Vandaag geef ik je een korte oefening voor je vetverbranding die je overal kunt doen: de Burpee.

De oefening activeert niet alleen je vetverbranding, maar helpt je lichaam ook jong te blijven, omdat je even flink je hartslag verhoogt. Dus… aan de slag!

Belangrijk op elke leeftijd

Veel mensen denken bij de gezonde lifestyle voornamelijk aan Clean Eating. En dat is ook de belangrijkste stap. Maar als je echt fit, slank en gezond wilt zijn is het ook belangrijk goed en gevarieerd te bewegen.

Lees ook: Wat kun je doen als je niet echt te dik bent, maar wel een zwembandje hebt?

Dus niet alleen het fietstochtje naar je werk of de hond uit laten, maar ook krachtoefeningen en conditietraining. Dat kan op elk niveau en op elke leeftijd, dus ook als je ouder wordt. Of eigenlijk moet ik zeggen: júist als je ouder wordt.

De zogeheten Burpee (spreek uit: búrpie) is een supersimpele oefening en tegelijk een killer, dat zul je wel merken. De oefening dankt zijn naam aan een Amerikaanse bewegingswetenschapper Royal H. Burpee, die de Burpee-test ontwikkelde. Deze test werd later populair in het Amerikaanse leger om de fitheid van de soldaten te testen. Nu kun je ook jouw fitheid testen en verbeteren.

Lees ook: Hoe kom je van een opgezette buik af?

Begin met de 4-tellen Burpee

Je kunt de Burpee op je eigen niveau uitvoeren. Ik doe de oefening hier met een medicine bal, maar je kunt ook je handen op de grond zetten. Zet je handen dan wijd ter hoogte van je schouders. Dus in principe heb je voor deze oefening niets nodig en kun je de Burpee overal doen.

Zorg wel altijd voor een goede warming up, bijvoorbeeld door rennen op de plaats en armen zwaaien, of eerst een rondje hardlopen of stevig wandelen.

Begin met de zogeheten 4-tellen Burpee, dat is de basis:

Superoefening Burpee Positie A - Inge van Haselen

Tel 1: Begin in de Squatpositie, je kunt ook je handen op de grond zetten, zet ze dan wijd en ter hoogte van je schouders.

Superoefening Burpee Positie B - Inge van Haselen

Tel 2: Loop of spring naar achteren in Plankpositie. Maak een mooie rechte lijn met je lichaam. Span je buikspieren aan en laat je hoofd niet zakken.

Superoefening Burpee Positie A - Inge van Haselen

Tel 3 en 4: Loop of spring terug naar de Squatpositie, ga rechtop staan en steek je armen in de lucht. Ben je gevorderd? Spring dan in tel 3 terug in Squatpositie en maak in tel 4 direct  een sprong in de lucht.

  • Tel 1: Begin in squatpositie en zet je handen op schouderhoogte op de grond, of op een bal (A)
  • Tel 2: Loop of spring naar achteren in plankpositie (B)
  • Tel 3: Loop of spring terug in de squatpositie
  • Tel 4: Ga weer rechtop staan en strek je armen in de lucht

Herhaal deze oefening zo vaak als je kunt, probeer 10 tot 15 herhalingen te halen.

Let goed op je houding

Een goede houding is belangrijk als je traint. Doe de burpee daarom netjes, rustig en beheerst. Ik heb liever wat minder, correcte herhalingen, dan een groot aantal slordig uitgevoerde burpees. Dus bouw het rustig op.

Zorg dat je in de plankpositie een mooie rechte lijn maakt en niet doorzakt met je rug of je hoofd laat hangen. Span je buikspieren goed aan, houd je schouders laag (dus niet opgetrokken) en zorg dat je hoofd in één lijn met je lichaam is. Vaak zakt je hoofd naar beneden als je er niet op let.

Varianten voor gevorderden

Als je de “vier-tellen Burpee” eenmaal onder de knie hebt kun je het moeilijker gaan maken. Zo daag je je lichaam steeds weer uit en activeer je extra je vetverbranding. Gun jezelf de tijd om te wennen aan de zwaardere varianten en blijf goed op je houding letten.

Dit is geen wedstrijd, maar een manier om je vetverbranding te activeren en jonger te blijven, doordat je je hartslag even flink verhoogt.

Ik geef je hier een aantal variaties op de Burpee:

  • Variatie 1: Voeg na tel 2 een push up toe, dus doe een push up als je in de Plank staat. Is dit nog te zwaar? Laat je lichaam dan op de grond zakken en druk je vanaf daar weer omhoog.
  • Variatie 2: Ga na tel 3 met één sprong rechtop staan en maak daarna in tel 4 een sprong in de lucht.
  • Variatie 3: Spring na tel 3 niet gewoon rechtop, maar vooruit of op een verhoging.

Wanneer doe je de Burpee?

Je kunt de Burpee als losstaande oefening doen als je weinig tijd hebt, bijvoorbeeld ’s ochtends om even lekker wakker te worden. Zorg wel dat je bent opgewarmd, door bijvoorbeeld even te rennen op de plaats en je armen te zwaaien. Ook kun je de Burpee doen tussen krachtoefeningen door om even je hartslag flink omhoog te brengen en je vetverbranding te stimuleren.

Zelf doe ik de burpee ook als interval tijdens het hardlopen. Je kunt deze oefening eigenlijk in elk trainingsprogramma gebruiken en je hebt geen materialen nodig, dus het kan zelfs op vakantie :-)!

Nog meer vetverbranding?

Wil je nog meer doen voor je vetverbranding? Kijk dan eens naar de 10 Dagen Detox Kuur. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Heel veel succes!
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Health Coach & Personal Trainer

PS 1: Ga jij deze oefening proberen? Je kunt het op elke leeftijd en op elk niveau doen. Laat het me hieronder weten, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

PS 2: Wil je meer doen en je vetverbranding activeren? Kijk dan eens naar Wil je meer doen voor je vetverbranding? Kijk dan eens naar de 10 Dagen Detox Kuur Je begint direct met afvallen en je zult al snel meer energie voelen.

GEZOND AFVALLEN? START HIER

Wil je GEZOND AFVALLEN, zodat je weer lekker in je kleren past? Begin dan vandaag nog met het Buikvet Burner Programma en ontdek hoe je gezond afvalt met blijvend resultaat...

JA, IK WIL GEZOND AFVALLEN >>
"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka
"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula
"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny