Zonnebloemolie, waarom is het ongezond?

Laatste update:

Zonnebloemolie klinkt “natuurlijk” en “plantaardig”. Maar waarschijnlijk is het ongezond door de chemische bewerking.

Dat blijkt uit onderzoek van ondermeer Dr. Joseph Hibbeln van The National Institute of Health [1]. De bewerkte zonnebloemolie wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en overgewicht.

Als Voedingscoach en Personal trainer zie ik vaak zonnebloemolie staan in de voedingsdagboeken. Terwijl je deze olie waarschijnlijk beter kunt vermijden.

Daarnaast zit deze ongezonde zonnebloemolie ook in veel verpakte producten. Zoals koekjes, crackers, sauzen en kant-en-klaar maaltijden.

Lees hier mijn advies over zonnebloemolie en wat je beter kunt nemen.

Inhoud

Hoe wordt zonnebloemolie gemaakt?

De goedkope, meest gangbare zonnebloemolie wordt gemaakt via een uitgebreide chemische bewerking van zonnebloempitten. Denk aan ontgeuren, bleken, verhitten, abstraheren met petroleum en ontwaxen met zuur [1].

Koud persen is wel mogelijk, maar maakt de olie een stuk duurder. Op sommige plaatsen kun je al koudgeperste zonnebloemolie kopen, dat is prima voor in je salade.

Waarom is zonnebloemolie ongezond?

Zonnebloemolie krijgt dus een zware chemische bewerking. Daardoor verandert de structuur van de olie en ontstaat een overschot aan omega-6 [2].

Hetzelfde geldt trouwens voor sojaolie, arachideolie, palmolie en koolzaadolie.

Ontstekingen, kanker, hart- en vaatziekten

Te veel omega-6 is superslecht voor je gezondheid blijkt uit onderzoek van onder meer Dr. Joseph Hibbeln van The National Institute of Health [3].

Het eten van omega-6 wordt in verband gebracht met ontstekingen. Deze kunnen leiden tot hart- en vaatziekten, vormen van kanker en overgewicht [4].

Het Voedingscentrum zegt juist dat omega-6 goed is voor je hart. Dat maakt de verwarring alleen maar groter. Volgens Dr. Hibbeln is dit nog het gevolg van de sterke verwevenheid tussen de voedingsindustrie en de onderzoekswereld.

Voedingsindustrie

De voedingsindustrie sponsort sinds de jaren 60 veel onderzoeken naar voeding.

Bij nadere beschouwing van de onderzoeksresultaten uit die tijd, blijken de conclusies niet altijd te kloppen. Onlangs werd dit ook bekend over onderzoek naar suiker [5].

Dr. Hibbeln heeft de resultaten van onderzoeken naar “plantaardige” oliën opnieuw bekeken. Hij komt tot de conclusie dat omega-6 de kans op eerder overlijden door hart- en vaatziekten, overgewicht en vormen van kanker verhoogt.

Niet meer natuurlijk

De meeste zonnebloemolie is niet meer natuurlijk. Het komt oorspronkelijk van een plant, maar is daarna zwaar bewerkt, waardoor het ongezond wordt. Hetzelfde geldt trouwens voor sojaolie, arachideolie, palmolie en koolzaadolie.

Zonnebloemolie is toch plantaardig?

Wat altijd verwarrend is, is de term “plantaardig“. Zelf vond ik dat ook lastig, totdat ik me erin ging verdiepen. Wat blijkt? Zonnebloemolie kun je moeilijk verkrijgen door eenvoudig de zonnebloempitten koud te persen, zoals bijvoorbeeld bij olijfolie en kokosolie.

Omega-6 is toch gezond?

En er is meer verwarring. Want omega-3 is gezond en teveel omega-6 niet. Geen wonder dat de meeste mensen hier afhaken, want het lijkt een detail met al die omega’s. Maar lees nog even door want het is heel belangrijk het onderscheid te begrijpen als je je gezondheid belangrijk vindt.

Omega-3 en omega-6 zijn allebei onverzadigde vetzuren, waarvan we vroeger leerden dat die gezond zijn. Alleen is de chemische structuur van omega-3 nét anders dan die van omega-6. De dubbele binding tussen koolstofatomen zit op een andere plaats in het molecuul.

Dit kleine verschil blijkt grote gevolgen te hebben voor je lichaam.

De verhouding omega-3 en omega-6

Voor zover de wetenschap nu reikt, blijkt het vooral belangrijk te zijn dat je omega-3 en omega-6 in gelijke verhoudingen binnen krijgt. Als je natuurlijk zou eten, zou dat vanzelf gaan. Maar door de komst van de zogenaamd “plantaardige olien” in fabrieksproducten is die verhouding helemaal scheef en krijg je al snel veel te veel omega-6 binnen.

Volgens de Amerikaanse arts Dr. Mark Hyman schakelen omega-6 vetten de omega-3 vetten uit.

Dat maakt de situatie voor je lichaam nog erger, want je lichaam heeft omega-3 nodig voor voor onder meer je hersens, voor celreparatie en voor hormoonproductie. Omega-3 ondersteunt bij het voorkomen van depressies, ADHD en Alzheimer [6].

Waar zit zonnebloemolie in?

De meeste mensen kennen zonnebloemolie uit de donkergele plastic flessen.

Wist je dat zonnebloemolie ook in veel fabrieksproducten zit? Zoals koekjes, crackers, snacks, saladesauzen, mayonaise, chips en kant-en-klaar maaltijden. Zonnebloemolie is relatief goedkoop en neutraal van smaak door de chemische bewerking.

De ongezonde variant van zonnebloemolie zich ook in producten uit de biologische winkel. Kijk maar eens op het etiket van een pak koekjes of een fles saladesaus.

Welke olie kun je het beste gebruiken?

Beste olie voor je salade

Voor het aanmaken van salade-dressings kun je het beste koud-geperste olijfolie nemen. Deze “Extra Virgine” olijfolie is door persen tot stand gekomen, zonder verhitting en zonder chemische processen.

Ook andere koudgeperste oliën zijn goed, het liefst biologisch.

Beste olie voor bakken en braden

Voor bakken en braden kun je beter geen olijfolie gebruiken, omdat olijfolie bij hogere temperaturen gaat oxideren en er ongezonde stoffen vrij komen. Mijn advies is om voor bakken en braden kokosolie of ghee te gebruiken.

Tegenwoordig kun je ook biologische olijfolie kopen, die geschikt is gemaakt voor bakken en braden. Deze olie kan wel tegen hogere temperaturen, maar is wel meer bewerkt dan kokosolie.

Kokosolie kan goed tegen hogere temperaturen en je lichaam breekt de middellange ketens uit kokosolie makkelijk af.

En als je echt zonnebloemolie wilt gebruiken, kies dan voor koudgeperste, biologische zonnebloemolie in een glazen fles. Deze is wél goed.

Is roomboter een goed alternatief voor zonnebloemolie?

Af en toe bakken en braden in roomboter is voor zover nu bekend ook prima. Hier lopen nog veel onderzoeken naar. Het zou wel eens kunnen dat verzadigd vet uit bijvoorbeeld boter toch niet verantwoordelijk is voor een hoog cholesterol en hartziekten.

Als je boter neemt, ga dan op zoek naar boter van grasgevoederde koeien, dit vind je bij natuurwinkels en misschien ook wel bij de grotere supermarkten. Een alternatief is ghee. Dit is geklaarde boter waaruit de eiwitten en zouten zijn verwijderd.

Is margarine een goed alternatief voor zonnebloemolie?

Margarines en bakboters zijn bij uitstek fabrieksproducten. Margarine wordt weer gemaakt van de chemische “plantaardige oliën”, die op zich al ongezond zijn. Negeer de gezondheidsclaims op dit soort pakjes (“goed voor hart en bloedvaten”) [7].

Als je over de hele linie goed clean eet heb je geen margarine nodig. 

Meer informatie over Clean Eating

Vraag en Antwoord over Zonnebloemolie

Is zonnebloemolie gezonder dan olijfolie?

Soms krijg ik de vraag of zonnebloemolie gezonder is dan olijfolie. Dit is op zich niet zomaar te beantwoorden. De goedkope zonnebloemolie in plastic flessen is altijd ongezond.

Maar als je koud geperste zonnebloemolie neemt is dat heel gezond. Het bevat meer vitame E en vitamine K dan olijfolie, maar minder omega-3. Deze koud geperste zonnebloemolie is duurder en moeilijker verkrijgbaar.

Olijfolie bevat meer omega 3-vetzuren, die beschermen tegen hart- en vaatziekten.

Is zonnebloemolie ongezond voor je huid?

Als je de goedkope zonnebloemolie gebruikt in je voeding, dan is dat ook niet goed voor je huid. Omdat zonnebloemolie het risico op vaatziekten verhoogt.

Wanneer je koud geperste zonnebloemolie neemt, is dit juist wel goed. Want koud geperste zonnebloemolie bevat relatief veel vitamine E.

Waarom is er een tekort aan zonnebloemolie?

Toen de oorlog tussen Rusland en Oekraïne uitbrak ontstonden er problemen met oogst, productie en transport van zonnebloemolie. Dit leidde tot een run op zonnebloemolie in de supermarkt, waardoor de schappen tijdelijk leeg waren.

Ik adviseer je sowieso te kiezen voor een gezondere olie: extra virgin olijfolie voor je salades en kokosolie voor bakken en braden.

Jouw gezonde stap

Kijk nog eens in je keukenkastjes. Staat daar goedkope zonnebloemolie in een plastic fles? Of sojaolie of arachideolie? Ligt er margarine in je koelkast?

Vervang deze ongezonde “plantaardige” oliën door extra virgin olijfolie en kokosolie.

Let er op dat de olijfolie “extra virgine” is en in een donkere fles zit. Zet deze fles ook steeds op een donkere plaats. Vooral direct zonlicht kan de kwaliteit van de olijfolie beïnvloeden.

Ik hoop dat ik je hiermee weer een stap verder help naar de Gezonde Lifestyle, je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Welke “plantaardige” oliën heb jij nog in je keukenkastje gevonden? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

107 gedachten over “Zonnebloemolie, waarom is het ongezond?”

  1. Ik heb een keer zonnebloemolie gekocht, biologische. Plastic fles. Is dus beter niet te gebruiken? 1e omdat verhitten niet goed is, 2e omdat in plastic? Ik heb veel negatieve verhalen gelezen over kokosolie, veel nep etc, ik at het dagelijks, maar ga stoppen. Bak en braad nu in roomboter van grasgrvoerde koeien.

    Beantwoorden
    • Hi Elisa,

      Het verhaal dat kokosolie ongezond zou zijn omdat het verzadigd vet bevat is hardnekkig. Om de zoveel tijd duikt dit verhaal weer op in de media of bij een diëtist. Het is gebaseerd op een verkeerde aanname, dat leg ik hieronder uit. Kokosolie is juist heel gezond. Daarom heeft een aantal artsen hierop inmiddels een antwoord geformuleerd. Onder meer Dr. Mark Hyman. Dit is wat hij zegt:

      “Wist je dat er nog nooit één onderzoek is geweest dat aantoont dat kokosolie hartklachten veroorzaakt? Niet één. Integendeel, steeds meer studies wijzen juist uit dat kokosolie supergezond is.”

      Hoe kunnen de diëtisten, onderzoekers en media dan toch steeds weer hier aan vast houden? Volgens Dr. Mark Hyman baseren zij zich op zogeheten verbandstudies, die zijn gebaseerd op de verkeerde aanname. De zogeheten dieet-hart hypothese. Die onjuiste hypothese gaat als volgt: “1. Verzadigd vet verhoogt LDL cholesterol. 2. LDL cholesterol veroorzaakt hartziekte. 3. Dus: alles wat LDL-cholesterol verhoogt is slecht.”

      Het enige probleem is dat de onderzoeksresultaten deze hypothese niet ondersteunen. Een laag vetgehalte en lage cholesteroldiëten helpen niet tegen hartziekten. In feite veroorzaken vetarme diëten hartziekten. Wil je hier meer over weten? Lees dan Inge’s artikel hierover. Daarin verwijs ik ook naar een artikel van Dr. Hyman met meer uitleg.

      De discussie over wat gezond is zal nog wel een tijd duren, de wetenschap is nog lang niet zover dat iets met absolute zekerheid kan worden gesteld. Omdat het menselijk lichaam complex is. Maar wij blijven kokosolie gebruiken omdat de uitleg van Dr. Mark Hyman (en vele andere artsen) voor ons overtuigend is.

      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

      Beantwoorden
  2. Bedankt voor deze informatie. Mijn baby geef ik vitamine d druppels op oliebasis en dit blijkt ook zonnebloemolie te zijn. Is het beter hier mee te stoppen?

    Beantwoorden
  3. Boter van grasgevoerde koeien vind je zeker in de grotere supermarkten, ook in de kleintjes trouwens, en heet verrassend genoeg grasboter. Gezonde voeding is heel belangrijk, maar het moet vooral niet moeilijker worden gemaakt dan het is.

    Kies je toch voor roomboter, neem dan goudwikkel. Dat is verse boter, in tegenstelling tot zilverwikkel die voor onbepaalde tijd in het koelhuis heeft gelegen.

    Beantwoorden
    • Hi Guus,
      Boter van grasgevoerde koeien heet inderdaad grasboter. Grasboter is een gezondere keuze. Dit zijn gezonde vetten die je wel met mate nodig hebt. Nog veel lekkerder ook.
      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

      Beantwoorden
    • Hi Lucie,

      Bedankt voor je bericht en goed dat je het vraagt. Ons advies is om voor bakken en braden kokosolie te gebruiken.

      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ja, stuur mij
Voedingstips
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden
voor
Ja, stuur mij
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden Voedingstips
voor
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Hi! Welkom bij de Klantenservice van Ingevanhaselen.nl. Stel hier je vraag en je ontvangt snel antwoord:
Hi! Welkom bij de Klantenservice van Ingevanhaselen.nl. Stel hier je vraag en je ontvangt snel antwoord:
Bedankt!
We hebben je vraag ontvangen. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord in je email. Kijk ondertussen vast rond op mijn website. Groetjes, Inge
We hebben je vraag ontvangen. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord in je email. Kijk ondertussen vast rond op mijn website. Groetjes, Inge
Bedankt!
Send this to a friend