3 Tips Hoe Je Slank Blijft Tijdens Je Zwangerschap

Laatste update:

Dit zijn zomaar wat van de dagelijkse emails die ik ontvang:

“Sinds mijn eerste kind ben ik 36 kilo aangekomen en bij mijn 2de 7 kilo aangekomen”.

“Na de bevalling was ik 9 kilo zwaarder en ik krijg het er niet meer vanaf”.

“Vroeger was ik slank maar sinds de geboorte van de kleine heb ik een buikje…”

Heel veel vrouwen zijn na een bevalling ineens kilo’s zwaarder. Hoe kun je dat voorkomen? En hoe raak je je overgewicht na je bevalling weer kwijt?

Inhoudsopgave

Hoeveel Kun Je Eten Tijdens Je Zwangerschap?

Sommige vrouwen denken dat ze veel meer moeten gaan eten zodra ze zwanger zijn. Dat blijkt niet zo te zijn. Uit een Brits onderzoek onder bijna 4000 vrouwen blijkt dat je vooral niet voor twee moet gaan eten.

Het beste kun je de eerste 6 maanden normaal eten en pas de laatste drie maanden ietsje meer. Het onderzoek is gebaseerd op het meten van de Body Mass Index van de vrouwen tijdens de zwangerschap en 16 jaar later. Dus niet het eerste het beste onderzoek!

Hoeveel Gewichtstoename Is Goed Tijdens Je Zwangerschap?

Tijdens je zwangerschap kun je het beste tussen de 9 en 12 kilo aankomen. Dan krijgt je baby genoeg voeding (als je de juiste voeding eet natuurlijk) en ben je zelf na je zwangerschap snel weer op gewicht.

Kom je boven de 12 kilo gewichtstoename dan zit je in een risicozone. Ga dan gezonder eten en ook meer bewegen! Anders zit je straks met al die extra kilo’s. En, minstens zo belangrijk, je kind heeft later ook meer kans op problemen met overgewicht.

Wist je dat het aantal vetcellen van je kind en dus later de kans op overgewicht in 2 fases van zijn of haar leven wordt bepaald? Dat is eerst tijdens de zwangerschap, hoe ongezonder jij eet, hoe meer vetcellen je kind dan al heeft. De tweede fase ligt in de puberteit. Dus zorg dat je tijdens je zwangerschap niet meer dan 12 kilo aankomt en eet op een gezonde manier.

Is Clean Eating Goed Tijdens Je Zwangerschap?

Ja! Clean Eating is gebaseerd op zo vers en natuurlijk mogelijk eten. Het bestaat uit magere eiwitten, langzame koolhydraten, onverzadigde vetten en veel water. Die combinatie is juist supergoed ook tijdens je zwangerschap. Hoe minder chemische e-nummers je binnen krijgt hoe beter.

Lees ook:  Wat is Clean Eating?

Overleg uiteraard wel met je huisarts of je tijdens je zwangerschap specifieke producten wel of niet mag eten en welke supplementen je het beste kunt nemen. Ik heb begrepen dat extra visolie-capsules heel goed zijn tijdens je zwangerschap, neem dan wel de geteste capsules die vrij zijn van zware metalen.
Let daarnaast ook goed op je calciuminname. Laat je goed informeren en maak gezonde keuzes!

3 Tips Hoe Je Slank Blijft Tijdens Je Zwangerschap En Daarna…

Hoe blijf je slank tijdens je zwangerschap en ook na je bevalling? Dit zijn mijn tips:

Tip 1: Begin al met de gezonde lifestyle voordat je zwanger wordt
Begin vandaag nog met clean eating en een goed trainingsprogramma. Hoe fitter je bent, hoe beter je straks je zwangerschap doorstaat en er plezier aan beleeft.

Ik heb mensen die ter voorbereiding op hun zwangerschap het Buikvet Burner Programma doen. Dat is een supergoed idee.
Direct afvallen met de Intermittent Fasting Kuur

Tip 2: Eet de eerste 6 maanden van je zwangerschap normaal
Eet de eerste 6 maanden van je zwangerschap net zo veel als voorheen en ga niet voor twee eten. Dat is niet nodig! Kies uiteraard wel voor clean eating, dat wil zeggen magere eiwitten, langzame koolhydraten en onverzadigde vetten. Zorg dat je elke 2,5 a 3 uur iets eet. En blijf ook na je zwangerschap zo clean mogelijk eten!

Tip 3: Blijf in beweging

Blijf zolang als je kunt goed sporten, in ieder geval de eerste zes maanden. Train bijvoorkeur 3 tot 5 keer per week een half uurtje en wissel cardio af met fitnessoefeningen.

Doe cardio op een matig level en belast je knieen niet te veel, ga bijvoorbeeld zwemmen of fietsen. Train bij fitnessoefeningen vooral goed je core, dat wil zeggen het centrum van je lichaam. Vermijd na de eerste 3 maanden oefeningen op je buik of op je rug en let er goed op dat je je rug bij alle oefeningen in een neutrale positie houdt.

Met deze 3 tips zal het al een stuk makkelijker zijn om op gewicht te blijven en zo zul je meer genieten van je zwangerschap!

Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis voedingsspecial aan. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

Direct afvallen met de Intermittent Fasting Kuur

54 gedachten over “3 Tips Hoe Je Slank Blijft Tijdens Je Zwangerschap”

  1. Hallo,
    Ik ben momenteel 35 weken zwanger en zit de afgelopen 5 weken in een rolstoel ivm bekkeninstabiliteit. Ik eet gezond, maar ben nu al 16kg aangekomen. Nu blijk ik ook een erg groot kindje te hebben en veel vruchtwater, dus dat speelt ook mee in het gewicht. Ik eet alleen maar gezonde dingen, maar mijn benen zitten vol met vet.. voor de zwangerschap zat ik tegen het randje van ondergewicht aan.

    Beantwoorden
  2. Hey,

    Die tips zijn goed voor als je een goede zwangerschap hebt.
    Hier altijd gezond gegeten en veel bewogen. Met periodes minder (die koude wintermaanden bvb) maar dat kwam daarna altijd weer in orde als het beter weer werd πŸ™‚
    Nu ben ik bijna 5 maanden zwanger en mijn eerste 3 maanden waren een echte hel. Ik kon amper iets van mijn normale voeding eten zoals yoghurt, crackers, kaas, … omdat ik er instant ziek van werd. Hele dagen was ik misselijk en ik had 2 opties luisteren naar mijn lichaam en eten (zo gezond mogelijk maar niet zo gezond als ik het wou) ofwel medicatie nemen. Ik heb gekozen voor het eerste en ben 13kg bijgekomen πŸ™ Ik heb in die periode proberen sporten maar kreeg toen steeds appelflauwtjes. Zelfs gewoon yoga was niet mogelijk omdat het enorme pijn in mijn bekken terwijl ik al 2jaar yoga deed en dus geen beginner ben.
    Nu ben ik sinds een dikke maand niet meer ziek en kan ik eindelijk weer normale porties eten en weer gewoon gezond eten. Licht sporten zoals wandelen gaat ook en binnenkort zou ik starten met zwemmen. In de hoop zo mijn gewicht onder controle te houden de komende 4 maanden.

    Dus ja, al die tips zijn goed en was ook echt wat ik wou als ik zwanger zou worden, maar je lichaam kan soms helemaal andere dingen van je eisen.

    Beantwoorden
    • Hallo Sarah,

      Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik kan me voorstellen dat je je hier niet goed bij voelt. Luisteren naar je lichaam is nu heel belangrijk. Als je lichaam aangeeft dat yoga bijvoorbeeld niet gaat, doe het dan niet. Bewegen kun je dan ook in de vorm van bijvoorbeeld zwemmen, wandelen of fietsen.

      Je zou ook eens op de website kunnen kijken van Zwanger Puur Gezond. Hier heb ik een speciaal programma ontwikkeld voor zwangere vrouwen en Inge heeft een leuke trainingsvideo gemaakt.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

      Beantwoorden
  3. Ik ben zelf 2 maanden zwanger en ben bang om heel veel aan te komen.
    Ik probeer heel gezond te eten en veel water te drinken.
    Ik werk en loop gemiddeld 20 minutjes per dag ik werk in de winkel dus beweeg ook hier. Toch ben ik erg ban om veel aan te komen ik weeg al 87 kilo. heeft iemand tips om zo min aan te komen tijdens de zwangerschap….. groejres

    Beantwoorden
    • Hallo Katarzyn,

      Bedankt voor je bericht. Wat goed dat je met gezonde voeding bezig bent, zeker nu je zwanger bent. Voeding heeft dit ontzettend veel invloed op de ontwikkeling van je baby in je buik. Samen met Inge van Haselen heb ik een kuur ontwikkeld speciaal afgestemd op de behoeften van de zwangere vrouw. Zodat je baby en jij een ze gezond mogelijke start krijgen. Leuke bijkomstigheid, je komt ook op een normale manier aan dan:

      https://zwangerpuurgezond.nl/zwanger-puur-gezond-kuur-actie/

      Ik hoop dat het wat voor je is.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

      Beantwoorden
  4. Hoeveel je mag aankomen tijdens je zwangerschap is niet voor iedereen hetzelfde en hangt af van je BMI. Voor sommige vrouwen is het wel okΓ© om meer dan 12 kilo aan te komen.

    Beantwoorden
    • Hallo Kaat,

      Dat klopt, als je heel slank bent of ondergewicht hebt dan mag je rond de 18 kilo aankomen. Je hebt deze vetreserves dan ook nodig. Maar gemiddeld genomen “mag” een zwangere vrouw 12 kilo aankomen.

      Ben jij zwanger, zo ja..gefeliciteerd!!

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ja, stuur mij nu
Voedingstips
πŸ”’ Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden
voor
Ja, stuur mij
πŸ”’ Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden Voedingstips
voor
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Conny
β€œBen al 12 kilo afgevallen. Ik heb gemerkt dat het echt werkt.”
7 Gouden Voedingstips
Clean Eating Voedingsgids voor Gezond Afvallen. Vul je voornaam en email in:
Gratis
Je kunt je elk moment weer uitschrijven
Conny
β€œBen al 12 kilo afgevallen. Ik heb gemerkt dat het echt werkt.”
Clean Eating Voedingsgids voor Gezond Afvallen. Vul je voornaam en email in:
Gratis
Je kunt je elk moment weer uitschrijven
Send this to a friend