Laatst bijgewerkt: februari 2019

In mijn mailbox krijg ik vaak vragen over wat de beste suiker is. Want veel mensen willen toch wel graag af en toe iets zoets eten.

Het is bekend dat witte geraffineerde suiker niet goed voor je is. Maar hoe zit het met natuurlijke suikers, zoals ahornsiroop, palmsuiker, kokosbloesemsuiker, honing en stevia? ​​Welke kan je het beste nemen? Lees hier mijn advies.

Inhoudsopgave

De beste natuurlijke zoetmakers

Eerst even dit: suiker is suiker. Het is niet goed voor je, hoe natuurlijk de bron ook is.  Suiker veroorzaakt pieken in je bloedsuiker, je wordt er dik van en suiker ligt aan de bron van ziektes zoals diabetes 2 en bepaalde hartklachten. Wat dat betreft kun je het beste afkicken van je zoete smaak.

Maar voor speciale gelegenheden is het leuk om iets zoets te hebben, bijvoorbeeld als je een toetje wilt maken of iets lekkers wilt bakken. Dan zijn fruit of gedroogd fruit de beste zoetmakers. Ik geef je in dit artikel een paar voorbeelden en loop de populairste alternatieven langs.

Lees ook: Hoe kom je van suikerverslaving af?

Dadels voor een zoet dessert

Een veelgebruikte manier om toetjes of gebak een zoete smaak te geven is de toevoeging van dadels. Dit doe ik zelf ook als ik bijvoorbeeld een etentje geef met een dessert.

De zoete smaak van dadels komt van fructose en dextrose. Dus dat is op zich niet zo gezond en je kunt dadels dan ook niet onbeperkte eten, want ook suikers uit dadels hebben de nadelen voor je gezondheid. Maar voor af en toe  in een dessert of snack is het een goede oplossing, omdat dadels rijk zijn aan vezels, vitaminen en mineralen.

Dadels bevatten onder meer vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, B11, koper, magnesium, ijser, fosfor, calcium en zink. Zo maak je je dessert of taart toch nog voedzaam, zeker als je ook voor de  andere ingrediënten ook gezonde opties kiest. Neem bij voorkeur verse, biologisch dadels. Je kunt ze een dag of tien in de koelkast bewaren.

Banaan in bananenbrood

Met bananen kun je verrassend lekkere taarten en toetjes maken, bijvoorbeeld bananenbrood, wat eigenlijk een soort cake is. Je mist de geraffineerde suiker totaal niet. Zeker niet als je al een tijdje goed clean eet en bent afgekickt van de suikers. Bananen bevatten veel kalium, dat is goed voor je zenuwstelsel en je bloeddruk.

In plaats van dadels en bananen kun je soms ook rozijnen, gedroogde abrikozen of gedroogde vijgen gebruiken bij het bakken. Vers fruit kun je soms als garnering gebruiken om iets zoeter te maken.

Ook voor fruit geldt dat je dit het beste met mate kunt eten. Maximaal 2 stuks per dag en bij voorkeur in de ochtend, zodat je lichaam de fruitsuikers (fructose) kan verwerken. Eet je meer fruit dan slaat je lichaam de overtollige energie uit de fruitsuikers op als vet.

Honing

Honing is een twijfelgeval. Het hangt er sterk vanaf welke honing je kiest. De meeste honing die je in de supermarkt koopt is verhit en vermengd met suikerwater. De voedingsstoffen zijn eruit en deze vorm van honing is net zo slecht voor je lichaam als geraffineerde suiker.

Als je een koud geslingerde biologische honing kiest, kan honing wel een goede optie zijn. Dan kun je zelfs profiteren van de geneeskrachtige werking van honing, zolang je de honing zelf niet verhit natuurlijk, dus niet in je thee of in de taart. Zo zou honing de opname van calcium verbeteren en ontstekingen tegengaan.

Stevia?

Stevia is ook een twijfelgeval, vooral omdat aan stevia-pillen en stevia uit flesjes vaak chemische stoffen worden toegevoegd. Lees daarom altijd goed het etiket. Als je zelf stevia-plantjes kweekt is het in mijn ogen een goede oplossing.

Je kunt de blaadjes drogen en hebt zo een natuurlijke zoetstof zonder chemische toevoegingen die je bloedsuikerspiegel niet doet pieken. Ik weet trouwen niet hoe stevia het doet in snacks en desserts. Ik heb begrepen dat deze zoetstof niet overal geschikt voor is.

Lees ook: Wat is beter? Suiker of zoetjes in je koffie?

De overige suikers: zoveel mogelijk vermijden

De laatste jaren zie ik steeds meer “gezonde” suikers in de schappen van de biologische winkel. Daar is altijd vraag naar. Veel mensen denken dat die varianten goed zijn, door een bepaalde,  “natuurlijke” uitstraling. Zelf merk ik in mijn praktijk ook dat mensen toch altijd op zoek zijn naar zoete smaken.

Zoals ik hierboven beschrijf zijn fruit en gedroogd fruit in mijn ogen de beste opties voor zoete snacks en desserts. Je krijgt zo de natuurlijke suikers binnen, inclusief de overige gezonde stoffen, zoals vezels, vitamine en mineralen.

Maar neem er niet te veel van, want ook van deze suikers krijg je pieken in je bloedsuikerspiegel. Zie daarom de zoete snack als een traktatie voor speciale gelegenheden en niet als een dagelijkse gewoonte. Eventueel zou je nog aan honing of stevia kunnen denken.

Alle andere vormen van suiker zijn een stuk minder goed, omdat ze weinig vezels, vitaminen en mineralen bevatten. Je krijgt de “pure” suikers binnen en die zorgen voor de grootste pieken in je bloedsuikerspiegel.

Als je goed clean eet, zoals in het Blije Darmen Voedingsplan zie ik ook geen reden waarom je deze suikers nodig zou hebben. Maar omdat ik er zoveel vragen over krijg, loop ik de populairste “natuurlijke” suikers hier langs.

Kokosbloesemsuiker

Veel klanten vragen mij wat ik vind van kokosbloesemsuiker. Het heeft een heel gezond imago, het ziet er “natuurlijk” uit. Maar voor je lichaam is het niet veel beter dan geraffineerde suiker. Hier geldt echt suiker = suiker, omdat kokosbloesemsuiker verder weinig vezels, vitaminen en mineralen bevat.

De reden dat het een gezond imago heeft, is dat kokosbloesemsuiker wordt gemaakt door het sap van kokosbloesem te verhitten. Verder vindt er geen chemische bewerking plaats.

Palmsuiker

Palmsuiker is een verzamelnaam voor suikers van palmen, waaronder kokosbloesemsuiker. Daarnaast kun je ook suiker maken van de dadelpalm en de arengapalm. Palmsuikers kunnen iets beter zijn dan agavesiroop, omdat ze niet of licht geraffineerd zijn. Maar pas op, want ook aan palmsuikers worden vaak chemische stoffen toegevoegd, bijvoorbeeld om de suiker lichter te kleuren. Beter is het om van je zoete smaak af te kicken…

Agavesiroop

Agavesiroop is ook zo’n zoetstof die gezond en natuurlijk klinkt. Maar meestal is het een zwaar bewerkt product. Waarschijnlijk is het nog ongezonder dan witte geraffineerde suiker. Dat komt door de chemische bewerking en het hoge gehalte fructose. Lees voor meer informatie: Agave-siroop zoet? Ja. Gezond? Nee.

Bruine rijststroop

Bruine rijststroop kende ik nog niet, ik ben elke keer weer verbaasd hoeveel alternatieven voor suiker er op de markt komen. Bruine rijsstroop heeft een relatief lage glycemische index, maar schijnt minder zoet te zijn, waardoor je er veel van nodig hebt. Het wordt kennelijk vaak in koekjes gebruikt. Ik zou het niet nemen, kijk in ieder geval goed op het etiket.

Ahornsiroop

Ahornsiroop zou ik niet of met mate gebruiken. Het heeft een relatief hoge glycemische index, dus het zorgt voor pieken in je bloedsuikerspiegel. Dat is slecht voor je gezondheid en het bevordert de vetopslag. Verder geldt voor ahornsiroop hetzelfde als voor agavesiroop: het klinkt gezond maar de vraag is of dat zo is. Lees goed het etiket, de meeste ahornsiropen bevatten chemische toevoegingen.

Oersuiker

Oersuiker is ingedampt rietsuikersap waar de vitaminen en mineralen nog in zitten. Hierdoor piekt je bloedsuikerspiegel er niet al te erg van. Dit zou je wel af en toe kunnen gebruiken, maar niet te veel natuurlijk want het blijft suiker.

De beste oplossing: afkicken van je zoete smaak

Tot zover mijn overzicht naar aanleiding van alle vragen. Het is verbazend hoeveel suikervarianten er zijn met de claim van ‘gezond’. Mijn lijstje is lang niet compleet, maar je hebt het idee nu wel te pakken denk ik.

Kennelijk hebben we met z’n allen veel behoefte aan zoetigheid. Het allerbeste advies wat ik voor je heb is: zorg dat je in 3 tot 4 weken afkickt van je zoete smaak. Neem alleen in de ochtend 1 of 2 stuks fruit. Neem verder alleen een zoete snack bij speciale gelegenheden bijvoorbeeld op basis van dadels of banaan. En ga eten zoals in het Blije Darmen Voedingsplan.

Lees ook: De sleutel tot automatisch afvallen – 7 Tips

Je zult merken hoeveel meer energie je hebt en het is nog goed voor je gezondheid en gewicht ook. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach & Personal Trainer

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Heb jij nog een ‘gezonde’ suiker die ontbreekt in het rijtje? Laat hieronder je reactie achter dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

GEZOND AFVALLEN? START HIER

Wil je GEZOND AFVALLEN, zodat je weer lekker in je kleren past? Begin dan vandaag nog met het Buikvet Burner Programma en ontdek hoe je gezond afvalt met blijvend resultaat...

JA, IK WIL GEZOND AFVALLEN >>
"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka
"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula
"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny