Van zoetjes word je dik, het bewijs dat zoetjes niet helpen…

Gebruik jij ook nog steeds zoetjes in je koffie en thee? Denk je dat je daardoor slanker blijft? Misschien kan dit bericht je op andere gedachten brengen.

Je hersenen blijken namelijk feilloos het verschil tussen suiker en kunstmatige zoetstof te signaleren. Dat blijkt uit onderzoek van het Universitair Medisch Ziekenhuis Utrecht en de Universiteit Wageningen.

Onbewust registreert je lichaam dat je geen calorieën binnen krijgt. Daardoor raak je minder verzadigd en eet je meer, blijkt ook uit onderzoek van Harvard Medical School. Hierdoor word je juist dikker. Dit is opnieuw een bewijs dat zoetjes niet helpen slank te blijven, zegt ook Harvard Medical School.

Hersenen signaleren het verschil tussen suiker en chemische zoetstof

De onderzoekers lieten mensen geblinddoekt in een scanner liggen.De ene dag gaven ze via een rietje een drankje met suiker en de andere dag een drankje dat exact hetzelfde smaakt maar dan met zoetstof. De proefpersonen konden onmogelijk weten wat in welk drankje zat. Toch signaleerden hun hersenen het verschil en de onderzoekers zagen dit duidelijk op de MRI-scan.

Van zoetjes word je dik

Wat is nu het belang van dit onderzoek? Het toont opnieuw aan dat het gebruik van kunstmatige zoetjes zinloos is en averechts werkt. Ik krijg vaak de vraag waarom zoetjes niet goed zijn.

Ik zie in voedingsdagboeken van nieuwe cursisten ook vaak zoetjes staan. Bij veel horeca-gelegenheden krijg je zo’n zakje chemische rommel bij je thee. Het misverstand dat je rustig chemische zoetstof kunt nemen is hardnekkig!

Zoetjes verstoren je stofwisseling

Chemische suikers zijn slecht voor je gezondheid. Ze verstoren je stofwisseling en verhogen mogelijk het risico op kanker. Ze hebben nog een groot aantal andere bijwerkingen die je in het boekje “Wat Zit Er In Uw Eten?” kunt opzoeken. Waarom zou je dat risico op nare bijwerkingen willen lopen? Zeker nu opnieuw is bewezen dat zoetjes je niet helpen slank te blijven… integendeel!

En er is nog niet, Amerikaanse onderzoekers van Harvard adviseren om geen kunstmatige zoetstoffen aan je kinderen te geven, omdat de lange termijn effecten onbekend zijn en er mogelijk ernstige ziektes door kunnen ontstaan. Zorg dat je kinderen zo vroeg mogelijk gezond leren eten, zoals in Je Body In Balans.

En stevia?

Stevia is een natuurlijke zoetstof uit een plantje die geen piek in je bloedsuiker veroorzaakt en geen calorieën bevat. Stevia is niet mee genomen in de onderzoeken, maar het zou me niet verbazen als het hetzelfde effect op je hersenen heeft als kunstmatige zoetjes, dat wil zeggen dat je er indirect juist dikker door wordt.

En er is nog iets, je kunt een kanttekening plaatsen bij het begrip “natuurlijk”. Om de stevia te maken die je in frisdranken en koek vindt, is een zwaar chemisch proces nodig. Het groene plantje is ver te zoeken. Ik zou daarom ook stevia zoveel mogelijk vermijden, voor jezelf en ook voor je kinderen.

Wat kun je nemen in plaats van suiker?

Hoe kun je hier nou het beste mee om gaan? Wat Kun Je Nemen In Plaats Van Suiker? Mensen vragen mij vaak of bijvoorbeeld honing, rietsuiker en agave-siroop dan wel goed zijn. Ik denk dat je jezelf daarmee voor de gek houdt. Suiker is suiker. Je hebt het niet nodig, dus waarom zou je het nemen? Als het echt niet anders kan, voor een speciale gelegenheid of toetje, volg dan deze adviezen:

Lees ook: Welke natuurlijke suiker kun je het beste nemen?

In 21 tot 30 dagen afkicken, ga de uitdaging aan

Mijn advies is zo snel mogelijk van je zoete smaak af te kicken! Dat is het allerbeste. Neem gewoon de komende 30 dagen niets met suiker, honing, agave, stevia of chemische suiker. Eet zo clean mogelijk zoals in Je Body In Balans en maak bewust 21 tot 30 dagen lang deze keuze. Dat is het beste kado wat je je zelf kunt geven. Je smaak verandert en je lichaam zal je dankbaar zijn…

Groetjes,

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Gebruik jij zoetjes? Of suiker? Ga je de uitdaging aan? Laat hieronder je reactie achter dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Lees ook: Altijd trek in iets zoets, hoe los ik dat op?

40 gedachten over “Van zoetjes word je dik, het bewijs dat zoetjes niet helpen…”

  1. Nu ben ik 56 jaar en gebruik al jaren geen suikers waar dan ook in.
    Ook geen koekjes bij de koffie door de week. Maar eén keer in de zoveel tijd heb je jammer genoeg zin in zoetigheid, dan neen ik iets. Ook als ik bij andere ben, denk ik aan om geen zoetigheid te nemen.Het blijft moeilijk,maar ik wil niet dik worden, dit zit ik mijn familie.Maar bedankt voor deze tip.Vraagje; maak het wat uit als je twee appels in de avond eet?? of moet dit overdag……..Groetjes Hanneke

    Beantwoorden
    • Hallo Hanneke, wow! Goed zo! Fruit eet ik zelf alleen in de ochtend. Je lichaam slaat de suikers uit het fruit dan nog op als glycogeen voor onder meer je spieren. Later op de dag zijn deze voorraden gevuld en zet je lichaam de suikers om naar vet.

      Beantwoorden
  2. Hallo allemaal, die onderzoeken van tegenwoordig zijn helemaal niet betrouwbaar, daar er veel in wordt gerommeld nl:dat er fictieve personen voor worden gebruikt, want wie heeft er al eens aan een onderzoek meegedaan? Niemand!
    Het gebruik van stevia is geheel onschuldig, een plantje wat al eeuwen wordt gebruikt in andere landen. Waarom zo’n drukte om iets onbenulligs. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat goed voor hem/haar is. Ik werk al jaren in een afslankstudio samen met een voedingsconsulente, en dit werkt geweldig voor de mensen. Don’ t worry , be Happy!!!

    Beantwoorden
  3. Het enige wat ik gebruik is kokosbloemsemsuiker en lucumapoeder om het laag glymisch index heb en bevat weinnig fructose die sneller omgezet word in vet dan andere suikers want de meeste suikers honing rietsuiker en ahornsiroop glymischindex van 54 maar bevat weer veel fructose en de meeste stopen uit de natuurwinkel zoals rijstroop tarwestroop maismoutstroop dadelstroop die glymische index komt bij sommige boven de 100.

    Beantwoorden
  4. Ook ik ben sinds een week of drie helemaal zonder suiker, zoetstof en zoetigheid. Dus ook geen koek of chocola en het valt me erg mee, dat het zo gemakkelijk gaat. Je behoefte aan zoet vermindert ook bijna meteen.
    Ben dus heel blij dat ik het besluit heb genomen om geen zoet meer te nemen. Hopelijk gaan steeds meer mensen inzien dat al dat “lightgedoe” puur bedrog is. Voel me er goed bij en je ziet het ook op de weegschaal…Bedankt, voor je goede tips!

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Ja, stuur mij gratis de 7 Gouden Voedingstips voor Gezond Afvallen

Gezonde
close-link

Ja, stuur mij gratis de 7 Gouden Voedingstips voor Gezond Afvallen

Gezonde
close-link

Ontdek hoe je buikvet verdwijnt...

Vraag gratis de Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan
Je kunt je elk moment weer uitschrijven.
close-link
Gezond afvallen?

Ontdek hoe je buikvet verdwijnt! Vraag de gratis Voedingsspecial aan:
Je kunt je elk moment weer uitschrijven.
close-link
Gezond afvallen?
Send this to a friend