Als je één grote stap voor je gezondheid en je gewicht wilt zetten, zou ik vanaf nu gaan bakken in kokosolie. En vermijd zonnebloemolie of speciale bak-en-braad-producten, want steeds meer onderzoek wijst uit dat deze fabrieksproducten je bloedvaten beschadigen en je stofwisseling verstoren.

Maar ondanks alle positieve onderzoeken, krijg ik toch vaak de vraag of kokosolie wel gezond is. Met name als er weer eens een bericht opduikt dat kokosolie “ongezond” zou zijn… Dat is onjuiste berichtgeving, die voor veel onnodige verwarring zorgt. Ik leg het hieronder uit…

“Is kokosolie nou wél of niet goed om in te bakken?”

Regelmatig krijg ik de vraag of opmerking dat kokosolie juist ongezond is, omdat het een verzadigd vet is. Dat klopt ook, alleen neemt je lichaam deze vorm van verzadigd vet juist goed op, zeker als je het combineert met andere gezonde voeding.

Het hele idee dat verzadigd vet ongezond is, blijkt onjuist te zijn. Het is gebaseerd op onjuiste conclusies uit de jaren zeventig die door de voedingsindustrie zijn omarmd. Sindsdien eten we massaal “vetarm”, en krijgen we producten boordevol goedkope suikers en koolhydraten. Het aantal gevallen van hartklachten en obesitas neemt hierdoor juist TOE.

Ook wijst studie na studie uit dat er GEEN verband is tussen verzadigd vet en hartziektes, integendeel. Wil je hier meer over weten? Lees dan het artikel van Dr. Mark Hyman hierover. Ik geef je hieronder een samenvatting:

“In de media lees ik dat kokosolie ongezond is”

In de media verschijnen regelmatig berichten dat kokosolie ongezond is. Waar komen die berichten vandaan? Onder meer van de American Heart Associaton, een organisatie die gefinancierd wordt door de farmaceutische industrie en de voedingsindustrie.

Deze industriëen zijn erbij gebaat dat we statines blijven slikken en voeding blijven eten boordevol goedkoop zetmeel. Terwijl dat juist de grootste boosdoeners zijn als het gaat om hartklachten.

Wist je dat er NOG NOOIT één onderzoek is geweest dat aantoont dat kokosolie hartklachten veroorzaakt? Niet één! Integendeel, steeds meer studies wijzen juist uit dat kokosolie supergezond is.

Hoe kan de American Heart Association er dan zo naast zitten? Volgens Dr. Mark Hyman gaat het bij hun studies om zogeheten verbandstudies, die zijn gebaseerd op de verkeerde aanname. De zogeheten dieet-hart hypothese. Die onjuiste hypothese gaat als volgt: “1. Verzadigd vet verhoogt LDL cholesterol. 2. LDL cholesterol veroorzaakt hartziekte. 3. Dus: alles wat LDL-cholesterol verhoogt is slecht.”

Het enige probleem is dat de onderzoeksresultaten deze hypothese niet ondersteunen. Een laag vetgehalte en lage cholesteroldiëten helpen niet tegen hartziekten. In feite veroorzaken vetarme diëten hartziekten. Wil je hier meer over weten? Lees dan het artikel van Dr. Mark Hyman hierover.
a id=”3″>

Kokos als medicijn bij verkoudheid, eczeem, koorts en keelpijn

Kokos is ontstekingsremmend en het heeft een anti-virale werking. Dat maakt kokosolie een goed middel tegen onder meer verkoudheid, eczeem, koorts en keelpijn. Ook blijkt uit onderzoek dat kokos de kans op hart- en vaatziekten vermindert en beschermt tegen diabetes. Een feit is dat de volkeren waar geen hart- en vaatziekten voorkomen, zoals groepen in Nieuw Zeeland relatief veel kokos eten. Wil je meer gezonde tips ontvangen? Vraag gratis de Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan.

Kokos bevat een basisingrediënt van moedermelk

Kokos versterkt je immuunsysteem en beschermt je tegen ziek worden. Een verklaring is dat kokos veel laurinezuur bevat. Je lichaam zet laurinezuur om naar mono-laurinezuur en dat is ook een onderdeel van moedermelk. Dit mono-laurinezuur versterkt je immuunsysteem. Alleen daarom al loont het om meer kokos te eten.

Kokosolie is hittebestendig

kokosolie is het beste om in te bakkenHet belangrijkste product van kokos is kokosolie. Dit wordt ook wel kokosvet genoemd. Kokosolie is een wit vet, het wordt vloeibaar bij 25 graden, vandaar de verschillende benamingen.

Gebruik kokosolie om in te bakken, het is het allerbeste bakmiddel dat ik ken. De vetten zijn bestendig tegen hitte en bakken in kokosolie is daarom beter voor je dan bakken in bijvoorbeeld margarine, roomboter of olijfolie. Ook kun je een eetlepel kokosolie in je smoothie doen om het lekker romig te maken.

Waar koop je kokosolie?

Kokosolie koop je in glazen potten (of in plastic emmertjes, maar ik ben niet zo dol op dat plastic) in de natuurwinkel en ook bij steeds meer supermarkten. Neem extra virgin, dat is de beste kwaliteit. En bij voorkeur ook Fairtrade, dan weet je dat de kokosolie op een duurzame, eerlijke manier is geproduceerd.

Je kunt eventueel geurloze kokosolie kopen als je de smaak van kokos te overheersend vindt. Maar beter is het om te wennen aan de kokossmaak. Het ontgeuren van kokos gebeurt meestal met chemicalien zoals hexaan, daarvan kunnen sporen in de kokosolie achterblijven.

Je kunt ook zelf een kokosnoot kopen en het verse kokosvlees en kokoswater gebruiken in een smoothie.

Kokoswater is goed voor je spieren na het sporten

Een populair kokosproduct is momenteel kokoswater. Het is een geweldige dorstlesser, als er tenminste niet allerlei suikers en smaakstoffen zijn toegevoegd. Kijk dus goed op de verpakking en kies de naturel variant. Ik neem af en toe kokoswater in mijn plantaardige proteineshake in plaats van water. Ook kun je kokoswater prima drinken na een stevige training. Kokoswater houdt je bloedsuiker neutraal, het bevat nauwelijks vet en zit boordevol mineralen en vitamines. Vooral kalium, magnesium, fosfor, ijzer, vitamine B en C. Goed voor je spieren!

Kun je ook gemalen kokos en kokossnippers nemen?

In toko’s vind je vaak gemalen kokos. Dat is gedroogde, gemalen kokos. Het wordt vaak gebruikt in Indische gerechten. Je kunt het ook goed in de Clean Eating keuken gebruiken. Let er wel op dat er geen suikers en vetten zijn toegevoegd aan de kokosrasp.

Hetzelfde geldt voor kokossnippers, die je vaak in natuurwinkels tegenkomt. Ze zijn heerlijk, maar ik heb het idee dat er extra suikers aan zijn toegevoegd en dat ze zijn gebakken in olie. Kies daarom liever voor pure kokos uit een kokosnoot die je zelf koopt.

Pas op met kokosmelk

Kokosmelk heb je in meerdere variaties, let goed op welke je koopt. Je hebt een vrij dikke kokosmelk om mee te koken. Die variant bevat mogelijk bisulfiet voor de voor de houdbaarheid. Dit is dezelfde sulfiet die ook in wijn zit. Je krijgt er hoofdpijn van en mogelijk huiduitslag.

Daarnaast heb je tegenwoordig ook een dunnere kokosmelk, meer vergelijkbaar met bijvoorbeeld amandelmelk. Die kun je ter afwisseling in je smoothie doen. Kijk wel even goed op de verpakking of er geen extra suikers of zoetstoffen zijn toegevoegd.

Ga eens bakken met kokosmeel
Een minder bekend kokosproduct is kokosmeel. Dit gebruik ik bijvoorbeeld om mee te bakken, in plaats van tarwemeel. Kokosmeel is een fantastische vervanger van tarwemeel en bakmeel. Het geeft geen pieken in je bloedsuiker en het is een stuk gezonder dan tarwemeel. Probeer dit ook eens als je iets gaan bakken.

Word je dik van kokosolie? Nee, juist niet!

Sommige mensen denken dat je dik wordt van kokosolie. Maar het tegendeel is waar. Uit onderzoek blijkt dat het eten van de gezonde vetten uit kokos je vetverbranding met 5% verhoogt.

Verder is kokos vezelrijk en voedzaam, waardoor je langer een voldaan gevoel houdt. Als je gezond eet volgens de Clean Eating methode zoals in het Gezonde Lifestyle Receptenboek zul je juist buikvet kwijt raken.

In mijn praktijk merk ik dat met name vrouwen bang zijn vetten te eten. Dat is achterhaald. Wist je dat je juist buikvet krijgt van dingen als brood, pasta, koek en snoep? En dat het eten van vetten juist je vetverbranding stimuleert?

Je lichaam heeft de gezonde vetten, zoals uit kokos nodig. Onder meer voor een elastische huid en voor het goed functioneren van je hersens.

Kokos is een echte “superfood”
Kokos is lekker en gezond. Het is ontstekingsremmend en anti-bacterieel en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Daarbij stimuleert kokos ook nog je vetverbranding. Kokos is daarom wat mij betreft een echte superfood.

Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan! Er zal een wereld voor je open gaan…

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Gebruik jij kokosolie, kokosnoot of kokoswater? Of ga je het een keer proberen? Laat het me hieronder weten, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Bereik een doorbraak in je gewicht

Ontdek hoe je Succesvol Afvalt met de Intermittent Fasting Kuur en bereik een doorbraak in je gewicht.


JA, IK WIL EEN DOORBRAAK IN MIJN GEWICHT >>
"Ik ben supertrots dat ik het gehaald heb en wil graag doorgaan."
Daniëlle
"We zijn nu 6 weken verder en ik ben stug door gegaan. Ik ben super blij je te kunnen vertellen dat ik nu 10 kilo en 6% vet kwijt ben!! Ook qua omvang ben ik enorm afgevallen. Daar ben ik heel trots en blij mee"
Janneke