Van zoetjes word je dik, het bewijs dat zoetjes niet helpen…

Gebruik jij ook nog steeds zoetjes in je koffie en thee? Denk je dat je daardoor slanker blijft? Misschien kan dit bericht je op andere gedachten brengen.

Je hersenen blijken namelijk feilloos het verschil tussen suiker en kunstmatige zoetstof te signaleren. Dat blijkt uit onderzoek van het Universitair Medisch Ziekenhuis Utrecht en de Universiteit Wageningen.

Onbewust registreert je lichaam dat je geen calorieën binnen krijgt. Daardoor raak je minder verzadigd en eet je meer, blijkt ook uit onderzoek van Harvard Medical School. Hierdoor word je juist dikker. Dit is opnieuw een bewijs dat zoetjes niet helpen slank te blijven, zegt ook Harvard Medical School.

Hersenen signaleren het verschil tussen suiker en chemische zoetstof

De onderzoekers lieten mensen geblinddoekt in een scanner liggen.De ene dag gaven ze via een rietje een drankje met suiker en de andere dag een drankje dat exact hetzelfde smaakt maar dan met zoetstof. De proefpersonen konden onmogelijk weten wat in welk drankje zat. Toch signaleerden hun hersenen het verschil en de onderzoekers zagen dit duidelijk op de MRI-scan.

Van zoetjes word je dik

Wat is nu het belang van dit onderzoek? Het toont opnieuw aan dat het gebruik van kunstmatige zoetjes zinloos is en averechts werkt. Ik krijg vaak de vraag waarom zoetjes niet goed zijn.

Ik zie in voedingsdagboeken van nieuwe cursisten ook vaak zoetjes staan. Bij veel horeca-gelegenheden krijg je zo’n zakje chemische rommel bij je thee. Het misverstand dat je rustig chemische zoetstof kunt nemen is hardnekkig!

Zoetjes verstoren je stofwisseling

Chemische suikers zijn slecht voor je gezondheid. Ze verstoren je stofwisseling en verhogen mogelijk het risico op kanker. Ze hebben nog een groot aantal andere bijwerkingen die je in het boekje “Wat Zit Er In Uw Eten?” kunt opzoeken. Waarom zou je dat risico op nare bijwerkingen willen lopen? Zeker nu opnieuw is bewezen dat zoetjes je niet helpen slank te blijven… integendeel!

En er is nog niet, Amerikaanse onderzoekers van Harvard adviseren om geen kunstmatige zoetstoffen aan je kinderen te geven, omdat de lange termijn effecten onbekend zijn en er mogelijk ernstige ziektes door kunnen ontstaan. Zorg dat je kinderen zo vroeg mogelijk gezond leren eten, zoals in Je Body In Balans.

En stevia?

Stevia is een natuurlijke zoetstof uit een plantje die geen piek in je bloedsuiker veroorzaakt en geen calorieën bevat. Stevia is niet mee genomen in de onderzoeken, maar het zou me niet verbazen als het hetzelfde effect op je hersenen heeft als kunstmatige zoetjes, dat wil zeggen dat je er indirect juist dikker door wordt.

En er is nog iets, je kunt een kanttekening plaatsen bij het begrip “natuurlijk”. Om de stevia te maken die je in frisdranken en koek vindt, is een zwaar chemisch proces nodig. Het groene plantje is ver te zoeken. Ik zou daarom ook stevia zoveel mogelijk vermijden, voor jezelf en ook voor je kinderen.

Wat kun je nemen in plaats van suiker?

Hoe kun je hier nou het beste mee om gaan? Wat Kun Je Nemen In Plaats Van Suiker? Mensen vragen mij vaak of bijvoorbeeld honing, rietsuiker en agave-siroop dan wel goed zijn. Ik denk dat je jezelf daarmee voor de gek houdt. Suiker is suiker. Je hebt het niet nodig, dus waarom zou je het nemen? Als het echt niet anders kan, voor een speciale gelegenheid of toetje, volg dan deze adviezen:

Lees ook: Welke natuurlijke suiker kun je het beste nemen?

In 21 tot 30 dagen afkicken, ga de uitdaging aan

Mijn advies is zo snel mogelijk van je zoete smaak af te kicken! Dat is het allerbeste. Neem gewoon de komende 30 dagen niets met suiker, honing, agave, stevia of chemische suiker. Eet zo clean mogelijk zoals in Je Body In Balans en maak bewust 21 tot 30 dagen lang deze keuze. Dat is het beste kado wat je je zelf kunt geven. Je smaak verandert en je lichaam zal je dankbaar zijn…

Groetjes,

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Gebruik jij zoetjes? Of suiker? Ga je de uitdaging aan? Laat hieronder je reactie achter dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Lees ook: Altijd trek in iets zoets, hoe los ik dat op?

40 Reacties

  1. Lieke 8 februari 2012 bij 16:40 - Reageer

    En hoe zit het dan met Whey eiwitpoeder? Dit gebruik je zelf in je receptenboek als aanvulling op zware trainingen. Daar zitten ook veel zoetstoffen in. Ook ongezond dus?

    • Inge 9 februari 2012 bij 15:35 - Reageer

      Hallo Lieke, zoek een Whey proteine zonder chemische zoetstoffen. Bijvoorbeeld de naturel poeder van M Double You. Je kunt eventueel zelf raw chocolate poeder toevoegen.

  2. Joanne 8 februari 2012 bij 16:39 - Reageer

    Hoe kunnen zoetstoffen je stofwisseling beïnvloeden? Want volgens het artikel geven ze een ander signaal af als suiker.
    Terwijl er ook weer studies zijn die beweren dat ze hetzelfde signaal geven als suiker.
    Suikers in de vorm van rozijnen, bananen en wat appelstroop of honing lijken mij wel goed voor een positief humeur, in ieder geval als je heel schoon eet met weinig koolhydraten.

    • Anja Luchies 9 februari 2012 bij 13:14 - Reageer

      Misschien heb je iets aan het antwoord dat ik hier boven (Facebook gedeelte) heb gegeven

  3. Jeanne 8 februari 2012 bij 16:30 - Reageer

    “Als je mij op Facebook volgt heb je gezien dat Aimee daar de vraag heeft gesteld of dit ook voor Stevia geldt. Stevia is een natuurlijke zoetstof die geen piek in je bloedsuiker veroorzaakt en geen calorieen bevat. Stevia is niet mee genomen in het onderzoek, maar het zou me niet verbazen als het hetzelfde effect op je hersenen heeft als kunstmatige zoetjes, dat wil zeggen dat je er indirect juist dikker door wordt”. Stevia is plantaardig.
    Alle koolhydraten zijn suikers (groente, fruit, zetmeel houdende voedingsmiddelen). Hebben je daar wel eens aan gedacht? Dát zijn de échte dik makers als je deze overvloedig eet (boven de 50gram kh per dag), in plaats van de, zo verfoeide, gezonde dierlijk vetten, waar je slank én gezond van wordt.
    Er zijn nog zóveel discussies te voeren……..

  4. Diana 8 februari 2012 bij 16:19 - Reageer

    Hoi Inge, bedankt voor je verhelderende email weer!! Ik had al vaker gehoord dat zoetjes averechts werken, maar wist niet precies hoe. Ik heb ze al een poosje afgezworen. Omdat ik koffie zonder niet lekker vind, laat ik die ook staan. Drink nu alleen nog maar groene thee, zowel pure losse chinese als die uit de pakjes van Pickwick. Groetjes, Diana

    • Inge 9 februari 2012 bij 16:30 - Reageer

      Hallo Diana, groene thee is inderdaad goed. Zelf neem ik biologische groene thee, is dat misschien nog een idee?

  5. marlene 8 februari 2012 bij 16:15 - Reageer

    Hallo
    Heb een tijdje stevia gebruikt.
    En volgens mij krijg je daar echt meer honger van.
    Kreeg wel ook van iemand als reactie, toen ik dit vertelde, of het niet tussen mijn oren zit, maar ik ben er van overtuigd, dat dit niet zo is en dat je stevia dus beter niet kunt gebruiken.

    gr. Marlene

    • Inge 9 februari 2012 bij 16:29 - Reageer

      Hallo Marlene, het zit dus niet tussen je oren. Je hersenen signaleren dat je wel iets zoets eet, maar geen calorieen en daarom ga je onbewust meer eten…

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen