3 Tips als je geen tijd hebt om te sporten

Home>Gezond Trainen>3 Tips als je geen tijd hebt om te sporten

3 Tips als je geen tijd hebt om te sporten

Vandaag beantwoord ik een vraag van Willeke. Zij heeft een drukke, stressvolle baan en is ‘s avonds vaak zo laat thuis dat ze geen tijd meer heeft om te sporten. Wat is de oplossing?

Willeke: “Ik wil graag… maar wil ook nog leven. Heb gewoon een hele drukke stressvolle baan en werk veel over.. als ik dan thuis ben heb ik pas half 9 gegeten… dan ook nog sporten en de avond is voorbij. Ik weet dat ik dat ook niet op lange termijn kan volhouden. Wat zijn jouw tips? “

Je wilt wel sporten maar hebt geen tijd

Ik denk dat Willeke’s probleem heel herkenbaar is voor veel mensen. Daarom hebben sportscholen ook zo veel slapende leden! Je wilt wel sporten, maar je leven is zo druk en vol dat je er geen tijd voor hebt… Toch vraag ik je hier nog eens bij stil te staan en naar mogelijkheden te zoeken. Ik geef je mijn beste tips.

Lees ook: Waarom zitten ongezonder is dan je denkt…

Tip 1: Ga anders denken over sporten

Het allerbelangrijkste in deze situatie zijn je gedachten. Die bepalen vaak je gedrag. Mensen die “geen tijd hebben” om te sporten, zien het sporten vaak als een lastige bijzaak. Het is het eerste wat ze overslaan als ze druk zijn. Alle andere dingen lijken belangrijker. Maar is dat ook zo?

Is werken belangrijker dan sporten?

Misschien is werken belangrijker dan sporten, omdat het voor je inkomen zorgt. Maar als je steeds voor je werk kiest en geen tijd neemt om te sporten, raakt je lichaam uit balans. Je verliest energie, gaat minder goed presteren en bent vatbaarder voor ziekte en rugklachten. Als je het zo bekijkt is goed bewegen dus ook belangrijk.

Is terras zitten belangrijker dan sporten?

Laatst zat ik op een terras. Achter me hoorde ik twee vrouwen met elkaar bespreken dat ze wel wilden afvallen maar geen tijd hadden om te sporten. Veel te druk druk druk. De volgende dag kwam ik langs hetzelfde terras en zaten ze er weer!

Als ze deze uren hadden gebruikt om te sporten was het hele probleem opgelost. En zo is het vaak heb ik gemerkt. Als je het belang ziet van goed bewegen, ga je er vanzelf tijd voor maken. Dit heeft alles te maken met je mindset, dus hoe je denkt over het belang van goed bewegen en hoeveel respect je hebt voor je lichaam.

Sla je makkelijk een training over?

Als je zelf merkt dat je makkelijk je training overslaat, ga dan eens na wat je gedachten precies zijn. Zijn de andere dingen echt belangrijker? Kun je je training echt niet inpassen? Juist als je een drukke, stressvolle baan hebt of een veeleisend gezin, is het belangrijk ook je lichaam te onderhouden. Zodat je maximaal kunt presteren en je fit voelt.

Sporten is geen verloren tijd, maar een manier om fit te blijven. Goed bewegen is een basisbehoefte van je lichaam. En het houdt ook je geest scherp. Je krijgt weer een frisse blik en kunt beter nadenken. Je werk is daarna waarschijnlijk twee keer keer zo snel klaar.

Win je er echt tijd mee als je het sporten overslaat?

En de belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen is: win je er echt tijd mee als je het sporten overslaat. Misschien wel op de dag zelf, maar op de langere termijn? Je lichaam betaalt op een gegeven moment de prijs. Als je minder fit bent, ben je vatbaarder voor ziektes, je presteert minder en de kans op bijvoorbeeld rugklachten neemt toe.

Waarom zou je wachten tot je ziek wordt of overgewicht krijgt? Je ziet vaak dat mensen ineens gaan sporten als ze hartklachten hebben of andere ernstige aandoeningen. Waarom zou je het zo ver laten komen?

Tip 2: Maak een inventarisatie van je tijdbesteding

Mensen die geen tijd hebben om te sporten hebben vaak wel tijd om de krant te lezen, tv te kijken, met een glas wijn en chips op de bank te zitten en honderden andere dingen te doen. Maak eens een lijst van de dingen die je doet, dat kan veel inzicht geven. Waar gaan al jouw uren naar toe? Kun je misschien een paar dingen anders doen, zodat er tijd vrij komt om te sporten?

Sporten kost maar een paar uurtjes per week, begin desnoods met een half uur als je echt geen tijd denkt te hebben. Als je zelfs dat half uurtje niet vrij kunt maken, ben je in mijn ogen bezig jezelf te verwaarlozen. Daar help je niemand mee.

Wil je zo effectief mogelijk aan de slag? Dan zou je bijvoorbeeld thuis de workout uit het Buikvet Burner Programma kunnen doen.

Ook is er een populaire app voor op je telefoon: de 7 Minute Workout, met oefeningen die je ‘s ochtends thuis kunt doen. Probeer het eens. Wat ook stimuleert is afspreken met een vriend of vriendin en lekker samen gaan sporten. Begin met stevig wandelen, fietsen of ga samen naar een sportschool.

Tip 3: Plan sport-tijd in je agenda

Het kan helpen in je agenda tijd in te plannen voor sporten. Dit leer ik je ook in mijn programma’s. Maak voor het sporten “onwrikbare blokken” in je agenda en wijk er nooit van af. Zorg dat het een gewoonte wordt en dat je in principe geen andere dingen plant in die uren.

Natuurlijk snap ik dat er soms uitzonderingen zijn, bijvoorbeeld als je op vakantie bent. Maar deze tip kan helpen voor je planning in het dagelijks leven. Zodat je jezelf aanwent om op vaste tijden te gaan sporten en te zorgen dat je altijd kunt. Deze aanpak kan helpen voor mensen die het sporten als opvuller zien voor lege uren, want dan komt het er dus meestal niet van.

Stop de onderhandelingen met jezelf en ga gewoon sporten…

Zorg dat je nooit met jezelf in onderhandeling gaat over wel of niet sporten Ga gewoon, hoe je je ook voelt. Wat er ook aan de hand is, hoe druk je ook bent. Als je eenmaal deze gewoonte aanleert (duurt 3 tot 4 weken), dan is het daarna vanzelfsprekend geworden en zul je zeker tijd vinden om te sporten.

Begin bijvoorbeeld ‘s ochtends 10 minuten met de oefeningen uit het Buikvet Burner Programma een goede stap zijn om je op weg te helpen! Het programma bevat een krachtig motivatieprogramma en hele goede workoutvideo’s voor thuis.

Lees ook: Wat kun je doen als je niet echt te dik bent, maar wel een “zwembandje” hebt?

Je krijgt meer energie

Als je deze tips opvolgt merk je al na een paar weken dat je gedrag verandert en dat je juist alles op alles gaat zetten om WEL te kunnen sporten. Omdat je merkt dat je er meer energie door krijgt. Je staat dan vrijwillig eerder op of je gaat ‘s avonds nog, ook al ben je moe.

Goed bewegen wordt een normaal onderdeel van je leven en zo hoort het ook. Als je dat punt hebt bereikt weet je dat je goed voor jezelf zorgt. Je zult dan optimaal kunnen presteren op je werk en optimaal kunnen genieten van je vrije tijd. Je lichaam is het waard :-).

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Herken jij dit probleem van Willeke? Dat je geen tijd hebt om te sporten, terwijl je weet dat het goed voor je is? Hoe ga jij daar mee om? Laat hieronder je reactie achter dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Nog wat afvallen voor de feestdagen?

Wil je zo gezond en fit mogelijk de feestmaand in gaan? Nog wat afvallen en je lichaam in balans brengen? Dan is de “Je Body In Balans”-actie iets voor jou!

NOG WAT AFVALLEN VOOR DE FEESTDAGEN >>

97 Reacties

  1. Marina 30 juli 2017 om 19:01 - Antwoorden

    Ik heb nooit gesport, had een sport abonnement waar ik nooit naartoe ging. Elk jaar kwam er 1 kilo bij aan gewicht, tot ik twee jaar geleden lichamelijke klachten kreeg. Last van maagzuur, darmklachten, elke avond moe als ik van het werk kwam. De huisarts zei tegen mij dat ik af moest vallen als ik geen diabetes wilde krijgen. Ik heb toen nagedacht welke bewegingsvorm ik wilde doen, vond niks leuk. Tot ik las wat astronauten doen om fit te worden als zij terug kwamen op aarde. Zij sporten op een trampoline, waardoor alle spieren gelijk worden getraind. Ik heb voor mezelf een bellicon aangeschaft en ga nu elke ochtend voordat ik naar mijn werk ga een half uur joggen op de trampoline. Ik heb mijn voeding ook aangepast. Al mijn bloedwaarden zijn sterk verbeterd en voel mij energieker. Ik val langzaam af en vind dat ook prima. Zoek dus iets waar je zelf achter sta dan merk je vanzelf dat het leuk is om te bewegen.

    • Thecla 31 juli 2017 om 16:35 - Antwoorden

      Hallo Marina,

      Wat leuk om te lezen. Goed dat je je eigen manier hebt gevonden om weer sportief aan de slag te gaan en dat je je lichamelijk beter voelt is erg mooi meegenomen!

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  2. S.A.M.Teulings 30 juli 2017 om 16:24 - Antwoorden

    Hallo ik al een tijd lang beoefen ik Aikido, een sport uit Japan ook voor ouderen en ben nu ook begonnen met Boogschieten dat bevalt me ontzettend goed, eind november wordt ik zeventig jaar en voel me heel erg fit bij 66 kilo. Als ik weleens te hard werk in de tuin of het huishouden gebruik ik de gel ATROSAN van A.VOGEL, een arnica-extract, helpt direct, op het ogenblik pijnvrij aan de duimen, (de muis)

    • Thecla 31 juli 2017 om 16:29 - Antwoorden

      Hallo S,

      Wat goed dat je lekker actief bent. Blijf dit lekker doen!

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

Laat een reactie achter

Informeer mij via email over reacties op dit bericht