100% pindakaas lijkt mij geen bezwaar, die is overal tegenwoordig te koop, niet alleen bij de ekoboer. Sesam is geen noot maar een zaad , qua samenstelling wel vergelijkbaar met noten en pinda’s, en errug lekker , zeker een (prijzige) aanrader als vleesvervanger, net als noten en 100% pinda(kaa|’)s .

    Gr. Wim

  4. Jacques De Saedeleir 15 maart 2018 bij 22:17 - Reageer

    Beste Inge,

    Ik ben verlekkerd op pindakaas, maar ben wat geschrokken door je bericht. Ik heb het etiket geraadpleegd op de pot pindakaas.
    Er stond op dat het gaat om pinda’s van gecontroleerd biologische teelt,
    Ik weet niet of ik dit dan 100% pure biologische pindakaas mag noemen?

    Wat de samenstelling betreft vond ik volgende gegevens
    vet 49 gram, waarvan 7 gram verzadigd
    koolhydraten 17 gram waarvan 5 g suiker
    eiwitten 27 g
    zout 0,32 g
    er staat geen zonnebloemolie of palmolie vermeld, mag ik er dan van uitgaan dat ze niet in die pindakaas zitten? of zouden ze verscholen kunnen zitten in het 49 gram vet?
    Mijn e-mail adres was blijkbaar een letter te groot om in het vakje hieronder te passen, vandaar dat ik het hier even vermeld. Ik zou eventuele reactie(s) niet willen missen ten gevolge van een onvolledig e-mail adres

    [email protected]

    • Inge 16 maart 2018 bij 15:47 - Reageer

      Hoi Jacques, heb je het etiket van de pindakaas nog bij de hand? Wat jij hebt doorgegeven is de voedingswaarde. Daarnaast hoort er op het etiket ook een ingredientenlijst te staan. Daaruit kan je afleiden wat er allemaal in zit.

      Kan je me dat nog even laten weten?

      • Jacques De Saedeleir 17 maart 2018 bij 11:06 - Reageer

        Dag Inge,

        Ik ben zeer blij met jouw reactie.
        Jammer genoeg vind ik op het etiket geen echte ingrediëntenlijst. Onder ingrediënten staat enkel geroosterde pinda’s van gecontroleerd biologische teelt en zeezout en dan komt de lijst met de voedingswaarden, die ik gisteren heb doorgegeven.
        Maar of er bijvoorbeeld al of niet zonnebloemolie in verwerkt is, kan ik niet achterhalen, er staan blijkbaar niet echt ingrediënten op het etiket.
        Wat er wel op het etiket staat is de website. Dat is Horiozonnatuurvoeding.nl
        de link is http://www.horizonnatuurvoeding.nl/monki/monkiindex.html
        Als je daarop klikt zou je moeten terecht komen op de plaats waar ondermeer info staat over het product dat ik kocht.
        Het is Monki pindakaas crunchy.
        Maar ook op de website vond ik geen echte ingrediëntenlijst

        Op jou aanraden kocht ook sesampasta

        Ook hier vond ik geen echte ingrediëntenlijst op het etiket, noch op de site
        Misschien kan jij dat wel..
        Met de info die ik tot nog toe verzamelde kan ik moeilijk achterhalen of de pindakaas die ik kocht 100% biologisch en dus betrouwbaar is. Misschien kan jij daar iets meer over zeggen??
        In alle geval bedankt voor de aandacht die je aan mijn probleem besteedt. Krijg ik nog een reactie? Ik zou het zeer waarderen.

        Groetjes

        Jacques De Saedeleir

        • Thecla 19 maart 2018 bij 12:20 - Reageer

          Hallo Jacques,

          Vanmorgen heb ik je een mailtje gestuurd. Maar de producten van Horizon zijn goed om te eten!

          Groetjes,
          Thecla
          Team Inge van Haselen

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen