Vrouwen kunnen vanaf hun 45ste soms ineens zo’n middelbare indruk maken. Met schouders die naar voren hangen, een doffe huid en een onzekere motoriek. Je krijgt lijnen in je gezicht, je taille verdwijnt en je ziet jezelf niet graag meer in de spiegel.

Uit mijn praktijk weet ik dat veel vrouwen (en ook steeds meer mannen) dit zo ervaren en dat niet prettig vinden. Bij vrouwen krijgt meestal “de overgang” de schuld, maar dat hóeft helemaal niet.

Ook na je 45ste kun je energie uitstralen, mooi rechtop lopen, een mooie vorm in je lichaam hebben. En het is makkelijker dan je denkt. Vandaag geef ik je 3 tips voor een mooie houding, ook na je 45ste 🙂. Lees hier mijn tips.

Tip 1 voor een mooie houding: ga anders eten

Het belangrijkste voor een energieke uitstraling is een goede houding. Dat bereik je natuurlijk door te trainen, maar ook door anders te gaan eten. Ja, je leest het goed. Wat je eet is van invloed op je houding, dat heeft te maken met botontkalking.

Naarmate je ouder wordt neemt het risico op botontkalking toe. Hierdoor word je letterlijk kleiner en je gaat meer krom lopen. Combineer dat met veel achter de computer of in de auto zitten en je krijgt vanzelf die naar voren hangende schouders. Let er maar eens op, het geeft al snel een middelbare, uitgebluste indruk.

Vroeger werd gedacht dat botontkalking vooral een vrouwenkwaal is, maar ook steeds meer mannen hebben ermee te maken.

Voorkom botontkalking
Om weer meer energie uit te stralen begin je dus met zodanig te eten dat je botontkalking voorkomt of vertraagt. En de eerste stap is dan: Neem veel donkergroene groente in je menu. Maak verse groentesappen met spinazie of boerenkool, eet meer broccoli en spinazie, neem groente bij je ontbijt, lunch en avondmaaltijd. Doe het, hier krijg je niet snel teveel van.

Kies groente rijk aan calcium, ijzer, magnesium
Donkergroene groente is rijk aan calcium, ijzer en magnesium, allemaal stoffen die botontkalking tegengaan. Wist je dat je lichaam de calcium uit groente veel beter opneemt dan uit zuivel? Laat daarom de zuivel weg uit je menu en eet meer groente.

Lees ook: Heb je extra calcium nodig in de overgang?

Tip 2 voor een mooie houding: slik vitamine D3

Behalve donkergroene groente is het ook belangrijk om voldoende vitamine D3 te hebben. Je lichaam heeft vitamine D3 (in combinatie met K2) nodig onder meer voor het sterk houden van je botten.

Je maakt vitamine D zelf aan uit zonlicht. Maar de meeste vrouwen in Noord Europa hebben een tekort aan vitamine D, omdat we te weinig zon krijgen en onze huid beschermen met zonnebrandcreme. Mijn advies is daarom om een vitamine D3+K2 supplement te slikken.

Lees ook: Aanbevolen supplementen voor vrouwen

Kies bij supplementen voor een goed merk, zoals Solgar, Orthica of Vitals. Bij vitaminen geldt “goedkoop is duurkoop”, omdat je bij goedkope supplementen vooral vulmiddel koopt en weinig werkzame stof.

Tip 3 voor een mooie houding: ga krachttraining doen

Nog steeds kom ik vrouwen tegen die geen krachttraining doen omdat ze bang zijn dat ze te gespierd worden. Dat is echt een misverstand. Je wordt echt niet zomaar een bodybuilder. Gerichte krachtoefeningen zijn voor elke vrouw op elk niveau belangrijk, juist naarmate je ouder wordt.

Door goede krachtoefeningen te doen maak je je spieren en pezen sterker en houd je je gewrichten soepel. Dat draagt bij aan meer stabiliteit en een energieke uitstraling. Ook verminder je met krachttraining de kans op osteoporose en je verhoogt je vetverbranding. Aan de slag dus!

Kijk voor inspiratie en een goed gevoel ook even naar deze korte video met twee 45+ powervrouwen Ellen Degeneres en Michelle Obama. De video is van een paar jaar geleden, maar nog steeds inspirerend. Kijk of je ze na kunt doen :-):

Alleen maar wandelen, fietsen en tuinieren is  niet genoeg voor je spieren, pezen en gewrichten. Natuurlijk is elke beweging meegenomen, maar ik adviseer je om zeker 3 keer per week oefeningen met je eigen lichaamsgewicht of met gewichten te doen. Dat kun je gewoon thuis doen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de oefeningen uit de Fit &Fabulous Kuur voor vrouwen in de overgang.

Aan de slag

Als je deze drie tips begint op te volgen en elke dag een stapje maakt houd je een mooie, energieke uitstraling. Je loopt rechter op en bent letterlijk en figuurlijk meer in balans. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Health Coach & Personal Trainer

PS 1: Neem jij speciale maatregelen om mooi rechtop te lopen en zitten? Of heb je ook vaak gebogen schouders? Laat hieronder je reactie achter, ik ben benieuwd!

PS 2: Volg mij nu ook op Instagram: @ingevanhaselen – “Voor altijd fit & gezond”

GEZOND AFVALLEN? START HIER

Wil je GEZOND AFVALLEN, zodat je weer lekker in je kleren past? Begin dan vandaag nog met het Buikvet Burner Programma en ontdek hoe je gezond afvalt met blijvend resultaat...

JA, IK WIL GEZOND AFVALLEN >>
"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka
"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula
"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny