Is rode wijn goed voor je hart? En andere vragen over alcohol

Vaak krijg ik de volgende vragen over alcohol drinken:

“Is elke dag een glaasje rode wijn drinken goed voor je gezondheid?”

“Welk drankje kan ik het beste kiezen als ik op mijn gewicht wil letten?”

“Hoeveel glazen wijn of bier mag ik per week drinken?”

In dit artikel bespreek ik de voor- en nadelen van rode wijn drinken voor je gezondheid en je vetverbranding, of kun je dan beter witte wijn drinken? Of beter toch maar helemaal niet drinken? Ik zet het op een rijtje…

Inhoudsopgave

“Rode wijn zou goed zijn voor je hart”

Ik ken mensen die elke dag een glaasje rode wijn drinken voor de gezondheid. Je hoort er verschillende verhalen over. Als ik mijn vrienden vraag hoe ze denken over wijn hoor ik: “Goed voor je hart“, “Rode wijn is beter dan witte wijn” of juist andersom: “Je wordt dik van rode wijn, je kunt beter witte wijn nemen” of “Rode wijn bevat meer antioxidanten“.

Rode wijn bevat resveratrol, een stofje uit de schil van de blauwe druif met gezonde eigenschappen. Uit onderzoek blijkt dat resveratrol mogelijk helpt bij het voorkomen van hartproblemen en kanker. Ook kan resveratrol een positief effect hebben op de stofwisseling van mannen met overgewicht.

Wat dat betreft is het niet zo’n gek idee om elke dag een glaasje rode wijn te drinken. Maar wacht even voordat je een fles opentrekt… Want om de positieve effecten van resveratrol te merken zou je volgens de Mayo Clinic elke dag meer dan 1000 liter rode wijn moeten drinken!

Dus voor de resveratrol hoef je het niet te doen. Zijn er andere redenen om toch af en toe een glaasje te drinken? Lees nog even door.

Helpt alcohol tegen diabetes en Alzheimer?

Veel mensen willen graag geloven dat het drinken van 1 of 2 glaasjes alcohol per dag gezond is, goed voor je hart en goed tegen diabetes en tegen Alzheimer. Maar daarvoor is eigenlijk totaal geen wetenschappelijk bewijs, zegt Dr. Tim Naimi van het Amerikaanse centrum voor ziektepreventie.

Integendeel, waarschijnlijk is matig drinken iets wat gezonde mensen doen, niet iets dat ze gezond maakt. De meeste onderzoeken wijzen uit dat alcohol heel schadelijk is voor je gezondheid en dat het je vetstofwisseling remt, ook dat ene glaasje.

Op Netflix is hierover een interessante documentaire te zien: “The Truth About Alcohol” (De waarheid over alcohol). De interviewer is zelf arts. Hij drinkt graag een glaasje voor de gezelligheid en denkt dat dat niet zoveel kwaad kan.

De arts gaat langs bij diverse deskundigen en doet mee aan allerlei testen. De conclusie? Alcohol is inderdaad schadelijk voor je lichaam, ook één glaasje. Aan de andere kant is een glaasje drinken ook een sociaal bindmiddel, bijvoorbeeld als je uit eten gaat. Bij de groep horen en “meedoen” kan ook belangrijk zijn voor je gezondheid. Iedereen maakt daarin voor zichzelf een afweging.

Wanneer zit je in de gevarenzone?

Iedereen weet dat je lever beschadigd kan raken als je veel alcohol drinkt. Toch komt die boodschap niet echt aan bij de meeste mensen: leverbeschadiging is meer iets voor alcoholisten en zo zie je jezelf niet snel. Maar wist je dat je in de gevarenzone zit als je als vrouw meer dan 7 glazen alcohol per week drinkt en als man meer dan 14 glazen?

Dit is omgerekend voor vrouwen gemiddeld 1 glaasje wijn per dag. Ik zie in de voedingsdagboeken dat heel veel vrouwen daar wel aan komen. Hoe zit dat bij jou?

Gezellig een glaasje drinken hoort bij onze cultuur

Een glaasje wijn of bier drinken is onderdeel van onze cultuur. Het hoort bij gezellig tafelen of gezellig uitgaan met vrienden. Het is zelfs één van de 9 Power-gewoontes in de zogeheten Blue Zones waar bovengemiddeld veel mensen ouder worden dan 100 jaar.

Een glaasje wijn af en toe voor de gezelligheid is wat mij betreft ook prima en ik denk niet dat het veel kwaad kan als je verder gezond leeft. Zelf drink ik ook af en toe een glaasje wijn. Meestal in het weekend met vrienden of in een restaurant. Omdat ik het gezellig vindt, maar dus niet voor mijn gezondheid, daarvoor kun je beter clean eten, zoals in het Buikvet Burner Programma.

Lees ook: Wat is Clean Eating?

Alcohol is een vetverdubbelaar

Telkens als je een glaasje wijn drinkt moet je lever minimaal één uur hard werken om de alcohol af te breken. In dat uur geeft je lever de hoogste prioriteit aan de afbraak van alcohol, omdat alcohol in tegenstelling tot vet en koolhydraten nergens in je lichaam kan worden opgeslagen. Je suiker- en vetstofwisseling komen tijdens het verwerken van de alcohol min of meer stil te liggen.

Daarom noem ik alcohol ook wel de “vetverdubbelaar”: Alcohol bevat veel loze calorieën, vaak eet je er nog een paar vette hapjes bij en daarna ligt je stofwisseling stil. Je lichaam heeft geen andere keus dan de vetten op te slaan.

Lees hier: Waarom je elke dag KURKUMA zou moeten nemen…

Welk drankje is het beste voor je lijn?

Als je dan toch een glaasje drinkt en ook een beetje op je lijn en gezondheid let, kun je dan beter witte wijn nemen of rode wijn? Of zoiets als bier, Martini of wodka? De meningen zijn verdeeld en eerlijk gezegd denk ik zelf dat het niet zoveel uit maakt. Kies gewoon wat je het lekkerst vindt, drink 1 of 2 glaasjes en alleen bij speciale gelegenheden. Leef op andere momenten zo gezond mogelijk volgens de principes van het Buikvet Burner Programma, dan houd je je lichaam gezond en blijf je vol energie.

Lees ook: Hoe kun je een traag werkende schildklier herkennen?

Over wijn valt wat betreft gezondheid nog wel iets te zeggen. Dat heeft te maken met sulfiet. Witte wijn bevat vaak meer sulfiet dan rode wijn. Wijnmakers voegen sulfiet toe voor de houdbaarheid en de kleur, daarnaast zit er ook van nature al sulfiet in wijn.Sulfiet kan hoofdpijn veroorzaken en allergische reacties zoals huiduitslag, maagkramp en diarree. Maar ook hierover zijn de meningen verdeeld, in gedroogd fruit zit bijvoorbeeld 10x zoveel sulfiet als in wijn.

Biologische rode wijn van Demeter is iets beter dan de rest

Wat betreft de sulfiet zou je dus beter voor rode wijn kunnen kiezen. Neem dan bij voorkeur biologische rode wijn met het Demeter-keurmerk. Demeter-wijn staat er om bekend dat de helft minder sulfiet is toegevoegd dan de maximale EU-norm. Demeter-wijnen zijn nog niet op veel plaatsen verkrijgbaar, maar als je de keus hebt zou ik daarvoor gaan.

Neem af en toe een glaasje voor de gezelligheid als je het lekker vindt

Als je het leuk en lekker vindt, drink dan op z’n tijd een glaasje voor de gezelligheid. Kies het drankje waar je het meeste zin in hebt, zie het als een traktatie en geniet ervan.

Voor je gezondheid kun je beter goed clean gaan eten, zoals in het Buikvet Burner Programma. Dan heb je geen resveratrol nodig. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Hoeveel glazen wijn of bier drink jij op een (feest)avond? Laat het me hieronder weten, ik ben benieuwd!

38 Reacties

  1. Michel Mutsaerts 20 november 2016 bij 21:16 - Reageer

    Goed artikel, eet heel gezond, begin iedere ochtend met veel fruit voor het ontbijt, eet verder veel minder vlees dan voorheen en sowieso nooit vlees waar vet aan zit. Ongeveer 2 liter vocht per dag. Veel haring, 3 keer in de week en andere vissen, loop zeker 30 kilometer per week en fiets regelmatig. Slaap 6 uur per nacht al mijn hele leven, in februari wordt ik 70 jaren jong. Voel mij opper best.
    Wat de drank betreft doe ik het minder goed, drink iedere dag een paar jenever en soms daarnaast op feestjes ook nog een paar wijntjes, maar voel mij daar verder ook wel goed bij. Laat ieder jaar mijn bloed checken op lever en andere zaken en krijg te horen dat alles OK is. Ik rook al 35 jaar niet meer. Ik voel mij goed en ben altijd bezig . Rode wijn bevalt mij beter dan witte wijn, zeker in de avond voor het slapen gaan. Geloof zeker dat mensen die actief zijn en gezond eten er minder last van hebben. En als je dan toch drinkt koop dan wel een goede qualiteit wijn. Ik zit nu in Zuid-Afrika en geniet van prachtige wijnen.

  2. Bert 20 maart 2016 bij 10:34 - Reageer

    Ik heb vroeger gelezen: stel je begrafenis uit. Drink geen alcohol het is vergif. Wat denk je van die uitspraak?

    • Inge 20 maart 2016 bij 17:01 - Reageer

      Hallo Bert, dat klopt wel denk ik. Alcohol is op zich niet gezond. Aan de andere kant: de mensen in de zogeheten Blue Zones worden bovengemiddeld oud en vaak drinken zij wel een glaasje wijn voor de gezelligheid. De wetenschap geeft ook verschillende resultaten. Ik zou zelf gaan voor de middenweg, dus af en toe een glaasje voor de gezelligheid. Groetjes, Inge

  3. Rie- Jeanne 20 maart 2016 bij 09:58 - Reageer

    Goedemorgen,
    Met interesse het stukje over rode wijn zitten lezen.
    Drink elke dag 2 glaasjes rode wijn bij het avondeten, ( overgenomen van ons pa )
    Voel me er goed bij maar schrik wel van wat het met je lichaam doet, daar heb ik nooit zo bij stil gestaan! Dus je artikel komt bij mij heel goed binnen.. Thx)

    • Inge 20 maart 2016 bij 17:03 - Reageer

      Hallo Rie-Jeanne, ja, dat is herkenbaar. In onze maatschappij is het drinken van een wijntje of biertje heel gewoon. En af en toe natuurlijk ook prima! Voor zover de wetenschap nu reikt is het advies voor vrouwen maximaal 1 drankje per dag. Zelf drink ik in het weekend een glaasje met vrienden als het zo uitkomt. Groetjes, Inge

  4. Hellen 20 maart 2016 bij 09:46 - Reageer

    Deze week 2 glazen rode wijn. Vaak drink ik ook niks. Alles met mate vind ik dat is met alles zo. Verder eet ik zoveel mogelijk groente, fruit, biologisch, vis, kip en geniet!
    Groetjes Hellen

    • Inge 20 maart 2016 bij 17:04 - Reageer

      Hallo Hellen, goed bezig!! Dit is een mooie middenweg 🙂
      Groetjes, Inge

  5. Marian 7 maart 2016 bij 15:06 - Reageer

    Nou ik vernam dat 2 glazen rode wijn per week wel mag!
    Droge rode wijn Merlot!

    • Cynthia 10 maart 2016 bij 07:05 - Reageer

      Hoi Marian, Je mag alles 😉 Neem het wel met mate en zorg er verder voor dat je goed clean eet.

      Groetjes,
      Cynthia
      Team Inge van Haselen

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen