Voel je je vaak moe? Twee tips voor meer Energie

(Bekijk hierboven de video. Wil je liever lezen? Kijk dan hieronder.)

In mijn mailbox ontving ik een noodkreet van Marja. Zij schreef aan mij: “Ik heb een traag werkende schildklier en voel me de hele tijd moe. Heb je tips en recepten voor mij zodat ik me beter ga voelen en niet meer zo moe ben?”

En Jan schreef mij: “Ik word al meer dan een maand geplaagd door ontstoken sinussen en luchtwegen. Met als gevolg keelpijn en vermoeidheid.”

Salaah schreef: “
Ik voel me moe, dus ik wil graag gezond eten.”

Zo heb ik duizenden mails in mijn mailbox. Want vermoeidheid is een serieus probleem voor heel veel mensen. En dan heb ik het niet over gezond moe zijn na een flinke fietstocht of na een training… maar de héle tijd moe.

Vaak gaat het gepaard met gezondheidsklachten, zoals overgewicht, ziek zijn en geheugen-problemen en een lage weerstand. En nu het coronavirus is uitgebroken is het extra belangrijk om je weerstand zo hoog mogelijk te maken.

Aan de andere kant krijg ik ook vragen van vrouwen en mannen die al behoorlijk fit zijn, maar tóch nog meer uit hun leven willen halen.

Wat kun je vandaag nog doen om je energie en weerstand te verhogen? Bekijk hierboven de video met mijn advies of lees het hier.

Hoe je op een natuurlijke manier je energie verdubbelt

Dit is de eerste in een serie van vier waarin ik je laat zien hoe je op een natuurlijke manier je energie verdubbelt. Zodat je je fit voelt, je vetverbranding activeert en vrolijker bent. Ook functioneren je hersenen beter en heeft het een anti-aging effect.

Mijn naam is Inge van Haselen. Als Voedingscoach en Personal Trainer help ik al meer dan 15 jaar mensen om gezond af te vallen en zich fitter te voelen. Ik heb daarvoor programma’s ontwikkeld zoals het Buikvet Burner Programma en de 10 Dagen Detox.

Wat mij opviel is dat er ook een grote groep mensen is die vaak heel moe is. En uiteindelijk is er natuurlijk een sterke connectie. Dat heeft te maken met de zogeheten mitochondriën – de energiefabriekjes in je cellen.

Als je mitochondriën niet goed werken leidt dat niet alleen tot minder energie, maar ook tot ziekte, overgewicht, geheugenproblemen en versnelde veroudering. Daarom ben ik me meer gaan verdiepen in hoe je zoveel mogelijk energie krijgt. En zoals altijd, heb ik alles eerst zelf uitgeprobeerd. Zodat ik aan jou alleen de praktische toepassingen geef die ook echt werken.

Meer energie nodig? Klik hier voor Bruisen van Energie!

Zoveel mogelijk energie

Nu ik zelf ruim boven de 60 ben is het voor mij ook belangrijk zoveel mogelijk energie te voelen. Daarnaast wil ik ook de veroudering zoveel mogelijk tegengaan, dus ik ben geïnteresseerd in alles wat “anti-aging” is.

Wat blijkt? Er is een sterke connectie tussen de werking van je mitochondriën, de energiefabriekjes in je cellen en de veroudering. Met andere woorden, als de energiefabriekjes in je cellen optimaal werken heeft dat ook een anti-aging effect.

Ik kan die energie goed gebruiken, net als jij waarschijnlijk. Ik geef trainingen en Health Coaching bij Splash Health Club in Amsterdam en ik help heel veel mensen met mijn online programma’s.

Ik wil nog lang niet achter de geraniums zitten, dus hoe meer energie hoe beter.

Wat dat betreft heb ik ook mijn les moeten leren. Voordat ik Health Coach werd was ik 28 jaar lang inkoper in de mode voor grote concerns, zoals de Bijenkorf en Levi’s. Ik vloog de hele wereld over en deed achteraf gezien bijna alles fout.

Ik zou willen dat ik toen wist, wat ik nu weet over energie. Want je lichaam betaalt een prijs. Ik raakte bijna in een burnout, voelde me gestresst en vaak heel moe. Ik ontwikkelde zelfs epilepsie en kreeg zware medicijnen voorgeschreven, die ik nooit gebruikt heb. Dat was mijn wake-up call.

Fitter dan ooit

Nu ben ik jaren verder en fitter dan ooit. Dat is voor jou ook haalbaar als je leert hoe je je energie verdubbelt op een natuurlijke manier. Het zijn allemaal kleine dingen die er samen voor zorgen dat je meer energie krijgt, gezonder wordt en minder stress ervaart.

Dit is niet alleen leuk voor jezelf, maar ook voor de mensen in je omgeving. Je wordt er een leukere moeder, partner, vriend, vriendin, collega van.
Je prestaties gaan omhoog, je hersenen werken beter, je geniet meer van je dag.

Praktische tip voor meer energie – stimuleer autofagie

In de komende videos in deze serie ga ik hier verder op in. Voor vandaag geef ik je een praktische tip die je direct al meer energie zal geven. Deze tip heeft te maken met nieuw baanbrekend onderzoek naar het proces van autofagie, oftewel het opruimen en herstellen van je cellen.

De Japanner Yoshinori Ohsumi heeft hier de Nobelprijs voor gekregen. Wat blijkt? Je cellen beginnen ‘s nachts met het opruimen en herstellen van je cellen en dus ook met het herstellen van je mitochondriën. Dit proces begint pas nadat je zés uur niet hebt gegeten en totdat je weer gaat eten.

Dus hoe langer je niet eet, hoe beter je cellen zich kunnen herstellen. Wat kun je nu zelf doen om dit proces zo goed mogelijk te ondersteunen? Dat zijn twee dingen:

Energie Tip 1

Stop na je avondmaaltijd met eten en drink alleen nog water en kruidenthee. Dit is niet alleen goed voor je energie, maar helpt ook om gezond af te vallen. Het is misschien even wennen, maar iedereen kan het. Gewoon een keer proberen vanavond.

Energie Tip 2

‘s Ochtends kun je dit proces nog even verlengen. Drink na het opstaan twee glazen water, waarvan één met het sap van een citroen. En wacht daarna 20 tot 45 minuten voordat je gaat eten. Het proces van autofagie gaat dan nog even door en je hebt de rest van de dag meer energie. In mijn volgende video geef ik je nog zo’n simpele, praktische tip voor meer energie.

Meer energie nodig? Klik hier voor Bruisen van Energie!

Wat eet jij nog na je avondmaaltijd?

En nu heb ik een korte vraag aan jou: Wat eet jij nog ‘s avonds na je avondmaaltijd? En zou je daarmee kunnen stoppen? Laat hieronder je reactie achter, ik ben benieuwd. Alvast bedankt en ik zie je in de volgende video!

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Houd je mailbox in de gaten. Over enkele dagen stuur ik je mijn volgende video met tips voor meer energie en een hogere vetverbranding. Sta je nog niet op mijn mailinglijst? Dan kun je je hier aanmelden.

58 Reacties

  1. Tesia Smid 13 maart 2021 bij 11:56 - Reageer

    Beste Inge,
    De ene keer lukt het me goed en soms eet ik achter elkaar dingen die niet gezond zijn en dan heb ik de volgende dag weer spijt.
    Maar lukt het niet om vol te houden met gevolg dat ik verstopte darmen heb en enorm veel pijn met naar toilet gaan .

    • Antonia 15 maart 2021 bij 13:50 - Reageer

      Hi Tesia,

      Bedankt voor je bericht en goed dat je het laat weten. Het boek Blije Darmen zou je heel goed op weg kunnen helpen!

      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  2. Margot 12 maart 2021 bij 12:41 - Reageer

    Ik probeer al een tijdje om s’avonds na de maaltijd niet meer te eten. In de week lukt dat aardig. Weekend niet. Gun ik mezelf een wijntje en een hapje. Weet nu na jouw video boodschap dat ik s’ morgens langer moet wachten met eten, na het drinken.van water en citroen.

    • Antonia 12 maart 2021 bij 14:49 - Reageer

      Hi Margot,

      Bedankt voor je bericht en goed dat het in de week al lukt! En goed dat je al water met citroen drinkt in de ochtend!

      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  3. Christine 12 maart 2021 bij 09:46 - Reageer

    Ik eet s avonds nog regelmatig
    Vooral verschillende ongebrande ongezouten noten.
    Ik wil er vanaf dat ik s avonds nog van alles ga eten

    • Antonia 12 maart 2021 bij 14:48 - Reageer

      Hi Christine,

      Goed dat je er vanaf wilt!

      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  4. Titia Vaissaire 11 maart 2021 bij 22:10 - Reageer

    Ik eet altijd nog wat fruit
    Een appel of peer of iets anders van fruit
    Kan dat kwaad?

    Groetjes Titia Vaissaire

    • Antonia 12 maart 2021 bij 14:47 - Reageer

      Hi Titia,

      Als je fruit “los” eet dan gaat door de fruitsuikers je bloedsuikerspiegel schommelen. Als je fruit in de ochtend eet, heeft je lichaam de hele dag de tijd om de fruitsuikers te verwerken. Fruit kun je het beste bij je ontbijt eten in combinatie met gezonde eiwitten en vetten.

      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  5. Henny 11 maart 2021 bij 07:27 - Reageer

    Ik eet ‘s avonds, vaak nog voor achter ,twee beschuiten met pindakaas met noten, en glas rijstemelk.

    • Antonia 12 maart 2021 bij 14:58 - Reageer

      Hi Henny,

      Bedankt voor je bericht en goed dat je het laat weten. Beschuit kun je beter niet nemen, er zitten weinig voedingsstoffen in. Daarnaast is het een fabrieksproduct en bevat het allerlei ongezonde toevoegingen. Daarnaast kun je beter na je avondmaaltijd niks meer eten.

      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen