Top 3 Gezonde Lessen die ik heb geleerd in 2020

Wist je dat ik elk jaar terugkijk en voor mezelf een lijst van “Geleerde Lessen” maak? 🙂 Dat gaat over alle terreinen van mijn leven.

Vandaag deel ik met jou mijn top 3 Gezonde Lessen van 2020 én ik moedig ook jou aan terug te kijken op het afgelopen jaar.

Het is een kans om te leren van je ervaringen en fouten en te ervaren hoe je elk jaar groeit (niet letterlijk, maar figuurlijk :-).

Mijn Top 3 Gezonde Lessen van 2020

Ik geef je ter inspiratie eerst mijn 3 lessen op het gebied van gezond eten en goed bewegen op elke leeftijd. En daarna kun je voor jezelf aan de slag. Daar gaan we:

Les 1: Een gezond gewicht is belangrijker dan ooit

Het jaar 2020 stond grotendeels in het teken van corona en lockdowns. Meer en meer onderzoek wijst uit, dat er een duidelijk verband is tussen overgewicht en ernstig ziek worden van corona.

Gek genoeg zwijgt onze overheid in alle talen over het belang van gezond leven. Ik denk dat dat te ingewikkeld is met het oog op de grote invloed van de voedingsindustrie. Ook zag ik tot mijn verbazing dat bijvoorbeeld snoepwinkels en drankwinkels open mogen blijven en sportscholen dicht zijn…

Toch zou ik me hier niet door laten misleiden. Een goed gewicht en een goede weerstand zijn belangrijk voor je gezondheid.

Wil je hiermee aan de slag en gezond gaan afvallen? Zodat je in het nieuwe jaar lekker in je kleren past en je fit gaat voelen? Dan heb ik nu nog korte tijd de aanbieding van het Buikvet Burner Programma geopend.

Les 2: Doe echte krachttraining (op elke leeftijd) en doe het goed

Langzame, échte krachttraining is GOED voor iedereen. JUIST ook als je voorbij de 60 bent zoals ikzelf. Door krachttraining te doen houd je je spieren sterk en blijft je vetverbranding hoger. Als je niet traint verlies je vanaf je dertigste elk jaar spiermassa en het wordt steeds moeilijker dat er weer bij te krijgen.

Verder is het ook het allerbeste wat je kunt doen tegen osteoporose (botontkalking), voor je pezen, banden en gewrichten.

Veel vrouwen doen alleen aan hardlopen, wandelen of fietsen. Zorg dat je daarnaast ook krachtoefeningen doet! Bijvoorbeeld pilates, sommige vormen van yoga en het liefst ook: training met gewichten. Dit kan op elke leeftijd en op elk niveau, dus ook als je een beginner bent.

Als Personal Trainer help ik veel vrouwen met verantwoorde krachttraining. Want ik bedoel hier niet “bodybuilding” of zoiets mee, integendeel. Het gaat om het doen van functionele oefeningen die je stabiliteit en kracht trainen en zorgen dat je een mooie houding hebt en geen last van je rug krijgt.

Dit jaar heeft deze training mij extra geholpen omdat ik in het voorjaar zowel mijn elleboog als mijn pols had gebroken door een gigantisch harde val. En hoe is het nu? Mijn armen zijn helemaal genezen en ik kan weer push-ups doen! :-). Ik ben de artsen en mijn personal trainer Patrick dankbaar.

Dit is mijn les: Je bent nooit te oud om iets nieuws te leren, nooit te oud om aan krachttraining te beginnen en nooit te oud om te herstellen van blessures.

Les 3: Intermittent Fasting is goed

Vroeger was ik een sterk voorstander van altijd ontbijten, omdat het de belangrijkste maaltijd van de dag is. In veel gevallen geldt dit nog steeds, maar mijn idee hierover is genuanceerder geworden. Ik leg het uit.

Ik was al begonnen met 1 keer per week “Intermittent Fasting” toe te passen. Dat wil in de praktijk zeggen dat je je ontbijt een aantal uren uitstelt. Bijvoorbeeld tot 11 uur in de ochtend, of tot één uur ‘s middags.

De laatste jaren ben ik zover gekomen dat ik elke werkdag begin met Intermittent Fasting. Toen de sportschool nog open was, gaf ik eerst Personal Trainingen. Daarna ging ik zelf trainen. Dan naar huis en dan pas ontbijten. Vaak pas rond een uur of twaalf. Nu train ik thuis en houd ik hetzelfde ritme aan. Hierdoor voel ik me nog fitter en volgens wetenschappers is 12 tot 16 uur vasten supergoed voor je gezondheid en je gewicht.

Daarom heb ik ook de Intermittent Fasting Kuur uitgebracht. De mensen die deze Kuur hebben gevolgd zien verbluffende resultaten. Daar krijg ik dan ook weer energie van. Als volgende stap heb ik de principes van Intermittent Fasting nu ook sterker toegepast in mijn topprogramma voor gezond afvallen, het Buikvet Burner Programma 2021.

Geleerde les: Je spijsvertering heeft rust nodig. Daardoor krijg je meer energie en verbetert je gezondheid. Hieruit blijkt dat inzichten op het gebied van de Gezonde Leefstijl zich snel ontwikkelen. Blijf leren, blijf experimenteren en behoud het goede.

Bonusles: oefen in dankbaarheid 🙂

Tot slot geef ik je nog een bonusles, waar ik mezelf elke dag aan herinner… en dat is het belang van dankbaarheid. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat DANKBAARHEID een belangrijk ingrediënt is voor je gezondheid. Het heeft een direct effect op je humeur en op je lichaam. Zelfs in deze coronatijd.

Dankbaarheid heeft het volgende effect op je lichaam:

  1. Dankbaarheid vermindert ontstekingen in je lichaam en versterkt je immuunsysteem. Dit gebeurt al bij 5 minuten dankbaarheid per dag.
  2. Dankbaarheid verbetert je slaap. Voordat je gaat slapen denken aan dingen waar je dankbaar voor bent kan je slaap aanzienlijk verbeteren, blijkt uit onderzoek. Dus slaap je slecht, ga dan voordat je gaat slapen bedenken waar je allemaal dankbaar voor bent. Proberen!
  3. Dankbaarheid vermindert stress. Stress vormt een bedreiging voor je gezondheid blijkt uit steeds meer onderzoek. Het heeft effect op je darmen en daarmee op je hele stofwisseling.

Om hier meteen gehoor aan te geven: ik ben dankbaar voor alle dokters en onderzoekers die uitzoeken wat écht gezond voor ons is. Zodat ik hiermee veel mensen kan helpen en zelf op mijn 66e fitter en gezonder ben dan toen ik 40 was.

En, het allerbelangrijkste: ik ben dankbaar voor alle support en feedback van jou als trouwe volger en klant. De groep mensen die de Clean Eating Methode omarmt en ook zelf weer met anderen deelt, wordt elk jaar groter. Samen maken we deze wereld elke keer een stukje gezonder. Bedankt!

Nu is het jouw beurt…

Nu is het jouw beurt. Pak pen en papier en ga er even voor zitten. Wat waren jouw lessen uit 2020? Welke inzichten heb je gekregen en welke nieuwe dingen ben je gaan toepassen in jouw leven? Wat wil je in het nieuwe jaar gaan toepassen?

Als je in het nieuwe jaar gezond wilt gaan afvallen, kun je nu nog profiteren van de voorverkoopkorting op het Buikvet Burner Programma 2021.

Gezond afvallen? Doe mee aan het Buikvet Burner Programma 2021 >>>

Als je besluit mee te doen zet je nu direct al een goede stap! Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Health Coach & Personal Trainer

PS: Pak meteen even pen en papier en ga ervoor zitten. Wat waren jouw lessen uit 2020? Welke inzichten heb je gekregen en welke dingen ga je toepassen in het nieuwe jaar?

8 Reacties

  1. Willem 16 januari 2021 bij 09:35 - Reageer

    Hallo Inge,
    deze site staat absoluut bij mijn favorieten. Vooral bovenstaande tips motiveren mij om krachttraining te blijven doen.

    • Inge 17 januari 2021 bij 17:31 - Reageer

      Hoi Willem, leuk om te lezen! Daar krijg ik ook weer energie van. Blijven trainen! 🙂

  2. Maria 29 december 2020 bij 12:52 - Reageer

    Hallo Inge,Bedankt voor al je wijze lessen van het jaar 2020. Ik hoef gelukkig niet af te vallen,maar lees altijd je brieven.Mijn hele leven heb ik al hetzelfde gewicht,in ieder geval van af mijn 20ste.Bij ons thuis werd altijd matigheid geleerd en dat ben ik altijd blijven doen.Maar ik heb van jou lessen in voeding echt veel geleerd,daarom. 1000x dank Een gezond en goed jaar voor jou,en hartelijke groeten

    • Inge 29 december 2020 bij 16:24 - Reageer

      Hoi Maria, wat leuk dat je dit laat weten! Daar krijg ik ook weer energie van 🙂

  3. Ria 28 december 2020 bij 18:55 - Reageer

    Hallo Inge, op de eerste plaats ben je een enorme stimulator voor me. Intermittent fasting doe ik regelmatig, al eet ik toch meestal mijn ontbijt “morgenstund” met fruit en sla ik mijn lunch meestal over.
    Sport en probeer zoveel mogelijk je adviezen op te volgen.
    Hartelijke dank en groet

    • Inge 28 december 2020 bij 18:56 - Reageer

      Hoi Ria, fijn! Daar krijg ik ook weer energie van 🙂

  4. Toos 28 december 2020 bij 13:12 - Reageer

    Hallo Inge,

    Ik ben ook al een tijdje bezig om `s morgens later te ontbijten, dit bevalt me ook steeds beter maar ik slik medicijnen in de ochtend en wil dit niet op een lege maag doen, hoe los ik dit op?

    • Inge 28 december 2020 bij 13:21 - Reageer

      Hoi Toos, goed bezig! Het beste zou het zijn om nog gezonder te gaan leven en te kijken of je de medicijnen kunt afbouwen. Dat maak ik vaak mee. Wat dat betreft zou het Buikvet Burner Programma een goede optie zijn, zelfs als je niet hoeft af te vallen. Omdat je daarin leert hoe je echt gezond eet.

      Als je ’s ochtends medicijnen slikt, en dat niet op een nuchtere maag kan, zit er niets anders op dan eerst gezond te gaan ontbijten. Als je toch de voordelen van Intermittent Fasting wil, dan kun je het beste de middag tevoren eerder stoppen met eten. Bijvoorbeeld je laatste maaltijd om 16 of 17 uur en daarna tot de volgende ochtend niet meer eten.

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen