Hoe stop ik met een koolhydraatarm dieet zonder kilo’s aan te komen?

Home>Clean Eating>Hoe stop ik met een koolhydraatarm dieet zonder kilo’s aan te komen?

Hoe stop ik met een koolhydraatarm dieet zonder kilo’s aan te komen?

Ingrid schreef mij: “Ik ben te veel aangekomen de laatste tijd. Ik ben gestart met koolhydraatarm eten, maar nu wil ik overschakelen naar jullie programma. Hoe stop ik met een een koolhydraatarm dieet zonder kilo’s aan te komen?”

Inhoudsopgave

Word je van koolhydraten dik?

Ik kom heel veel mensen tegen die bang zijn dat ze van koolhydraten dik worden. Dat geldt zo te lezen ook voor jou. De voedingsindustrie speelt daar handig op in. Daarom zie je nu producten zoals “koolhydraatarm brood” en allerlei andere koolhydraatarme voeding. Wat de meeste mensen daarbij over het hoofd zien is dat dit soort fabrieksproducten boordevol chemische toevoegingen zitten, die je beter niet kunt nemen als je vet wilt verbranden. Hoe zit het dan wel met koolhydraten? Lees nog even door.

Hoe zit het dan met koolhydraten?

In koolhydraatarm eten zit een kern van waarheid, als je daarmee bedoelt dat je geen snelle suikers meer eet. Dus geen taart, snoep, koek en dergelijke meer en ook geen verborgen suikers uit kant-en-klaar maaltijden en eten uit pakjes. Als je op die manier koolhydraatarm eet dan juich ik dat toe!

Lees ook: “Hoe kom je af van suikerverslaving?”

suikerverslaving

Ook ben ik geen voorstander van brood en pasta omdat ook deze graanproducten voor pieken in je bloedsuikerspiegel zorgen en daardoor voor vetopslag. In mijn artikel over het boek Wheat Belly van Dr. Davis vertel ik je daar meer over.

Lees ook: “Wat kan ik eten in plaats van brood en pasta?”

Je lichaam heeft koolhydraten nodig!

Maar er is ook een andere kant aan koolhydraten en die wordt vaak vergeten! Dat zijn koolhydraten die je uit groente en fruit haalt en uit quinoa, zoete aardappel, havermout, boekweit, amaranth en gierst. Je lichaam heeft deze koolhydraten nodig om te functioneren.

Het is dus belangrijk WELKE koolhdyraten je kiest. Verder is het van belang op welk moment van de dag je de koolhydraten eet en hoeveel je beweegt op een dag. Ik zie soms ook mensen die ‘s avonds nog fruit eten, terwijl je lichaam de koolhydraten dan niet meer nodig heeft.

Lees ook: “Waarom langer dan 2 uur zitten ongezond is.”

Na een koolhydraatarm dieet word je weer dik

Inmiddels neemt de populariteit van koolhydraatarme dieten af, omdat je na verloop van tijd weer dik wordt en omdat het niet ongevaarlijk is voor je gezondheid. Ik geef je eerst even wat meer achtergrond informatie voordat ik je mijn advies geef:

Spijsvertering

Alle koolhydraten, zowel enkelvoudige (suikers) als complexe (zetmeel), worden door onze spijsvertering afgebroken. Ze komen als glucose in ons bloed terecht en dienen onder meer als brandstof voor onze spieren. Daarnaast heb je koolhydraten nodig voor het zuurstoftransport naar je weefsels en voor het functioneren van je hersenen.

Suikers worden snel afgebroken, waardoor de glucose een piek veroorzaakt in je bloedsuikerspiegel. Bij complexe koolhydraten gaat dit een stuk langzamer. Daardoor komt de glucose meer geleidelijk in je bloed komt en blijft je bloedsuikerspiegel meer constant.

Wat is er mis met koolhydraatarme dieten?

In de jaren ‘90 werden de zogeheten low carb dieten poplulair. En nog steeds zijn er mensen die deze dieetvorm volgen, maar wij zijn er geen voorstander van. De essentie van een low carb dieet is dat je weinig of geen koolhydraten eet en je energie haalt uit eiwitten en vetten. Voorbeelden zijn het Atkins-dieet en het South Beach dieet.

Het aantrekkelijke aan deze dieten is dat je duidelijke eetregels hebt en ongelimiteerd eiwitten en vetten kunt eten. En in eerste instantie val je er ook snel van af, dat maakt het helemaal aantrekkelijk.

Lees ook: “De sleutel tot automatisch afvallen – 7 Tips.”

Slecht voor je gezondheid en je wordt weer dik…

Een nadeel is dat deze manier van eten waarschijnlijk zeer slecht voor je gezondheid is en dat je na een tijdje weer aankomt. Ook gaat je lichaam bij gebrek aan energie je spieren verbranden, waardoor je slap wordt en je verbranding vertraagt.

Low carb dieten kunnen gevaarlijk zijn voor je lichaam. In Amerika zijn 58 doden geassocieerd met het volgen van een low carb dieet. Ook zijn er aanwijzingen dat je door het volgen van een low carb dieet een hogere kans hebt op nierproblemen en bepaalde vormen van kanker.

Kies de juiste koolhydraten, bijvoorbeeld uit zoete aardappel

Kies de juiste koolhydraten, bijvoorbeeld uit zoete aardappel

Ons advies is daarom: wees matig met koolhydraten, maar eet ze wel en kies dan voor gezonde producten zoals quinoa, zoete aardappel, havermout, boekweit, amaranth en gierst.

Eet koolhydraten op het juiste moment van de dag en houd er ook rekening mee hoeveel je beweegt! Vermijd pasta en brood en natuurlijk ook alle zoetigheid.

Hoe stap je over van een koolhydraatarm dieet naar een gezond dieet?

Het is supergoed dat je wilt overstappen naar een gezondere manier van eten waarbij je je ideale gewicht bereikt en daarna ook niet meer terugvalt. Wij adviseren je een menu te volgen dat bestaat uit:

20-30% eiwitten
30-40% koolhydraten
30-40% onverzadigde vetten

Dus je hoeft nu niet ineens als een gek koolhydraten te gaan eten (liever niet zelfs ;-), maar voer het langzaam weer op en kies de gezonde koolhydraatbronnen. Dus geen suikers, taart, snoep, brood en pasta, maar wel quinoa, zoete aardappel, havermout, boekweit, amaranth en gierst.

Durf weer koolhydraten te eten zonder dat je dik wordt

Als je wilt, kunnen we je helpen via het Buikvet Burner Programma. Je ontvangt dan complete weekmenu’s met bijbehorende recepten en coaching op je eigen online voedingsdagboek bij. Zodat je ontdekt hoe je op een gezonde manier eet en je buikvet verbrandt. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je weer aankomt!

Dat zou de ideale manier voor jou zijn om weer de goede koolhydraten te durven eten. Heel veel succes!

Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de voedingsspecial aan bovenaan of onderaan de pagina! Er zal een wereld voor je open gaan…

Groetjes,
Inge

PS: Heb jij ervaring met koolhydraat-arme dieten? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Nog wat afvallen voor de feestdagen?

Wil je zo gezond en fit mogelijk de feestmaand in gaan? Nog wat afvallen en je lichaam in balans brengen? Dan is de “Je Body In Balans”-actie iets voor jou!

NOG WAT AFVALLEN VOOR DE FEESTDAGEN >>

39 Reacties

  1. Rose 17 november 2017 om 12:00 - Antwoorden

    Ik heb een maand koolhydraat arm gegeten en heel mijn suiker spiegel is ontregeld. Dus nu weer terug Naar gezonde koolhydraten waarbij ik helemaal in balans was en veel energie had.

    • Loes (Team Inge van Haselen) 17 november 2017 om 15:27 - Antwoorden

      Hoi Rose,

      Bedankt voor je bericht. Goed dat je weer gezonde koolhydraten aan je eetpatroon toevoegt. Ook koolhydraten heb je nodig. Je kunt met koolhydraten heel goed gewicht verliezen of op gewicht blijven. Zolang je voor langzame suikers, zoals quinoa, havermout en andere pseudogranen kiest. Succes!

      Groetjes,
      Loes
      Team Inge van Haselen

  2. Maurina van Slooten 13 september 2017 om 23:48 - Antwoorden

    Momenteel ga ik mijn derde week in met Kha eten, niet om af te vallen maar om meer energie te krijgen en om mijn huidprobleem tegen te gaan. Echter ondervind ik de laatste twee dagen last van buikkrampen. Wat is wijsheid?

    • Thecla 14 september 2017 om 12:08 - Antwoorden

      Hallo Maurine,

      Goed dat je met je gezondheid bezig bent. Het is belangrijk om de juiste combinaties eiwitten, vetten en koolhydraten te eten. Dit voedt je lichaam, bevordert je stofwisseling en je vetstofwisseling. Helemaal geen koolhydraten eten dat wil ik je niet aanraden. Koolhydraten heb je nodig als brandstof, alleen de meeste mensen eten er veel te veel van.

      Wil je graag begeleid worden om jezelf een clean lifestyle aan te leren en daarbij de juiste voedingscombinaties. We hebben nu een hele leuke nazomeractie:

      Nazomeractie

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  3. Frenchi 3 september 2017 om 18:55 - Antwoorden

    Hallo..mijn naam is frenchi..48 jaar.
    Ik ben in 1.5 jaar tijd 50 kilo afgevallen met kha eten…nu sinds 4 weken op koolydraatbeperkt en nog 4 kilo exstra..terwijl ik al heel lang stil stond..val nu weer iedere week een kilo af ( -54 kilo nu)..zou nog.graag max 3 kilo willen..ben dan 70 kilo bij 1.82..en 57 kilo kwijt..ben toch wel erg trots op mezelf..en ik eet nu best gezond vind ik ..fruit ..havermout..speltbrood ( weekend)..volkorenpasta of quinoa ..maar af en toe…
    Dit is echt een levenstijl voor mij…wil nooit meer te dik zijn..gr frenchi

    • Thecla 4 september 2017 om 11:04 - Antwoorden

      Hallo Frenchi,

      Wat ontzettend knap dat je zoveel bent afgevallen! Houd dit vol! Blijf Inge haar tips volgen en vers en onbewerkte voedingskeuzes maken.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  4. Sophie 31 juli 2017 om 20:34 - Antwoorden

    Je wordt niet sowieso terug dikker na een koolhydraatarm dieet. Ik heb na mijn eerste bevalling proteinedieet gevolgd en ben mooi tien kg afgevallen en ben drie jaar op dat gewicht gebleven tot aan mijn volgende zwangerschap. Hierna terug tien kg afgevallen met hetzelfde mooie resultaat en dat zonder mijn voedingspatroon aan te passen na het dieet… elk lichaam reageert anders.

    • Thecla 1 augustus 2017 om 12:39 - Antwoorden

      Hallo Sophie,

      Fijn dat je je zwangerschapskilo’s weer kwijt bent. Ieder lichaam is uniek en sommige mensen kunnen koolhydraten makkelijker verdragen dan anderen. Clean (onbewerkt en natuurlijk) eten is gelukkig voor iedereen goed!

      Groetjes,
      Thecla

Laat een reactie achter

Informeer mij via email over reacties op dit bericht