Hoe kom je van een opgezette buik af?

Vaak krijg ik in mijn mailbox de volgende vraag in verschillende bewoordingen:

“Mijn buik is zo opgezet dat het wel lijkt alsof ik zwanger ben. Weten jullie hoe dat komt en nog belangrijker hoe ik ervan af kom??”

Inhoudsopgave

Wat is de oorzaak van een opgezette buik?

Een opgezette buik betekent vaak dat je spijsvertering niet optimaal is. En dat kan komen doordat je niet de juiste voeding kiest. Ook kunnen er andere oorzaken zijn, zoals te weinig bewegen, antibiotica, aspirine, Aleve, maagzuurremmers of veel stress.

Een opgeblazen gevoel staat vrijwel nooit op zichzelf. Als ik doorvraag hoor ik vaak ook andere problemen: obstipatie, diarree, onregelmatige stoelgang, onverwacht veel aankomen, kramp en pijn.

Als je lichaam deze signalen afgeeft is het belangrijk daar aandacht aan te besteden. Want al deze verschijnselen kunnen duiden op een probleem in je darmen. Bijvoorbeeld een disbalans in je darmflora, een beschadiging van je darmwand of een probleem met je spijsvertering, waardoor je voedingsstoffen niet goed opneemt.

Vandaag richt ik me op wat je eet. Want de producten die je tegenwoordig in de supermarkt koopt zijn voor een groot deel bewerkt in de fabriek, dat geldt ook voor kant-en-klaar maaltijden en allerlei drinkyoghurts.

Vaak zijn er chemische stoffen (e-nummers) toegevoegd, om de producten houdbaar te maken en op smaak en kleur te brengen. Dit eten kan je darmwand en darmflora aantasten, waardoor je darmwand ontstoken kan raken.

Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan.

Lees ook: “Hoe weet je of je candida in je darmen hebt?”

Ook brood en zuivel kunnen veroorzaker zijn

Behalve de fabrieksproducten uit de supermarkt kunnen ook brood en zuivel een opgezette buik veroorzaken. Onder meer uit het onderzoek van Dr. Davis blijkt dat tarwebrood wel eens de grootste veroorzaker van darmproblemen, overgewicht en andere ziektes zou kunnen zijn. Ook zijn er steeds meer aanwijzingen dat de gluten in granen je stofwisseling kunnen verstoren.

Lees ook: Last van je darmen? Vermijd zuivel…

Mogelijk is je stofwisseling in de war geraakt door te veel fabrieksvoeding, brood, pasta, melk, karnemelk en yoghurt. Hierdoor produceren je darmen meer gas dan normaal en dat leidt tot een opgezette buik.

leg je zo uit hoe je dat kunt oplossen. Eerst kijken we nog een stapje verder. Want als je al langer ongezonde dingen eet, is het mogelijk dat je darmwand is beschadigd…

Het Leaky Gut Syndroom

De laatste jaren wordt steeds meer bekend over het zogeheten Leaky Gut syndroom, oftewel een lekkende darm. Dit is een aandoening aan je dunne darm, die ontstaat door verkeerd eten.

Verdacht zijn alle producten met gluten (brood, pasta, koekjes, pizza, alles wat is gemaakt van granen), zuivel en fabrieksproducten met schadelijke chemische toevoegingen. Wil je hier meer over weten? Lees dan mijn artikel over gluten:

“Lees hier meer over de gevoeligheid voor gluten.”

Ontstekingen in je darmwand

Het lekkende darmsyndroom begint met kleine ontstekingen in je darmen, ontstaan door onverteerde voedingsstoffen. De plooien in je darm, de zogeheten darmvingers raken ontstoken en kunnen kapot gaan, waardoor er “gaten” in je darmwand onstaan. Door deze grotere doorlaatbaarheid van je darmwand kunnen onverteerde voedingsstoffen in je bloed terecht komen en je immuunsysteem verstoren.

Van een Leaky Gut Syndroom voel je waarschijnlijk niet veel, je kunt wel last hebben van buikpijn, winderigheid, een opgezette buik en slechte ontlasting. De aandoening is nog omstreden omdat de verschijnselen zo algemeen zijn. Maar steeds meer artsen nemen de aandoening serieus. Er zijn aanwijzingen dat veel ziektes, waaronder artritis, bepaalde vormen van kanker en Alzheimer in de darmen ontstaan.

Andere mogelijke darmproblemen

Naast de leaky gut zijn er ook andere onstekingsziektes aan je darmen die het gevoel van een opgezette buik kunnen verergeren, zoals de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en het prikkelbare darm syndroom.

Medicijnen als oplossing?

In mijn mail krijg ik veel post van mensen met darmklachten. Ik ben natuurlijk geen arts en kan op afstand al helemaal geen diagnose stellen, maar ik ben ervan overtuigd dat VOEDING EEN HELE GROTE ROL SPEELT bij darmklachten. En dat je dus zelf heel veel kunt doen om je weer beter, fitter en gezonder te voelen. Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan!

Maar in plaats van gezonder te gaan eten zie ik dat veel mensen meteen medicijnen gaan slikken… Daarmee kun je het nog erger maken, want ook medicijnen, zelfs aspirine en maagzuurremmers, kunnen darmproblemen veroorzaken. De meeste artsen zijn niet getraind in gezonde voeding en wel in het voorschrijven van medicijnen. Dus is het logisch dat je medicijnen van een arts krijgt.

Maar waarom probeer je niet eerst gezonder te gaan leven? Overleg met je arts en kijk wat je zelf aan je eetpatroon kunt veranderen. In Amerika is hiervoor nu het beroep Health Coach ontstaan, als schakel tussen de arts en de patient. Inmiddels heb ik mij in Amerika gecertificeerd tot Integrative Nutrition Health Coach omdat ik heel erg geloof in de connectie tussen je leefstijl en je gezondheid.

Lees ook: 7 tips voor gezonde darmen – Goed voor je hormoonbalans

Breng je darmflora in balans

Als je regelmatig darmklachten hebt, zou dat veroorzaakt kunnen worden door voedselallergieën of voedselgevoeligheden. De belangrijkste groepen producten die darmklachten kunnen veroorzaken zijn zuivel, gluten, eieren en fabrieksproducten met soja of mais.

Mijn eerste advies is om eens vier tot zes weken te stoppen met alle zuivel, brood, suikers, pasta, frisdranken, eten uit pakjes en alcohol. Ga in plaats daarvan puur clean eten en drinken. Eet veel verse groente uit het seizoen en gezonde vetten uit bijvoorbeeld avocado en kokosolie. Ga veel water drinken en doe hier bijvoorbeeld wat citroen en munt in.

Zorg dat je goed in balans gaat eten qua koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten, zodat je spijsvertering en darmflora zich gaan herstellen. Heb je hiervoor inspiratie nodig? Kijk dan eens in het Blije Darmen Voedingsplan. De eerste weken heb je misschien nog een rare ontlasting, zeker als je uit een ongezonde leefstijl komt, maar daarna verdwijnt het opgeblazen gevoel en knappen je darmen snel op. Je zult je een stuk beter voelen!

Noten, bonen, prei en uien

Heb je na vier weken nog steeds last van je darmen? Laat dan ook de noten, bonen, pinda’s, prei en uien weg uit je menu. Dit is voor de meeste mensen niet nodig, maar sommigen reageren heftig op noten, bonen, pinda’s, prei en uien. Wat ook nog zou kunnen is dat je allergisch bent voor planten uit de de nachtschade-familie zoals tomaten en aubergine.

Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn

Het kan zijn dat het aanpassen van je voeding niet genoeg is, omdat je bijvoorbeeld al Colitus Ulcerosa, Coeliakie of de Ziekte van Crohn hebt ontwikkeld. Raadpleeg dan je huisarts. Ook dan is het trouwens extra belangrijk om zo clean mogelijk te gaan eten.

Extra tip: Fermenteren

Vandaag heb ik nog een extra tip voor je. Het is iets waar ik zelf de laatste tijd actief mee bezig ben en dat is: fermenteren. Gefermenteerde groente en zelfgemaakte kefirdrank zijn makkelijk zelf te maken en supergoed voor je darmen. Je geeft je darmen een extra dosis gezonde bacteriën en enzymen om de vertering te stimuleren.

Gefermenteerde groenten zijn de ultieme superfoods. Ze stimuleren je vetstofwisseling, helpen je lichaam te ontgiften en versterken je immuunsysteem zodat je niet ziek wordt en de hele dag energie hebt.

Wat is fermenteren?

Fermenteren is het omzetten van bepaalde stoffen in voeding onder invloed van bacterien, schimmels of gisten. Voorbeelden zijn zuurkool, kimchi en kefirdrank.

Nu heb ik een nieuwe methode om groente te fermenteren, namelijk samen met probiotica. Probiotica is een preparaat met gezonde bacteriën, je koopt het in poedervorm of in pilvorm. Tijdens het fermenteren vermenigvuldigen de gezonde bacterien zich en ze produceren enzymen die je lichaam nodig heeft. De gefermenteerde groente wordt zo een superfood waarvan je darmflora een enorme boost krijgt.

Betere vetverbranding en ontgifting

De bacteriën en enzymen uit de gefermenteerde groente of kefir stimuleren onder meer de opname van vitamine K2 en D. Deze vitaminen helpen het calcium uit je bloed naar je botten over te brengen. Dit helpt beter tegen osteoporose dan melk drinken. Verder zorgen de gefermenteerde groente voor een betere vetverbranding en ze helpen je lichaam te ontgiften.

In het Blije Darmen Voedingsplan leg ik precies uit welke groente je het beste kunt kiezen, hoe je de startcultuur voor het fermenteren maakt en hoe je de groente wegzet om te laten fermenteren.

Probeer ook eens waterkefir

Heb je eenmaal de smaak te pakken? Maak dan ook eens waterkefir. Ook dat is gebaseerd op fermentatie en supergoed voor je darmen. Je kunt waterkefir heel makkelijk zelf maken. Het begint met een kefirplantje, dat kun je online bestellen, bijvoorbeeld kefirshop.eu.  Je krijgt er een bereidingsinstructie bij en kunt het plantje steeds weer gebruiken. Het is makkelijk te maken en geeft een heerlijke, gezonde drank.

Advies als je een opgezette buik of darmklachten hebt

Als je lichaam signalen afgeeft zoals een opgeblazen buik, is het tijd om actie te nemen. Je darmen zijn dan waarschijnlijk al langere tijd uit balans. Begin zo snel mogelijk met de tips in dit artikel op te volgen en ga eten zoals in het Blije Darmen Voedingsplan.

Geef je darmen minimaal 4 tot 6 weken de tijd om de omschakeling te maken. Het is simpel en je zult je beter voelen dan ooit. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Health Coach & Personal Trainer

PS: Heb jij vaak last van een opgezette buik? Hoe ga je hierme om? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

98 Reacties

  1. Yvon 13 oktober 2011 bij 13:16 - Reageer

    Hallo Inge,

    Sinds 6 mnd gebruik ik maagsapresistente, 40 mg. Nu 6 mnd later is alleen mijn buik echt dik geworden. Het lijkt inderdaad of ik zwanger ben. Ik sport nu sinds 4 wk, 3 x 2 uur in de week waarvan 1 uur conditietraining en 1 uur krachttraining. Ik sport nog maar een maand en het bevalt mij goed. Ik zie alles slanker worden, behalve mijn buik.
    Wat kan ik hier aan doen, of ben ik te snel en moet ik eerst een paar maand sporten afwachten?

    Grt Yvon

    • Inge 14 oktober 2011 bij 09:17 - Reageer

      Hallo Yvon, wat bedoel je precies met maagsapresistente? Ik denk dat er een woord is weggevallen. Super dat je bent gaan sporten, dat is alvast heel goed. Nu is het belangrijk ook je voeding te gaan aanpassen. Je resultaat wordt voor 60% bepaald door je voeding. Ik zou beginnen met de adviezen en recepten uit mijn Gezonde Lifestyle Receptenboek. Daarna zou je een keer een voedingsadvies bij mij kunnen nemen, dat kan via Skype of in Amsterdam. Ik weet zeker dat je dan ook je buik slanker krijgt. Laat het me weten!

  2. inge 17 mei 2011 bij 11:07 - Reageer

    Hoi Vaness, goed opgelost! Zuurdesembrood rocks!

  3. vaness 17 mei 2011 bij 11:02 - Reageer

    Bij mij lag het opgezette buik aan teveel brood. Tijd lang glutten vrij brood gegeten. Het werkt goed. Nu eet ik zuurdesem brood. Gewoon brood eet ik ook wel weer maar met mate. Hier mee bedoel ik als ik een dag weg ben wil ik wel eens een “gewoon” broodje bestellen. Het bevalt prima.

  4. Andrea 28 maart 2011 bij 14:29 - Reageer

    Hallo, ik heb zelf ook veel last gehad van een opgezette buik, winderigheid, constipatie of juist diarree en vreselijke vermoeidheid. Na wat bloedonderzoeken bleek dat ik intolerant was geworden voor diverse voedingsmiddelen (o.a. gluten, melk-eiwit, ei, soja, suiker, gist). Dus na een dag flink balen toch maar geprobeerd om al die dingen uit mijn voeding te houden, en warempel, na 2 dagen had ik al een veel plattere buik. Niet van het afvallen maar van meer rust in de darmen. Om een lang verhaal kort te maken: na een paar maanden van flink zoeken en experimenteren heb ik heel veel geleerd over voeding, met name hoe slecht het meeste voor je kan zijn, mn door alle toevoegingen. En, als troost: meestal kun je na 3 maanden rustig aan een bepaald voedingsmiddel weer in kleine beetjes introduceren en dan merk je vanzelf of het alweer verdragen wordt. Want een intolerantie is niet persé voor de rest van je leven, in tegenstelling tot een allergie.

    • inge 29 maart 2011 bij 10:09 - Reageer

      Hallo Andrea, bedankt voor deze fantastische bijdrage. Ik denk dat veel mensen hier wat aan kunnen hebben. Door alle fabriekseten kan ons lichaam helemaal van slag raken. Veel mensen zoeken de oplossing in medicijnen, maar daarmee maak je het vaak alleen maar erger. Door inderdaad een tijd heel clean, gezond te eten en dingen als suiker uit je menu te schrappen ga je je al snel beter voelen.

  5. Suzanne 13 juni 2010 bij 19:43 - Reageer

    Ik heb geregeld last van een opgezette buik. Dit is erg lastig. Nu gebruik ik een vezelpoeder van de huisarts omdat die zegt dat ik een prikkelbare darm heb. Soms laat ik het staan maar dan komt het toch wel terug. Vorige zomer heb ik heel vaak een smoothie gemaakt van fruit met bv appelsap of sinaasappelsap of gewoon water erbij. Dit deed ik in plaats van de lunch. Toen was m’n opgezette buik weg en had ik een hele strakke platte buik wat erg goed voelde moet ik zeggen. Ik ga dat nu weer doen. Nog wel wil ik opmerken dat ook ik geen kant en klare maaltijden eet. Ik kook ook zo mogelijk verse groenten etc. Veel water drinken helpt ook erg goed.
    Toch ontkom ik er niet altijd aan.

    succes, Suzanne

    • Rocio 21 maart 2011 bij 18:46 - Reageer

      Dag Suzanne,

      ik heb ook prikkelbare darm syndroom.
      Hoe gaat het met jou?
      Met mij gaat het wisselend. Ik heb nog niet het geheim gevonden om een rustige buik te hebben.
      Ik heb voornamelijk last van constipatie.

      Ik hoop dat je reageert,

      Gr.

      Rocio

      • Inge 22 maart 2011 bij 07:23 - Reageer

        Hallo Rocio, als je het prikkelbare darm syndroom hebt kun je veel baat hebben bij clean eating. Dus absoluut geen fabrieksproducten eten. Verder 3 hoodfmaaltijden en tussendoor 2 snacks en alleen gezonde, pure voeding kiezen. Volg je dit eetpatroon al?

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen