Vandaag beantwoord ik een vraag van Willeke. Zij heeft een drukke, stressvolle baan en is ’s avonds vaak zo laat thuis dat ze geen tijd meer heeft om te sporten en lekker te bewegen. Overdag beweegt ze eigenlijk ook te weinig. Ze realiseert zich dat dit ten koste van haar gezondheid gaat en dat ze het niet volhoudt. Maar wat is de oplossing? Lees hier mijn advies…

Willeke: “Ik wil graag… maar wil ook nog leven. Heb gewoon een hele drukke stressvolle baan en werk veel over.. als ik dan thuis ben heb ik pas half 9 gegeten… dan ook nog sporten en de avond is voorbij. Ik weet dat ik dat ook niet op lange termijn kan volhouden. Wat zijn jouw tips? “

Je wilt wel meer bewegen maar hebt geen tijd

Ik denk dat Willeke’s probleem heel herkenbaar is voor veel mensen. Daarom hebben sportscholen ook zo veel slapende leden :-). Je wilt wel sporten en meer bewegen, maar je leven is zó druk en vol dat je er geen tijd voor hebt… Toch vraag ik je hier nog eens bij stil te staan en naar mogelijkheden te zoeken. Ik geef je mijn beste tips.

Lees ook: Waarom zitten ongezonder is dan je denkt…

Tip 1: Ga anders denken over bewegen en sporten

Ik ken meerdere drukbezette vrouwen die er toch in slagen om elke dag genoeg te bewegen en drie keer per week in de sportschool te verschijnen. Hoe dóen ze dat? Als ik er naar vraag blijkt keer op keer dat één ding het allerbelangrijkste is: hun gedachten, oftewel hun MINDSET…. want je gedachten bepalen je gedrag.

Wat blijkt? De drukbezette vrouwen die toch genoeg bewegen vinden stuk voor stuk dat genoeg bewegen ONMISBAAR is voor hun energie, voor hun lichaam, voor hun gezondheid, om stress onder controle te houden en juist ook om goed te blijven presteren. Als je er zo over denkt, maak je er vanzelf tijd voor.

Dan krijgt goed bewegen ineens de hoogste prioriteit. Dan blok je tijd in je agenda en laat je daar niet zomaar iets in zetten. Dan zoek je naar mogelijkheden om taken te delegeren en naar mogelijkheden om ook tussendoor meer te bewegen. Want dat hoeft natuurlijk niet alleen in de sportschool. Vaker de trap nemen en een flink stuk lopen is ook al goed. Zie verderop mijn tips.

Of begin je dag thuis gewoon met de oefeningen uit het Buikvet Burner Programma.

Is goed bewegen voor jou een bijzaak?

Aan de andere kant zie ik de vrouwen die het bewegen en sporten als een bijzaak zien. Als iets waar ze meestal geen tijd voor hebben, als een sluitpost als alle andere dingen zijn gedaan. Als je er zo overdenkt, is goed bewegen het eerste wat je overslaat. En als iemand een beroep op je doet, zal je eerder die tijd afstaan. .

Kortom: alle andere dingen lijken belangrijker en alle andere mensen lijken belangrijker. Soms is dat natuurlijk ook zo, er kan altijd iets gebeuren waardoor je echt een keer niet kunt sporten of een dag wat minder beweegt. Maar níet altijd. Want als je je lichaam verwaarloost betaal je daar op een dag een prijs voor. Net als met ongezond eten. Ik geef je een aantal afwegingen:

Vaak is werken belangrijker dan sporten…

Misschien is werken belangrijker dan sporten, omdat het voor je inkomen zorgt. Maar als je steeds voor je werk kiest en geen tijd neemt om te sporten, raakt je lichaam uit balans. Je verliest energie, gaat minder goed presteren en bent vatbaarder voor stress, ziekte en rugklachten. Als je het zo bekijkt is goed bewegen dus ook belangrijk en misschien nog wel belangrijker…

Of is terras zitten belangrijker dan sporten :-)?

Laatst zat ik op een terras. Achter me hoorde ik twee vrouwen met elkaar bespreken dat ze wel wilden afvallen maar geen tijd hadden om te sporten. Veel te druk druk druk. De volgende dag kwam ik langs hetzelfde terras en zaten ze er weer!

Als ze deze uren hadden gebruikt om te sporten was het hele probleem opgelost. En zo is het vaak heb ik gemerkt. Als je het belang ziet van goed bewegen, ga je er vanzelf tijd voor maken. Dit heeft alles te maken met je mindset, dus hoe je denkt over het belang van goed bewegen en hoeveel respect je hebt voor je lichaam.

Sla je makkelijk een training over of beweeg je te weinig op een dag?

Als je zelf merkt dat je makkelijk je training overslaat of regelmatig te weinig beweegt op een dag, ga dan eens na wat je gedachten precies zijn. Zijn de andere dingen echt belangrijker? Kun je je training echt niet inpassen? Heb je echt geen tijd om even lekker buiten te gaan lopen? Juist als je een drukke, stressvolle baan hebt of een veeleisend gezin, is het belangrijk ook je lichaam te onderhouden. Zodat je maximaal kunt presteren, je fit voelt en ook het beste aan de mensen in je omgeving kunt geven.

Sporten is geen verloren tijd, maar een manier om fit te blijven. Goed bewegen is een basisbehoefte van je lichaam. En het houdt ook je geest scherp. Je krijgt weer een frisse blik en kunt beter nadenken. Je werk is daarna waarschijnlijk twee keer keer zo snel klaar.

Win je er echt tijd mee als je te weinig beweegt?

En de belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen is: win je er echt tijd mee als je het sporten overslaat. Misschien wel op de dag zelf, maar op de langere termijn? Je lichaam betaalt op een gegeven moment de prijs. Als je minder fit bent, ben je vatbaarder voor stress, ziektes, je presteert minder en de kans op bijvoorbeeld rugklachten neemt toe.

Waarom zou je wachten tot je ziek wordt of overgewicht krijgt? Je ziet vaak dat mensen ineens gaan sporten als ze hartklachten hebben of andere ernstige aandoeningen. Waarom zou je het zo ver laten komen?

Tip 2: Maak een inventarisatie van je tijdbesteding

Mensen die geen tijd hebben om te sporten en genoeg te bewegen hebben vaak wel tijd om de krant te lezen, tv te kijken, met een glas wijn en chips op de bank te zitten en honderden andere dingen te doen. Maak eens een lijst van de dingen die je doet, dat kan veel inzicht geven. Waar gaan al jouw uren naar toe? Kun je misschien een paar dingen anders doen, zodat er tijd vrij komt om meer te bewegen?

Sporten kost maar een paar uurtjes per week, begin bijvoorbeeld met een half uur ’s ochtends als je echt geen tijd denkt te hebben. Als je zelfs dat half uurtje niet vrij kunt maken, ben je in mijn ogen bezig jezelf te verwaarlozen. Daar help je niemand mee.

Wil je zo effectief mogelijk aan de slag? Dan zou je bijvoorbeeld thuis de workout uit het Buikvet Burner Programma kunnen doen.

Ook is er een populaire app voor op je telefoon: de 7 Minute Workout, met oefeningen die je ’s ochtends thuis kunt doen. Probeer het eens. Wat ook stimuleert is afspreken met een vriend of vriendin en lekker samen gaan sporten. Begin met stevig wandelen, fietsen of ga samen naar een sportschool.

Tip 3: Plan tijd om te sporten in je agenda

Het kan helpen in je agenda tijd in te plannen voor sporten en bewegen. Dit leer ik je ook in mijn programma’s. Maak voor het sporten “onwrikbare blokken” in je agenda en wijk er nooit van af. Zorg dat het een gewoonte wordt en dat je in principe geen andere dingen plant in die uren. Heb je echt weinig tijd op een dag? Sta dan een half uur eerder op en doe meteen de oefeningen uit het Buikvet Burner Programma.

Natuurlijk snap ik dat er soms uitzonderingen zijn, bijvoorbeeld als je op vakantie bent, als er iemand in je familie ziek is of als je moet overwerken. Maar deze tip kan helpen voor je planning in het dagelijks leven. Zodat je jezelf aanwent om op vaste tijden te gaan sporten en te zorgen dat je altijd kunt. Deze aanpak kan helpen voor mensen die het sporten als opvuller zien voor lege uren, want dan komt het er dus meestal niet van.

Stop de onderhandelingen met jezelf en ga gewoon bewegen…

Zorg dat je nooit met jezelf in onderhandeling gaat over wel of niet bewegen en sporten Ga gewoon, hoe je je ook voelt. Wat er ook aan de hand is, hoe druk je ook bent. Als je eenmaal deze gewoonte aanleert (duurt 3 tot 4 weken), dan is het daarna vanzelfsprekend geworden en zul je zeker tijd vinden om te sporten.

Begin bijvoorbeeld ’s ochtends een half uur met de oefeningen uit het Buikvet Burner Programma een goede stap zijn om je op weg te helpen! Het programma bevat een krachtig motivatieprogramma en hele goede workoutvideo’s voor thuis.

Lees ook: Wat kun je doen als je niet echt te dik bent, maar wel een “zwembandje” hebt?

Je krijgt meer energie

Als je deze tips opvolgt merk je al na een paar weken dat je gedrag verandert en dat je juist alles op alles gaat zetten om WEL te kunnen sporten. Omdat je merkt dat je er meer energie door krijgt. En dat je veel lekkerder in je vel zit en beter met stress om kunt gaan. En dat je veel meer presteert op een dag. Je staat dan vrijwillig eerder op of je gaat ’s avonds nog, ook al ben je moe.

Goed bewegen wordt een normaal onderdeel van je leven en zo hoort het ook. Als je dat punt hebt bereikt weet je dat je goed voor jezelf zorgt. Je zult dan optimaal kunnen presteren op je werk en optimaal kunnen genieten van je vrije tijd. Je lichaam is het waard :-).

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Herken jij dit probleem van Willeke? Dat je geen tijd hebt om voldoende te bewegen, terwijl je weet dat het goed voor je is? Hoe ga jij daar mee om? Laat hieronder je reactie achter dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Bereik een doorbraak in je gewicht

Ontdek hoe je Succesvol Afvalt met de Intermittent Fasting Kuur en bereik een doorbraak in je gewicht.


JA, IK WIL EEN DOORBRAAK IN MIJN GEWICHT >>
"Ik ben supertrots dat ik het gehaald heb en wil graag doorgaan."
Daniëlle
"We zijn nu 6 weken verder en ik ben stug door gegaan. Ik ben super blij je te kunnen vertellen dat ik nu 10 kilo en 6% vet kwijt ben!! Ook qua omvang ben ik enorm afgevallen. Daar ben ik heel trots en blij mee"
Janneke