Extra vitaminen slikken – Is dat nodig?

Vaak krijg ik de vraag of het nodig is extra vitaminen te slikken, of magnesium, of visolie of probiotica of een ander supplement. Vooral in dit seizoen en nu ook nog eens met corona…

Je denkt misschien als eerste aan vitamine C, maar daarnaast gaat het ook steeds vaker over vitamine D3, vitamine E, magnesium, visolie, probiotica en andere supplementen.

Zo blijkt bijvoorbeeld uit recent onderzoek dat veel ernstig zieke coronapatiënten een laag vitamine D gehalte hebben.​​

Krijg je voldoende binnen via je voeding of moet je bijslikken? En welke supplementen kun je dan eventueel nemen? Misschien zit jij ook met deze vragen. Ik geef je hier mijn advies.

Inhoudsopgave

Begin eerst met gezond eten

In de wetenschap zijn de meningen verdeeld over het nut van extra vitaminen of mineralen slikken. Zometeen meer daarover. Eerst wil ik benadrukken dat het superbelangrijk is zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten, zoals in bijvoorbeeld Je Body In Balans.

Vitaminepillen vervangen nooit je voeding. Het zijn slechts aanvullingen die je kunnen helpen wanneer dat nodig is. Daarover geef ik je hieronder meer informatie.

Waarom extra vitaminen, mineralen, eiwitten, visolie en enzymen?

De wetenschappelijke inzichten over extra vitaminen, mineralen, eiwitten, visolie en enzymen slikken veranderen nog elke dag. Dat komt doordat onderzoek op het effect van voeding op mensen heel lastig is uit te voeren.

Een mens heeft zo ontzettend veel variabelen dat het ondoenlijk is korte vergelijkende onderzoeken te doen en met zekerheid conclusies te trekken.

Maar op basis van resultaten bij grote groepen kun je wel waarschijnlijkheden afleiden. Zo zijn er aanwijzingen dat de meeste mensen tegenwoordig niet meer voldoende van de juiste voedingsstoffen binnen krijgen.

Een mogelijke verklaring is dat onze voeding de laatste 50 jaar verarmd door de productiemethoden. Hoe meer je uit pakjes en zakjes eet, hoe groter de kans is dat je voeding uit balans is.

We leven niet meer zoals vroeger

Ook is onze omgeving sinds de industriële revolutie meer vervuild en we leiden allemaal een sneller, meer stressvol en langer leven dan vroeger. Dat maakt het volgens de orthomoleculaire voedingsleer noodzakelijk extra supplementen te nemen.

De basis van je gezonde leefstijl is altijd gezonde voeding. In combinatie uiteraard met goed bewegen. Daarnaast kan het zijn dat je toch bepaalde tekorten hebt, bijvoorbeeld door ziekte, overgewicht, je levensfase, zwangerschap, omdat je weinig zon krijgt of omdat je veel stress hebt.

Dan kan het helpen aanvullende supplementen te nemen. Hiervoor heb ik de Supplementen Koopgids voor de Gezonde Lifestyle ontwikkeld, die regelmatig wordt bijgewerkt met de nieuwste inzichten.

Bekijk hier: Supplementen Koopgids voor de Gezonde Lifestyle

Kun je een overdosis vitaminen en mineralen binnenkrijgen?

Een vraag die ik vaak krijg is, hoe groot het risico op een overdosis vitaminen en mineralen is. Dat risico is in mijn ogen minimaal als je tenminste niet overdrijft! Dus ga geen heel potje pillen in één keer slikken, dat is ook nergens goed voor.

Zoals altijd met alles wat je eet en drinkt is “teveel” niet goed. Houd je dus aan de richtlijnen voor supplementen, overleg met je arts en overdrijf het niet, dan loop je geen risico. Voor vitamine D3 geldt bijvoorbeeld een richtlijn dat 4000 iu veilig is. Als je een supplement van 1000 iu neemt zit je goed.

Ook van vitamine C kun je teveel binnen krijgen. Als je 300 gram groente en 2 stuks fruit neemt per dag is er niks aan de hand, en ook met een extra vitamine C-pil en een multi-vitamine zit je nog ruim goed. Maar ga niet extra veel vitamine C slikken, dat heeft geen zin en het kan leiden tot misselijkheid, diarree en maagpijn.

Welke supplementen kun je het beste nemen?

Welke supplementen kan ik aanbevelen? Ik ben geen arts en schrijf geen medicijnen voor, ik baseer mij onder meer op de orthomoleculaire voedingsleer. Dit is een gezondheidsleer waarbij steeds wordt gezocht naar de beste voeding voor ons lichaam. Raadpleeg altijd eerst je arts. Kijk voor een uitgebreid overzicht in de Supplementen Koopgids voor de Gezonde Lifestyle.

Goedkoop is duurkoop

Nog één belangrijk advies: kies voor supplementen van goede kwaliteit. Niet uit de supermarkt, maar bijvoorbeeld van de Vitaminstore. Goedkoop is bij vitaminen en mineralen echt duurkoop, want goedkope vitaminepillen bevatten relatief veel vulstoffen, geur-, kleur- en smaakstoffen en weinig van de effectieve vitaminen.

Bij magnesium heb je bijvoorbeeld goed opneembare varianten, zoals magnesium citraat, glycinaat tauraat of aspartaate, ook chelaten zijn goed.

Maar vermijd magnesium carbonaat, sulfaat, gluconate en oxide. Deze vormen van magnesium worden slecht opgenomen door je lichaam. Ze zijn goedkoop, je vindt ze vaak in goedkope supplementen. Laat je adviseren en kies voor kwaliteit. Goede merken zijn onder meer Solgar, Orthica, Vitals en Plantina.

Supplementen Koopgids voor de Gezonde Lifestyle

Omdat ik zoveel vragen krijg over supplementen, heb ik besloten een aparte pagina op te zetten met mijn beste advies over specifieke vitaminen, mineralen, vetten, eiwitten en probiotica. Deze pagina ga ik regelmatig bijhouden, zodat daar steeds de beste informatie staat die ik beschikbaar heb.

Supplementen Koopgids voor de Gezonde Lifestyle

Ook heb ik gezocht naar een online winkel die deze goede merken voert, omdat ik daar ook vaak vragen over krijg. Je maakt een goede kans bij de Vitaminstore, zij voeren goede producten tegen scherpe prijzen en geven duidelijke informatie.

Ik hoop dat ik je met deze tips weer een stap verder help met de Gezonde Lifestyle.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en personal trainer

Inge van Haselen
Health Coach & Personal Trainer

PS: Overweeg je een voedingssupplement te nemen? Lees dan eerst de Supplementen Koopgids voor de Gezonde Lifestyle

 

109 Reacties

  1. yvonne 27 september 2011 bij 15:30 - Reageer

    hoi inge, ik neem dagelijks 2 spirulinatabletten en 1 visolie capsule, is dat voldoende? ik ben niet zo een groentefan maar wel fruit.
    gr
    yconne

    • Inge 28 september 2011 bij 12:41 - Reageer

      Hallo Yvonne, spirulina is prima. Wel zou ik elke dag 200 – 300 gram groente eten, dat is de basis.
      Fruit maximaal 3 stuks per dag, want fruit is gezond maar er zitten ook suikers in.

  2. Marion 27 september 2011 bij 15:25 - Reageer

    Als je zo gezond en clean mogelijk eet, wat ik oprecht probeer na te streven, is er dan een kans dat je met de diverse supplementen teveel binnen krijgt van het een of ander? En heeft dat schadelijke gevolgen op de kortere of langere termijn? Ik vind het moeilijk om daarin de goede weg te vinden. Weet jij het?
    Dank en groetjes, Marion

    • Inge 28 september 2011 bij 12:38 - Reageer

      Hallo Marion, mooie vraag! Als je je aan de dosering houdt die ik opgeef krijg je voor zover ik weet de optimale hoeveelheid binnen en zeker niet te veel.
      Wel is het zo dat de onderzoeken naar supplementen ook steeds verder gaan en nieuwe inzichten bieden. Sommigen adviseren zelfs nog meer vitamine D te nemen en anderen (zoals Bianca hierboven) nemen helemaal geen supplementen. Het is voor iedereen zoeken, ik baseer me op de orthomoleculaire voedingsleer.

  3. Marion 27 september 2011 bij 15:25 - Reageer

    Als je zo gezond en clean mogelijk eet, wat ik oprecht probeer na te streven, is er dan een kans dat je met de diverse supplementen teveel binnen krijgt van het een of ander? En heeft dat schadelijke gevolgen op de kortere of langere termijn? Ik vind het moeilijk om daarin de goede weg te vinden. Weet jij het?
    Dank en groetjes, Marion

    • Inge 28 september 2011 bij 12:38 - Reageer

      Hallo Marion, mooie vraag! Als je je aan de dosering houdt die ik opgeef krijg je voor zover ik weet de optimale hoeveelheid binnen en zeker niet te veel.
      Wel is het zo dat de onderzoeken naar supplementen ook steeds verder gaan en nieuwe inzichten bieden. Sommigen adviseren zelfs nog meer vitamine D te nemen en anderen (zoals Bianca hierboven) nemen helemaal geen supplementen. Het is voor iedereen zoeken, ik baseer me op de orthomoleculaire voedingsleer.

  4. Bianca 27 september 2011 bij 15:19 - Reageer

    Hi,

    zelf gebruik ik helemaal geen voedings supplementen heb laatst een bloedonderzoek gehad waarbij onderzocht werd of ik voldoende vitamen en mineralen had. Ik weet dat het een moment opname is maar niks lag op het randje van net voldoende, alles zat eigenlijk helemaal goed netjes in het midden en soms zelfs iets te veel.. Derhalve heeft de dokter mij geadviseerd om geen extra voedings supplementen te nemen.

    • Inge 28 september 2011 bij 12:33 - Reageer

      Hoi Bianca, bedankt! Zelf denk ik dat de normen van de huisarts op dit punt aan de lage kant zijn. Maar als je je goed voelt zou ik het zo laten.

      • Bianca 29 september 2011 bij 08:14 - Reageer

        Eigenlijk voel ik me helemaal niet goed. Ik reageer op heel veel dingen slecht (uitslag, licht in mijn hoofd, zwarte vlekken voor mijn ogen.. waardoor mijn werk er nogal onder kan lijden) en het wordt alleen maar moeilijker. Ik lees veel op je site, maar durf niet echt nieuwe dingen te proberen bang voor de reactie die mijn lichaam zal geven.

        • Ria 29 september 2011 bij 09:03 - Reageer

          Als de clean eating leefwijze je aanspreekt maar je bent op dit moment zo gevoelig zou je bv je voeding met kleine stapjes kunnen aanpassen. De kans is groot dat je je dan steeds iets beter gaat voelen. Stel je begint met een goed ontbijt van havermout en wat eenvoudige oefeningen. Bevalt dat goed dan ga je steeds een stapje verder. Idee??

          • Bianca 29 september 2011 bij 10:04

            Wel een idee inderdaad! Vanmorgen heb ik zelf gewoon warme groenten gemaakt omdat mijn lichaam niet echt gecharmeerd is van brood geloof ik. Dit weekend ga ik eens kijken voor havermout, kan ik daar ook iets van fruit o.i.d. door heen doen?

        • Ria 29 september 2011 bij 11:15 - Reageer

          Inge adviseert 1 kopje havermout met 2 kopjes water, koken (ik doe het in de magnetron).Ik voeg een theelepel kaneel en 1 eetl. gebroken lijnzaad of zonnebloempitten toe, en een paar eetl. magere kwark. 1 of 2 stukken fruit erbij of erdoor, heerlijk. Daarna kun je er 3 uur tegenaan :). En bewegen… ik begrijp dat je een (pittige?) baan hebt, kun je er op de fiets naartoe en bv de boodschappen op de fiets doen? Lekker ontspannen én goed voor je conditie.

  5. Bianca 27 september 2011 bij 15:19 - Reageer

    Hi,

    zelf gebruik ik helemaal geen voedings supplementen heb laatst een bloedonderzoek gehad waarbij onderzocht werd of ik voldoende vitamen en mineralen had. Ik weet dat het een moment opname is maar niks lag op het randje van net voldoende, alles zat eigenlijk helemaal goed netjes in het midden en soms zelfs iets te veel.. Derhalve heeft de dokter mij geadviseerd om geen extra voedings supplementen te nemen.

    • Inge 28 september 2011 bij 12:33 - Reageer

      Hoi Bianca, bedankt! Zelf denk ik dat de normen van de huisarts op dit punt aan de lage kant zijn. Maar als je je goed voelt zou ik het zo laten.

      • Bianca 29 september 2011 bij 08:14 - Reageer

        Eigenlijk voel ik me helemaal niet goed. Ik reageer op heel veel dingen slecht (uitslag, licht in mijn hoofd, zwarte vlekken voor mijn ogen.. waardoor mijn werk er nogal onder kan lijden) en het wordt alleen maar moeilijker. Ik lees veel op je site, maar durf niet echt nieuwe dingen te proberen bang voor de reactie die mijn lichaam zal geven.

        • Ria 29 september 2011 bij 09:03 - Reageer

          Als de clean eating leefwijze je aanspreekt maar je bent op dit moment zo gevoelig zou je bv je voeding met kleine stapjes kunnen aanpassen. De kans is groot dat je je dan steeds iets beter gaat voelen. Stel je begint met een goed ontbijt van havermout en wat eenvoudige oefeningen. Bevalt dat goed dan ga je steeds een stapje verder. Idee??

          • Bianca 29 september 2011 bij 10:04

            Wel een idee inderdaad! Vanmorgen heb ik zelf gewoon warme groenten gemaakt omdat mijn lichaam niet echt gecharmeerd is van brood geloof ik. Dit weekend ga ik eens kijken voor havermout, kan ik daar ook iets van fruit o.i.d. door heen doen?

        • Ria 29 september 2011 bij 11:15 - Reageer

          Inge adviseert 1 kopje havermout met 2 kopjes water, koken (ik doe het in de magnetron).Ik voeg een theelepel kaneel en 1 eetl. gebroken lijnzaad of zonnebloempitten toe, en een paar eetl. magere kwark. 1 of 2 stukken fruit erbij of erdoor, heerlijk. Daarna kun je er 3 uur tegenaan :). En bewegen… ik begrijp dat je een (pittige?) baan hebt, kun je er op de fiets naartoe en bv de boodschappen op de fiets doen? Lekker ontspannen én goed voor je conditie.

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen