Ben jij ook zo druk tegenwoordig? Het lijkt wel of iedereen steeds minder tijd heeft. Misschien “moeten” we voor ons gevoel ook wel meer dan vroeger: een goede partner zijn, een goede ouder zijn, succesvol in je werk, een rijk sociaal leven en ook nog leuke dingen doen, zoals op vakantie gaan.

De eerste dingen die veel mensen onder deze druk vaak overslaan zijn “gezond eten” en “genoeg bewegen”. Zoals ook Renate, met een dochterje van 1 jaar, die mij deze vraag stuurde:

Vraag van Renate:

Ik zie heel veel goeie trainings-tips en eettips maar ik ben vaak te moe om al ‘iets’ te doen want ’s avonds om 20:30 zit ik eindelijk aan m’n kopje koffie en is mijn avond begonnen en dan zou ik nog moeten gaan trainen..oeps..
Maar hoe moet ik dit alles nou in mijn ‘levenshouding’ enzo passen. Ik ben het toppunt van een emotie eter en ik kan er helemaal niet mee omgaan..

Ik hou het nog wel in de hand hoor maar toch, ik ben niet voor niks te zwaar. Ik wil graag afvallen i.v.m. met dochtertje van nu bijna een jaar en kan me dan beter bewegen en voel me dan eindelijk weer eens echt ‘vrouw’.
Zo red ik het niet…wat nu??

Antwoord:

Renate, dit is een herkenbaar verhaal. Ik krijg vaak mails van vrouwen, zoals jij die in theorie wel ongeveer weten wat ze moeten doen, maar die er in de praktijk niet uit komen.

In die praktische toepassing ben ik gespecialiseerd en ik heb er al veel drukbezette vrouwen mee geholpen. Daar kan ik ook jou mee helpen.

Als je eenmaal uitgeblust op de bank zit, helpen goede trainingstips en voedingstips inderdaad niet. Want je kunt nóg zoveel weten, als je het niet toepast heb je er niets aan.

Het is daarom nu eerst veel belangrijker naar je gedachtenpatroon te kijken en dat te veranderen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je dochtertje. Dat is heel goed mogelijk, duizenden mensen gingen je voor. Lees hier mijn tips…

Ga anders denken over jezelf en je lichaam

Als iemand wil afvallen en tegen mij zegt dat zij geen tijd heeft om genoeg te bewegen en gezond te eten, dan weet ik: dit is geen kwestie van te weinig tijd, maar van de verkeerde prioriteiten stellen. Dan helpen goede tips voor gezond eten en goed bewegen inderdaad niet, dat blijft dan theorie.

Vooral vrouwen hebben hier last van. Zij zijn eerder geneigd zichzelf (en hun gezondheid!) weg te cijferen voor anderen. Voor hun kinderen, hun partner, hun baas… Mannen kiezen eerder voor zichzelf en gaan bijvoorbeeld op zondagochtend wielrennen met vrienden.

Op zich is het natuurlijk goed als je rekening houdt met anderen. Maar als dit ten koste gaat van je energie en gezondheid, dan help je daar uiteindelijk NIEMAND mee. Lees die zin nog een tweede keer :-).

Want je lichaam en je gezondheid zijn het belangrijkste wat je hebt. Als je die verwaarloost, krijg je steeds minder energie, ben je meer vatbaar voor ziektes en gaat de kwaliteit van je leven achteruit. Je kunt dan ook steeds minder aan anderen geven.

Verderop geef ik je een belangrijke manier hoe je deze spiraal NU kunt stoppen en jezelf weer kunt opladen. Maar eerst kijken we wat dieper naar je diepgewortelde overtuigingen, want die sturen je gedrag. Daar gaan we…

1. Onderzoek je diepgewortelde overtuigingen

Je gedrag wordt letterlijk gestuurd door je onderbewuste emoties en diepgewortelde overtuigingen. Dus als je ’s avonds op de bank zit terwijl je eigenlijk had willen sporten, of als je ongezond eet terwijl je eigenlijk gezonder wilt eten, dan heeft dit te maken met hoe je over jezelf denkt, je verborgen overtuigingen.

Het is daarom heel belangrijk deze overtuigingen boven tafel te halen, zodat je ze kunt veranderen.

Pak een stuk papier, zet een timer op 5 minuten en schrijf achter elkaar door:
“Ik sport te weinig omdat…”

Maak het jezelf niet te makkelijk. Als je opschrijft “omdat ik moe ben”, ga dan door en schrijf op “Ik ben moe doordat…”enzovoort. Keer jezelf echt binnenste buiten, tot je een bepaalde emotie voelt. Je weet zelf precies wanneer je je eigen kern raakt. Doe het!

Beantwoord dezelfde vraag voor “Gezonder gaan eten”:
“Ik eet niet zo gezond als ik zou willen omdat…

Andere mensen die deze oefening deden kwamen met overtuigingen als:

  • Ik heb het te druk
  • Ik houd het toch niet vol
  • Mijn man vind het onzin
  • ………………

Ik ben benieuwd wat er bij jou uit komt en ik zou het leuk vinden als je het hieronder bij de reacties vermeldt. Daar leren anderen ook weer van en zo helpen we elkaar.

2. Wees eerlijk tegen jezelf

Als je eenmaal weet welke diepste overtuiging je in de weg zit, kun je actie nemen. De essentie is dat je eerlijk bent tegenover jezelf. Pas dan kun je tegenmaatregelen nemen en zorgen dat je succes boekt met je gezondheid.

Denk je bijvoorbeeld dat je toch nooit echt slank wordt? Dat je het sporten toch niet volhoudt? Dat gezond eten moeilijk is? Ga er dan eens voor zitten en zoek uit waarom je dat denkt. Wat zit hier achter? Schrijf alles op en leg jezelf onder een vergrootglas.

3. Creëer je beste zelfbeeld

Als je je écht voorneemt iets aan je gezondheid, gewicht en conditie te doen begin dan met je einddoel voor ogen. Dit advies komt van Stephen Covey, één van de grote succescoaches uit Amerika. Als je het nog niet kent raden we je aan zijn boek “De 7 eigenschappen van effectief leiderschap” te lezen.

Het boek is in Amerikaanse stijl geschreven en het leest makkelijk. Het bevat een schat aan informatie en inspiratie voor het leiderschap over je eigen leven. Ook in het bedrijfsleven wordt dit boek veel gebruikt bij het trainen van managers.

Maak jezelf een voorstelling van je ideale zelf. Hoe zie jij er uit als je fit en gezond bent? Hoe beweeg je, wat eet je, welke kleren heb je aan? Hoe gedraag je je en hoe lach je? Hoe voelt dat? Wat zeggen andere mensen over je? Welke dingen doe je dan? Hoe trots ben je zelf?  Maak je beeld zo levendig mogelijk.

4. Stel een uitvoerbaar doel

Pak een stuk papier en schrijf voor jezelf een uitvoerbaar, meetbaar doel op. Dus zoiets als: ik ga vanaf nu elke week minstens 1x ’s avonds wandelen of fietsen in plaats van op de bank zitten. Ik hou dit minstens 5 weken vol.

Dit is een heel ander soort doel dan “Ik wil afvallen”, “Ik wil meer sporten” of “Ik wil gezonder gaan eten”. Dat zijn wensen, maar zonder uitvoerbare stappen zijn dit soort wensen heel ontmoedigend. Precies waar Renate last van heeft, en heel veel andere mensen zie ik aan de mails in mijn mailbox.

Stel jezelf daarom kleine, uitvoerbare doelen die je echt zelf in de hand hebt, zodat je elke week tevreden kunt zijn over de behaalde resultaten. Op die manier krijg je ook zin een volgend doel te stellen.

Dus houdt het niet vaag, maar bedenk concrete stappen die je echt zelf kunt doen.

5. Plan je eigen succes: neem actie!

Maak nu een concrete afspraak met jezelf voor de komende week, waarin je je HAALBARE actie plant, bijvoorbeeld dat je op woensdagavond een stuk gaat wandelen in plaats van op de bank zitten. Neem een klein doel dat je zonder twijfel haalt en zorg ook dat je het uitvoert. Zo krijg je zelfvertrouwen.

Stap dus niet in de valkuil van een mega-plan met 5x per week sporten en elke dag hongeren. Dat houdt niemand vol en je versterkt dan alleen maar je eigen overtuiging dat je het niet volhoudt. Hou het klein en overzichtelijk en zet daadwerkelijk nu een eerste kleine stap.

Extra tip

Ik had je nog een extra tip beloofd. Iets waarmee je jezelf een vliegende start geeft. Want veel vrouwen blijven te lang in hun eentje doortobben. Mijn advies is dan ook om een groepje mensen om je heen te verzamelen, die óók gezonder willen leven. Maak  samen een plan met uitvoerbare stappen en de kans is nóg groter dat je succes gaat bereiken.

Heb je zo snel geen groepje bondgenoten om je heen en wil je nu goed beginnen? Zodat je nog voor de Feestdagen weer fit bent en lekker in je vel zit? Dan heb ik nog een tip, iets waarbij het uitvoerbare plan al voor je is gemaakt en je alleen nog maar de stappen hoeft te zetten.

Als je écht weer wilt blaken van energie… als je weer de controle over je lichaam en je gezondheid terug wilt… Begin dan vandaag nog met de 10 Dagen Detox Kuur. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Welke uitvoerbare actie heb jij voor deze week gepland voor je gewicht, energie en gezondheid? Laat hieronder je reactie achter dat is ook weer motiverend voor anderen. Alvast bedankt!

Bereik een doorbraak in je gewicht

Ontdek hoe je Succesvol Afvalt met de Intermittent Fasting Kuur en bereik een doorbraak in je gewicht.


JA, IK WIL EEN DOORBRAAK IN MIJN GEWICHT >>
"Ik ben supertrots dat ik het gehaald heb en wil graag doorgaan."
Daniëlle
"We zijn nu 6 weken verder en ik ben stug door gegaan. Ik ben super blij je te kunnen vertellen dat ik nu 10 kilo en 6% vet kwijt ben!! Ook qua omvang ben ik enorm afgevallen. Daar ben ik heel trots en blij mee"
Janneke