Hoe kom je van een opgezette buik af?

Vaak krijg ik in mijn mailbox de volgende vraag in verschillende bewoordingen:

“Mijn buik is zo opgezet dat het wel lijkt alsof ik zwanger ben. Weten jullie hoe dat komt en nog belangrijker hoe ik ervan af kom??”

Inhoudsopgave

Wat is de oorzaak van een opgezette buik?

Een opgezette buik betekent vaak dat je spijsvertering niet optimaal is. En dat kan komen doordat je niet de juiste voeding kiest. Ook kunnen er andere oorzaken zijn, zoals te weinig bewegen, antibiotica, aspirine, Aleve, maagzuurremmers of veel stress.

Een opgeblazen gevoel staat vrijwel nooit op zichzelf. Als ik doorvraag hoor ik vaak ook andere problemen: obstipatie, diarree, onregelmatige stoelgang, onverwacht veel aankomen, kramp en pijn.

Als je lichaam deze signalen afgeeft is het belangrijk daar aandacht aan te besteden. Want al deze verschijnselen kunnen duiden op een probleem in je darmen. Bijvoorbeeld een disbalans in je darmflora, een beschadiging van je darmwand of een probleem met je spijsvertering, waardoor je voedingsstoffen niet goed opneemt.

Vandaag richt ik me op wat je eet. Want de producten die je tegenwoordig in de supermarkt koopt zijn voor een groot deel bewerkt in de fabriek, dat geldt ook voor kant-en-klaar maaltijden en allerlei drinkyoghurts.

Vaak zijn er chemische stoffen (e-nummers) toegevoegd, om de producten houdbaar te maken en op smaak en kleur te brengen. Dit eten kan je darmwand en darmflora aantasten, waardoor je darmwand ontstoken kan raken.

Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan.

Lees ook: “Hoe weet je of je candida in je darmen hebt?”

Ook brood en zuivel kunnen veroorzaker zijn

Behalve de fabrieksproducten uit de supermarkt kunnen ook brood en zuivel een opgezette buik veroorzaken. Onder meer uit het onderzoek van Dr. Davis blijkt dat tarwebrood wel eens de grootste veroorzaker van darmproblemen, overgewicht en andere ziektes zou kunnen zijn. Ook zijn er steeds meer aanwijzingen dat de gluten in granen je stofwisseling kunnen verstoren.

Lees ook: Last van je darmen? Vermijd zuivel…

Mogelijk is je stofwisseling in de war geraakt door te veel fabrieksvoeding, brood, pasta, melk, karnemelk en yoghurt. Hierdoor produceren je darmen meer gas dan normaal en dat leidt tot een opgezette buik.

leg je zo uit hoe je dat kunt oplossen. Eerst kijken we nog een stapje verder. Want als je al langer ongezonde dingen eet, is het mogelijk dat je darmwand is beschadigd…

Het Leaky Gut Syndroom

De laatste jaren wordt steeds meer bekend over het zogeheten Leaky Gut syndroom, oftewel een lekkende darm. Dit is een aandoening aan je dunne darm, die ontstaat door verkeerd eten.

Verdacht zijn alle producten met gluten (brood, pasta, koekjes, pizza, alles wat is gemaakt van granen), zuivel en fabrieksproducten met schadelijke chemische toevoegingen. Wil je hier meer over weten? Lees dan mijn artikel over gluten:

“Lees hier meer over de gevoeligheid voor gluten.”

Ontstekingen in je darmwand

Het lekkende darmsyndroom begint met kleine ontstekingen in je darmen, ontstaan door onverteerde voedingsstoffen. De plooien in je darm, de zogeheten darmvingers raken ontstoken en kunnen kapot gaan, waardoor er “gaten” in je darmwand onstaan. Door deze grotere doorlaatbaarheid van je darmwand kunnen onverteerde voedingsstoffen in je bloed terecht komen en je immuunsysteem verstoren.

Van een Leaky Gut Syndroom voel je waarschijnlijk niet veel, je kunt wel last hebben van buikpijn, winderigheid, een opgezette buik en slechte ontlasting. De aandoening is nog omstreden omdat de verschijnselen zo algemeen zijn. Maar steeds meer artsen nemen de aandoening serieus. Er zijn aanwijzingen dat veel ziektes, waaronder artritis, bepaalde vormen van kanker en Alzheimer in de darmen ontstaan.

Andere mogelijke darmproblemen

Naast de leaky gut zijn er ook andere onstekingsziektes aan je darmen die het gevoel van een opgezette buik kunnen verergeren, zoals de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en het prikkelbare darm syndroom.

Medicijnen als oplossing?

In mijn mail krijg ik veel post van mensen met darmklachten. Ik ben natuurlijk geen arts en kan op afstand al helemaal geen diagnose stellen, maar ik ben ervan overtuigd dat VOEDING EEN HELE GROTE ROL SPEELT bij darmklachten. En dat je dus zelf heel veel kunt doen om je weer beter, fitter en gezonder te voelen. Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan!

Maar in plaats van gezonder te gaan eten zie ik dat veel mensen meteen medicijnen gaan slikken… Daarmee kun je het nog erger maken, want ook medicijnen, zelfs aspirine en maagzuurremmers, kunnen darmproblemen veroorzaken. De meeste artsen zijn niet getraind in gezonde voeding en wel in het voorschrijven van medicijnen. Dus is het logisch dat je medicijnen van een arts krijgt.

Maar waarom probeer je niet eerst gezonder te gaan leven? Overleg met je arts en kijk wat je zelf aan je eetpatroon kunt veranderen. In Amerika is hiervoor nu het beroep Health Coach ontstaan, als schakel tussen de arts en de patient. Inmiddels heb ik mij in Amerika gecertificeerd tot Integrative Nutrition Health Coach omdat ik heel erg geloof in de connectie tussen je leefstijl en je gezondheid.

Lees ook: 7 tips voor gezonde darmen – Goed voor je hormoonbalans

Breng je darmflora in balans

Als je regelmatig darmklachten hebt, zou dat veroorzaakt kunnen worden door voedselallergieën of voedselgevoeligheden. De belangrijkste groepen producten die darmklachten kunnen veroorzaken zijn zuivel, gluten, eieren en fabrieksproducten met soja of mais.

Mijn eerste advies is om eens vier tot zes weken te stoppen met alle zuivel, brood, suikers, pasta, frisdranken, eten uit pakjes en alcohol. Ga in plaats daarvan puur clean eten en drinken. Eet veel verse groente uit het seizoen en gezonde vetten uit bijvoorbeeld avocado en kokosolie. Ga veel water drinken en doe hier bijvoorbeeld wat citroen en munt in.

Zorg dat je goed in balans gaat eten qua koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten, zodat je spijsvertering en darmflora zich gaan herstellen. Heb je hiervoor inspiratie nodig? Kijk dan eens in het Blije Darmen Voedingsplan. De eerste weken heb je misschien nog een rare ontlasting, zeker als je uit een ongezonde leefstijl komt, maar daarna verdwijnt het opgeblazen gevoel en knappen je darmen snel op. Je zult je een stuk beter voelen!

Noten, bonen, prei en uien

Heb je na vier weken nog steeds last van je darmen? Laat dan ook de noten, bonen, pinda’s, prei en uien weg uit je menu. Dit is voor de meeste mensen niet nodig, maar sommigen reageren heftig op noten, bonen, pinda’s, prei en uien. Wat ook nog zou kunnen is dat je allergisch bent voor planten uit de de nachtschade-familie zoals tomaten en aubergine.

Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn

Het kan zijn dat het aanpassen van je voeding niet genoeg is, omdat je bijvoorbeeld al Colitus Ulcerosa, Coeliakie of de Ziekte van Crohn hebt ontwikkeld. Raadpleeg dan je huisarts. Ook dan is het trouwens extra belangrijk om zo clean mogelijk te gaan eten.

Extra tip: Fermenteren

Vandaag heb ik nog een extra tip voor je. Het is iets waar ik zelf de laatste tijd actief mee bezig ben en dat is: fermenteren. Gefermenteerde groente en zelfgemaakte kefirdrank zijn makkelijk zelf te maken en supergoed voor je darmen. Je geeft je darmen een extra dosis gezonde bacteriën en enzymen om de vertering te stimuleren.

Gefermenteerde groenten zijn de ultieme superfoods. Ze stimuleren je vetstofwisseling, helpen je lichaam te ontgiften en versterken je immuunsysteem zodat je niet ziek wordt en de hele dag energie hebt.

Wat is fermenteren?

Fermenteren is het omzetten van bepaalde stoffen in voeding onder invloed van bacterien, schimmels of gisten. Voorbeelden zijn zuurkool, kimchi en kefirdrank.

Nu heb ik een nieuwe methode om groente te fermenteren, namelijk samen met probiotica. Probiotica is een preparaat met gezonde bacteriën, je koopt het in poedervorm of in pilvorm. Tijdens het fermenteren vermenigvuldigen de gezonde bacterien zich en ze produceren enzymen die je lichaam nodig heeft. De gefermenteerde groente wordt zo een superfood waarvan je darmflora een enorme boost krijgt.

Betere vetverbranding en ontgifting

De bacteriën en enzymen uit de gefermenteerde groente of kefir stimuleren onder meer de opname van vitamine K2 en D. Deze vitaminen helpen het calcium uit je bloed naar je botten over te brengen. Dit helpt beter tegen osteoporose dan melk drinken. Verder zorgen de gefermenteerde groente voor een betere vetverbranding en ze helpen je lichaam te ontgiften.

In het Blije Darmen Voedingsplan leg ik precies uit welke groente je het beste kunt kiezen, hoe je de startcultuur voor het fermenteren maakt en hoe je de groente wegzet om te laten fermenteren.

Probeer ook eens waterkefir

Heb je eenmaal de smaak te pakken? Maak dan ook eens waterkefir. Ook dat is gebaseerd op fermentatie en supergoed voor je darmen. Je kunt waterkefir heel makkelijk zelf maken. Het begint met een kefirplantje, dat kun je online bestellen, bijvoorbeeld kefirshop.eu.  Je krijgt er een bereidingsinstructie bij en kunt het plantje steeds weer gebruiken. Het is makkelijk te maken en geeft een heerlijke, gezonde drank.

Advies als je een opgezette buik of darmklachten hebt

Als je lichaam signalen afgeeft zoals een opgeblazen buik, is het tijd om actie te nemen. Je darmen zijn dan waarschijnlijk al langere tijd uit balans. Begin zo snel mogelijk met de tips in dit artikel op te volgen en ga eten zoals in het Blije Darmen Voedingsplan.

Geef je darmen minimaal 4 tot 6 weken de tijd om de omschakeling te maken. Het is simpel en je zult je beter voelen dan ooit. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Health Coach & Personal Trainer

PS: Heb jij vaak last van een opgezette buik? Hoe ga je hierme om? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

94 Reacties

  1. anita 22 juli 2018 bij 21:25 - Reageer

    Als je geen brood mag eten en geen zuivel. Wat mag je dan wel eten, maar ik mag niet afvallen?

    • Thecla 23 juli 2018 bij 12:51 - Reageer

      Hallo Anita,

      Bedankt voor je bericht. Gelukkig is er nog heel veel wat je wel mag eten. Het is belangrijk de juiste voedingscombinaties te maken zodat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt en je je ook verzadigd voelt. Inge heeft in haar receptenboek zoals Je Body in Balans heerlijke en gezonde clean recepten staan voor je ontbijt, lunch en avondeten.

      Merk je dat je door deze lifestyle toch wat afvalt voeg dan gezonde vetten zoals avocado, noten en zaden toe:

      Meer informatie over Je Body In Balans…

      Ik ben benieuwd of je met het receptenboek aan de slag gaat.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  2. M. Schonewille 9 januari 2018 bij 13:46 - Reageer

    Mag je wel glutenvrije pasta eten?
    En zijn aardappelen ook “verkeerde ” voeding?

  3. Lous hasenack 2 januari 2018 bij 11:21 - Reageer

    Soms eet ik 1 a 2 sn br brood s morgens maar meestal niets dan ga ik werken wel drink ik fotocamera thee of een andere kruiden thee een enkele keer eet ik een koekje of een stukje vlees of kaas daarna om ongeveer 12.30 eet ik 2sn br brood met kaas en 1kop soep vaak gebonden en 1 stuk fruit en thee drink ik de hele dag om 18,00 ongeveer eet ikalles vers vlees aardappels ongeveer 3 a 4 ligt er aan hoe groot veel groente maak niet uit wat of ideetje iets van. Ami nasi of spagettie die kan ik warm maken in magnetron als iklaat maat werken ik eet ook nog yoghurt met blauwe bessen en drink 1 a 2 gl ysthee zonder suiker of wijn wat kan ik doen om af te vallen verder doe ik aan Pilatus’ hatha en yig yoga 3 of 4 keer in de week ik fiets naar mijn werk ik heb wel eendekker buik maag ben in de vakantie aan gekomen maar het gaat er niet af ik wil van mijn dikke buik af mijn broek past wel. Maar hangt dan op mijn heupen help mij wat ik kan doen met vriendelijke groeten Lous hasenack

    • Thecla 4 januari 2018 bij 15:28 - Reageer

      Hallo Lous,

      Bedankt voor je bericht, goed dat je ons mailt. Als ik naar je voedingspatroon kijk dan zie ik dat je weinig voeding eet waar vitamine en mineralen in eten. Brood, aardappels, yoghurt verstoren je bloedsuikerspiegel waardoor je snel moe wordt, honger krijgt en jej lichaam slaat deze suikers op als buikvet. Deze koolhydraten komen aan op je buik, vandaar dat deze dik blijft.

      Je lichaam heeft de juiste voedingsstoffen nodig in de juiste combinaties zodat je vetstofwisseling weer geactiveerd wordt, je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt zodat je je energiek voelt.

      Je hebt geluk want we hebben nu een nieuwjaarsactie van ons Buikvet Burner Programma. Je wordt 4 weken begeleid jezelf een gezond voedingspatroon aan te leren, je ontvangt weekmenu’s, we werken aan je mindset, je ontvangt trainingsvideo’s en je leert alles over wat gezonde voeding nu is:

      NIeuwjaarsactie

      Ik hoor graag of dit wat voor je is.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  4. Elke 24 november 2017 bij 01:05 - Reageer

    Klopt wat u zegt. Ik had al jaren last v opgezette buik en extreme winderigheid. Ben begin dit jaar met krachttraining begonnen en heb mijn voeding aangepast, van veel brood en vette voeding naar koolhydraatarm en zo natuurlijk mogelijk. En ja hoor, geen last meer! Ik denk dat ik vooral last heb door granen ed, dus misschien glutenintolerant..? Ben nu weer enkele weken hervallen en de winderigheid en dikke buik zijn terug, en echt heel erg. Morgen herpak ik me weer want het is ondraaglijk… Tja, brood en pasta, een verslaving voor mij en voor velen denk ik. Karakter hebben, daar draait het ook enorm om…

    • Thecla 27 november 2017 bij 10:31 - Reageer

      Hallo Elke,

      Bedankt voor je bericht. Het is inderdaad in onze maatschappij lastig om geen gluten te eten. Als je gevoelige darmen hebt, dan kun je heel snel last krijgen als je gluten eet. Probeer het zo min mogelijk te eten, hoe minder je het eet hoe makkelijker je ervan af kunt blijven.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

      • elke 27 november 2017 bij 10:38 - Reageer

        Bedankt voor je reactie, soms kan ik wel wat gluten eten zonder last te krijgen maar bij te veel steekt het probleem toch wel weer de kop op dus de boodschap is; met mate, met veel mate 😉

        Grtjs Elke

  5. MARIA PAUWELS 15 oktober 2017 bij 19:40 - Reageer

    HALLO MEVROUW ALS JE GEEN BROOD MAG ETEN DOOR WAT KUN JE DAT DAN VERVANGEN AUB

    • Thecla 16 oktober 2017 bij 12:52 - Reageer

      Hallo Maria,

      Bedankt voor je vraag. Je kunt heerlijke goed gevulde salades maken, soep, een groente omelet en zo zijn er nog veel meer dingen. Als je leuke inspiratie wilt voor gezonde, voedzame maaltijden dan kan je Inge haar Gezonde Lifestyle Receptenboek adviseren:

      Meer informatie over het Gezonde Lifestyle Receptenboek…

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen