“Kun je met voeding en leefstijl voorkomen dat je ziek wordt van het coronavirus?”. Deze vraag krijg ik vaker nu het coronavirus COVID-19 doorzet en er ook in Nederland steeds meer maatregelen komen. Het antwoord is “nee” en “misschien ja”, zoals zo vaak met voeding. Lees hier mijn advies.

Wetenschappers zijn nog op zoek

Allereerst, ik heb de wijsheid niet in pacht. Dit is een nieuw virus en wereldwijd zijn wetenschappers nog op zoek naar een vaccin.

Voor zover ik weet kan iedereen besmet raken met het virus. Ook als je heel gezond bent en heel gezond leeft. Maar wat wel verschilt is hoe ziek je door het virus wordt.

Verhoging, verkoudheid, longontsteking

De overgrote meerderheid van besmette mensen krijgt milde griepachtige verschijnselen, zoals verhoging en verkoudheid. Zodra deze verschijnselen voorbij zijn kun je weer aan het werk.

Maar mensen met een zwakke gezondheid lopen een hoger risico om ernstig ziek te worden door het virus. Dit betreft met name ouderen en mensen met hartklachten, longproblemen, hoge bloeddruk en diabetes. Zij hebben volgens de huidige inzichten een grotere kans om te overlijden door een longontsteking als gevolg van het coronavirus.

Op basis van deze informatie kun je in algemene zin zeggen dat het loont om je immuunsysteem zo sterk mogelijk te maken. Daarmee voorkom je niet dat je besmet raakt, maar je verkleint waarschijnlijk wel de kans dat je ernstig ziek wordt door het virus.

Voor het versterken van je immuunsysteem geef ik je verderop een tip. Want er is eerst een belangrijkere stap die je moet nemen….

Het allerbelangrijkste: voorkom dat je besmet raakt

Het is goed om je immuunsysteem te versterken. Maar het is nog véél belangrijker te voorkomen dat je besmet raakt. Daarvoor gelden momenteel deze richtlijnen:

  • Was goed en regelmatig je handen met water en zeep, minstens 20 seconden.
  • Wrijf niet in je ogen.
  • Raak met je handen niet je neus of mond aan.
  • Blijf uit de buurt van mensen die hoesten en niezen.
  • Vermijd handen schudden, huggen en high-fiven.

Dit zijn de belangrijkste preventieve maatregelen die momenteel bekend zijn. Het beste kun je de richtlijnen van het RIVM volgen. Hier verzamelen deskundigen informatie en geven ze onderbouwde adviezen zonder paniek te zaaien.

“Supplementen tegen corona ?”

Wat zou je nog meer kunnen doen op het gebied van voeding en leefstijl om jezelf te wapenen tegen het virus? Die vraag krijg ik vaak en als gezondheidscoach heb ik hier zelf natuurlijk ook interesse in.

Voor zover nu bekend is er geen voedingsmiddel of supplement dat je kan beschermen tegen het coronavirus. Het enige wat je in mijn ogen wél kunt doen is in algemene zin je immuunsysteem versterken. Daarmee verklein je mogelijk het risico dat je ernstig ziek wordt. Dit is niet alleen goed in deze tijd maar eigenlijk altijd.

Hoe versterk je je immuunsysteem? Dat doe je door je leefstijl zo gezond mogelijk te maken en de Richtlijnen voor Clean Eating te volgen.

Kort gezegd komt het hierop neer: eet pure, natuurlijke voeding in de juiste balans, zorg voor voldoende slaap, voldoende beweging en verminder stress. Wil je je immuunsysteem versterken op een natuurlijke manier? Doe dan het Bruisen van Energie Plan.

Mythes en nuttige adviezen…

Wat zou je nog meer kunnen doen? Waarschijnlijk niet veel. Ik heb dagenlang al mijn bronnen geraadpleegd en dit is wat ik heb gevonden. De meeste adviezen horen in het rijtje mythes.

Mythes rondom het coronavirus:

    1. Sommige artsen adviseren meer knoflook te eten, omdat dit een antivirale werking heeft. Maar het is niet aangetoond dat knoflook je beschermt tegen corona en veel artsen merken dit aan als een mythe. Zelf zie ik het eten van knoflook meer in een totale gezonde lifestyle, dus het kan geen kwaad, maar verwacht geen wonderen van alleen meer knoflook eten :-).
    2. Sommige wetenschappers adviseren meer vitamine C te nemen. Ook dit is geen garantie dat je niet besmet raakt of niet ziek wordt. Het zou kunnen helpen bij het bestrijden van het virus in je lichaam. Het idee hierachter is dat vitamine C je immuunsysteem versterkt. Zelf neem ik dagelijks 500 gram groente en in de winter een vitamine C supplement 1000 mg.
    3. Een holistische arts adviseert extra veel rode algen te nemen. Dit is als supplement verkrijgbaar, maar er is geen bewijs dat rode algen helpen tegen virussen omdat dit nog nooit is onderzocht.
    4. Een gezondheidsdeskundige van de Filipijnse overheid heeft gesuggereerd dat kokosolie mogelijk het virus doodt. Maar dat is onwaar. Kokosolie heeft een anti-bacteriele werking, dat helpt niet tegen virussen.
    5. … dit rijtje zal ik de komende tijd aanvullen. Houd deze blogpost in de gaten.

Nuttige adviezen

    1. Volg de richtlijnen van het RIVM, gericht op preventie zoals hierboven beschreven. Dat betekent: vaak en goed je handen wassen, uit de buurt blijven van zieke mensen, geen handen schudden en dergelijke.
    2. Ik vond nog een goed advies van de Wereldgezondheidsorganisatie voor mensen in de quarantaine gebieden (zie deze pdf). We zitten hier niet in quarantaine, maar deze adviezen zijn voor iedereen goed: “Eet gezond, zorg voor voldoende slaap en vermijd stress”. Deze maatregelen zijn erop gericht de mensen in quarantaine zo weerbaar mogelijk te houden. Het kan ook jou helpen.
    3. … dit rijtje zal ik de komende tijd aanvullen. Houd deze blogpost in de gaten.

Conclusie en advies

Het allerbeste kun je je nu eerst richten op het voorkomen dat je besmet raakt. Daarnaast is het mijn advies om zo gezond mogelijk te leven en je immuunsysteem zo sterk mogelijk te maken.

Twijfel je of je gezond genoeg bezig bent? Wil je je immuunsysteem versterken? Doe dan het Bruisen van Energie Plan. Dat is speciaal ontwikkeld om je  immuunsysteem op een natuurlijke manier te versterken.

Heb jij nog andere maatregelen die je neemt om jezelf te beschermen? Ik ben benieuwd! Laat het me hieronder bij de reacties weten.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Welke maatregelen neem jij tegen het coronavirus? Laat het me hieronder weten, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Bereik een doorbraak in je gewicht

Ontdek hoe je Succesvol Afvalt met de Intermittent Fasting Kuur en bereik een doorbraak in je gewicht.

JA, IK WIL EEN DOORBRAAK IN MIJN GEWICHT >>

"Ik ben supertrots dat ik het gehaald heb en wil graag doorgaan."
Daniëlle

"We zijn nu 6 weken verder en ik ben stug door gegaan. Ik ben super blij je te kunnen vertellen dat ik nu 10 kilo en 6% vet kwijt ben!! Ook qua omvang ben ik enorm afgevallen. Daar ben ik heel trots en blij mee"
Janneke