Pindakaas: is het gezond of word je er dik van?

Laatste update:

Regelmatig krijg ik de vraag of pindakaas gezond is en of je het mag eten als je wilt afvallen. Het antwoord is “Ja” en “Nee”, afhankelijk van welke pindakaas je eet.

Als Voedingscoach en Personal trainer heb ik in de afgelopen 17 jaar al heel wat vragen gekregen over pindakaas. Veel mensen vinden het lekker. Maar pindakaas bevat ook suiker en vet. En sommige pindakazen bevatten ook extra chemische toevoegingen.

In dit artikel geef ik je tips waar je op moet letten bij het kopen van pindakaas. En welke alternatieven er zijn. Dank bijvoorbeeld aan tahin (sesampasta) of amandelpasta.

Lees hier mijn advies.

Inhoud

Is pindakaas gezond?

Vaak krijg ik de vraag of pindakaas gezond is. Via reclames op tv krijg je dat idee wel, maar is het zo? Het antwoord is “ja en nee”, zoals vaak met eten. Ik leg het in dit artikel uit.

Waarom pindakaas gezond kan zijn

  • Pinda’s zijn geen noten, maar familie van de bonen. De pinda’s vormen de basis van pindakaas. Ze zijn rijk aan belangrijke voedingsstoffen, zoals:
    • Eiwitten, onder meer voor je spieropbouw [1]
    • Onverzadigde vetten, onder meer voor je huid, hersens en vetverbranding [2]
    • Vitamine E, onder meer voor je huid [3]
    • Kalium, onder meer voor je bloeddruk [4]
    • Magnesium, voor je energie [5]
    • Zink, voor je stofwisseling [6]

Waarom pindakaas ongezond kan zijn

De pinda’s zijn als basis voedingsstof van pindakaas dus wel gezond. Mits je geen allergie hebt. MAAR… dat is niet het hele verhaal. Want vaak bevat een potje pindakaas allerlei toevoegingen die niet gezond zijn:

  • De “gewone” potjes pindakaas en de potjes light pindakaas bevatten zo’n 7 klontjes suiker. Van suiker wordt je dik, zelfs als het natuurlijke suiker is of een zoetstof. Kijk maar eens op het etiket naar de voedingswaarde [7].
  • Vaak bevat pindakaas ook ongezonde vulmiddelen die je stofwisseling verstoren, zoals zonnebloemolie en palmvet.
  • Pinda’s kunnen een giftige schimmel bevatten: aflatoxine. Deze schimmel is zeer giftig en kan je lever aantasten. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit controleert hier wel op en laat maar een beperkte hoeveelheid aflatoxine toe. Toch eet ik zelf om deze reden geen pindakaas meer. Andere notenpasta’s zijn een beter alternatief is. Daarover zo meteen meer.

Als je dus een eetlepel pindakaas neemt, krijg je meteen ook onnodig veel suikers binnen, ongezonde vetten en mogelijk ongezonde chemische toevoegingen.

De suiker zorgt voor pieken in je bloedsuikerspiegel en de vetten verstoren je stofwisseling. Daar word je niet alleen dik van, het is ook slecht voor je gezondheid.

Wat zijn alternatieven voor pindakaas

In plaats van pindakaas kun je beter een echte notenpasta nemen, bijvoorbeeld amandelpasta of sesampasta (tahin), het liefst biologisch.

Deze pasta’s hebben een hogere voedingswaarde dan pindakaas, ze bevatten minder suiker en er zit geen aflatoxine in.

Amandelpasta

Neem bijvoorbeeld amandelpasta. Amandelen behoren tot de gezondste noten (na walnoten) en ze zijn rijk aan onder meer magnesium, calcium en vitamine E. Deze notenpasta past heel goed in je menu, ook als je wilt afvallen.

Tahin (Sesampasta)

Sesampasta bevat een stuk minder suiker dan pindakaas. Kijk maar eens op het etiket.

Gemengde notenpasta

Voor de variatie kun je ook gemengde notenpasta nemen. Vaak zitten hier ook wel pinda’s in, maar daarnaast ook andere noten. Zoals hazelnoten, amandelen en cashewnoten. Deze gemengde notenpasta’s bevatten doorgaans minder suiker dan pindakaas en meer mineralen.

Pasta van macademia’s, hazelnoten etc.

De collectie notenpasta’s op het schap in de supermarkt breidt zich uit. Vaak staan de notenpasta’s in een aparte hoek met biologische producten.

Advies over pindakaas voor je gezondheid en gewicht

Als je dol bent op pindakaas, zoals veel van mijn clienten, dan kun je het zeker nemen. Maar kies dan wel de GOEDE pindakaas en combineer het niet met brood, maar met rauwe groente.

Welke pindakaas kiezen?

Kies bij voorkeur een biologische pindakaas zonder suiker en andere toevoegingen. Dat geldt ook voor notenpasta. Twijfel je, kijk dan goed op het etiket.

Zie je bij de ingrediënten suiker, gedeeltelijk gehard vet, palmvet of zonnebloemolie of iets dergelijks staan?

Zet het potje pindakaas dan terug in de schappen en ga op zoek naar een 100% notenpasta. Eventueel kan er wel een beetje olijfolie zijn toegevoegd, dat is prima.

Je hebt tegenwoordig steeds meer varianten van 100% notenpasta en pindakaas, biologisch. Je vindt ze bij de natuurwinkel en ook bij steeds meer grote supermarkten.

Zelf wissel ik de soort notenpasta af. Zo krijg je verschillende voedingsstoffen binnen. Elke noot bevat net weer een andere samenstelling van vitaminen en mineralen.

Word je dik van pindakaas?

Als je wilt afvallen kun je beter geen gewone of light pindakaas uit de supermarkt eten. Door de toegevoegde suikers en toegevoegde, ongezonde vetten activeer je juist je vetopslag.

En dat niet alleen. Als je de pindakaas op een boterham, cracker of rijstwafel doet zoals de meeste mensen, krijg je relatief veel ongezonde koolhydraten binnen. Dat helpt niet als je een gezond gewicht wilt bereiken.

Wil je op een gezonde manier afvallen? Zodat je weer lekker in je kleren past en je fit voelt? Begin dan vandaag nog met het Buikvet Burner Programma.

Je wordt dik door combinatie met brood en crackers

Mijn advies als voedingscoach is daarom, om 100% biologische pindakaas te nemen en te combineren met rauwe groente. Dus niet met brood of crackers, want dat is een combinatie waar je dik van wordt

We hebben allemaal geleerd dat je van vetten dik wordt en dat je er hart- en vaatziektes van kunt krijgen. Maar inmiddels is bekend dat dat veel genuanceerder ligt en grotendeels onjuist is. De plantaardige vetten uit noten zijn juist heel goed voor je.

Vetten nodig voor vetverbranding

Je hebt deze vetten nodig voor de elasticiteit van je huid, bescherming van je organen en je hersenfunctie. Ook helpen deze vetten juist om vet te verbranden.

Je wordt dus niet dik van notenpasta als je de goede producten kiest en ze op de goede manier in je voedingspatroon opneemt. De grootste veroorzaker van overgewicht zijn niet de gezonde vetten uit pure, natuurlijke producten, maar de snelle koolhydraten uit snoep, brood, pasta en kant-en-klaar eten uit pakjes en zakjes.

Hoeveel pindakaas kan ik eten?

Als je wilt afvallen kun je rustig elke dag een eetlepel biologische pindakaas of notenpasta nemen. Als je er tenminste niet allergisch voor bent.

Het grootste probleem is vaak dat je de notenpasta op brood eet, bijvoorbeeld bij je ontbijt. Dat is geen goed idee. Dat ligt niet aan de notenpasta, maar aan het brood.

Voor je ontbijt kun je beter andere dingen eten.

Neem bijvoorbeeld ‘s middags als snack een eetlepel pindakaas of notenpasta met een stengel bleekselderij. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach & Personal Trainer

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Eet jij pindakaas of notenpasta? Of juist niet? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt.

123 gedachten over “Pindakaas: is het gezond of word je er dik van?”

  1. Ik eet ook regelmatig 100% pindakaas(alleen pinda’s) een lekkere lepel over mijn bakje havermout..strooi er dzn nog 15 gr walnoten over en 1 banaan in plakjes.
    Dit is superlekker en 1 van mijn favo onbijtjes of lunches.
    Ik vind dit een zeer goed ontbijt weinig suikers.
    Ik ben 58 kilo afgevallen door koolydraatarm te eten en ben nu aan het stabiliseren .dat gaat best goed.
    Eet nu tussen 100 en 150 gezonde koolydr.
    Gr frenchi

    Beantwoorden
  2. Beste
    Volgens het voedingscentrum :
    “Aflatoxine is een natuurlijke gifstof, gemaakt door schimmels. Aflatoxine kan voorkomen in beschimmelde noten, granen, peulvruchten, kruiden en gedroogd fruit, maar ook in producten die hiervan gemaakt zijn zoals pindakaas, brood, bier en veevoer. Via met aflatoxine besmet veevoer kan aflatoxine in melk terecht komen.”
    Dus ook noten , bv amandelen, kunnen aflatoxine bevatten. 100% pindakaas bevat minder vet dan amandelen (49% voor pinda’s om 52% voor amandelen) , meer eiwit (26% voor pinda’s om 19% voor amamandelen) , dus 100% pindakaas lijkt mij geen bezwaar, die is overal tegenwoordig te koop, niet alleen bij de ekoboer. Sesam is geen noot maar een zaad , qua samenstelling wel vergelijkbaar met noten en pinda’s, en errug lekker , zeker een (prijzige) aanrader als vleesvervanger, net als noten en 100% pinda(kaa|’)s .

    Gr. Wim

    Beantwoorden
  3. Beste Inge,

    Ik ben verlekkerd op pindakaas, maar ben wat geschrokken door je bericht. Ik heb het etiket geraadpleegd op de pot pindakaas.
    Er stond op dat het gaat om pinda’s van gecontroleerd biologische teelt,
    Ik weet niet of ik dit dan 100% pure biologische pindakaas mag noemen?

    Wat de samenstelling betreft vond ik volgende gegevens
    vet 49 gram, waarvan 7 gram verzadigd
    koolhydraten 17 gram waarvan 5 g suiker
    eiwitten 27 g
    zout 0,32 g
    er staat geen zonnebloemolie of palmolie vermeld, mag ik er dan van uitgaan dat ze niet in die pindakaas zitten? of zouden ze verscholen kunnen zitten in het 49 gram vet?
    Mijn e-mail adres was blijkbaar een letter te groot om in het vakje hieronder te passen, vandaar dat ik het hier even vermeld. Ik zou eventuele reactie(s) niet willen missen ten gevolge van een onvolledig e-mail adres

    [email protected]

    Beantwoorden
    • Hoi Jacques, heb je het etiket van de pindakaas nog bij de hand? Wat jij hebt doorgegeven is de voedingswaarde. Daarnaast hoort er op het etiket ook een ingredientenlijst te staan. Daaruit kan je afleiden wat er allemaal in zit.

      Kan je me dat nog even laten weten?

      Beantwoorden
      • Dag Inge,

        Ik ben zeer blij met jouw reactie.
        Jammer genoeg vind ik op het etiket geen echte ingrediëntenlijst. Onder ingrediënten staat enkel geroosterde pinda’s van gecontroleerd biologische teelt en zeezout en dan komt de lijst met de voedingswaarden, die ik gisteren heb doorgegeven.
        Maar of er bijvoorbeeld al of niet zonnebloemolie in verwerkt is, kan ik niet achterhalen, er staan blijkbaar niet echt ingrediënten op het etiket.
        Wat er wel op het etiket staat is de website. Dat is Horiozonnatuurvoeding.nl
        de link is http://www.horizonnatuurvoeding.nl/monki/monkiindex.html
        Als je daarop klikt zou je moeten terecht komen op de plaats waar ondermeer info staat over het product dat ik kocht.
        Het is Monki pindakaas crunchy.
        Maar ook op de website vond ik geen echte ingrediëntenlijst

        Op jou aanraden kocht ook sesampasta

        Ook hier vond ik geen echte ingrediëntenlijst op het etiket, noch op de site
        Misschien kan jij dat wel..
        Met de info die ik tot nog toe verzamelde kan ik moeilijk achterhalen of de pindakaas die ik kocht 100% biologisch en dus betrouwbaar is. Misschien kan jij daar iets meer over zeggen??
        In alle geval bedankt voor de aandacht die je aan mijn probleem besteedt. Krijg ik nog een reactie? Ik zou het zeer waarderen.

        Groetjes

        Jacques De Saedeleir

        Beantwoorden
        • Hallo Jacques,

          Vanmorgen heb ik je een mailtje gestuurd. Maar de producten van Horizon zijn goed om te eten!

          Groetjes,
          Thecla
          Team Inge van Haselen

          Beantwoorden

Plaats een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ja, stuur mij
Voedingstips
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden
voor
Ja, stuur mij
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden Voedingstips
voor
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Hi! Welkom bij de Klantenservice van Ingevanhaselen.nl. Stel hier je vraag en je ontvangt snel antwoord:
Hi! Welkom bij de Klantenservice van Ingevanhaselen.nl. Stel hier je vraag en je ontvangt snel antwoord:
Bedankt!
We hebben je vraag ontvangen. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord in je email. Kijk ondertussen vast rond op mijn website. Groetjes, Inge
We hebben je vraag ontvangen. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord in je email. Kijk ondertussen vast rond op mijn website. Groetjes, Inge
Bedankt!
Send this to a friend