Agave-siroop zoet? Ja! Gezond? Nee!

Laatste update:

Vaak krijg ik de vraag of agavesiroop goed is en of het past binnen de Clean Eating methode. “Het wordt toch verkocht in natuurwinkels?” en “Het is toch natuurlijk?“. In dit artikel ga ik hier verder op in, want agave-siroop uit de winkel is helemaal niet “natuurlijk”, maar zwaar chemisch bewerkt. Je wordt er dik van en het is slecht voor je gezondheid. Ik leg het je uit.

Inhoudsopgave

Agave-siroop zoet? Ja! Gezond? Nee!

Veel mensen die kennis maken met Clean Eating gaan als eerste op zoek naar een alternatief voor suiker. Dat maak ik keer op keer mee.

Zoet eten is zo belangrijk geworden in voeding, dat veel mensen denken dat ze niet zonder kunnen. Dat is natuurlijk onzin, maar niet iedereen kan die stap in een keer maken. Vaak komen mensen dan uit bij agavesiroop, omdat dat lekker natuurlijk en gezond klinkt. Maar dat is het niet!

Hoe wordt agave-siroop gemaakt?

Agave-siroop is afkomstig van de agave-plant, een soort cactus. Je zou denken dat agave-siroop of agave-nectar daarom een natuurlijk product is, zelf dacht ik vroeger dat het uit de plant werd geperst. Ook als je de etiketten ziet krijg je de indruk dat het natuurlijk is. Maar dat blijkt niet zo te zijn.

De agave-siroop ontstaat na een chemisch proces van filtering en bewerking [1]. Daardoor zijn alle voedingsstoffen er uit. Er ontstaat een vorm van fructose onstaat die slechter voor je is dan gewone suiker.

Waaruit bestaat agave-siroop?

Agave-siroop bestaat voornamelijk uit geraffineerde fructose, verkregen door chemische processen. De siroop bevat verder geen vitamines, vezels of andere voedingsstoffen meer.

Ook blijkt geraffineerde fructose heel slecht voor je gezondheid te zijn [2], daarover zometeen meer. Dat is ook het verschil met fruit. Daar zit ook fructose in, maar dat is ongeraffineerd en het fruit bevat vitaminen, mineralen en vezels die je lichaam voeden.

Waarom is Agave-siroop dan toch populair?

De associatie met de agave-plant heeft een imago van natuurlijk en biologisch. Verder is het zo dat de geraffineerde fructose een lage glycemische index. Dat wil zeggen dat je bloedsuikerspiegel hier niet zo erg van piekt als van suiker en op zich is dat goed. Maar dat is niet het hele verhaal…

Waarom is Agave-siroop ongezond?

Agave-siroop bestaat voor 70-90% uit geraffineerde fructose, een stof die grote nadelen voor je gezondheid heeft, zoals Machielsen in haar artikel toelicht. Geraffineerde fructose kan onder meer bloedarmoede, botontkalking en beschadiging van je bloedvaten veroorzaken. Agave-siroop is dus absoluut niet natuurlijk of biologisch en als je alles op een rijtje zet is het zelfs slechter dan suiker.

Trouwens, geraffineerde fructose zit ook in heel veel fabrieksproducten, zoals frisdranken en ontbijtkoek. Nog een reden om zo min mogelijk fabrieksproducten te nemen en te kiezen voor Clean Eating.

Ga gezond en clean eten. Zoals in het Blije Darmen Plan.
10 dagen detoxen

Wat is een goed alternatief voor agave-siroop?

Agave-siroop zou ik echt niet meer nemen. Heb je het nog in je kast staan? Gooi het dan nu meteen weg, want agave-siroop is slecht voor je gezondheid. Wat is dan een goed alternatief? In dit artikel geef ik je een overzicht van goede alternatieven:

Daarnaast is er nog een ander alternatief, maar die vinden de meeste mensen moeilijk: afkicken van je zoete smaak :-). Misschien kan je hier toch een begin mee maken. Afkicken kost 3 tot 4 weken moeite en doorzettingsvermogen, maar daarna voel je je veel fitter en de kilo’s vliegen eraf! In dit artikel vind je praktische tips of van suiker af te kicken:

Je zult merken dat je smaak verandert als je afkickt en dat je geen suiker meer nodig hebt. Dat is een heerlijke ervaring, je buikvet verdwijnt en je krijgt weer meer energie.

