Veel vrouwen denken dat je voor en tijdens de overgang extra calcium moet slikken om sterke botten te houden. Maar is dat wel zo?

Recent onderzoek wijst in een andere richting. Het slikken van calciumpillen kan je botten juist verzwakken en het is dus niet zo onschuldig als het lijkt. Slik jij ook extra calcium of overweeg je dat? Lees dan nog even door.

Extra calcium werkt mogelijk averechts

Waarom kan extra calcium slikken je botten verzwakken? Dr. Robert Thompson beschrijft in zijn boek The Calcium Lie dat de sterkte van je botten niet alleen afhankelijk is van calcium, maar van nog minstens 1 andere mineralen en vitaminen. Door calciumpillen te slikken verstoor je dat evenwicht. Dat is ook een reden waarom je je calcium veel beter uit groente kunt halen. Daar kom ik zo op.

De kans op een gebroken heup neemt juist toe

Een andere belangrijke reden volgens Dr. Thompson is dat de calciummedicijnen bijwerkingen hebben. Je botdichtheid neemt wel toe door deze medicijnen, maar de flexibiliteit neemt af, waardoor de kans op bijvoorbeeld een gebroken heup juist toe neemt. Een teveel aan calcium wordt verder in verband gebracht met overgewicht, diabetes en schildklierproblemen. Het is dus niet onschuldig als het lijkt.

Haal je calcium uit groene groente

In deze tijd is het de gewoonste zaak van de wereld om medicijnen te slikken, in het geval van calcium zelfs vaak preventief. Terwijl er een veel betere oplossing is…. eet veel donkergroene groente. Je lichaam neemt de calcium uit groente veel beter op dan uit medicijnen en uit zuivel en je krijgt direct ook andere goede mineralen en vitaminen binnen.

Venkel in het spotlicht

Er is een groente die ik vandaag extra onder je aandacht wil brengen omdat deze misschien niet vaak op je menu staat en dat is venkel. Wetenschappers publiceren in het International Journal of Molecular Medicine dat het eten van venkelzaad een gunstig effect heeft op de sterkte van je botten.

Je lichaam is voortdurend bezig je botten te vernieuwen. Venkel en venkelzaad blijken de vernieuwing van je botten te ondersteunen. Venkel is van oudsher al een plant waar medicinale eigenschappen aan worden toegeschreven. Het wordt gebruikt om je adem te verfrissen, voor je spijsvertering en om taai slijm uit je longen op te lossen.

Venkel bevat veel vitamine C, foliumzuur, calcium, magnesium. En daarnaast ook phytonutrienten en antioxidanten om ontstekingen te voorkomen, je immuunsysteem te versterken en helpt kanker te voorkomen.

Kortom, venkel is een supergroente! Voordat je naar de dokter gaat om calciumpillen te halen adviseer ik je daarom om meer venkel te eten en andere calciumrijke groente.

In de Fit & Fabulous Kuur voor vrouwen in de overgang krijg je voor drie weken eetschema’s en recepten die je helpen de juiste keuzes te maken.

Laat je gezondheid niet van pillen afhangen

Mijn advies is daarom om je gezondheid niet van pillen af te laten hangen, maar meer groente te eten, bijvoorbeeld venkel, maar ook broccoli, spinazie en andere donkergroene groente. Dit is een praktische tip die je direct kunt toepassen en waarvoor je niet naar de dokter hoeft.

Doe daarnaast ook krachttraining, zoals ik in dit artikel toelicht.

Wil je nog een stap verder gaan, koop dan een sapcentrifuge en begin je dat met een gezonde, vers geperste groentesap. Daar kan de venkel ook goed in. Ik hoop dat ik je hiermee weer een stap verder heb geholpen naar de Gezonde Lifestyle. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Wil je meer weten over gezond en fit blijven in de overgang? Meld je hier gratis aan voor de Gezonde Lifestyle Tips voor de Overgang en ontvang nu tijdelijk een gratis recept lekker recept!