Vaak zeggen vrouwen tegen mij: “Ik ben nog niet in de overgang”, terwijl ik dan vermoed dat dat wel zo is.

In het begin van de menopauze (de pre-menopauze) menstrueer je nog wel, maar je hormoonhuishouding is aan het veranderen. Ongemerkt word je dikker en krijg je een middelbare uitstraling.

Hoe kun je weten wanneer je in de overgang bent?

Inhoudsopgave

Verandering in je hormoonhuishouding

De veranderingen in je hormoon-huishouding beginnen gemiddeld vanaf je 45ste en officieel heet deze fase de pre-menopauze. Dat is het moment om serieus je leefstijl aan te passen. Hoe eerder hoe beter eigenlijk, want voordat je het weet krijg je steeds meer buikvet en andere problemen zoals een stijve, middelbare motoriek.

Lees ook: “3 Tips hoe je als vrouw een mooie, energieke uitstraling houdt”

Onregelmatig ongesteld

Eerst gebeuren er dingen die je eigenlijk niet door hebt. Zoals wisseling in stemmingen en onregelmatig ongesteld zijn. Op een gegeven moment gaat het verder. Zelf vergat ik steeds vaker namen en afspraken en ik raakte dingen kwijt, zoals sleutels. Ook raakte ik sneller geïrriteerd. Dit kan voor iedereen anders zijn natuurlijk.

Opvliegers en een buikje

Langzaam gaan de verschijnselen over naar grotere dingen, zeker als je niet meer menstrueert. Wat gebeurde er toen bij mij: ik kreeg opvliegers en ik werd heel vaak wakker ’s nachts en moest de hele tijd naar de wc om te plassen. Ook raakte ik gauw van slag, ik was bij het minste of geringste geëmotioneerd en ik voelde me sneller geraakt. Aan mijn lichaam merkte ik dat ik stijver en strammer werd in mijn gewrichten en een buikje kreeg.

Vraag het je omgeving

Door al deze verschijnselen kon ik er niet meer omheen dat ik in de overgang was, dus je merkt het vanzelf. Hou je lichaam en je gedrag in de gaten en je merkt vanzelf wanneer je anders op dingen reageert dan voorheen. Wat ook kan helpen is het aan je omgeving vragen. Hoe kijken anderen tegen je aan? Ben je prikkelbaar? Zie je er anders uit?

Effect op de kwaliteit van je leven

Als je merkt dat je de eerste verschijnselen van de menopauze krijgt, is het tijd om maatregelen te nemen en je leefstijl aan te passen. Ik krijg nog te veel vrouwen in mijn praktijk die te laat ingrijpen. Ze zijn ongemerkt dikker geworden, krijgen dat er niet meer af, zijn soms zelfs depressief en vaak moe en futloos. Dit heeft effect op de kwaliteit van je leven.

Lees ook: “Hoe lang duurt de overgang?”

Wat kun je doen om de menopauze goed door te komen?

De menopauze is een natuurlijk proces. Dat wil niet zeggen dat je er geen invloed op hebt, integendeel. Je kunt zelf heel veel doen en zorgen dat je fit, slank en gezond door de overgang heen komt en er ook nog fabulous uit blijft zien.

Het geheim is een combinatie van Clean Eten, met specifieke aanpassingen voor de menopauze en goed trainen, ook met specifieke aanpassingen voor de menopauze.

Mijn advies aan jou is dan ook om je op tijd hierin te verdiepen en stap voor stap je leefstijl aan te passen. Op deze website vind je al veel tips.

PS: Wil je hier meer van weten? Wil je hier meer van weten? Meld je hier gratis aan voor de Gezonde Lifestyle Tips voor de Overgang en ontvang nu tijdelijk een gratis recept lekker recept!

Kies bewust voor je gezondheid

Hoe je het ook gaat aanpakken, mijn advies is om in ieder geval op tijd stil te staan bij jezelf en hoe je de tweede helft van je leven fit slank en gezond blijft!

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer
Inge van Haselen
Health Coach & Personal Trainer

PS: Wil je hier meer van weten? Wil je hier meer van weten? Meld je hier gratis aan voor de Gezonde Lifestyle Tips voor de Overgang en ontvang nu tijdelijk een gratis recept lekker recept!