Hoe stop ik met een koolhydraatarm dieet zonder kilo’s aan te komen?

Ingrid schreef mij: “Ik ben te veel aangekomen de laatste tijd. Ik ben gestart met koolhydraatarm eten, maar nu wil ik overschakelen naar jullie programma. Hoe stop ik met een een koolhydraatarm dieet zonder kilo’s aan te komen?”

Inhoudsopgave

Word je van koolhydraten dik?

Ik kom heel veel mensen tegen die bang zijn dat ze van koolhydraten dik worden. Dat geldt zo te lezen ook voor jou. De voedingsindustrie speelt daar handig op in. Daarom zie je nu producten zoals “koolhydraatarm brood” en allerlei andere koolhydraatarme voeding. Wat de meeste mensen daarbij over het hoofd zien is dat dit soort fabrieksproducten boordevol chemische toevoegingen zitten, die je beter niet kunt nemen als je vet wilt verbranden. Hoe zit het dan wel met koolhydraten? Lees nog even door.

Hoe zit het dan met koolhydraten?

In koolhydraatarm eten zit een kern van waarheid, als je daarmee bedoelt dat je geen snelle suikers meer eet. Dus geen taart, snoep, koek en dergelijke meer en ook geen verborgen suikers uit kant-en-klaar maaltijden en eten uit pakjes. Als je op die manier koolhydraatarm eet dan juich ik dat toe!

Lees ook: “Hoe kom je van suikerverslaving af?”

suikerverslaving

Ook ben ik geen voorstander van brood en pasta omdat ook deze graanproducten voor pieken in je bloedsuikerspiegel zorgen en daardoor voor vetopslag. In mijn artikel over het boek Wheat Belly van Dr. Davis vertel ik je daar meer over.

Lees ook: “Wat kan ik eten in plaats van brood?”

Je lichaam heeft koolhydraten nodig

Maar er is ook een andere kant aan koolhydraten en die wordt vaak vergeten! Dat zijn koolhydraten die je uit groente en fruit haalt en uit quinoa, zoete aardappel, havermout, boekweit, amaranth en gierst. Je lichaam heeft deze koolhydraten nodig om te functioneren.

Het is dus belangrijk WELKE koolhdyraten je kiest. Verder is het van belang op welk moment van de dag je de koolhydraten eet en hoeveel je beweegt op een dag. Ik zie soms ook mensen die ’s avonds nog fruit eten, terwijl je lichaam de koolhydraten dan niet meer nodig heeft.

Lees ook: “Waarom langer dan 2 uur zitten ongezond is.”

Na een koolhydraatarm dieet word je weer dik

Inmiddels neemt de populariteit van koolhydraatarme dieten af, omdat je na verloop van tijd weer dik wordt en omdat het niet ongevaarlijk is voor je gezondheid. Ik geef je eerst even wat meer achtergrond informatie voordat ik je mijn advies geef:

Spijsvertering

Alle koolhydraten, zowel enkelvoudige (suikers) als complexe (zetmeel), worden door onze spijsvertering afgebroken. Ze komen als glucose in ons bloed terecht en dienen onder meer als brandstof voor onze spieren. Daarnaast heb je koolhydraten nodig voor het zuurstoftransport naar je weefsels en voor het functioneren van je hersenen.

Suikers worden snel afgebroken, waardoor de glucose een piek veroorzaakt in je bloedsuikerspiegel. Bij complexe koolhydraten gaat dit een stuk langzamer. Daardoor komt de glucose meer geleidelijk in je bloed komt en blijft je bloedsuikerspiegel meer constant.

Wat is er mis met koolhydraatarme dieten?

In de jaren ‘90 werden de zogeheten low carb dieten poplulair. En nog steeds zijn er mensen die deze dieetvorm volgen, maar wij zijn er geen voorstander van. De essentie van een low carb dieet is dat je weinig of geen koolhydraten eet en je energie haalt uit eiwitten en vetten. Voorbeelden zijn het Atkins-dieet en het South Beach dieet.

Het aantrekkelijke aan deze dieten is dat je duidelijke eetregels hebt en ongelimiteerd eiwitten en vetten kunt eten. En in eerste instantie val je er ook snel van af, dat maakt het helemaal aantrekkelijk.

Lees ook: “De sleutel tot automatisch afvallen – 7 Tips.”Lees ook: “De sleutel tot automatisch afvallen – 7 Tips.”

Slecht voor je gezondheid en je wordt weer dik…

Een nadeel is dat deze manier van eten waarschijnlijk zeer slecht voor je gezondheid is en dat je na een tijdje weer aankomt. Ook gaat je lichaam bij gebrek aan energie je spieren verbranden, waardoor je slap wordt en je verbranding vertraagt.

Low carb dieten kunnen gevaarlijk zijn voor je lichaam. In Amerika zijn 58 doden geassocieerd met het volgen van een low carb dieet. Ook zijn er aanwijzingen dat je door het volgen van een low carb dieet een hogere kans hebt op nierproblemen en bepaalde vormen van kanker.

Ons advies is daarom: wees matig met koolhydraten, maar eet ze wel en kies dan voor gezonde producten zoals quinoa, zoete aardappel, havermout, boekweit, amaranth en gierst.

Eet koolhydraten op het juiste moment van de dag en houd er ook rekening mee hoeveel je beweegt. Vermijd brood en natuurlijk ook alle zoetigheid.

Hoe stap je over van een koolhydraatarm dieet naar een gezond dieet?

Het is supergoed dat je wilt overstappen naar een gezondere manier van eten waarbij je je ideale gewicht bereikt en daarna ook niet meer terugvalt. Wij adviseren je een menu te volgen dat bestaat uit:

20-30% eiwitten
30-40% koolhydraten
30-40% onverzadigde vetten

Dus je hoeft nu niet ineens als een gek koolhydraten te gaan eten (liever niet zelfs ;-), maar voer het langzaam weer op en kies de gezonde koolhydraatbronnen. Dus geen suikers, taart, snoep, brood en pasta, maar wel quinoa, zoete aardappel, havermout, boekweit, amaranth en gierst.

Durf weer koolhydraten te eten zonder dat je dik wordt

Als je wilt, kunnen we je helpen via het Buikvet Burner Programma. Je ontvangt dan complete weekmenu’s met bijbehorende recepten en coaching op je eigen online voedingsdagboek bij. Zodat je ontdekt hoe je op een gezonde manier eet en je buikvet verbrandt. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je weer aankomt!

Dat zou de ideale manier voor jou zijn om weer de goede koolhydraten te durven eten. Heel veel succes!

Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan! Er zal een wereld voor je open gaan…

Groetjes,
Inge

PS: Heb jij ervaring met koolhydraat-arme dieten? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

51 Reacties

  1. Lola 18 januari 2021 bij 19:53 - Reageer

    Hi,

    In de afgelopen 1,5 ben ik van 83 naar 69,4 gegaan. Nu weeg ik rond 73. Ik heb dit voor elkaar gekregen door koolhydraatarm te eten. Nu ben ik op een punt beland dat ik niet maar afval, tenzij ik heel weinig eet. Ik begin pas om 12:00 met eten, ik eet dan 2 koolhydraat arme boterhammen met beleg (filet american of kipfilet avocado etc.) dan eet ik tussendoor wat snoep tomaatjes en misschien nog een plakje kipfilet. Tot slot eet ik avondeten. Er word hier altijd koolhydraatarm gekookt dus het is groente met vlees(vervanger), vis etc. Ik ben hier klaar mee. Door het weinig eten voel ik me energieloos. Ik ben alleen bang aan te komen en wil eigenlijk ook afvallen want ben niet blij met mezelf op dit moment. Ik weet alleen niet hoe ik dit nu moet aanpakken. Moet ik gewoon eerst 3 maaltijden eten. En dan opbouwen met zoete aardappel, quinoa etc? Ik hoor graag wat u denkt.

    • Inge 21 januari 2021 bij 18:05 - Reageer

      Hoi Lola, goed dat je aan de bel trekt, want dit gaat zo niet goed. Dit maak ik helaas vaak mee. Door op deze manier “koolhydraatarm’ te gaan eten, krijg je veel te weinig voedingstoffen binnen. Geen wonder dat je je zo moe voelt. Het is te eenzijdig en ook niet koolhydraatarm, waarom denk je dat de snoeptomaatjes zijn uitgevonden? Zie zijn extra zoet gemaakt! Als ik jou was zou ik inderdaad stoppen met deze manier van eten. Je bent afgevallen omdat je jezelf hebt uitgehongerd, maar dat houd je op termijn niet vol en het is ook niet goed voor je gezondheid. De beste manier om echt goed en blijvend af te vallen, is op basis van Clean Eating. Zonder hongeren, maar met alle juiste voedingsstoffen (en geen filet american). Daarop is onder meer mijn Buikvet Burner Programma gebaseerd. Dat zou ik doen!

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen