Welke proteïnepoeders (eiwitten) kan ik het beste nemen?

Laatst bijgewerkt: april 2017

In sommige van mijn gerechten voeg ik proteïnepoeder toe, zoals in de smoothies en de blauwe bessen pannenkoekjes. Ook adviseer ik een extra eiwitshake te nemen na een krachttraining, voor spierherstel. Welke proteïnepoeder kun je dan het beste nemen? Ik geef je advies.

Tip 1: Neem eiwitpoeder zonder kunstmatige zoetstoffen

Lees altijd eerst het etiket van een proteïnepoeder. En kijk of er kunstmatige zoetstoffen in zitten zoals aspartaam of sucralose. Dit wordt veel toegevoegd en ik adviseer je deze proteïnepoeders absoluut niet te nemen. Kunstmatige zoetstoffen verstoren je stofwisseling, je wordt er indirect dik van en ze zijn mogelijk kankerverwekkend.

Sommige proteïnepoeders zijn gezoet met Stevia, dat is wat mij betreft een twijfelgeval. Stevia is een plantje dat op zich geen kwaad kan. Maar Stevia in producten is toch vaak chemisch bewerkt. Zelf houd ik ook niet ze van de hele zoete smaak, maar dat is persoonlijk.

Een goede keus is: Rijstproteïne bij de Vitaminstore

Tip 2: Neem eiwitpoeder zonder chemische toevoegingen

Kijk meteen even op het etiket of er ongezonde E-nummers in zitten of stoffen die je niet kent. Gebruik het boekje “Wat zit er in uw eten?” om dit te achterhalen. Bijna alle Whey-proteïnes met een smaakje bevatten chemische toevoegingen.

Ik heb als voorbeeld de ingrediënten van een eiwitpoeder van het Kruidvat opgezocht:

Ingrediënten: WEI-EIWIT (MELK), MELKEIWIT, maltodextrine, aroma’s, aardbeien poeder (1%) (aardbei, suiker, zetmeel (mais), emulgator (zonnebloem lecithine)), mineralen (magnesium carbonaten), verdikkingsmiddel (xanthaan gom), kleurstof (bietenrood), zout, zoetstof (sucralose), vitamines (B3, E, B5, B2, B6, B1, B8, B12), emulgator (SOJA lecithine).

Deze eiwitpoeder zou ik nooit nemen, vanwege all chemicaliën en ongezonde suikers die er in zitten: maltodextrine, aardbeienpoeder met suiker, zetmeel, emulgator, verdikkingsmiddel, kleurstof, sucralose. Wat mij betref laten staan.

Ik vergelijk dit even met rijstproteïne van Vitals:

Ingredienten: aminozuren, hulpstoffen: biologisch vanillepoeder, biologisch appelpoeder. Gegarandeerd vrij van:  Gluten, soja, lactose, koemelkeiwit, toegevoegde suikers en kunstmatige zoetstoffen, conserveringsmiddelen en synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen.

Deze eiwitpoeder zou ik wel nemen, hier is duidelijk met een gezonde blik nagedacht over de ingrediënten.

Tip 3: Plantaardige eiwitpoeder of dierlijke Whey-proteïne van koemelk?

Optie 1: Whey (van koemelk)

In mijn sportschool kiezen de echte krachtpatsers voor Whey proteïne. Dit is een eiwitpoeder gemaakt van koemelk. Waarschijnlijk zijn deze eiwitten krachtiger voor spieropbouw en spierherstel. Heb je last van je darmen? Kies dan voorlopig voor een plantaardige eiwitpoeder.

Een goede Whey proteïne poeder zonder kunstmatige suikers en chemische toevoegingen is Organic Whey Protein van Royal Green.

Onze Top Keuzes voor Whey Proteïnepoeder (van koemelk, dierlijk) bij de Vitaminstore:

  • Royal Green – Organic Whey Protein
  • Mattisson Healthstyle – Weiproteine Vanille

Optie 2: Plantaardige eiwitten

Ben je vegetariër of wil je om andere redenen liever een plantaardige eiwitpoeder, dan heb je tegenwoordig steeds meer keus. Plantaardige eiwitpoeders zijn mogelijk iets minder krachtig voor spieropbouw en spierherstel dan de dierlijke Whey-poeders. Maar als je niet meedoet aan een bodybuilder contest maakt dat eigenlijk weinig uit in mijn ogen. 

Onze Top Keuzes voor Plantaardige Proteïnepoeder bij de Vitaminstore:

Naarmate je ouder wordt is het extra belangrijk voldoende eiwitten binnen te krijgen voor je kracht.

Lees ook: Aanbevolen supplementen voor vrouwen…

Advies

Zelf heb ik zowel een plantaardige eiwitpoeder als een Whey-proteïnepoeder in huis: Organic Whey Protein van Royal Green en Rice Proteïne van Mattison. Na een zware krachttraining neem ik een shake met Whey-proteïne, wat water of amandelmelk en een banaan. Na een lichtere training neem ik de plantaardige proteïnepoeder met wat water en soms met een halve banaan. Heb je last van je darmen? Kies dan voorlopig voor een plantaardige eiwitpoeder.

Ik hoop dat ik je hiermee een stap verder help met de Gezonde Lifestyle!

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer