facebook_pixel

Hoe stop ik met een koolhydraatarm dieet zonder kilo’s aan te komen?

Home>Clean Eating>Hoe stop ik met een koolhydraatarm dieet zonder kilo’s aan te komen?

Hoe stop ik met een koolhydraatarm dieet zonder kilo’s aan te komen?

Ingrid schreef mij: “Ik ben te veel aangekomen de laatste tijd. Ik ben gestart met koolhydraatarm eten, maar nu wil ik overschakelen naar jullie programma. Hoe stop ik met een een koolhydraatarm dieet zonder kilo’s aan te komen?”

Inhoudsopgave

Word je van koolhydraten dik?

Ik kom heel veel mensen tegen die bang zijn dat ze van koolhydraten dik worden. Dat geldt zo te lezen ook voor jou. De voedingsindustrie speelt daar handig op in. Daarom zie je nu producten zoals “koolhydraatarm brood” en allerlei andere koolhydraatarme voeding. Wat de meeste mensen daarbij over het hoofd zien is dat dit soort fabrieksproducten boordevol chemische toevoegingen zitten, die je beter niet kunt nemen als je vet wilt verbranden. Hoe zit het dan wel met koolhydraten? Lees nog even door.

Hoe zit het dan met koolhydraten?

In koolhydraatarm eten zit een kern van waarheid, als je daarmee bedoelt dat je geen snelle suikers meer eet. Dus geen taart, snoep, koek en dergelijke meer en ook geen verborgen suikers uit kant-en-klaar maaltijden en eten uit pakjes. Als je op die manier koolhydraatarm eet dan juich ik dat toe!

Lees ook: “Hoe kom je af van suikerverslaving?”

suikerverslaving

Ook ben ik geen voorstander van brood en pasta omdat ook deze graanproducten voor pieken in je bloedsuikerspiegel zorgen en daardoor voor vetopslag. In mijn artikel over het boek Wheat Belly van Dr. Davis vertel ik je daar meer over.

Lees ook: “Wat kan ik eten in plaats van brood en pasta?”

Je lichaam heeft koolhydraten nodig!

Maar er is ook een andere kant aan koolhydraten en die wordt vaak vergeten! Dat zijn koolhydraten die je uit groente en fruit haalt en uit quinoa, zoete aardappel, havermout, boekweit, amaranth en gierst. Je lichaam heeft deze koolhydraten nodig om te functioneren.

Het is dus belangrijk WELKE koolhdyraten je kiest. Verder is het van belang op welk moment van de dag je de koolhydraten eet en hoeveel je beweegt op een dag. Ik zie soms ook mensen die ‘s avonds nog fruit eten, terwijl je lichaam de koolhydraten dan niet meer nodig heeft.

Lees ook: “Waarom langer dan 2 uur zitten ongezond is.”

Na een koolhydraatarm dieet word je weer dik

Inmiddels neemt de populariteit van koolhydraatarme dieten af, omdat je na verloop van tijd weer dik wordt en omdat het niet ongevaarlijk is voor je gezondheid. Ik geef je eerst even wat meer achtergrond informatie voordat ik je mijn advies geef:

Spijsvertering

Alle koolhydraten, zowel enkelvoudige (suikers) als complexe (zetmeel), worden door onze spijsvertering afgebroken. Ze komen als glucose in ons bloed terecht en dienen onder meer als brandstof voor onze spieren. Daarnaast heb je koolhydraten nodig voor het zuurstoftransport naar je weefsels en voor het functioneren van je hersenen.

Suikers worden snel afgebroken, waardoor de glucose een piek veroorzaakt in je bloedsuikerspiegel. Bij complexe koolhydraten gaat dit een stuk langzamer. Daardoor komt de glucose meer geleidelijk in je bloed komt en blijft je bloedsuikerspiegel meer constant.

Wat is er mis met koolhydraatarme dieten?

In de jaren ‘90 werden de zogeheten low carb dieten poplulair. En nog steeds zijn er mensen die deze dieetvorm volgen, maar wij zijn er geen voorstander van. De essentie van een low carb dieet is dat je weinig of geen koolhydraten eet en je energie haalt uit eiwitten en vetten. Voorbeelden zijn het Atkins-dieet en het South Beach dieet.

Het aantrekkelijke aan deze dieten is dat je duidelijke eetregels hebt en ongelimiteerd eiwitten en vetten kunt eten. En in eerste instantie val je er ook snel van af, dat maakt het helemaal aantrekkelijk.

Lees ook: “De sleutel tot automatisch afvallen – 7 Tips.”

Slecht voor je gezondheid en je wordt weer dik…

Een nadeel is dat deze manier van eten waarschijnlijk zeer slecht voor je gezondheid is en dat je na een tijdje weer aankomt. Ook gaat je lichaam bij gebrek aan energie je spieren verbranden, waardoor je slap wordt en je verbranding vertraagt.

Low carb dieten kunnen gevaarlijk zijn voor je lichaam. In Amerika zijn 58 doden geassocieerd met het volgen van een low carb dieet. Ook zijn er aanwijzingen dat je door het volgen van een low carb dieet een hogere kans hebt op nierproblemen en bepaalde vormen van kanker.

Kies de juiste koolhydraten, bijvoorbeeld uit zoete aardappel

Kies de juiste koolhydraten, bijvoorbeeld uit zoete aardappel

Ons advies is daarom: wees matig met koolhydraten, maar eet ze wel en kies dan voor gezonde producten zoals quinoa, zoete aardappel, havermout, boekweit, amaranth en gierst.

Eet koolhydraten op het juiste moment van de dag en houd er ook rekening mee hoeveel je beweegt! Vermijd pasta en brood en natuurlijk ook alle zoetigheid.

Hoe stap je over van een koolhydraatarm dieet naar een gezond dieet?

Het is supergoed dat je wilt overstappen naar een gezondere manier van eten waarbij je je ideale gewicht bereikt en daarna ook niet meer terugvalt. Wij adviseren je een menu te volgen dat bestaat uit:

20-30% eiwitten
30-40% koolhydraten
30-40% onverzadigde vetten

Dus je hoeft nu niet ineens als een gek koolhydraten te gaan eten (liever niet zelfs ;-), maar voer het langzaam weer op en kies de gezonde koolhydraatbronnen. Dus geen suikers, taart, snoep, brood en pasta, maar wel quinoa, zoete aardappel, havermout, boekweit, amaranth en gierst.

Durf weer koolhydraten te eten zonder dat je dik wordt

Als je wilt, kunnen we je helpen via het Buikvet Burner Programma. Je ontvangt dan complete weekmenu’s met bijbehorende recepten en coaching op je eigen online voedingsdagboek bij. Zodat je ontdekt hoe je op een gezonde manier eet en je buikvet verbrandt. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je weer aankomt!

Dat zou de ideale manier voor jou zijn om weer de goede koolhydraten te durven eten. Heel veel succes!

Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de voedingsspecial aan bovenaan of onderaan de pagina! Er zal een wereld voor je open gaan…

Groetjes,
Inge

PS: Heb jij ervaring met koolhydraat-arme dieten? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Bikini Body Kuur

Pas weer lekker in je zomerkleren

Wil je een paar kilo afvallen en weer lekker in je kleren passen? Doe thuis de Bikini Body Kuur

JA, IK WIL GEZOND AFVALLEN

31 Reacties

  1. yvonne 13 februari 2016 om 17:21- Antwoorden

    Ik ben ook zo, n 20 kilo in een jaar afgevallen, eet de ene dag wel koolhydraten en en de andere niet. Eet altijd fruit in de ochtend en dan erna een havermouth noten muffin zonder zoetstoffen.lunch afwisselend, brood salade soep rauwkost met hoemoes, omelet etc. Avondeten net wat ik wil. Voel me er meer dan goed bij, je hoeft niet echt wat te laten, als ik me eens een keer niet lekker voel, doe ik het op gevoel, soms heb je wel eens meerdere dagen wat stevigers nodig. Suiker eet ik bijna niet meer of zakjes pakjes eten. Heb mijn hele leven gezocht en nu eindelijk gevonden.

  2. Jolanda Jongedijk 10 november 2015 om 13:32- Antwoorden

    Ik volg op dit moment een koolhydraat arm dieet. Ik wil graag overstappen op het buikvet burner programma omdat ik merk dat ik op mijn werkdagen als verzorgende in een verpleeghuis te weinig energie over hou om goed te functioneren over de hele dag. Daarnaast merk ik dat ik ook dat ik persoonlijk het erg moeilijk vindt om de goede balans te vinden in de eiwitten en vetten. Er zijn dagen dat ik in de avond merk dat ik toch weer te weinig heb gegeten. Gister bijvoorbeeld maar 877 kcl energie en 28,9 koolhydraten. Dus doe mij dan toch maar liever gezond eten. Daarnaast vind ik de vieze smaak in mijn mond verschrikkelijk!
    Nog wel een andere vraag, voordat ik over stap. Zoals ik schreef ben ik verzorgende in een verpleeghuis, dit betekend dat ik regelmatig wisselende diensten draai. 4 tot 8 nachtdiensten per maand en even zoveel avonddiensten. Op die dagen is mijn hele ritme anders dan volgens het normale patroon. Ik heb het altijd lastig gevonden om juist op deze dagen goed te eten. Vooral in de nachtdiensten heb ik vaak de neiging om te gaan snaaien.
    Zijn hier misschien ook goede tips voor?

    • Cynthia 10 november 2015 om 17:14- Antwoorden

      Hallo Jolanda,

      Super dat je wilt overstappen op het Buikvet Burner Programma. In het Buikvet Burner Programma ga je stap voor stap je lifestyle aanpassen, zodat je op een gezonde en blijvende manier de overtollige kilo’s kwijtraakt. Wanneer je onregelmatige diensten werkt is het in het begin even uitzoeken hoe je je voedingspatroon inricht, maar het kan wel! We hebben veel mensen met onregelmatige diensten. Het beste kun je elke 2,5 a 3 uur iets gezonds eten en je maaltijden mee opschuiven met je werkritme. Daarmee verschuift je voedingsritme mee met je werktijden en als je een extra lange dag hebt heb je dus ook 1 of 2 extra tussenmaaltijden. Kan je hiermee vooruit? Tijdens het programma kan ik je nog aanvullende tips geven als je dat wilt.

      Groetjes,
      Cynthia
      Team Inge van Haselen

  3. ilse 25 november 2014 om 12:00- Antwoorden

    Hallo! De laatste maanden (!) voel ik me echter niet meer goed ondanks een super gezond dieet met veel fruit/groenten/noten(vegan): ik ben duizelig, troubel oogzicht/trekkerige oogleden, hoofdpijn enz. Heb wel veel energie/eetlust/enz. Ik eet VEGAN dus supplementeer met B12 en neem bijna elke dag een multi vitamine. Mijn bloedtest gaf aan dat mijn bloedsuiker (ochtend +/-50) laag is en ik heb een tekort aan rode bloedcellen. Ik vermoed dus dat dit laatste de oorzaak is van mijn klachten. De rest was ok, idem voor Foliumzuur/ijzer wat ook anemie kan veroorzaken. Wie kan me helpen aub! De dokter weet het niet en zegt “eet een biefstuk elke dag”. Ik kan moeilijk geloven dat veganisten niet kunnen overleven wanneer ze alle dierlijke voeding schrappen. Bedankt voor alle tips die jullie me kunnen geven 😀

  4. Angela 23 november 2014 om 19:01- Antwoorden

    Ik volg nu zes weken het Sanaslank eiwitdieet, dus ook koolhydraatarm en voel me energieker dan ooit! Ik ben 15 kg afgevallen en mijn spiermassa en vochtgehalte is toegenomen zonder dat ik veel extra ben gaan sporten. Heb totaal geen problemen met mijn spierkracht of denken/concentratie. Vind het onzin om te stellen dat je na zo’n dieet altijd weer dik zou moeten worden, want dat ligt er helemaal aan hoe je erna gaat eten. Maar dat is bij alle dieeten zo. Kortom: ik ben het niet eens met je stelling Inge!

    • Yvon 24 november 2014 om 09:16- Antwoorden

      Hallo Angela, bedankt voor je bericht. Schrijf ons over een jaar nog eens hoe het gaat. Na een koolhydraatarm dieet kom je weer aan zodra je anders gaat eten, omdat je niet echt leert je voeding aan te passen. Daarom is het in onze ogen veel beter om stap voor stap over te gaan op clean eating. Dat is geen dieet, maar een aanpassing van je leefstijl. Daar heb je veel meer aan! Pas ook op met te lang doorgaan met eiwitshakes. Te veel eiwitten versnellen de veroudering en kunnen nierschade veroorzaken. En kijk ook eens op de verpakking van jouw eiwitdieet. Wat zit er allemaal in aan chemische toevoegingen? Ik zou er echt mee oppassen, maar de keus is natuurlijk vrij en je hoeft het niet met Inge eens te zijn. Groetjes, Yvon, Team Inge van Haselen

  5. Laura Elsman 23 november 2014 om 16:21- Antwoorden

    Dank voor jouw waardevolle en informatieve artikelen en tips, Inge

Laat een reactie achter

Informeer mij via email over reacties op dit bericht