Hoe voorkom je dat je kilo’s aankomt in de kerstperiode? 7 Tips

(Bekijk de video, klik op CC voor ondertiteling)

Welkom bij de serie “Hoe je Buikvet verbrandt in de feestmaand en daarna”… Als je er klaar voor bent om gezond af te vallen en meer energie te krijgen ben je hier op de goede plaats.

Mijn naam is Inge van Haselen. Als Voedingscoach & Personal Trainer help ik al 15 jaar mensen zoals jij met afvallen, gezonder worden en meer energie krijgen. Dat doe ik op basis van de Clean Eating Methode en daar kan ik ook jou mee helpen.

7 Tips om je buikvet te beperken

Vandaag ga ik nog een stap verder en geef ik je 7 praktische tips om je buikvet te beperken, op de dagen waarop je een diner hebt of een intieme ‘lockdown’ borrel.

Want dat zijn de momenten waarop je makkelijk uit de bocht vliegt en je vetopslag activeert. Terwijl je met een paar praktische aanpassingen evenveel kunt genieten en je een stuk beter voelt.

Tip 1: Eet overdag zo gezond mogelijk om je bloedsuikerspiegel neutraal te houden

Veel mensen eten overdag heel weinig als ze ‘s avonds een diner hebben. Met het idee dat ze dan ‘s avonds meer kunnen eten en drinken. Maar zo werkt het niet.

Zorg juist dat je overdag je bloedsuikerspiegel neutraal houdt en voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Ook groente, want dat ontbreekt vaak bij diners.

Dus begin gewoon met een gezond en ontbijt, bijvoorbeeld de avocado-spinazie smoothie. En neem als lunch bijvoorbeeld de bieten-quinoa-salade, zodat je geen honger krijgt, gezond eet en je bloedsuikerspiegel neutraal houdt.

Bij een diner is het vaak wat lastiger om gezonde keuzes te maken, dat begrijp ik. En als je overdag al goed hebt gegeten, is het ook minder erg en komt het minder hard aan. In dat geval geldt tip 7, die komt zo meteen.

Tip 2: Eet nog een gezonde snack voordat je vertrekt

Een feestdiner begint vaak met een hapje en een drankje. Als je de hele middag niets hebt gegeten kun je de hapjes niet weerstaan en eet je er extra veel van. Waarschijnlijk herken je dat wel.

Ook komt het eerste drankje hard aan op een lege maag. Eet daarom voordat je naar het diner gaat nog een gezonde snack, bijvoorbeeld bleekselderij met sesampasta.

Tip 3: Zorg dat je overdag extra beweging inbouwt

Ga op de dag van het diner even lekker bewegen. Doe de oefeningen die ik je eerder heb gegeven of doe één van de trainingen uit mijn programma’s. Of ga even lekker naar buiten.

Plan hier van tevoren tijd voor in, je zult je lekker voelen en ’s avonds extra genieten van het diner.

Tip 4: Begin de avond met water

Als het diner begint, ga dan niet meteen aan de drank, maar neem eerst water. Dat helpt je om je energie hoog te houden. Dat brengt mij direct bij…

Tip 5: Wissel tijdens de avond alcohol af met water

Als je eenmaal aan het dineren bent met een glaasje alcohol, is het verleidelijk om door te drinken. Kijk of je jezelf een nieuwe gewoonte kunt aanleren en wissel tijdens de avond alcohol af met water.

Zo blijf je tijdens de avond veel fitter en de volgende dag zul je jezelf dankbaar zijn.

Tip 6: Plan de dag na het diner een flinke wandeling of ga lekker sporten

De dag na een diner of borrel is het verleidelijk om lekker op de bank te blijven zitten en nog meer te eten. Herken je dat? Je hebt trek in zoete of vette dingen, voelt je moe en stelt het sporten nog een dagje uit.

Voor je het weet kom je wekenlang niet in echt in beweging. Dat is een belangrijke reden waarom veel mensen in de decembermaand aankomen.

Er is zóveel te eten en te drinken en er zijn zóveel redenen om niet te bewegen. Dat lees ik elke dag in mijn mailbox en ik hoor het ook van mijn personal training klanten.

Hoe kun je dit patroon doorbreken? De beste oplossing is dat je van tevoren met iemand anders afspreek om lekker te gaan wandelen of sporten, dat helpt en het is nog leuk ook.

Tip 7. Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip… GENIET

De gezellige decembermaand is er ook om te genieten… van je gezelschap en van lekker eten en drinken. Sociale contacten zijn belangrijk voor je gezondheid en het gevoel van saamhorigheid kan je immuunsysteem versterken. Zeker in deze ‘lockdown’ periode!

Keer op keer blijkt uit onderzoek in de zogeheten Blue Zones, waar relatief veel mensen ouder dan 100 worden, dat sociale verbondenheid goed is voor je gezondheid. Besteed daarom aandacht aan je familie en vrienden. En besteed aandacht aan jezelf…

…door je lichaam op een gezonde manier te VOEDEN in plaats van te VULLEN en door veel te bewegen. Zodat je er goed uitziet en energie uitstraalt.

Volg het voorbeeld van Ellen

Ik krijg altijd veel vragen over hoe je moet eten om af te vallen, over hoe je je energie terug krijgt en hoe je je gezondheid verbetert. Zoals van Ellen, die een druk leven heeft en altijd een paar kilo te zwaar was.

Zij vond het heerlijk om met een wijntje in de hand de dag nog even door te spreken. Zij wilde wel iets aan haar gewicht doen, maar was bang dat ze dan niet meer normaal zou kunnen functioneren.

Toen zij begon met de Clean Eating methode, viel dat haar reuze mee. Ze genoot er zelfs van en begon al snel met afvallen.

Ellen schreef mij: “Ik had verwacht dat ik het heel erg zwaar zou krijgen, maar dat viel reuze mee. Ik heb 1 dag gehad waarvan ik blij was dat die om was ’s avonds, maar voor de rest vond ik het genieten… al die nieuwe recepten.”

Ellen: “Nu ben ik energie-rijker, weer heerlijk aan het sporten en is de mindset anders geworden met eten. We komen niets tekort, meer dan genoeg juist en het is iedere dag feest. “

Zoals Ellen heb ik duizenden mensen geholpen met de Clean Eating methode. Het kan echt je leven veranderen. Als je eenmaal weet hoe je gezond afvalt en meer energie krijgt wil je nooit meer anders en geniet je elke dag.

En dan kun je ook tijdens de feestdagen gewoon meedoen en genieten, zonder dat je aankomt of al je energie verliest. Om dit te bereiken hoef je alleen maar stap voor stap de Clean Eating methode aan te leren, zodat je afvalt, je gezondheid verbetert en meer energie voelt dan ooit.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Health Coach & Personal Trainer

7 Reacties

  1. Pauline 25 december 2020 bij 11:27 - Reageer

    Dank je wel Inge en medewerkers voor al je adviezen en tips: echt super!!!!!
    We zijn zoveel gezonder en energieker.
    Fijne Kerst en gezegend nieuwjaar!

    • Inge 28 december 2020 bij 10:27 - Reageer

      Bedankt! 🙂

  2. Thea Baakman 24 december 2020 bij 23:16 - Reageer

    Fijne Kerst en vooral een goed en gezond 2021. .

  3. Bep Straeter 21 december 2020 bij 14:14 - Reageer

    Hallo Inge ,

    Hallo Inge,
    Graag wil ik starten met intermittent Fasting. Kan ik dan wel om 8 uur pillen innemen en water met citroen drinken en kurkuma thee?? Dan pas om 11 uur lunch nemen

    Groeten Bep.

    • Antonia 22 december 2020 bij 15:23 - Reageer

      Hi Bep,

      Bedankt voor je bericht en goed dat je vraagt. Om het vasten niet te stoppen, kun je het beste alles met calorieën pas nemen na je periode van vasten. Je kunt het beste alleen water drinken tijdens je vasten periode. Je pillen kun je natuurlijk wel nemen, maar met alleen water.

      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  4. Pauline 15 december 2020 bij 19:57 - Reageer

    Hoi Inge
    Bedankt voor de 7 tips
    Ik vond ze waardevol en ga er mee aan de slag!
    Dankjewel groetjes Pauline

    • Inge 16 december 2020 bij 17:51 - Reageer

      Hoi Pauline, heel goed! Begin met een kleine stap en bouw het elke dag verder op. In deze tijd helpen alle kleine beetjes.

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen