Pfff, de warmte houdt nu flink aan! Ik krijg een paar keer per dag de vraag of je nog speciale dingen kunt eten of drinken om de warmte zo goed mogelijk te kunnen doorstaan. Dat kan zeker! Met name de Chinese medicijnleer en de Ayurvedische leer hebben hiervoor bepaalde tips.

Yin en Yang
In de traditionle Chinese medicijnleer is sprake van yin en yang om evenwicht en harmonie te brengen. Yin staat dan voor koud, vochtig, verkoelend en yang voor warm, droog en helder. Deze zomer krijgen we wat dat betreft tot nu toe heel veel yang. Om je lichaam in evenwicht te brengen heb je daarom nu extra yin nodig. Lees hier mijn 7 tips voor verkoeling…

1. Kies voor “verkoelende” voeding

Waterrijke groente
Neem bij deze temperaturen extra veel waterrijke groente, zoals komkommer, radijs, sla, bleekselderij, tomaat, spinazie, waterkers, kiemen en spinazie. Dit helpt je lichaam te verkoelen en te hydrateren. Ook koude soepen zijn goed, bijvoorbeeld gazpacho.

Waterrijk fruit
Kies ook voor waterrijk fruit, zoals grapefruit, citroen, watermeloen, blauwe bessen en aardbeien. Kies voor biologisch fruit, omdat fruit mogelijk veel toxische stoffen uit bestrijdingsmiddelen vasthoudt, ook als je ze afwast.

Vermijd druiven
Vermijd vooral druiven uit de supermarkt, tenzij je zeker weet dat ze biologisch zijn. Druiven zijn de meest bespoten fruitsoort en je wast de toxines er niet af.

Neem wat minder vetten
Verminder met deze hitte de inname van vetten uit avocado’s, noten, pitten en zaden. Deze vetten zijn wel gezond, maar ze zorgen voor extra warmteproductie in je lichaam. Kies in plaats daarvan voor vetten uit schaal- en schelpdieren. Volgens de Chinese medicijnleer werken schelpdieren verkoelend op je systeem.

Eet om dezelfde reden ook niet teveel vlees. Dat is misschien lastig in dit barbecue-seizoen, maar leg wat meer groente op de barbecue. Wil je toch vlees eten, kies dan voor een stukje biologische kip.

Extra kruiden
Voeg aan je salades of maaltijd ook extra veel kruiden met verkoelende eigenschappen toe, zoals koriander en munt.

2. Kies voor “lichte” kookmethoden, zoals stomen en roerbakken

Eet tijdens deze warme periode wat meer verse, rauwe groente en kies verder voor lichte kookmethoden zoals stomen en roerbakken. Vermijd bakken, frituren en kant-en-klaarmaaltijden. Voor deze zwaardere maaltijden moet je lichaam nu te hard werken.

3. Neem wat meer zeewier in je eten

De zoutige smaak van zeewier brengt koelte in je lichaam. Daarnaast bevat zeewier van nature veel jodium en andere mineralen, die heb je nu juist extra nodig als je minder of geen brood eet. Kijk in de natuurwinkel eens naar gedroogde wakame of arame. Even weken in koud water en daarna door je salade mengen.

4. Drink veel water op kamertemperatuur met munt of citroen

Zet een kan water klaar met daarin wat blaadjes munt en schijfjes citroen. Dat is heerlijk verkoelend. Het is waarschijnlijk beter om het water niet ijskoud te drinken, omdat dat juist de warmteproductie in je lichaam activeert. Ook kan ijskoud water je spijsvertering vertragen.

5. Vermijd ijs, frisdranken, fruitsap, alcohol en neem minder koffie.

Alcohol, suiker en koffie vormen een extra belasting voor je lichaam en je krijgt er alleen maar meer dorst van. Neem daarom geen ijs, frisdrank, ook niet “zero”, want daar zitten chemische zoetstoffen in, sinaasappelsap, bier of wijn.

Je vindt hier inspiratie voor lekkere gezonde drankjes:

Lees ook: Wat kun je het beste drinken?

6. Blijf goed bewegen

Blijf goed bewegen om je lichaam in vorm te houden. Misschien ben je geneigd om meer te blijven zitten of liggen, maar dat is ongezond voor je lichaam. Zitten wordt niet voor niets het nieuwe roken genoemd:

Lees ook: Hierom is zitten ongezonder dan je denkt…

Aan de andere kant moet je ook weer niet als een gek gaan hardlopen midden op de dag. Daardoor kun je oververhit raken en hoofdpijn krijgen. Ga in plaats daarvan heel vroeg op de dag of wat later op de avond trainen en beweeg overdag wat rustiger. Maak bijvoorbeeld een relaxte wandeling in de schaduw of doe rustige oefeningen in de schaduw, bijvoorbeeld uit de Bikini Body Kuur:

Lees hier: Meer informatie over de Bikini Body Kuur

7. Adem jezelf koel

Wist je dat er ook ademhalingstechnieken zijn om jezelf wat af te koelen en de warmte dragelijker te maken? Probeer deze eens (als niemand kijkt :-)):

  • Ga comfortabel zitten en sluit je ogen.
  • Steek je tong zover mogelijk uit en rol je tong op, zodat de zijkanten van je tong omhoog wijzen.
  • Adem in voor 4 tellen door je opgerolde tong, alsof je lucht drinkt door een rietje.
  • Sluit je mond en adem voor 6 tellen uit door je neus.
  • Doe tien herhalingen.

Door op deze manier in te ademen wordt de lucht gekoeld door het vocht op je tong. Je voelt de koele lucht binnenkomen in je lichaam.

Ook van invloed op je hersenen

Uit onderzoek is gebleken dat de hoge temperaturen niet alleen van invloed zijn op je lichaam, maar ook op je geest. Je gaat mentaal minder presteren. Bij temperaturen boven de 26 graden slaap je slechter, je bent eerder moe en prikkelbaar.

Je lichaam moet alles op alles zetten om de temperatuur op 37 graden te houden. Daardoor blijft er minder energie over voor je brein en ga je minder goed denken. Ook daarom is het belangrijk om je lichaam goed te verzorgen en koel te houden met bovenstaande tips.

Zoek een middenweg

Zoals je ziet kun je zelf heel veel doen om ook bij deze warmte nog goed te functioneren. Het belangrijkste is dat je meer verkoelende, hydraterende voeding eet. Kies uit het rijtje dat ik je hierboven heb gegeven. Drink verder uiteraard veel water met munt of citroen, bij voorkeur op kamertemperatuur.

Vermijd “zware” voeding, zoals gefrituurd of gebakken eten, vlees van de barbecue, stokbrood met sauzen, ijs en kant-en-klaarmaaltijden. Dit eten is een extra belasting voor je systeem, terwijl je je energie wel kunt gebruiken.

Vermijd ook drankjes die je systeem belasten, zoals frisdrank, fruitsappen, bier en wijn.

Dit zijn juist wel de dingen die veel mensen in de zomer eten en drinken op het strand, bij feestjes en barbecues.

Probeer een middenweg te vinden en blijf in ieder geval niet de hele dag op een stoel zitten of op een bedje liggen. Want stilzitten is nooit goed voor je lichaam. Kies voor rustige beweging in de schaduw, bijvoorbeeld wandelen, fietsen of zwemmen en doe je zwaardere trainingen ‘s ochtends vroeg of wat later in de middag.

Zo kun je maximaal genieten van het mooie weer. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Pas jij je leefstijl aan met deze warmte? Wat is je belangrijkste aanpassing? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Bereik een doorbraak in je gewicht

Ontdek hoe je Succesvol Afvalt met de Intermittent Fasting Kuur en bereik een doorbraak in je gewicht.

JA, IK WIL EEN DOORBRAAK IN MIJN GEWICHT >>

"Ik ben supertrots dat ik het gehaald heb en wil graag doorgaan."
Daniëlle

"We zijn nu 6 weken verder en ik ben stug door gegaan. Ik ben super blij je te kunnen vertellen dat ik nu 10 kilo en 6% vet kwijt ben!! Ook qua omvang ben ik enorm afgevallen. Daar ben ik heel trots en blij mee"
Janneke