Welke natuurlijke suiker kun je het beste nemen?

In mijn mailbox krijg ik vaak vragen over wat de beste suiker is. Want veel mensen willen toch wel graag af en toe iets zoets eten. En er komen steeds nieuwe zoetstoffen en suikers bij.

Het is bekend dat witte geraffineerde suiker niet goed voor je is. Maar hoe zit het met natuurlijke suikers, zoals ahornsiroop, palmsuiker, kokosbloesemsuiker, honing en stevia? Welke kan je het beste nemen? Lees hier mijn advies:

Inhoudsopgave

De beste natuurlijke zoetmakers

Eerst even dit: suiker is suiker. Het is niet goed voor je, hoe natuurlijk de bron ook is.  Suiker veroorzaakt pieken in je bloedsuiker, je wordt er dik van en suiker ligt aan de bron van ziektes zoals diabetes 2 en bepaalde hartklachten. Wat dat betreft kun je het beste afkicken van je zoete smaak.

Maar voor speciale gelegenheden is het leuk om iets zoets te hebben, bijvoorbeeld als je een toetje wilt maken of iets lekkers wilt bakken. Dan zijn fruit of gedroogd fruit de beste zoetmakers. Ik geef je in dit artikel een paar voorbeelden en loop de populairste alternatieven langs.

Lees ook: Hoe kom je van suikerverslaving af?

Dadels voor een zoet dessert

Een veelgebruikte manier om toetjes of gebak een zoete smaak te geven is de toevoeging van dadels. Dit doe ik zelf ook als ik bijvoorbeeld een etentje geef met een dessert.

De zoete smaak van dadels komt van fructose en dextrose. Dus dat is op zich niet zo gezond en je kunt dadels dan ook niet onbeperkte eten, want ook suikers uit dadels hebben de nadelen voor je gezondheid. Maar voor af en toe  in een dessert of snack is het een goede oplossing, omdat dadels rijk zijn aan vezels, vitaminen en mineralen.

Dadels bevatten onder meer vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, B11, koper, magnesium, ijser, fosfor, calcium en zink. Zo maak je je dessert of taart toch nog voedzaam, zeker als je ook voor de  andere ingrediënten ook gezonde opties kiest. Neem bij voorkeur verse, biologisch dadels. Je kunt ze een dag of tien in de koelkast bewaren.

Banaan in bananenbrood

Met bananen kun je verrassend lekkere taarten en toetjes maken, bijvoorbeeld bananenbrood, wat eigenlijk een soort cake is. Je mist de geraffineerde suiker totaal niet. Zeker niet als je al een tijdje goed clean eet en bent afgekickt van de suikers. Bananen bevatten veel kalium, dat is goed voor je zenuwstelsel en je bloeddruk.

In plaats van dadels en bananen kun je soms ook rozijnen, gedroogde abrikozen of gedroogde vijgen gebruiken bij het bakken. Vers fruit kun je soms als garnering gebruiken om iets zoeter te maken.

Ook voor fruit geldt dat je dit het beste met mate kunt eten. Maximaal 2 stuks per dag en bij voorkeur in de ochtend, zodat je lichaam de fruitsuikers (fructose) kan verwerken. Eet je meer fruit dan slaat je lichaam de overtollige energie uit de fruitsuikers op als vet.

Honing

Honing is een twijfelgeval. Het hangt er sterk vanaf welke honing je kiest. De meeste honing die je in de supermarkt koopt is verhit en vermengd met suikerwater. De voedingsstoffen zijn eruit en deze vorm van honing is net zo slecht voor je lichaam als geraffineerde suiker.

Als je een koud geslingerde biologische honing kiest, kan honing wel een goede optie zijn. Dan kun je zelfs profiteren van de geneeskrachtige werking van honing, zolang je de honing zelf niet verhit natuurlijk, dus niet in je thee of in de taart. Zo zou honing de opname van calcium verbeteren en ontstekingen tegengaan.

Stevia?

Stevia is ook een twijfelgeval, vooral omdat aan stevia-pillen en stevia uit flesjes vaak chemische stoffen worden toegevoegd. Lees daarom altijd goed het etiket. Als je zelf stevia-plantjes kweekt is het in mijn ogen een goede oplossing.

Je kunt de blaadjes drogen en hebt zo een natuurlijke zoetstof zonder chemische toevoegingen die je bloedsuikerspiegel niet doet pieken. Ik weet trouwen niet hoe stevia het doet in snacks en desserts. Ik heb begrepen dat deze zoetstof niet overal geschikt voor is.

Lees ook: Wat is beter? Suiker of zoetjes in je koffie?

De overige suikers: zoveel mogelijk vermijden

De laatste jaren zie ik steeds meer “gezonde” suikers in de schappen van de biologische winkel. Daar is altijd vraag naar. Veel mensen denken dat die varianten goed zijn, door een bepaalde,  “natuurlijke” uitstraling. Zelf merk ik in mijn praktijk ook dat mensen toch altijd op zoek zijn naar zoete smaken.

Zoals ik hierboven beschrijf zijn fruit en gedroogd fruit in mijn ogen de beste opties voor zoete snacks en desserts. Je krijgt zo de natuurlijke suikers binnen, inclusief de overige gezonde stoffen, zoals vezels, vitamine en mineralen.

Maar neem er niet te veel van, want ook van deze suikers krijg je pieken in je bloedsuikerspiegel. Zie daarom de zoete snack als een traktatie voor speciale gelegenheden en niet als een dagelijkse gewoonte. Eventueel zou je nog aan honing of stevia kunnen denken.

Alle andere vormen van suiker zijn een stuk minder goed, omdat ze weinig vezels, vitaminen en mineralen bevatten. Je krijgt de “pure” suikers binnen en die zorgen voor de grootste pieken in je bloedsuikerspiegel.

Als je goed clean eet, zoals in het Blije Darmen Voedingsplan zie ik ook geen reden waarom je deze suikers nodig zou hebben. Maar omdat ik er zoveel vragen over krijg, loop ik de populairste “natuurlijke” suikers hier langs.

Kokosbloesemsuiker

Veel klanten vragen mij wat ik vind van kokosbloesemsuiker. Het heeft een heel gezond imago, het ziet er “natuurlijk” uit. Maar voor je lichaam is het niet veel beter dan geraffineerde suiker. Hier geldt echt suiker = suiker, omdat kokosbloesemsuiker verder weinig vezels, vitaminen en mineralen bevat.

De reden dat het een gezond imago heeft, is dat kokosbloesemsuiker wordt gemaakt door het sap van kokosbloesem te verhitten. Verder vindt er geen chemische bewerking plaats.

Palmsuiker

Palmsuiker is een verzamelnaam voor suikers van palmen, waaronder kokosbloesemsuiker. Daarnaast kun je ook suiker maken van de dadelpalm en de arengapalm. Palmsuikers kunnen iets beter zijn dan agavesiroop, omdat ze niet of licht geraffineerd zijn. Maar pas op, want ook aan palmsuikers worden vaak chemische stoffen toegevoegd, bijvoorbeeld om de suiker lichter te kleuren. Beter is het om van je zoete smaak af te kicken…

Agavesiroop

Agavesiroop is ook zo’n zoetstof die gezond en natuurlijk klinkt. Maar meestal is het een zwaar bewerkt product. Waarschijnlijk is het nog ongezonder dan witte geraffineerde suiker. Dat komt door de chemische bewerking en het hoge gehalte fructose. Lees voor meer informatie: Agave-siroop zoet? Ja. Gezond? Nee.

Bruine rijststroop

Bruine rijststroop kende ik nog niet, ik ben elke keer weer verbaasd hoeveel alternatieven voor suiker er op de markt komen. Bruine rijsstroop heeft een relatief lage glycemische index, maar schijnt minder zoet te zijn, waardoor je er veel van nodig hebt. Het wordt kennelijk vaak in koekjes gebruikt. Ik zou het niet nemen, kijk in ieder geval goed op het etiket.

Ahornsiroop

Ahornsiroop zou ik niet of met mate gebruiken. Het heeft een relatief hoge glycemische index, dus het zorgt voor pieken in je bloedsuikerspiegel. Dat is slecht voor je gezondheid en het bevordert de vetopslag. Verder geldt voor ahornsiroop hetzelfde als voor agavesiroop: het klinkt gezond maar de vraag is of dat zo is. Lees goed het etiket, de meeste ahornsiropen bevatten chemische toevoegingen.

Oersuiker

Oersuiker is ingedampt rietsuikersap waar de vitaminen en mineralen nog in zitten. Hierdoor piekt je bloedsuikerspiegel er niet al te erg van. Dit zou je wel af en toe kunnen gebruiken, maar niet te veel natuurlijk want het blijft suiker.

De beste oplossing: afkicken van je zoete smaak

Tot zover mijn overzicht naar aanleiding van alle vragen. Het is verbazend hoeveel suikervarianten er zijn met de claim van ‘gezond’. Mijn lijstje is lang niet compleet, maar je hebt het idee nu wel te pakken denk ik.

Kennelijk hebben we met z’n allen veel behoefte aan zoetigheid. Het allerbeste advies wat ik voor je heb is: zorg dat je in 3 tot 4 weken afkickt van je zoete smaak. Neem alleen in de ochtend 1 of 2 stuks fruit. Neem verder alleen een zoete snack bij speciale gelegenheden bijvoorbeeld op basis van dadels of banaan. En ga eten zoals in het Blije Darmen Voedingsplan.

Lees ook: De sleutel tot automatisch afvallen – 7 Tips

Je zult merken hoeveel meer energie je hebt en het is nog goed voor je gezondheid en gewicht ook. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach & Personal Trainer

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Heb jij nog een ‘gezonde’ suiker die ontbreekt in het rijtje? Laat hieronder je reactie achter dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

74 Reacties

  1. Klaas 21 oktober 2017 bij 17:46 - Reageer

    Yucanstroop dan?

  2. Mimi 24 juli 2017 bij 20:27 - Reageer

    Hallo Inge,

    Ruim een jaar probeer ik alle vormen van suikers uit mijn voeding te laten. Het lukt mij aardig. In verhouding kost mij niet echt meer tijd om van jam tot allerlei sausen, marinades zelf te maken. Naast dadels en vijgen, gebruik ik vaak zelf geperste wortel of bietensap of rasp in de taartbodem als zoetmiddel. Amandel, haver of kastanjemeel hebben van nature en zoetere smaak.

    • Thecla 25 juli 2017 bij 15:32 - Reageer

      Hallo Mimi,

      Wat leuk om te lezen dat je veel producten zelf maakt en suikvervrij! Super.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  3. Marianne schoen 6 maart 2017 bij 11:17 - Reageer

    Slimpy suikervrije siroop hoe zit het daar mee het word aan geraden en door de andere afgeraden

    • Inge 8 maart 2017 bij 12:59 - Reageer

      Hoi Marianne, kan je even op het etiket kijken wat er allemaal inzit? Meestal zitten dit soort “suikervrije” producten boordevol chemische suikers en andere chemische toevoegingen. Daarmee verstoor je je vetstofwisseling. Laat het me hier op de website weten wat er allemaal inzit!

  4. Frans Wensing 26 februari 2017 bij 20:56 - Reageer

    Xylitol E nummer 967

    Xylitol is de naam voor een natuurlijk voorkomende suiker die zich o.a. in aardbeien, frambozen , pruimen , bloemkool en berkenbomen bevindt.
    Hier komt ook de naam vandaan !
    De Finse naam xylitol betekend vrij vertaald “Berkensuiker ”

    Met betrekking tot de smaak lijkt het op suiker en andere zoetstoffen , maar er is een belangrijk verschil : het heeft slechts vijf koolstofatomen i.p.v zes.
    Dit is ook meteen de reden waarom het zo gezond is .
    Slechte bacteriën in de mondholte en op het gebit kunnen er geen gebruik van maken. , waardoor ze zich niet aan de weefsels en de tanden kunnen hechten … Resultaat : verminderde kans op long – en middenooronteteking , geen slechte adem en verminderde kans op cariës .
    Xylitol wordt veel gebruikt als een zoetstof bij het diabetische dieet en als preventief middel tegen tandbederf en heeft ook voordelen met betrekking tot de bovenste luchtwegen !

    De eerste xylitol kauwgom werd gelanceerd in 1975 in Finland .

    • Inge 8 maart 2017 bij 13:14 - Reageer

      Hoi Frans, bedankt voor je toelichting op xylitol. Ik wil nog toevoegen dat xylitol mogelijk slecht is voor je darmen. Het wordt in verband gebracht met het prikkelbare darm syndroom. Zelf vraag ik me ook af waarom je een zoetstof nodig hebt.Voor tandbederf kun je beter oilpulling doen, geen suikers eten en goed poetsen. Tegen onstekingen en een slechte adem kun je beter goed clean eten. Groetjes, Inge

  5. Frans Wensing 26 februari 2017 bij 20:23 - Reageer

    Xylitol … helpt ook nog eens tegen veroudering !!!

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen