Is rode wijn goed voor je hart? En andere vragen over alcohol

Vaak krijg ik de volgende vragen over alcohol drinken:

“Is elke dag een glaasje rode wijn drinken goed voor je gezondheid?”

“Welk drankje kan ik het beste kiezen als ik op mijn gewicht wil letten?”

“Hoeveel glazen wijn of bier mag ik per week drinken?”

In dit artikel bespreek ik de voor- en nadelen van rode wijn drinken voor je gezondheid en je vetverbranding, of kun je dan beter witte wijn drinken? Of beter toch maar helemaal niet drinken? Ik zet het op een rijtje…

Inhoudsopgave

“Rode wijn zou goed zijn voor je hart”

Ik ken mensen die elke dag een glaasje rode wijn drinken voor de gezondheid. Je hoort er verschillende verhalen over. Als ik mijn vrienden vraag hoe ze denken over wijn hoor ik: “Goed voor je hart“, “Rode wijn is beter dan witte wijn” of juist andersom: “Je wordt dik van rode wijn, je kunt beter witte wijn nemen” of “Rode wijn bevat meer antioxidanten“.

Rode wijn bevat resveratrol, een stofje uit de schil van de blauwe druif met gezonde eigenschappen. Uit onderzoek blijkt dat resveratrol mogelijk helpt bij het voorkomen van hartproblemen en kanker. Ook kan resveratrol een positief effect hebben op de stofwisseling van mannen met overgewicht.

Wat dat betreft is het niet zo’n gek idee om elke dag een glaasje rode wijn te drinken. Maar wacht even voordat je een fles opentrekt… Want om de positieve effecten van resveratrol te merken zou je volgens de Mayo Clinic elke dag meer dan 1000 liter rode wijn moeten drinken!

Dus voor de resveratrol hoef je het niet te doen. Zijn er andere redenen om toch af en toe een glaasje te drinken? Lees nog even door.

Helpt alcohol tegen diabetes en Alzheimer?

Veel mensen willen graag geloven dat het drinken van 1 of 2 glaasjes alcohol per dag gezond is, goed voor je hart en goed tegen diabetes en tegen Alzheimer. Maar daarvoor is eigenlijk totaal geen wetenschappelijk bewijs, zegt Dr. Tim Naimi van het Amerikaanse centrum voor ziektepreventie.

Integendeel, waarschijnlijk is matig drinken iets wat gezonde mensen doen, niet iets dat ze gezond maakt. De meeste onderzoeken wijzen uit dat alcohol heel schadelijk is voor je gezondheid en dat het je vetstofwisseling remt, ook dat ene glaasje.

Op Netflix is hierover een interessante documentaire te zien: “The Truth About Alcohol” (De waarheid over alcohol). De interviewer is zelf arts. Hij drinkt graag een glaasje voor de gezelligheid en denkt dat dat niet zoveel kwaad kan.

De arts gaat langs bij diverse deskundigen en doet mee aan allerlei testen. De conclusie? Alcohol is inderdaad schadelijk voor je lichaam, ook één glaasje. Aan de andere kant is een glaasje drinken ook een sociaal bindmiddel, bijvoorbeeld als je uit eten gaat. Bij de groep horen en “meedoen” kan ook belangrijk zijn voor je gezondheid. Iedereen maakt daarin voor zichzelf een afweging.

Wanneer zit je in de gevarenzone?

Iedereen weet dat je lever beschadigd kan raken als je veel alcohol drinkt. Toch komt die boodschap niet echt aan bij de meeste mensen: leverbeschadiging is meer iets voor alcoholisten en zo zie je jezelf niet snel. Maar wist je dat je in de gevarenzone zit als je als vrouw meer dan 7 glazen alcohol per week drinkt en als man meer dan 14 glazen?

Dit is omgerekend voor vrouwen gemiddeld 1 glaasje wijn per dag. Ik zie in de voedingsdagboeken dat heel veel vrouwen daar wel aan komen. Hoe zit dat bij jou?

Gezellig een glaasje drinken hoort bij onze cultuur

Een glaasje wijn of bier drinken is onderdeel van onze cultuur. Het hoort bij gezellig tafelen of gezellig uitgaan met vrienden. Het is zelfs één van de 9 Power-gewoontes in de zogeheten Blue Zones waar bovengemiddeld veel mensen ouder worden dan 100 jaar.

Een glaasje wijn af en toe voor de gezelligheid is wat mij betreft ook prima en ik denk niet dat het veel kwaad kan als je verder gezond leeft. Zelf drink ik ook af en toe een glaasje wijn. Meestal in het weekend met vrienden of in een restaurant. Omdat ik het gezellig vindt, maar dus niet voor mijn gezondheid, daarvoor kun je beter clean eten, zoals in het Buikvet Burner Programma.

Lees ook: Wat is Clean Eating?

Alcohol is een vetverdubbelaar

Telkens als je een glaasje wijn drinkt moet je lever minimaal één uur hard werken om de alcohol af te breken. In dat uur geeft je lever de hoogste prioriteit aan de afbraak van alcohol, omdat alcohol in tegenstelling tot vet en koolhydraten nergens in je lichaam kan worden opgeslagen. Je suiker- en vetstofwisseling komen tijdens het verwerken van de alcohol min of meer stil te liggen.

Daarom noem ik alcohol ook wel de “vetverdubbelaar”: Alcohol bevat veel loze calorieën, vaak eet je er nog een paar vette hapjes bij en daarna ligt je stofwisseling stil. Je lichaam heeft geen andere keus dan de vetten op te slaan.

Lees hier: Waarom je elke dag KURKUMA zou moeten nemen…

Welk drankje is het beste voor je lijn?

Als je dan toch een glaasje drinkt en ook een beetje op je lijn en gezondheid let, kun je dan beter witte wijn nemen of rode wijn? Of zoiets als bier, Martini of wodka? De meningen zijn verdeeld en eerlijk gezegd denk ik zelf dat het niet zoveel uit maakt. Kies gewoon wat je het lekkerst vindt, drink 1 of 2 glaasjes en alleen bij speciale gelegenheden. Leef op andere momenten zo gezond mogelijk volgens de principes van het Buikvet Burner Programma, dan houd je je lichaam gezond en blijf je vol energie.

Lees ook: Hoe kun je een traag werkende schildklier herkennen?

Over wijn valt wat betreft gezondheid nog wel iets te zeggen. Dat heeft te maken met sulfiet. Witte wijn bevat vaak meer sulfiet dan rode wijn. Wijnmakers voegen sulfiet toe voor de houdbaarheid en de kleur, daarnaast zit er ook van nature al sulfiet in wijn.Sulfiet kan hoofdpijn veroorzaken en allergische reacties zoals huiduitslag, maagkramp en diarree. Maar ook hierover zijn de meningen verdeeld, in gedroogd fruit zit bijvoorbeeld 10x zoveel sulfiet als in wijn.

Biologische rode wijn van Demeter is iets beter dan de rest

Wat betreft de sulfiet zou je dus beter voor rode wijn kunnen kiezen. Neem dan bij voorkeur biologische rode wijn met het Demeter-keurmerk. Demeter-wijn staat er om bekend dat de helft minder sulfiet is toegevoegd dan de maximale EU-norm. Demeter-wijnen zijn nog niet op veel plaatsen verkrijgbaar, maar als je de keus hebt zou ik daarvoor gaan.

Neem af en toe een glaasje voor de gezelligheid als je het lekker vindt

Als je het leuk en lekker vindt, drink dan op z’n tijd een glaasje voor de gezelligheid. Kies het drankje waar je het meeste zin in hebt, zie het als een traktatie en geniet ervan.

Voor je gezondheid kun je beter goed clean gaan eten, zoals in het Buikvet Burner Programma. Dan heb je geen resveratrol nodig. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Hoeveel glazen wijn of bier drink jij op een (feest)avond? Laat het me hieronder weten, ik ben benieuwd!

38 Reacties

  1. vera 24 maart 2014 bij 11:08 - Reageer

    Fijn om te lezen dit onderwerp, zelf ben ik dol op een wijntje voor de gezelligheid bijvoorbeeld als een vriendin op visite is (en dat is echt niet iedere week hoor) Maar dan gaat het flesje wel leeg met twee personen.
    Tijdens een diner in een restourant wil ik ook graag een glas wijn bij het eten bestellen andere drankjes smaken niet zo bij het eten, behalve water, maar alleen water vind ik wel héél erg kaal. Mijn vraag is nu of iemand een goed alternatief heeft voor het glas wijn bij een diner? i.p.v. water.

    • Nina 26 maart 2014 bij 10:54 - Reageer

      Hallo Vera,
      Bedankt voor je bericht. Het is inderdaad prima om af en toe een glas wijn te drinken. Het kan lastig zijn om als je uit eten gaat iets anders dan wijn te drinken. Misschien is het een idee om een keer iets van kruidenthee of water met limoen/citroen te proberen. Je zou ook af en toe eens wat vruchtensap kunnen kiezen. Als je echt geen alcohol wil drinken maar toch de smaak van wijn lekker vindt, zou je af en toe alcoholvrije wijn kunnen proberen. Inge’s advies is om gewoon af en toe een glas wijn te drinken. Als je clean eet en beweegt kan dit namelijk geen kwaad. Wist je dat Inge ook een paar lekkere recepten heeft voor alcoholvrije cocktails die je thuis kan maken: https://www.ingevanhaselen.nl/gezonde-lifestyle/alcholvrije-cocktails-recepten/
      Hopelijk helpt dit.
      Groetjes,
      Nina.
      Team Inge van Haselen.

  2. Dieuwke 24 maart 2014 bij 10:40 - Reageer

    Helemaal geen alcohol. Er zijn inmiddels, naast alcoholvrij bier, ook hele lekkere alcoholvrije wijnen!

  3. Wim-Rien 24 maart 2014 bij 07:38 - Reageer

    Ik maak mijn eigen wijn. Meestal niet van druiven trouwens want daar is ons klimaat niet zo geschikt voor. Wel van Appels, peren, pruimen, paardenbloemen, klaver, bessen en aardbeien, rabarber en wat ik maar meer voor handen heb uit onze tuin. De enige sulfiet die ik gebruik is om de flessen te ontsmetten. Ik gooi liever een fles weg dan dat ik ook nog eens sulfiet toe voeg. Verder valt het mij op dat mensen ontzettend hun best doen om hun alcoholgebruik te rechtvaardigen. ik denk dat je, als man of als vrouw, een gewoontedrinker bent als je meer dan 5 keer per week alcohol nuttigt. Ja ook al is het maar 1 glaasje. Het wordt dan namelijk een gewoonte waar je, vaak, moeilijk mee kunt breken. Hee dat klinkt als verslaving :-).

  4. annemarieke 23 maart 2014 bij 21:39 - Reageer

    grappig. Gisteren was ik bij een verjaardag en ik besloot dit keer eens geen wijntje te nemen. Mensen zijn zich niet bewust wat alcohol met hun lichaam doet. ze gieten zich vol alsof het water is. Ik bedacht me, dat ik als ik ook al laat naar bed ging en ik ook nog eens een wijntje zou nemen is mijn lichaam heel veel aandeed. Natuurlijk neem ik wel eens een wijntje en geniet er dan echt van. Gelukkig ben ik van mezelf al gezellig en lig ik na 2 wijntjes al onder de tafel.

  5. Antoine Knockaert 23 maart 2014 bij 19:26 - Reageer

    Met regelmaat drink ik ook een glaasje wijn. Daar geniet ik van. Echter de ene wijn is de andere niet. Bij sommige heb ik de volgende dag hoofdpijn. sulfit! De iets duurdere vind ik ook de betere. Gezondheid!

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen