Hoe weet je wanneer je in de overgang bent?

Laatste update:

Vaak zeggen vrouwen tegen mij: “Ik ben nog niet in de overgang”, terwijl ik dan vermoed dat dat wel zo is.

In het begin van de menopauze (de pre-menopauze) menstrueer je nog wel, maar je hormoonhuishouding is aan het veranderen. Ongemerkt word je dikker en krijg je een middelbare uitstraling.

Hoe kun je weten wanneer je in de overgang bent?

Inhoudsopgave

Verandering in je hormoonhuishouding

De veranderingen in je hormoon-huishouding beginnen gemiddeld vanaf je 45ste en officieel heet deze fase de pre-menopauze. Dat is het moment om serieus je leefstijl aan te passen. Hoe eerder hoe beter eigenlijk, want voordat je het weet krijg je steeds meer buikvet en andere problemen zoals een stijve, middelbare motoriek.

Onregelmatig ongesteld

Eerst gebeuren er dingen die je eigenlijk niet door hebt. Zoals wisseling in stemmingen en onregelmatig ongesteld zijn. Op een gegeven moment gaat het verder. Zelf vergat ik steeds vaker namen en afspraken en ik raakte dingen kwijt, zoals sleutels. Ook raakte ik sneller geïrriteerd. Dit kan voor iedereen anders zijn natuurlijk.

Opvliegers en een buikje

Langzaam gaan de verschijnselen over naar grotere dingen, zeker als je niet meer menstrueert. Wat gebeurde er toen bij mij: ik kreeg opvliegers en ik werd heel vaak wakker ’s nachts en moest de hele tijd naar de wc om te plassen. Ook raakte ik gauw van slag, ik was bij het minste of geringste geëmotioneerd en ik voelde me sneller geraakt. Aan mijn lichaam merkte ik dat ik stijver en strammer werd in mijn gewrichten en een buikje kreeg.

Vraag het je omgeving

Door al deze verschijnselen kon ik er niet meer omheen dat ik in de overgang was, dus je merkt het vanzelf. Hou je lichaam en je gedrag in de gaten en je merkt vanzelf wanneer je anders op dingen reageert dan voorheen. Wat ook kan helpen is het aan je omgeving vragen. Hoe kijken anderen tegen je aan? Ben je prikkelbaar? Zie je er anders uit?

Effect op de kwaliteit van je leven

Als je merkt dat je de eerste verschijnselen van de menopauze krijgt, is het tijd om maatregelen te nemen en je leefstijl aan te passen. Ik krijg nog te veel vrouwen in mijn praktijk die te laat ingrijpen. Ze zijn ongemerkt dikker geworden, krijgen dat er niet meer af, zijn soms zelfs depressief en vaak moe en futloos. Dit heeft effect op de kwaliteit van je leven.

Wat kun je doen om de menopauze goed door te komen?

De menopauze is een natuurlijk proces. Dat wil niet zeggen dat je er geen invloed op hebt, integendeel. Je kunt zelf heel veel doen en zorgen dat je fit, slank en gezond door de overgang heen komt en er ook nog fabulous uit blijft zien.

Het geheim is een combinatie van Clean Eten, met specifieke aanpassingen voor de menopauze en goed trainen, ook met specifieke aanpassingen voor de menopauze.

Mijn advies aan jou is dan ook om je op tijd hierin te verdiepen en stap voor stap je leefstijl aan te passen. Op deze website vind je al veel tips.

Wil je een slanke taille in de overgang? Vraag hier de gratis Gids voor een Slanke Taille in de Overgang aan.

Kies bewust voor je gezondheid

Hoe je het ook gaat aanpakken, mijn advies is om in ieder geval op tijd stil te staan bij jezelf en hoe je de tweede helft van je leven fit slank en gezond blijft. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Wil je een slanke taille in de overgang? Vraag hier de gratis Gids voor een Slanke Taille in de Overgang aan

54 gedachten over “Hoe weet je wanneer je in de overgang bent?”

  1. Hoi Esther,
    Beetje vreemde vraag misschien, maar ben je ingeënt tegen corona? Ik hoor de laatste tijd veel verhalen om me heen van mensen die n iet gevaccineerd zijn bloedingen krijgen door veel in aanraking te komen met gevaccineerden.

    Beantwoorden
  2. Hoi ik ben 50 en word nu om de twee weken ongesteld en ik heb echt bloedingen dat is niet normaal meer zou ik in de overgang zijn mijn humeur is ook niet meer zoals het moet zijn en ik heb het heel snel koud

    Beantwoorden
    • Hoi Eshter, dat zijn inderdaad veel voorkomende verschijnselen. De bloedingen worden heftiger en bij sommige mensen ook ineens frequenter. Dit is wel het moment om je leefstijl zo gezond mogelijk te maken. Zodat je de overgang zo goed mogelijk doorstaat. Leef je al gezond of kan je hier nog dingen verbeteren?

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ja, stuur mij
Voedingstips
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden
voor
Ja, stuur mij
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden Voedingstips
voor
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Hi! Welkom bij de Klantenservice van Ingevanhaselen.nl. Stel hier je vraag en je ontvangt snel antwoord:
Hi! Welkom bij de Klantenservice van Ingevanhaselen.nl. Stel hier je vraag en je ontvangt snel antwoord:
Bedankt!
We hebben je vraag ontvangen. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord in je email. Kijk ondertussen vast rond op mijn website. Groetjes, Inge
We hebben je vraag ontvangen. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord in je email. Kijk ondertussen vast rond op mijn website. Groetjes, Inge
Bedankt!