Wist je dat ik elk jaar terugkijk en voor mezelf een lijst van “Geleerde Lessen” maak? 🙂 Dat gaat over alle terreinen van mijn leven.

Vandaag deel ik met jou mijn top 3 Gezonde Lessen van 2019 én ik moedig ook jou aan terug te kijken op het afgelopen jaar.

Het is een kans om te leren van je ervaringen en fouten en te ervaren hoe je elk jaar groeit (niet letterlijk, maar figuurlijk :-).

Mijn Top 3 Gezonde Lessen van 2019

Ik geef je ter inspiratie eerst mijn 3 lessen op het gebied van gezond eten en goed bewegen op elke leeftijd. En daarna kun je voor jezelf aan de slag. Daar gaan we:

Les 1: Doe echte krachttraining (op elke leeftijd) en doe het goed

Langzame, échte krachttraining is GOED voor iedereen. JUIST ook als je voorbij de 60 bent zoals ikzelf. Door krachttraining te doen houd je je spieren sterk en blijft je vetverbranding hoger. Als je niet traint verlies je vanaf je dertigste elk jaar spiermassa en het wordt steeds moeilijker dat er weer bij te krijgen.

Verder is het ook het allerbeste wat je kunt doen tegen osteoporose (botontkalking), voor je pezen, banden en gewrichten.

Veel vrouwen doen alleen aan hardlopen, wandelen of fietsen. Zorg dat je daarnaast ook krachtoefeningen doet! Bijvoorbeeld pilates, sommige vormen van yoga en het liefst ook: training met gewichten. Dit kan op elke leeftijd en op elk niveau, dus ook als je een beginner bent.

Als Personal Trainer help ik veel vrouwen met verantwoorde krachttraining. Want ik bedoel hier niet “bodybuilding” of zoiets mee, integendeel. Het gaat om het doen van functionele oefeningen die je stabiliteit en kracht trainen en zorgen dat je een mooie houding hebt en geen last van je rug krijgt.

Dit jaar heeft deze training mij extra geholpen omdat ik in het voorjaar zowel mijn elleboog als mijn pols had gebroken door een gigantisch harde val. En hoe is het nu? Mijn armen zijn helemaal genezen en ik kan weer push-ups doen! :-). Ik ben de artsen en mijn personal trainer Patrick dankbaar.

Dit is mijn les: Je bent nooit te oud om iets nieuws te leren, nooit te oud om aan krachttraining te beginnen en nooit te oud om te herstellen van blessures.

Les 2: Begin je dag met goed ademhalen en koud douchen

Door elke dag koud te douchen krijg je meer energie. Dat heb ik het hele jaar volgehouden en ik adviseer jou het ook eens te proberen. Vorig jaar was dit een pittige les voor mij. Ik had het altijd snel koud en rilde al bij het idee aan een koude douche :-).

Maar na het lezen van het boek “Koud Kunstje” van Koen de Jong en Wim Hof was ik helemaal “om” en nu weet ik niet meer beter. Goud ademhalen en koud douchen geeft meer energie en versterkt je immuunsysteem.

Geleerde les: goed ademhalen en koud douchen hebben er voor gezorgd dat ik meer energie heb, nooit ziek ben en het steeds minder vaak koud heb.

Les 3: Intermittent Fasting is goed

Vroeger was ik een sterk voorstander van altijd ontbijten, omdat het de belangrijkste maaltijd van de dag is. In veel gevallen geldt dit nog steeds, maar mijn idee hierover is genuanceerder geworden. Ik leg het uit.

Ik was al begonnen met 1 keer per week “Intermittent Fasting” toe te passen. Dat wil in de praktijk zeggen dat je je ontbijt een aantal uren uitstelt. Bijvoorbeeld tot 11 uur in de ochtend, of tot één uur ‘s middags.

Dit jaar ben ik zover gekomen dat ik elke werkdag begin met Intermittent Fasting. Ik neem mijn ontbijt mee naar de sportschool. Geef mijn trainingen of ga zelf eerst trainen en daarna neem ik mijn ontbijt. Hierdoor voel ik me nog fitter en volgens wetenschappers is 12 tot 16 uur vasten supergoed voor je gezondheid en je gewicht.

Daarom heb ik dit jaar ook de Intermittent Fasting Kuur uitgebracht. De mensen die deze Kuur hebben gevolgd zien verbluffende resultaten. Daar krijg ik dan ook weer energie van. Als volgende stap heb ik de principes van Intermittent Fasting nu ook sterker toegepast in mijn topprogramma voor gezond afvallen, het Buikvet Burner Programma 2020.

Geleerde les: Je spijsvertering heeft rust nodig. Daardoor krijg je meer energie en verbetert je gezondheid. Hieruit blijkt dat inzichten op het gebied van de Gezonde Leefstijl zich snel ontwikkelen. Blijf leren, blijf experimenteren en behoud het goede.

Bonusles: oefen in dankbaarheid 🙂

Tot slot geef ik je nog een bonusles, waar ik mezelf elke dag aan herinner… en dat is het belang van dankbaarheid. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat DANKBAARHEID een belangrijk ingrediënt is voor je gezondheid. Het heeft een direct effect op je humeur en op je lichaam.

Dankbaarheid heeft het volgende effect op je lichaam:

  1. Dankbaarheid vermindert ontstekingen in je lichaam en versterkt je immuunsysteem. Dit gebeurt al bij 5 minuten dankbaarheid per dag.
  2. Dankbaarheid verbetert je slaap. Voordat je gaat slapen denken aan dingen waar je dankbaar voor bent kan je slaap aanzienlijk verbeteren, blijkt uit onderzoek. Dus slaap je slecht, ga dan voordat je gaat slapen bedenken waar je allemaal dankbaar voor bent. Proberen!
  3. Dankbaarheid vermindert stress. Stress vormt een bedreiging voor je gezondheid blijkt uit steeds meer onderzoek. Het heeft effect op je darmen en daarmee op je hele stofwisseling.

Om hier meteen gehoor aan te geven: ik ben dankbaar voor alle dokters en onderzoekers die uitzoeken wat écht gezond voor ons is. Zodat ik hiermee veel mensen kan helpen en zelf op mijn 65e fitter en gezonder ben dan toen ik 40 was.

En, het allerbelangrijkste: ik ben dankbaar voor alle support en feedback van jou als trouwe volger en klant. De groep mensen die de Clean Eating Methode omarmt en ook zelf weer met anderen deelt, wordt elk jaar groter. Samen maken we deze wereld elke keer een stukje gezonder. Bedankt!

Nu is het jouw beurt…

Nu is het jouw beurt. Pak pen en papier en ga er even voor zitten. Wat waren jouw lessen uit 2019? Welke inzichten heb je gekregen en welke nieuwe dingen ben je gaan toepassen in jouw leven?

Als je het leuk vindt kun je Jouw Top 3 hieronder bij de Reacties zetten, daar inspireer je ook weer andere mensen mee :-). Alvast bedankt!

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Health Coach & Personal Trainer

PS: Pak meteen even pen en papier en ga ervoor zitten. Wat waren jouw lessen uit 2019? Welke inzichten heb je gekregen en welke nieuwe dingen ben je gaan toepassen in jouw leven? Als je het leuk vindt kun je Jouw Top 3 hieronder bij de Reacties zetten, daar inspireer je ook weer andere mensen mee :-). Alvast bedankt!

Bikini Body Kuur

Wil je snel maar wel op een natuurlijke manier afvallen? Volg dan de 4-fasen methode van de Bikini Body Kuur...

SNEL AFVALLEN
"Ben al bijna 4 kg kwijt! In 9 dagen! Ben helemaal blij"
~ Emmie
"Ik voel me super! Alle zomerjurken passen weer. :-)”"
~ Neeltje
"Inmiddels ben ik 5.4 kilo kwijt en m’n vetpercentage is ruim 3% minder. Maar nog belangrijker is dat mijn taille een stuk smaller is geworden. Ik ga op deze voet verder, dit patroon bevalt mij wel. Ik vond de motivatie tips iedere dag in m’n mail ook erg handig!"
~ Claudia