Voordat je op vakantie gaat is er altijd de gezellige inpakstress. Wat neem ik allemaal mee? Zelf heb ik altijd 2x zoveel kleding bij me als nodig, haha, maar daar wil ik het niet over hebben. Ik krijg vaak de vraag: “Welke snacks kan ik nou mee nemen voor onderweg?” Ik geef je hier mijn beste tips.

Van snoep word je futloos

De meeste mensen nemen snoep mee, drop, liga’s, krentenkoekjes, fruitsap en dergelijke. Dat is niet zo’n gezonde start van je vakantie. Deze snacks en drankjes ontnemen je je energie en je wordt er dik en ongezond van. Zo kom je vermoeider op je vakantieadres aan dan nodig.

Waarom zijn deze snacks zo ongezond? De suikers uit snoep, fruitsap en repen veroorzaken een piek in je bloedsuikerspiegel. Je voelt je even verzadigd, maar na een paar uur schreeuwt je lichaam weer om iets zoets. Hierdoor reis je de hele dag met pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel.

Je lichaam slaat de suikers op als vet en telkens als je in een “suikerdip” zit voel je je heel moe. Dat is niet de beste start van je vakantie. Wat zijn dan wel gezonde snacks om mee te nemen voor onderweg?

Lees ook: Hoe kom je van suikerverslaving af?

Let ook op verborgen suikers

Als je op reis gaat en langere tijd in de auto zit of naar het vliegveld gaat, neem dan snacks mee die je bloedsuikerspiegel zo neutraal mogelijk houden. Dus kijk goed op de verpakking of er veel suiker in zit. Ter vergelijking: 1 klontje suiker weegt ongeveer 4 gram. Dus als ergens 4 gram per 100 gram suiker in zit, dan is dit 1 klontje.

Maar pas op. Want van bijvoorbeeld yoghurt eet je al gauw 200 gram, dan zit je al snel aan 2 klontjes suiker. Dus let ook op de verhouding en lees goed de etiketten. Zo kun je bijvoorbeeld zien dat een Sultana koekje voor 10 procent uit suiker bestaat en een klein drinkpakje “Wicky Fruit” omgerekend ruim 3 klontjes suiker bevat.

Dit kan aardig aantikken zonder dat je er erg in hebt. Ik heb vaak klanten die zeggen dat ze koolhydraatarm eten, maar toch stomverbaasd zijn hoeveel suikers ze op een dag binnen krijgen. Voorverpakte voeding uit de fabriek bevat vaak meer “verborgen” suikers dan je zou denken.

Lees ook: Hoe kom je van een opgezette buik af?

Wat zijn gezonde snacks voor onderweg?

Wat zijn dan wel goede keuzes voor onderweg? Ik geef je hier een aantal richtlijnen:

  1. Vers fruit zoals een appel, banaan of peer is prima. Eet er niet teveel van, want ook fruit bevat suiker. Maar als je de hele stuks fruit eet, wordt het effect op je bloedsuikerspiegel geneutraliseerd door de vezels.
  2. Verse stukjes groente, bijvoorbeeld bleekselderij, radijsjes, paprika, wortel. Neem deze mee in een koeltasje.
  3. Rauwe noten, bijvoorbeeld amandelen of gemengde noten. Let er op dat de noten ongebrand en ongezouten zijn.
  4. Gekookte eieren.

Met deze voorraad kun je een eind vooruit. Wanneer je onderweg ergens gaat eten, let er dan op dat je zoveel mogelijk verse groente eet en probeer junkfood en broodjes en dergelijke te vermijden. Ook hier zit vaak veel suiker in en weinig gezonde voedingsstoffen. Hoe beter je deze richtlijnen volgt, hoe fitter je aankomt op je vakantieadres.

Wat zijn de beste drankjes voor onderweg?

Natuurlijk is het ook belangrijk om genoeg te drinken onderweg. Neem daarom een fles water mee, liever niet uit plastic, of koop voldoende water onderweg. Vermijd frisdranken, fruitsappen en zuiveldrankjes vanwege de suikers. Hierdoor raak je energie kwijt en kom je vermoeid aan op je bestemming.

Neem een koelboxje of koeltas mee

Ben je langer onderweg of is het echt warm, neem dan een koelboxje of koeltas mee. Dan kun je rauwe groente en fruit langer koel houden en eventueel ook een schaal met een zelfgemaakte gezonde salade mee nemen.

Gebruik hiervoor de gezonde recepten uit het Blije Darmen Voedingsplan.

Bij een tussenstop…

Bij een tussenstop bij bijvoorbeeld een wegrestaurant, tankstation of op het vliegveld valt het vaak niet mee gezond eten te vinden. Frites, hamburgers en slappe witte broodjes stralen je overal tegemoet. Probeer toch zo gezond mogelijk te kiezen, bijvorbeeld een salade.

Weersta de verleiding om vette snacks en zoete rommel te nemen, ook al is het vakantie… Als je dat eet beroof je jezelf van je energie en je wordt er dik en lusteloos van. Maak daarom juist onderweg gezonde keuzes, dan kom je in een betere conditie aan en geniet je extra van je vakantie!

Extra tip voor een gezonde fitte vakantie

Heb je nog wat ruimte in je koffer? Neem dan ook je eigen havermout mee, plus chiazaad en proteïnepoeder. Als je gaat vliegen vraag dan wel even na of je deze voedingsmiddelen mag mee nemen. Met je eigen havermout, chiazaad, noten en proteinepoeder kun je op iedere vakantieplek in ieder geval een gezond ontbijt maken.

Ook vakantie voor je lichaam

Nu het bewustzijn over gezondheid groeit geven steeds meer mensen een andere invulling aan hun vakantie. Het hoogste doel is dan niet meer “op een bedje liggen en veel eten en drinken”. Integendeel, ik merk om me heen dat het populairder wordt om je lichaam en geest een vakantie geven door juist lekker gezond te eten, drinken en bewegen. Zoals Claudia, die tijdens haar vakantie de Bikini Body Kuur doet.

Zij schreef mij: “Ik heb besloten om de kuur tijdens mijn camping vakantie te doen. Ik doe ’s morgens vroeg de oefeningen op m’n matje. Beetje warm, maar niet onmogelijk! Verder heb ik voor vertrek van huis goed naar het boodschappen lijstje gekeken. Veel dingen van huis al meegenomen. Zoals wat kruiden en zaden, een staafmixer voor de smooties. Dit moet helemaal goed komen! Ben benieuwd wat ik weeg als ik thuis kom! Ik voel me in ieder geval heel goed al”
~ Claudia

Want waarom zou je je lichaam tijdens je vakantie verwaarlozen, te weinig bewegen en jezelf volstoppen met ongezond eten? Misschien is dit ook voor jou het moment om je lichaam het beste te  geven. Bijvoorbeeld met de Bikini Body Kuur

Ik wens je vast een hele fijne vakantie!

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Welke snacks neem jij mee onderweg? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

GEZOND AFVALLEN? START HIER

Wil je GEZOND AFVALLEN, zodat je weer lekker in je kleren past? Begin dan vandaag nog met het Buikvet Burner Programma en ontdek hoe je gezond afvalt met blijvend resultaat...

JA, IK WIL GEZOND AFVALLEN >>
"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka
"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula
"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny