Er zijn veel misverstanden over de overgang:Wanneer begint de overgang en hoe lang duurt het? De verwarring heeft ook te maken met de definities. Ik leg het uit.

Inhoudsopgave

Fase 1: de Overgang

Gemiddeld begint de overgang rond je 45e, maar het verschilt per persoon. Je menstrueert dan nog wel, maar je lichaam begint de laatste eitjes te verwerken en de hormonale balans in je lichaam verandert. Deze overgangsperiode duurt 6 tot 7 jaar, dus ongeveer tot je 52e. Tijdens de overgang menstrueer je nog wel, maar onregelmatiger. Je krijgt opvliegers en als je niet oplet kom je aan en voel je je moe.

Met name over deze periode van de overgang bestaan veel misverstanden. Ik heb regelmatig vrouwen in mijn praktijk die zeggen “Ik ben zo vaak moe, maar ik ben nog niet in de overgang hoor!”. Geldt dat ook voor jou? Kijk dan eens of je misschien toch in de overgang bent en maak wat aanpassingen in je voeding, beweging en mindset.

Wat gebeurt er in de overgang?

In de overgang verandert je hormoonhuishouding. Je oestrogeen en progesteron levels dalen, hierdoor veranderen je stofwisseling en andere processen in je lichaam. Op zich is dat een natuurlijk proces en sommige mensen hebben nergens last van. Anderen krijgen te maken met stevige opvliegers, humeurigheid, slapeloosheid, vermoeidheid en overgewicht. Daar kun je zelf heel veel aan doen!

Wat kun je er zelf aan doen?

Als je in de overgang komt is het extra belangrijk om goed op je voeding te letten en gezonde keuzes te maken, zoals ik in de Fit & Fabulous Kuur voorschrijf. Zorg ook dat je op tijd rust en ontspanning zoekt en ga goed bewegen. In het programma geef ik je nog meer tips en ook praktische menu’s en oefeningen.

Lees hier: meer informatie over de Fit & Fabulous Kuur…

“Ik heb geen tijd…”

Mijn hele mailbox stroomt dagelijks vol met mails van mensen die denken dat ze geen tijd hebben om goed te eten en goed te bewegen. Veel vrouwen zitten in een topdrukte met werk en gezin en zijn niet gewend voor zichzelf te zorgen. Geldt dat ook voor jou? Probeer dan toch vandaag nog een kleine stap te zetten. Kijk bijvoorbeeld of je morgenochtend in alle rust een gezond ontbijt kunt eten? En heb je straks tijd om toch even te gaan sporten? Al is het maar een half uur, doe het, dan neem je actie!

Want als je jezelf nu te lang verwaarloost, kom je jezelf later keihard tegen. Dat heb ik nu al veel mee gemaakt, het wordt steeds moeilijker om slank te blijven, je krijgt allerlei lichamelijke klachten en je hebt geen energie meer. Hoe eerder je maatregelen neemt, hoe beter, dus zorg dat je goed eet, ga sporten en neem ook eens een moment voor jezelf om lekker te ontspannen!

Lees ook:3 Tips als je geen tijd hebt om te sporten…

Fase 2: Van overgang naar menopauze…

Zodra je helemaal niet meer menstrueert kom je in de menopauze. Deze periode duurt per definitie 6 maanden volgens Dr. Kristy, de arts waarmee ik vaak samenwerk. Anderen houden voor de zekerheid een periode van een jaar na. Dr. Kristy is afgestudeerd arts met een extra opleiding tot Naturapathic Doctor. Zij is gespecialiseerd in hormoonhuishouding van vrouwen en het op een zo natuurlijk mogelijke manier gezond blijven. Ik heb ook samen met Dr. Kristy de Fit & Fabulous Kuur voor vrouwen in de overgang ontwikkeld.

Fase 3: Van menopauze naar postmenopauze

Nadat je een jaar niet meer ongesteld bent geweest is het zeker dat je niet meer vruchtbaar bent. Wel kun je ook na de menopauze nog last houden van de verschijnselen die ook in de overgang optreden, zoals stemmingswisselingen, depressie, slapeloosheid en een laag libido. Het kan nog wel enkele jaren duren voordat je weer helemaal stabiel bent.

Advies

Mijn advies aan jou is om al bij fase 1, of liever nog eerder, te beginnen met goed voor jezelf en je lichaam te zorgen! Hoe eerder je daarmee begint, hoe beter je de overgang doorkomt. Dus ga lekker clean eten, zorg dat je een paar keer per week goed beweegt en ruim eventuele stress en conflicten uit de weg!

Groetjes,
Inge
Gezonde Lifestyle Coach

PS: In welke fase van de overgang zit jij? Of ben je nog niet zover? Wat merk jij ervan en hoe lang heeft het bij jou geduurd? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen!