Jong blijven en vooral het vertragen van de veroudering is de laatste jaren “hot” in de wetenschap. De echte doorbraak is er nog niet en misschien wil je ook helemaal geen 200 jaar worden. Maar wat de meeste mensen wél willen is er goed uitzien en zo lang mogelijk fit en gezond blijven.

Op dat gebied hebben wetenschappers de laatste jaren nieuwe ontdekkingen gedaan. Dan heb ik het niet over anti-rimpelcremes en botoxbehandelingen, maar over natuurlijke methodes om jonger te blijven en je fitter te voelen. Zoals bijvoorbeeld de natuurlijke facelift, waar ik eerder over schreef.

In mijn artikel over de natuurlijke facelift gaf ik je oefeningen voor een gezichtstraining. In dit artikel geef ik je nog 3 belangrijke anti-aging tips. Om de tips beter te begrijpen ga ik eerst even kort in op de oorzaak van veroudering.

Wat is de oorzaak van veroudering?

Wetenschappers zijn nog elke dag op zoek naar de exacte oorzaak van veroudering. Sommigen denken dat veroudering een ziekte is die ooit kan worden genezen. Anderen zien het als een onvermijdelijk slijtageproces. Het kan nog jaren duren voordat hier een doorbraak in komt. Maar zo lang hoef je niet te wachten…

Een mogelijke oorzaak van de veroudering is schade aan je DNA. Hierover zijn de meeste wetenschappers het wel eens. Deze schade kan onder meer ontstaan door ontstekingen in je lichaam en door toxische stoffen.

Als we in staat zouden zijn deze DNA-schade te repareren zou de veroudering in principe te genezen zijn. Maar zo lang is het nog lang niet. Voorlopig kun je je beter richten op de schade beperken. Daarvoor geef ik je in dit artikel tips.

Een andere theorie is dat een stapeling van schade aan je cellen zorgt voor veroudering. Een voorbeeld van deze schade is oxidatie door vrije radicalen. Door meer anti-oxidanten te eten zou je deze vrije radicalen kunnen neutraliseren.

Waarom worden sommige mensen ouder dan 100?

Andere wetenschappers kiezen een alternatieve benadering in de zoektocht naar anti-aging methodes. Zij kijken niet naar DNA-schade of celschade, maar richten zich op leefstijlonderzoek bij mensen die op een gezonde manier heel oud worden.

Zij kijken naar gebieden in de wereld waar opvallend veel mensen ouder worden dan 100 jaar. In deze zogeheten Blue Zones hebben de bewoners bepaalde leefstijlkenmerken, die het geheim van gezond oud worden kunnen ontsluiten.

3 Anti-aging tips om gezond oud te worden

Het is nog niet mogelijk om een pil te slikken en zo de veroudering te stoppen. Maar wat wél mogelijk is, is de veroudering af te remmen door je leefstijl aan te passen. Dit is eigenlijk een combinatie van beide wetenschappelijke benaderingen die ik hierboven schets. Op basis van beide benaderingen geef ik je 3 anti-aging tips.

Tip 1: Kies voor de Clean Eating Lifestyle

De mensen in de Blue Zones eten een voornamelijk plantaardig dieet met af en toe een stukje vlees of vis. Zij tuinieren vaak zelf en hebben veel beweging. Niet toevallig komt hun manier van eten overeen met de Clean Eating methode. Het bewijs stapelt zich op deze manier van eten, in de juiste verhouding van eiwitten, gezonde vetten en gezonde koolhydraten leidt tot meer gezondheid en een gezond gewicht.

Wil je hier meer mee doen? Volg dan de recepten uit het Buikvet Burner Programma

Vermijd chronische ontstekingen

De Clean Eating lifestyle helpt om schade aan je DNA en cellen te voorkomen. Deze schade ontstaat door chronische ontstekingen in je lichaam. Chronische ontstekingen in je lichaam kunnen de veroudering versnellen, zegt Dr. Libby Weaver, één van de voedingsdeskundigen verbonden aan het Institute for Integrative Nutrition waar ik ben opgeleid.

Chronische ontstekingen kunnen onder meer voorkomen in je huid, je gewrichten, je lever, je nieren of je darmen. Ook het vetweefsel rondom je taille kan een bron van chronische ontstekingen zijn. Ze kunnen grote schade aanrichten en mogelijk ernstige ziektes bevorderen zoals hart- en vaatziekten en Alzheimer.

Hoe weet je of je een chronische ontsteking hebt?

Een indicatie van chronische onstekingen is natuurlijk pijn, zoals bij artrose of bij darmziektes zoals de Ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa. Maar veel chronische ontstekingen zijn sluimerend en je voelt ze niet. Je kunt dus het allerbeste preventieve maatregelen nemen, zodat je de kans op een chronische ontsteking verkleint.

Hoe kun je een chronische ontsteking voorkomen?

Wat zijn die preventieve maatregelen? Precies de stappen die horen bij de Clean Eating Lifestyle. Met andere woorden, echt goed gezond gaan eten en goed gaan bewegen.

Het gaat voor dit artikel te ver om de totale gezonde lifestyle uit te leggen, daarvoor heb ik onder meer het Buikvet Burner Programma ontwikkeld.

Eén grote stap kun je vandaag al zetten: Eet minstens 300 gram verse, biologische seizoensgroente en 2 stuks fruit zodat je voldoende vitamine C en andere ontstekingsremmende voedingsstoffen binnen krijgt.

Vitamine C is goed voor je huid. Het draagt bij aan de aanmaak van collageen, een belangrijk eiwit voor het soepel houden van je huid. Ook helpt vitamine C je een gezonde teint te hebben, zodat je er gezond en stralend uit ziet.

Een andere grote stap is dat je 1 keer per week intermittent fasting gaat toepassen.

Lees hier: Zó begin je met intermittent fasting…

Tip 2: Geniet van je leven, rook niet en drink weinig alcohol

De 100-jarigen in de Blue Zones roken niet, liggen niet in de zon te bakken en drinken heel weinig of geen alcohol. Ze genieten van het pure leven en blijven actief in hun gemeenschap. Dat zijn allemaal factoren die waarschijnlijk de veroudering tegengaan.

Met name stress, roken, alcohol en zon vormen een aanslag op je huid en op andere cellen. Ze activeren het proces van oxidatie, waarbij vrije radicalen in je lichaam schade toebrengen aan onder meer je celwanden. Dit kan aan de buitenkant leiden tot een slechte huid en rimpels.

Vrije radicale en anti-oxidanten

Vrije radicalen ontstaan als bijproduct van de omzetting van zuurstof in je cellen. Dat is op zich normaal, een gezond lichaam kan de vrije radicalen waarschijnlijk prima afhandelen. Maar in combinatie met onder meer stress, roken, alcohol, zonlicht en luchtvervuiling kan de oxidatie schadelijk zijn. Oxidatie is in verband gebracht met hart- en vaatziekten, leveraandoeningen en mogelijk zelfs kanker.

Ook op het gebied van oxidatie moet wetenschappelijk onderzoek nog meer duidelijkheid brengen. Maar daar hoef je niet op te wachten. Eén van de belangrijkste mogelijkheden van het lichaam tegen vrije radicalen is het gebruik van antioxidanten.

Deze antioxidanten vind je in gekleurde groenten, zoals radijsjes, bietjes, rode kool, aubergine, pompoen; en in fruit, zoals rode grapefruit, frambozen, blauwe bessen en citroen. Zorg dat je elke dag minstens 300 gram verse, verschillend gekleurde groente eet en 2 stuks fruit.

Stop met roken

Als je nog rookt, dan zou ik daarmee stoppen. Probeer verder stress te vermijden en bescherm je huid goed als je de zon in gaat met minimaal zonnebrand factor 30.

Lees ook: Stoppen met roken? Zo voorkom je dat je aankomt…

Tip 3: Vermijd suikers en gefrituurd eten

In de eerste tip had ik het al over de Clean Eating Lifestyle. Maar hier wil ik nog een keer extra het effect van suikers en gefrituurd eten benadukken. Want veel mensen die denken dat ze Clean eten, gebruiken onbewust toch nog veel suikers en gefrituurde producten. Bijvoorbeeld in “gezonde” repen uit de bioligsche winkel of biologische frites. Het feit dat iets biologisch is, wil nog niet zeggen dat het gezond is.

De laatste jaren is er veel aandacht voor veroudering door de gevolgen van zogeheten glycatie. Glycatie is een chemisch proces waarbij suikers zich binden aan eiwitmoleculen. Hierbij onstaan de zogeheten Advanced Glycation End Products (AGE’s) die waarschijnlijk heel schadelijk zijn. AGE’s worden in verband gebracht met hersenziektes zoals Alzheimer.

Deze schadelijke AGE’s kunnen in je voeding zitten of in je lichaam ontstaan. Qua voeding zijn vooral kant-en-klare producten uit pakjes verdacht, gebakken vlees, gefrituurde voeding, chips. Als je jarenlang een voedingspatroon hebt met veel bewerkte producten dan stapelen de AGE’s zich op in je lichaam en onstaan mogelijk ernstige ziektes.

AGE’s kunnen ook in je lichaam ontstaan, vooral als je een hoog bloedsuikergehalte hebt. Suiker bindt zich dan aan eiwitmoleculen, die daardoor hun werk niet meer goed kunnen doen. Een extra reden dus om de suikers uit je voeding te halen en af te rekenen met suikerverslaving.

Hoe voorkom je veroudering door glycatie?

Het effect van glycatie op je lichaam is nog volop onderwerp van onderzoek. Maar een paar maatregelen kun je wel nemen. Vermijd bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden, eten uit pakjes, snoep, koek, gefrituurd eten.

Zorg ook dat je bloedsuikerspiegel mooi neutraal blijft door lekker clean te eten en reken af met een eventuele suikerverslaving.

Lees hier: Wat is Clean Eating?

Lees hier: Hoe kom je van suikerverslaving af?

Je kunt zelf heel veel doen

Drie belangrijke oorzaken van versnelde veroudering van je lichaam zijn: ontstekingen, oxidatie en glycatie. Deze processen kun je verminderen door aan de slag te gaan met de tips die ik je in dit artikel geef. Je kunt dus zelf heel veel doen om er frisser en jonger uit te zien en je fitter te voelen.

Kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Doe dan het Buikvet Burner Programma en ontdek hoe je je in een paar weken jaren jonger voelt en weer lekker in je vel zit.

Ik hoop dat ik je hiermee weer een stap verder help naar de Gezonde Lifestyle. Je lichaam zal je dankbaar zijn :-).

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Jouw Gezondheidscoach

PS: Ik heb nog enkele plaatsen vrij in het Korte Persoonlijke Traject voor Gezond Afvallen. Je krijgt dan mijn persoonlijke coaching, plus één van mijn online programma’s. Zodat je jouw valkuilen ombuigt in gezonde gewoontes en direct begint met afvallen. Speciaal geschikt als het op eigen houtje niet lukt of als je weinig tijd hebt. Het is de perfecte start van het nieuwe seizoen.

Zou je hieraan mee willen doen?

Stuur me dan een email met “PERSOONLIJK TRAJECT” in de onderwerpregel en ik geef je alle details 🙂

Bereik een doorbraak in je gewicht

Ontdek hoe je Succesvol Afvalt met de Intermittent Fasting Kuur en bereik een doorbraak in je gewicht.


JA, IK WIL EEN DOORBRAAK IN MIJN GEWICHT >>
"Ik ben supertrots dat ik het gehaald heb en wil graag doorgaan."
Daniëlle
"We zijn nu 6 weken verder en ik ben stug door gegaan. Ik ben super blij je te kunnen vertellen dat ik nu 10 kilo en 6% vet kwijt ben!! Ook qua omvang ben ik enorm afgevallen. Daar ben ik heel trots en blij mee"
Janneke