En als je eenmaal bent afgekickt kun je juist nog af en toe een taartje of iets dergelijks eten, maar alleen als je er zelf voor kiest en niet meer dagelijks als een verslaving.

Begin gewoon vanaf vandaag de suikers uit je menu te halen, vergeet de agave-siroop en kijk hoe je je over een paar weken voelt. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan! Er zal een wereld voor je open gaan…

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Gebruik jij agave-siroop of een andere zoetstof? Of juist niet meer? Laat hieronder je reactie achter dat is ook weer interessant voor anderen.

10 dagen detoxen

92 gedachten over “Agave-siroop zoet? Ja! Gezond? Nee!”

  1. hoi inge
    ik heb een zoetstof ontdekt ,kwam het tegen op een webwinkel.
    erythritol en xylitol.
    heb in mijn leven gigantische hoeveelheden witte suiker gegeten

    hoi inge
    wat te zeggen van: xylitol en erythritol?
    bvd voor je reactie,jan zoetekauw

    .

    • Hallo Jan,

      Xylitol en Erythritol blijven zoetstoffen waarmee je zoete smaak in stand blijft. Het beste kun je afkicken van je zoete smaak. In dit blogbericht kun je lezen hoe je dit kunt aanpakken: Hoe kom ik af van mijn zoete smaak?

      Groetjes,
      Cynthia
      Team Inge van Haselen

  2. Hoe zit het met Maple syrup? Is het ook slecht of valt het wel mee
    Kunt iemand mij a.u.b.vertellen of Kokosvet goed of juist heel slecht is (met bordevol slechte omega6)? Ik lees steeds tegenovergestelde berichten hierover.
    Dank alvast, en Inge hartelijk dank voor je goede tips in mijn mailbox. Ik waardeer het zeer ! gr Jacint

    • Hallo Jacint,

      Maple syrop, ook wel ahornsiroop genoemd, kun je beter niet nemen. Het heeft een relatief hoge glycemische index, dus het zorgt voor pieken in je bloedsuikerspiegel. Dat is slecht voor je gezondheid en het bevordert de vetopslag. Daarnaast bevat ahornsiroop vaak chemische toevoegingen.

      Kokosolie is erg gezond. De verwarring is ontstaan omdat kokosolie een verzadigd vet is. Dit wordt normaal afgeraden, maar in het geval van kokosolie gaat het om een middellange keten die je lichaam makkelijk kan verwerken. Kokosolie werkt ontstekingsremmend en is het meest gezonde om in te bakken. Lees ook Inge’s blogbericht over kokosolie: Waarom is kokosolie gezond?

      Groetjes,
      Cynthia
      Team Inge van Haselen

  3. Suiker zit al een tijdje niet meer in mijn dagelijkse routine. Chocolade heb ik daar gedeeltelijk ook bij uitgebannen maar af en toe nog een puur stukje is nog wel lekker. Ik merk dat de behoefte naar zoet drastisch is afgenomen. Ik heb ook een webwinkel in zoete lekkernijen en sinds kort ook producten vrij van geraffineerde suikers. Als zoetmaker gebruik ik ongezoete dadels, banaan en zelfgemaakte dadelstroop, deze laatste zo min mogelijk.

Reacties zijn gesloten.

Ja, stuur mij nu
Voedingstips
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden
voor
Ja, stuur mij
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden Voedingstips
voor
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Hi! Welkom bij de Klantenservice van Ingevanhaselen.nl. Stel hier je vraag en je ontvangt snel antwoord:
Hi! Welkom bij de Klantenservice van Ingevanhaselen.nl. Stel hier je vraag en je ontvangt snel antwoord:
Bedankt!
We hebben je vraag ontvangen. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord in je email. Kijk ondertussen vast rond op mijn website. Groetjes, Inge
We hebben je vraag ontvangen. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord in je email. Kijk ondertussen vast rond op mijn website. Groetjes, Inge
Bedankt!
Send this to a friend