Hoe Lang Duurt De Overgang?

Laatste update:

Er zijn veel misverstanden over de overgang: Wanneer begint de overgang en hoe lang duurt de overgang? De verwarring heeft ook te maken met de definities. Ik leg het uit.

Inhoudsopgave

Fase 1: de Overgang

Gemiddeld begint de overgang rond je 45e, maar het verschilt per persoon. Je menstrueert dan nog wel, maar je lichaam begint de laatste eitjes te verwerken en de hormonale balans in je lichaam verandert. Deze overgangsperiode duurt 6 tot 7 jaar, dus ongeveer tot je 52e. Tijdens de overgang menstrueer je nog wel, maar onregelmatiger. Je krijgt opvliegers en als je niet oplet kom je aan en voel je je moe.

Met name over deze periode van de overgang bestaan veel misverstanden. Ik heb regelmatig vrouwen in mijn praktijk die zeggen “Ik ben zo vaak moe, maar ik ben nog niet in de overgang hoor!”. Geldt dat ook voor jou? Kijk dan eens of je misschien toch in de overgang bent en maak wat aanpassingen in je voeding, beweging en mindset.

Wat gebeurt er in de overgang?

In de overgang verandert je hormoonhuishouding. Je oestrogeen en progesteron levels dalen, hierdoor veranderen je stofwisseling en andere processen in je lichaam. Op zich is dat een natuurlijk proces en sommige mensen hebben nergens last van. Anderen krijgen te maken met stevige opvliegers, humeurigheid, slapeloosheid, vermoeidheid en overgewicht. Daar kun je zelf heel veel aan doen!

Wat kun je er zelf aan doen?

Als je in de overgang komt is het extra belangrijk om goed op je voeding te letten en gezonde keuzes te maken, zoals ik in de Fit & Fabulous Kuur voorschrijf. Zorg ook dat je op tijd rust en ontspanning zoekt en ga goed bewegen. In het programma geef ik je nog meer tips en ook praktische menu’s en oefeningen.

Lees hier:  meer informatie over de Fit & Fabulous Kuur…

“Ik heb geen tijd…”

Mijn hele mailbox stroomt dagelijks vol met mails van mensen die denken dat ze geen tijd hebben om goed te eten en goed te bewegen. Veel vrouwen zitten in een topdrukte met werk en gezin en zijn niet gewend voor zichzelf te zorgen. Geldt dat ook voor jou? Probeer dan toch vandaag nog een kleine stap te zetten. Kijk bijvoorbeeld of je morgenochtend in alle rust een gezond ontbijt kunt eten? En heb je straks tijd om toch even te gaan sporten? Al is het maar een half uur, doe het, dan neem je actie!

Want als je jezelf nu te lang verwaarloost, kom je jezelf later keihard tegen. Dat heb ik nu al veel mee gemaakt, het wordt steeds moeilijker om slank te blijven, je krijgt allerlei lichamelijke klachten en je hebt geen energie meer. Hoe eerder je maatregelen neemt, hoe beter, dus zorg dat je goed eet, ga sporten en neem ook eens een moment voor jezelf om lekker te ontspannen!

Lees ook:3 Tips als je geen tijd hebt om te sporten…

Fase 2: Van overgang naar menopauze…

Zodra je helemaal niet meer menstrueert kom je in de menopauze. Deze periode duurt per definitie 6 maanden volgens Dr. Kristy, de arts waarmee ik vaak samenwerk. Anderen houden voor de zekerheid een periode van een jaar na. Dr. Kristy is afgestudeerd arts met een extra opleiding tot Naturapathic Doctor. Zij is gespecialiseerd in hormoonhuishouding van vrouwen en het op een zo natuurlijk mogelijke manier gezond blijven. Ik heb ook samen met Dr. Kristy de Fit & Fabulous Kuur voor vrouwen in de overgang ontwikkeld.

Fase 3: Van menopauze naar postmenopauze

Nadat je een jaar niet meer ongesteld bent geweest is het zeker dat je niet meer vruchtbaar bent. Wel kun je ook na de menopauze nog last houden van de verschijnselen die ook in de overgang optreden, zoals stemmingswisselingen, depressie, slapeloosheid en een laag libido. Het kan nog wel enkele jaren duren voordat je weer helemaal stabiel bent.

Advies

Mijn advies aan jou is om al bij fase 1, of liever nog eerder, te beginnen met goed voor jezelf en je lichaam te zorgen! Hoe eerder je daarmee begint, hoe beter je de overgang doorkomt. Dus ga lekker clean eten, zorg dat je een paar keer per week goed beweegt en ruim eventuele stress en conflicten uit de weg!

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer
Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: In welke fase van de overgang zit jij? Of ben je nog niet zover? Wat merk jij ervan en hoe lang heeft het bij jou geduurd? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen!

36 gedachten over “Hoe Lang Duurt De Overgang?”

  1. Hallo Thecla en team,

    Dank voor je bericht. Ik nam Angelique destijds (15 jaar geleden) nieuw op de markt. Specifiek voor de overgangsklachten.
    Als ontbijt neem ik à 2 sneetjes geroosterd volkoren brood met wat kaas, platte kaas, kruidenkaas. Afwisselend met licht gekookte eitjes (2 stuks) Nadien een banaan.
    ‘s Middags is het meestal een maaltijd soep al dan niet met brood (momenteel, dat schommelt, ik kan dagen aan een stuk hetzelfde eten om dan een tijd ermee te stoppen omdat het mijn oren uitkomt)
    ‘s Avonds aardappelen en groenten – weinig of geen vlees. Soms wel kip ook groenteburgers zijn momenteel mijn favoriet. Ook nu het beter weer wordt eet ik graag slaatjes. Rijst en pasta staan ook regelmatig op het menu. Meestal tussendoor nog wat verse ananas, banaan en druiven zijn momenteel mijn favoriet.
    Af en toe durf ik me wel eens laten gaan met een zak chips. Alcohol drink ik absoluut niet (meer) wegens de opvliegers.
    Na een bloedonderzoek bij de huisarts (omdat er regelmatig dagen zijn dat ik zeer moe ben en totaal geen energie heb) zou mijn vitamine voorraad voldoende zijn behalve ,gebrek aan wat vitamine D en Magnesium ( wegens spierkrampen) waarvoor ik wel ampullen en tabletten neem.

    Beantwoorden
    • Hallo Mieke,

      Goed dat je alcohol laat staan en dit een bewuste keuze van je is. Ik zie ook nog verbeteringen in je eetpatroon. Je eet bijna geen gezonde vetten en deze heeft je lichaam echt nodig, ook voor het aanmaken van hormonen. Je hebt een vetarm eetpatroon en hoog in koolhydraten als aardappels, brood, rijst en pasta.

      Inge staat voor clean eating en dat houdt in verse, onbewerkte producten in de juiste combinaties. Veel gezonde vetten zoals avocado, noten en zaden, vette vis etc. Eiwitten zoals tempeh, (bio) kip en bijvoorbeeld quinoa. Complexe koolhydraten als boekweit, havermout, peulvruchten en natuurlijk veel groente! NU zie ik dit weinig terugkomen in je voedingspatroon. Als je anders gaat eten dan zullen je hormonen ook beter in balans komen waardoor je klachten ook zullen verminderen.

      Inge haar Buikvet Burner Programma wil ik je graag adviseren. In haar Buikvet Burner Programma coachen we je om ongezonde gewoontes naar gezonde om te zetten. Je krijgt o.a duidelijke praktische voedingsschema’s en heerlijke gezonde recepten. Dat betekent ook een positief effect op je hormonen!

      Als je het programma gaat volgen dan zullen je klachten verminderen, je gaat je erg fit voelen, je immuunsysteem wordt sterker en je krijgt motivatie om verder door te gaan met de gezonde lifestyle:

      Meer informatie over het Buikvet Burner Programma…

      Laat me weten wat je hiervan vindt.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

      Beantwoorden
  2. Hallo,
    Ik ben 69 jaar en sinds maart 2017 gestopt met een hormonentherapie op vraag van een( andere jonge) gynaecologe…ik heb die hormonen 15 jaar genoemen en mij er altijd super bij gevoeld!!! Na het stoppen ervan ben ik in de menopauze beland met veel opvliegers, depressie, stemmingswisselingen, etc. Kortom ik ken mezelf niet meer en vind het verschrikkelijk. Ook mijn man verstaat me niet en we hebben enorm veel problemen daardoor.
    Ik heb ook sedert het stoppen met het nemen van de hormonen enorm veel last van gewrichten oa voet, knieën, rug…gewrichtsontstekingen..
    Het stond ook in de bijsluiter van de hormonen vermeld dat je last zou krijgen van je gewrichten wanneer je zou stoppen met de therapie.
    IK ben inmiddels nog bij een andere gynaecoloog geweest maar die wuift mijn problemen weg….met : tja mevrouw u bent nu in de menopauze
    Ik wandel heel veel alle dagen van 6 tot soms 12 km dit wel in 2 fasen ongeveer 5 à 6 ‘s morgens met de hond en ‘s avonds met enkele buurvrouwen. Ik voel me daar enorm goed bij. Maar dat helpt niet voor al de rest.
    IK eet gezond en neem momenteel extra magnesiumtabletten en Mobiflex voor de gewrichten.
    Ik sta op het punt terug naar mijn vroegere gynaecoloog te gaan in een andere stad om hem raad te vragen en de hormonentherapie terug op te starten.
    Zo is het ook geen leven meer. … vooral mijn man begrijpt me niet en ik heb er totaal geen hulp, begrip of een troostend gebaar van…
    Wat ik zoal eet : bruin brood, kaas, eieren, alle dagen verse groenten, aardappelen, fruit…ik snoep bijna nooit en eet ook geen vette voedingsmiddelen.
    IK heb heel mijn leven op mijn eten gelet zodat ik zoveel mogelijk op mijn gewicht bleef.
    Wie kan mij helpen? Welke raad kun je me geven?
    Grts Mieke

    Beantwoorden
    • Hallo Mieke,

      Bedankt voor je bericht, ik kan me voorstellen dat je even niet meer weet wat je moet doen. Slikte je hormonen in de vorm van De anticonceptiepil? Zelf ben ik absoluut geen voorstander van deze synthetische hormonen.

      Hormonale schommelen zijn door middel van clean eating zeker redelijk onder controle te krijgen. Je geeft aan weinig te snoepen en gezond te eten. Kun je iets specifieker zijn wat je ongeveer als ontbijt, lunch en avondeten eet?

      Ik hoor het graag van je.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ja, stuur mij nu
Voedingstips
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden
voor
Ja, stuur mij
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden Voedingstips
voor
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Conny
“Ben al 12 kilo afgevallen. Ik heb gemerkt dat het echt werkt.”
7 Gouden Voedingstips
Clean Eating Voedingsgids voor Gezond Afvallen. Vul je voornaam en email in:
Gratis
Je kunt je elk moment weer uitschrijven
Conny
“Ben al 12 kilo afgevallen. Ik heb gemerkt dat het echt werkt.”
Clean Eating Voedingsgids voor Gezond Afvallen. Vul je voornaam en email in:
Gratis
Je kunt je elk moment weer uitschrijven