Hoe stop ik met een koolhydraatarm dieet zonder kilo’s aan te komen?

Laatste update:

Ingrid schreef mij: “Ik ben te veel aangekomen de laatste tijd. Ik ben gestart met koolhydraatarm eten, maar nu wil ik overschakelen naar jullie programma. Hoe stop ik met een een koolhydraatarm dieet zonder kilo’s aan te komen?”

Inhoudsopgave

Word je van koolhydraten dik?

Ik kom heel veel mensen tegen die bang zijn dat ze van koolhydraten dik worden. Dat geldt zo te lezen ook voor jou. De voedingsindustrie speelt daar handig op in. Daarom zie je nu producten zoals “koolhydraatarm brood” en allerlei andere koolhydraatarme voeding. Wat de meeste mensen daarbij over het hoofd zien is dat dit soort fabrieksproducten boordevol chemische toevoegingen zitten, die je beter niet kunt nemen als je vet wilt verbranden. Hoe zit het dan wel met koolhydraten? Lees nog even door.

Hoe zit het dan met koolhydraten?

In koolhydraatarm eten zit een kern van waarheid, als je daarmee bedoelt dat je geen snelle suikers meer eet. Dus geen taart, snoep, koek en dergelijke meer en ook geen verborgen suikers uit kant-en-klaar maaltijden en eten uit pakjes. Als je op die manier koolhydraatarm eet dan juich ik dat toe!

suikerverslaving

Ook ben ik geen voorstander van brood en pasta omdat ook deze graanproducten voor pieken in je bloedsuikerspiegel zorgen en daardoor voor vetopslag. In mijn artikel over het boek Wheat Belly van Dr. Davis vertel ik je daar meer over.

Je lichaam heeft koolhydraten nodig

Maar er is ook een andere kant aan koolhydraten en die wordt vaak vergeten! Dat zijn koolhydraten die je uit groente en fruit haalt en uit quinoa, zoete aardappel, havermout, boekweit, amaranth en gierst. Je lichaam heeft deze koolhydraten nodig om te functioneren.

Het is dus belangrijk WELKE koolhdyraten je kiest. Verder is het van belang op welk moment van de dag je de koolhydraten eet en hoeveel je beweegt op een dag. Ik zie soms ook mensen die ’s avonds nog fruit eten, terwijl je lichaam de koolhydraten dan niet meer nodig heeft.

Na een koolhydraatarm dieet word je weer dik

Inmiddels neemt de populariteit van koolhydraatarme dieten af, omdat je na verloop van tijd weer dik wordt en omdat het niet ongevaarlijk is voor je gezondheid. Ik geef je eerst even wat meer achtergrond informatie voordat ik je mijn advies geef:

Voor het functioneren van je hersenen

Alle koolhydraten, zowel enkelvoudige (suikers) als complexe (zetmeel), worden door onze spijsvertering afgebroken. Ze komen als glucose in ons bloed terecht en dienen onder meer als brandstof voor onze spieren. Daarnaast heb je koolhydraten nodig voor het zuurstoftransport naar je weefsels en voor het functioneren van je hersenen.

Suikers worden snel afgebroken, waardoor de glucose een piek veroorzaakt in je bloedsuikerspiegel. Bij complexe koolhydraten gaat dit een stuk langzamer. Daardoor komt de glucose meer geleidelijk in je bloed komt en blijft je bloedsuikerspiegel meer constant.

Wat is er mis met koolhydraatarme diëten?

In de jaren ‘90 werden de zogeheten low carb dieten poplulair. En nog steeds zijn er mensen die deze dieetvorm volgen, maar wij zijn er geen voorstander van. De essentie van een low carb dieet is dat je weinig of geen koolhydraten eet en je energie haalt uit eiwitten en vetten. Voorbeelden zijn het Atkins-dieet en het South Beach dieet.

Het aantrekkelijke aan deze diëten is dat je duidelijke eetregels hebt en ongelimiteerd eiwitten en vetten kunt eten. En in eerste instantie val je er ook snel van af, dat maakt het helemaal aantrekkelijk.

Slecht voor je gezondheid en je wordt weer dik…

Een nadeel is dat deze manier van eten waarschijnlijk zeer slecht voor je gezondheid is en dat je na een tijdje weer aankomt. Ook gaat je lichaam bij gebrek aan energie je spieren verbranden, waardoor je slap wordt en je verbranding vertraagt.

Low carb dieten kunnen gevaarlijk zijn voor je lichaam. In Amerika zijn 58 doden geassocieerd met het volgen van een low carb dieet. Ook zijn er aanwijzingen dat je door het volgen van een low carb dieet een hogere kans hebt op nierproblemen en bepaalde vormen van kanker.

Ons advies is daarom: wees matig met koolhydraten, maar eet ze wel en kies dan voor gezonde producten zoals quinoa, zoete aardappel, havermout, boekweit, amaranth en gierst.

Eet koolhydraten op het juiste moment van de dag en houd er ook rekening mee hoeveel je beweegt. Vermijd brood en natuurlijk ook alle zoetigheid.

Hoe stap je over van een koolhydraatarm dieet naar een gezond dieet?

Het is supergoed dat je wilt overstappen naar een gezondere manier van eten waarbij je je ideale gewicht bereikt en daarna ook niet meer terugvalt. Wij adviseren je een menu te volgen dat bestaat uit:

20-30% eiwitten
30-40% koolhydraten
30-40% onverzadigde vetten

Dus je hoeft nu niet ineens als een gek koolhydraten te gaan eten (liever niet zelfs ;-), maar voer het langzaam weer op en kies de gezonde koolhydraatbronnen. Dus geen suikers, taart, snoep, brood en pasta, maar wel quinoa, zoete aardappel, havermout, boekweit, amaranth en gierst.

Durf weer koolhydraten te eten zonder dat je dik wordt

Als je wilt, kunnen we je helpen via het Buikvet Burner Programma. Je ontvangt dan complete weekmenu’s met bijbehorende recepten en coaching op je eigen online voedingsdagboek bij. Zodat je ontdekt hoe je op een gezonde manier eet en je buikvet verbrandt. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je weer aankomt.

Dat zou de ideale manier voor jou zijn om weer de goede koolhydraten te durven eten. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Heb jij ervaring met koolhydraat-arme diëten? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

55 gedachten over “Hoe stop ik met een koolhydraatarm dieet zonder kilo’s aan te komen?”

  1. Interessant dat je het gevaar van koolhydraadarme diëten aanhaalt, ik ben op zoek naar wat nu eigenlijk echt een gezonde maaltijd is?

    Na gezondheidsproblemen 5 maanden geleden (o.a. schildklier met complicaties) raadde een arts me aan om wheatbelly en Julie’s blog te lezen en alle tarwe te schrappen. Ik was eerst heel sceptisch maar was zo ziek dat ik het wel wou proberen.

    Nu zijn we 5 maand later en ik ben van 65 naar 53 kg gegaan en dat gewicht zakt nog steeds. Ik voel me ook ontzettend slecht. Wat geen enkele arts me kan uitleggen is wat nu ongezond is en wat gezond, en in welke mate mijn voeding mee verantwoordelijk kan zijn voor hoe ik me voel? (Andere oorzaken van o.a. gewichtsverlies worden trouwens nog wel verder onderzocht).

    Dit was mijn voedingspatroon de laatste weken:
    – ’s ochtends fruityoghurt (12g KH – biologisch met weinig rommel) met allerlei noten en zaden of havermout met fruit en noten
    – tussendoor zelfgemaakte chocolade met noten (72% chocolade dus toch ook wat suiker) en fruit
    – ’s middags: salade met allerlei groentjes en kaas/ei en mayonaise, zadencrackers…
    – namiddag: fruit en notencake
    – ’s avonds: groenten en iets vleesvervanger (aardappelen en rijst eet ik gewoon mee, ik ben al jaren vegetariër)

    Het enige dat ik dus echt laat zijn pasta en brood. En snelle suikers. Ik eet geen bewerkte voeding meer en ben blij dat ik van die suikerverslaving af ben. Ik eet zoveel fruit als ik wil maar heb gewoon weinig honger dus kom met bovenstaande toe. Dat ik blijf afvallen is geen goede zaak en vandaag bleken de ketonen in mijn urine onrustwekkend hoog.

    Ik ben nu ongerust dat de artsen toch zullen aanraden opnieuw brood (en eventueel ongezonde snelle suikers) te eten, om mijn gewicht terug naar boven te halen. Uiteraard moet ook verder uitgezocht worden of er geen andere aandoeningen zijn die de symptomen verklaren. Maar ik ben nu echt op zoek naar wat ‘gezond’ eten is. Ik dacht dat ik goed en ‘clean’ bezig was, maar misschien doe ik mijn lichaam te kort aan bepaalde stoffen?

    Hoe sta jij hier tegenover? Kan je met ‘cleane’ voeding en fruit en groenten toch in de problemen geraken?

    Beantwoorden
    • Hoi Maud, bedankt voor je uitgebreide bericht. Het is voor mij natuurlijk lastig te zeggen zo op afstand, maar op basis van je beschrijving zie ik nog heel veel verborgen suikers (zoals in al dat fruit) en te weinig gezonde vetten. Maar dat kan niet het enorme gewichtsverlies verklaren. Ik heb een persoonlijk Health Coaching programma, dat zou iets voor jou zijn.

      Beantwoorden
  2. Hallo, ik ben nu voor de 4e keer koolhydraten arm. Eerste keer moest ivm zwangerschapsdiabetes, 2e keer ook, 3e keer ook behoorlijk afgevallen. In mijn geval kom ik zelfs aan van de gezonde koolhydraten die je hier beschrijft. Heb ooit iets soortgelijks gevolgd maar echt… ik kwam alleen maar aan, hield vocht vast en er ging vervolgens geen gram meer vanaf.
    Na dit een poosje te hebben aangekeken was ik van een mooie 78 kilo (wat voor mij eigenlijk nog te zwaar is) naar 84 kilo gegroeid.
    Nu sinds 3 weken maar weer naar koolhydraten arm gegaan en ben in die 3 weken afgevallen naar 79 kilo.
    Gezonde koolhydraten (vezels) zitten ook gewoon in groene groenten en daar eet ik bijna 500 a 600 gram per dag van. Dit in combinatie goede vetten en eiwitten heeft mijn algehele gezondheid enorm verbetert. Dus bovenstaand advies is niet in alle geval een juist advies. Gezond is het wel, maar als je aankomt van die vormen van koolhydraten kan je gezondheid wel kelderen.

    Beantwoorden
    • Hoi Jellie, goed dat je dit laat weten. Ik ben wel benieuwd hoe jouw eetschema er uit ziet. Want als je eet volgens mijn clean eating methode gaat je gezondheid absoluut niet achteruit! Integendeel, het is het beste wat je kunt doen voor je gezondheid.

      Het probleem wat jij beschrijft zit erin dat je “iets soortgelijks” hebt gevolgd. Dat maak ik vaker mee. Dat mensen een gezond schema denken te volgen, maar als ik dan goed naar het schema kijk zie ik bijvoorbeeld yoghurt, muesli en heel veel andere verborgen suikers. Ik ben ook niet voor koolhydraatarm eten, maar voor Clean eating in de juiste balans tussen de goede koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten.

      Beantwoorden
  3. Ik ben 58 kilo afgevallen door koolydraatarm te eten, nu ben ik dus op gewicht van 130 naar 72 kilo nu en ben nu al 6 weken stabiel.
    Ik eet nu 2 avonden per week mee wat de rest van het gezin ook eet.
    Maar bv aardappels of puree daar neem ik een kleine portie van meer groente en sukje vlees of vis.
    Pasta neem ik max150 gr gekookt(weeg het ok af) met wat saus.
    Ik eet wel havermout en gewoon 2 stuks fruit op een dag..
    Af en toe 2 sneden speltbrood 100% of koolydraatarm brood.
    Of kwark wel magere nu ipv de volle variant met bv een banaan en 15 gr noten als lunch ..maar ik wissel het ook vaak af met bv een salade of gevuld omelet dat eet ik ook regelmatig.
    Als ik savonds mee eet eet ik smorgens vaak kwark met fruit en smiddags vaak omelet of iets anders koolydraatarms.
    Zo blijf ik keurig op gewicht nu.
    Ik was als de dood om aan te komen maar het gaat goed zo..ben er blij mee

    Beantwoorden
    • Hallo Ingrid,

      Bedankt voor je bericht. Heb je lange tijd geen of beperkt koolhydraten gegeten? Mag ik vragen hoe je eetpatroon erop dit moment uitziet en wat je klachten zijn?

      Ik hoor het graag.
      Groetjes,
      Thecla

      Beantwoorden
  4. Hoi,

    Ik ben met koolhydraatarm eten (tot 50 gram per dag) 10 kilo afgevallen. Ik heb zeker wel een paar maanden strikt koolhydraatarm gegeten en dan ook nooit gecheat. Nu ben ik sinds deze week weer begonnen om koolhydraatbeperkt te eten, zoals jullie aanraden. Echter ervaar ik toch een onprettig gevoel in mijn maag.. buikpijn na het eten. Ik eet geen brood, rijst en dat soort dingen. Maar sochtends havermout, smiddags salades, bonen.. ik ben ook zo moe en voel me eigenlijk ruk. kan het zijn dat mijn lichaam nog moet wennen?

    Liefs

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ja, stuur mij
Voedingstips
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden
voor
Ja, stuur mij
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden Voedingstips
voor
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Hi! Welkom bij de Klantenservice van Ingevanhaselen.nl. Stel hier je vraag en je ontvangt snel antwoord:
Hi! Welkom bij de Klantenservice van Ingevanhaselen.nl. Stel hier je vraag en je ontvangt snel antwoord:
Bedankt!
We hebben je vraag ontvangen. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord in je email. Kijk ondertussen vast rond op mijn website. Groetjes, Inge
We hebben je vraag ontvangen. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord in je email. Kijk ondertussen vast rond op mijn website. Groetjes, Inge
Bedankt!
Send this to a friend