Van zoetjes word je dik, het bewijs dat zoetjes niet helpen…

Gebruik jij ook nog steeds zoetjes in je koffie en thee? Denk je dat je daardoor slanker blijft? Misschien kan dit bericht je op andere gedachten brengen.

Je hersenen blijken namelijk feilloos het verschil tussen suiker en kunstmatige zoetstof te signaleren. Dat blijkt uit onderzoek van het Universitair Medisch Ziekenhuis Utrecht en de Universiteit Wageningen.

Onbewust registreert je lichaam dat je geen calorieën binnen krijgt. Daardoor raak je minder verzadigd en eet je meer, blijkt ook uit onderzoek van Harvard Medical School. Hierdoor word je juist dikker. Dit is opnieuw een bewijs dat zoetjes niet helpen slank te blijven, zegt ook Harvard Medical School.

Hersenen signaleren het verschil tussen suiker en chemische zoetstof

De onderzoekers lieten mensen geblinddoekt in een scanner liggen.De ene dag gaven ze via een rietje een drankje met suiker en de andere dag een drankje dat exact hetzelfde smaakt maar dan met zoetstof. De proefpersonen konden onmogelijk weten wat in welk drankje zat. Toch signaleerden hun hersenen het verschil en de onderzoekers zagen dit duidelijk op de MRI-scan.

Van zoetjes word je dik

Wat is nu het belang van dit onderzoek? Het toont opnieuw aan dat het gebruik van kunstmatige zoetjes zinloos is en averechts werkt. Ik krijg vaak de vraag waarom zoetjes niet goed zijn.

Ik zie in voedingsdagboeken van nieuwe cursisten ook vaak zoetjes staan. Bij veel horeca-gelegenheden krijg je zo’n zakje chemische rommel bij je thee. Het misverstand dat je rustig chemische zoetstof kunt nemen is hardnekkig!

Zoetjes verstoren je stofwisseling

Chemische suikers zijn slecht voor je gezondheid. Ze verstoren je stofwisseling en verhogen mogelijk het risico op kanker. Ze hebben nog een groot aantal andere bijwerkingen die je in het boekje “Wat Zit Er In Uw Eten?” kunt opzoeken. Waarom zou je dat risico op nare bijwerkingen willen lopen? Zeker nu opnieuw is bewezen dat zoetjes je niet helpen slank te blijven… integendeel!

En er is nog niet, Amerikaanse onderzoekers van Harvard adviseren om geen kunstmatige zoetstoffen aan je kinderen te geven, omdat de lange termijn effecten onbekend zijn en er mogelijk ernstige ziektes door kunnen ontstaan. Zorg dat je kinderen zo vroeg mogelijk gezond leren eten, zoals in Je Body In Balans.

En stevia?

Stevia is een natuurlijke zoetstof uit een plantje die geen piek in je bloedsuiker veroorzaakt en geen calorieën bevat. Stevia is niet mee genomen in de onderzoeken, maar het zou me niet verbazen als het hetzelfde effect op je hersenen heeft als kunstmatige zoetjes, dat wil zeggen dat je er indirect juist dikker door wordt.

En er is nog iets, je kunt een kanttekening plaatsen bij het begrip “natuurlijk”. Om de stevia te maken die je in frisdranken en koek vindt, is een zwaar chemisch proces nodig. Het groene plantje is ver te zoeken. Ik zou daarom ook stevia zoveel mogelijk vermijden, voor jezelf en ook voor je kinderen.

Wat kun je nemen in plaats van suiker?

Hoe kun je hier nou het beste mee om gaan? Wat Kun Je Nemen In Plaats Van Suiker? Mensen vragen mij vaak of bijvoorbeeld honing, rietsuiker en agave-siroop dan wel goed zijn. Ik denk dat je jezelf daarmee voor de gek houdt. Suiker is suiker. Je hebt het niet nodig, dus waarom zou je het nemen? Als het echt niet anders kan, voor een speciale gelegenheid of toetje, volg dan deze adviezen:

Lees ook: Welke natuurlijke suiker kun je het beste nemen?

In 21 tot 30 dagen afkicken, ga de uitdaging aan

Mijn advies is zo snel mogelijk van je zoete smaak af te kicken! Dat is het allerbeste. Neem gewoon de komende 30 dagen niets met suiker, honing, agave, stevia of chemische suiker. Eet zo clean mogelijk zoals in Je Body In Balans en maak bewust 21 tot 30 dagen lang deze keuze. Dat is het beste kado wat je je zelf kunt geven. Je smaak verandert en je lichaam zal je dankbaar zijn…

Groetjes,

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Gebruik jij zoetjes? Of suiker? Ga je de uitdaging aan? Laat hieronder je reactie achter dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Lees ook: Altijd trek in iets zoets, hoe los ik dat op?

40 Reacties

  1. Annemiek 22 december 2014 bij 08:34 - Reageer

    Ik neem geen zoetjes meer in de koffie sinds een paar maanden maar kan niet wennen aan de bittere smaak van koffie, Stevia vind ik geen oplossing !

  2. loes 21 december 2014 bij 13:18 - Reageer

    Er zit in stevia geen calorieën? Ik heb hier een pot staan waar 392 per 100 gr aan calorieën in zit…heb ik dan een ‘nepper’ te pakken? Merk sweet stevia..?

  3. Marjolet 12 september 2012 bij 14:34 - Reageer

    Dag Inge,
    Geweldig al die informatie over zoetstoffen. Ook ik probeer er vanaf te komen. Kan ik wel wat rozijnen door mijn haverm. pap/yochert mixen.
    Mvg
    Marjolet

    • Inge 12 september 2012 bij 16:39 - Reageer

      Hallo Marjolet, rozijnen neem ik zelf niet, het zijn suikerbommetjes en ik heb de voedingsstoffen niet nodig. Maar om af te kicken van suiker is het misschien wel een goede tussenstap!

      Groetjes,
      Inge

  4. Rob 9 juli 2012 bij 20:08 - Reageer

    Wat wordt er toch weer een onzin en flauwekul verkondigd!
    Suiker, zowel riet- als bietsuiker is net zo chemisch en gezond of ongezond als alle andere zoetstoffen.
    Het verschil is alleen dat in riet- of bietsuiker koolhydraten zitten, en die zijn nu juist voor diabetici niet aan te bevelen, althans niet in te grote hoeveelheden. En we zijn nu juist als West-Europeanen gewend aan zoete smaak. Dus als diabeticus ben je wel veroordeeld tot de zg zoetjes. Overigens proef je wel degelijk verschil tussen suikers en ander zoetstoffen. Stevija bijvoorbeeld smaakt uitgesproken bitter en is veel duurder dan andere zoetjes. De claim dat het gezonder zou zijn omdat het natuurlijk zou zijn is ronduit ridicuul en niet wetenschappelijk bewezen.

    • Inge 9 juli 2012 bij 21:49 - Reageer

      Hallo Rob, het beste kan je inderdaad afkicken van je zoete smaak en zowel de suiker als de zoetjes niet meer nemen. Ik ben het niet met je eens dat je bent aangewezen op zoetjes, waarom? Zelf gebruik ik ze nooit en ook geen suiker. Je hebt altijd een keus!

      Groetjes,
      Inge

      • Rob 9 juli 2012 bij 22:06 - Reageer

        Waarom moet ik afkicken van mijn voorkeur voor een beetje zoet in mijn koffie, gewoon omdat ik dat lekkerder vind. Ik maak mij veel meer zorgen om al die toegevoegde suikers in gewone producten die we dagelijks gebruiken, zoals melk en melkproducten, margarine, vruchtensappen, kortom je kunt het zo gek niet bedenken of er zitten onnodige toegevoegde suikers in.

        • Inge 9 juli 2012 bij 22:15 - Reageer

          Hallo Rob, mee eens!

  5. Bert 11 februari 2012 bij 23:05 - Reageer

    Als ik het artikel lees zie ik nergens bewijs van de kop:Van Zoetjes Word Je Dik, Het Bewijs Dat Zoetjes Niet Helpen:
    Uit het artikel:
    Smeets: “Er is onvoldoende bewijs dat je dikker wordt van suiker.” Tegelijkertijd is er ook onderzoek waaruit blijkt dat het vervangen
    van suiker door zoetstof helpt om op gewicht te blijven.
    Verzadiging is niet (alleen) afhankelijk van het aantal calorieen dat je binnen krijgt.
    Voor mij is dit een zgn ‘Telegraaf’ artikelkop,een aandachttrekker.
    Ga gewoon verstandig om met suikerhoudende produkten.
    Wil je op je sterfbed zeggen:ik heb gezond geleefd/gegeten of ik heb lekker geleefd/gegeten

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen