Over voeding: Gezond afvallen met Clean Eating

Steeds meer mensen raken geïnteresseerd in gezond eten, als manier om af te vallen, meer energie te voelen en gezond te blijven. Dat is logisch nu er meer bekend is over de effecten van voeding op je lichaam, je gewicht en je energie.

Door lekker, gezond te gaan eten, voel je je fitter, blijf je gezonder en activeer je je vetverbranding zodat je afvalt. Deze manier van lekker, gezond eten heet “Clean Eating”, oftewel schoon eten.

Wat is “Clean Eating”?

Clean Eating is een manier van eten waarbij je natuurlijke, verse, seizoensgebonden producten eet, liefst biologisch. Veel mensen voelen intuïtief wel aan dat dit beter is dan geprepareerd eten uit pakjes.

Als je begint met Clean Eating voel je je na een paar dagen al totaal anders.Verderop geef ik je voorbeelden van wat allemaal gezond is om te eten.

Het is belangrijk dat je in balans eet en zorgt dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt. Dus de juiste koolhydraten, eiwitten, vetten in combinatie met voldoende vitamines en mineralen.

Iedereen kan het leren en daar kunnen wij je bij helpen. Het is makkelijk, ook als je niet kunt koken :-). Wil je meer weten en op de hoogte blijven? Vraag dan gratis de Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan.

Activeer je vetverbranding op een gezonde manier

Het grote voordeel van Clean Eating is dat je je vetverbranding activeert op een gezonde manier zonder honger. En dat niet alleen, al na een korte tijd kun je ook je suikerverslaving overwinnen. Zo geef je je totale gezondheid een enorme boost!

Je kiest zoveel mogelijk producten waar geen conserveringsmiddelen en smaakversterkers aan zijn toegevoegd. Door deze manier van eten ga je er goed uitzien, krijg je energie en pas je weer lekker in je kleren.

Ik geloof niet in calorieen tellen, omdat je lichaam niet alle calorieën op dezelfde manier verwerkt. Het gaat veel meer om de juist producten in de juiste combinaties, dan is het ook voor jou haalbaar om af te vallen. De resultaten kunnen variëren per persoon en hangen ook van je situatie en inzet af.

“Ik eet al redelijk gezond”

Waarschijnlijk denk je nu “ik eet al redelijk gezond”. Dat maak ik vaak mee. Als ik dan de voedingsdagboeken bekijk zie ik dat heel veel mensen die gezond willen leven toch kiezen voor Activia, Optimel, cornflakes, yoghurt, cruesli, mueslirepen en bijvoorbeeld veel te veel fruit. Om nog maar te zwijgen van cola light en andere light-producten.

Het probleem is dat je zo onnodig veel suikers, verkeerde vetten en ongezonde geur-, kleur- en smaakstoffen binnen krijgt en te weinig echte voedingsstoffen. De werking van veel e-nummers in fabrieksproducten is nog niet volledig bekend, maar mogelijk verstoren ze je stofwisseling en stimuleren ze vetopslag. Daardoor word je ongemerkt toch dik en moe. Clean Eating biedt een lekker en gezonder alternatief. Wil je meer weten en op de hoogte blijven? Vraag dan ook gratis de Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan.

Je krijgt al snel te veel suikers binnen

De meeste mensen krijgen veel te veel suikers binnen door een ongebalanceerd voedingspatroon met veel fabriekseten, brood en pasta. Hierdoor activeer je je continue je vetopslag en creëer je langzamerhand veel vet op de verkeerde plaatsen.

Wetenschappers denken dat suikers de grootste veroorzaker zijn van ernstige aandoeningen zoals Alzheimer, depressies, moodswings, ADHD, hart- en vaatziektes, schildklierproblemen, snelle veroudering en diabetes 2.

Al deze aandoeningen leiden tot medicijngebruik met vaak ernstige bijwerkingen. Terwijl je zelf heel veel kunt doen door Clean te gaan eten!

Wat kun je allemaal eten bij de Clean Eating Methode?

De Clean Eating Methode omvat de volgende voedingsproducten:

De Juiste Eiwitten

de juiste eiwitten zijn belangrijk bij clean eating bijvoorbeeld eieren

Goede eiwitten vind je onder meer in biologische eieren, rauwe noten, zaden en pitten (ongebrand en ongezouten), vis, schaaldieren, peulvruchten, donkere bladgroente, quinoa en mager wit vlees zoals biologische kalkoen- en kipfilet.

Wees matig met zuivel of vermijd dit helemaal. Je lichaam heeft moeite zuivel te verteren, waardoor darmklachten kunnen ontstaan. Verder kan melk zorgen voor slijmvorming rond je organen. Vermijd ook de speciale eiwitshakes voor afvallen.

Deze shakes bevatten altijd kunstmatige toevoegingen voor geur, kleur en smaak en daar word je indirect juist dik van. Er valt nog veel meer te vertellen over eiwitten.

Wil je meer weten, schrijf je dan hier of onderaan deze pagina in voor mijn nieuwsbrief en ontvang de voedingsspecial met de 7 Gouden Voedingstips.

Gezonde vetten

avocado's zijn een goede bron van onverzadigde vettenVeel mensen gaan er nog van uit dat je dik wordt van bijvoorbeeld avocado’s. Dat is een misverstand, je wordt juist dik van tarweproducten en suiker en dergelijke. Je lichaam heeft vetten nodig. Onder meer voor je huid en het functioneren van je hersenen.

Kies bij voorkeur onverzadigde vetten, zoveel mogelijk plantaardig. Gebruik kokosvet om in te bakken, maak je salades aan met olijfolie, eet avocado’s, noten, zaden en pitten.

Als je geen vegetarier bent, wees dan toch gematigd met rood vlees, dat bevat veel verzadigd vet. Neem bij voorkeur wit vlees, zoals kip.

Nog even over plantaardige vetten, daar is iets moeilijks mee aan de hand. Want plantaardige vetten klinkt goed, maar ze zijn niet allemaal gezond. Wel gezond zijn olijfolie en kokosolie koud geperst. Maar pas op voor bijvoorbeeld zonnebloemolie, sojaolie en de margarines. Die zijn juist ongezond omdat er veel te veel omega-6 in zit, die activeren ontstekingen.

Kies voor wat betreft je vetten daarom zo natuurlijk mogelijk. Elke dag een halve avocado en een handje noten is bijvoorbeeld prima!

Gezonde Koolhydraten

Gezonde koolhydraten vind je onder meer in verse groente, fruit, havermout, quinoa, boekweit, amaranth. Neem zoveel mogelijk verse, biologische producten. Vermijd het eten van tarweproducten, zoals brood en pasta. De moderne gemodificeerde tarwe zou wel eens de grootste veroorzaker van overgewicht en ziektes als diabetes kunnen zijn. Dit blijkt onder meer uit onderzoek van Dr. Davis, zoals beschreven in zijn uitstekende boek Wheat Belly.

Neem per dag 1 of 2 stuks fruit en minimaal 300 gram verse groenten van het seizoen.
Bij verse groenten is het het beste om ongesneden groente te nemen. De voorgesneden groente in de koelvakken van de supermarkt bevat veel minder voedingsstoffen. Heel gezond zijn de zogeheten kruisbloemige groenten, zoals onder meer broccoli, bloemkool, spruitjes, paksoi, spinazie, kolen en waterkers.

Zelf aan de slag…

Wil je zelf aan de slag met de Gezonde Lifestyle en Clean Eating? In de programma’s en boeken geef ik je uitgebreide informatie over Clean Eating, lekkere recepten en handige boodschappenlijsten van Clean Eating producten.

Het gaat er bij Clean Eating niet alleen om wat je eet, maar ook op welke momenten en in welke samenstelling.

Wat valt niet onder Clean Eating?

Sommige producten lijken gezond, maar vallen niet onder Clean Eating omdat ze bijvoorbeeld relatief veel suiker bevatten, zoals cornflakes, cruesli en Activia. Ook allerlei zuivelproducten met fruitsmaak bevatten te veel suiker, te veel vet en vaak ook nog conserveringsmiddelen.

Koekjes en andere snoepwaren vallen af vanwege het suiker en vetgehalte, maar ook vanwege de transvetten die er in zijn verwerkt. Dat zijn kunstmatige vetten die zeer ongezond zijn voor je hart en bloedvaten.

In de juiste verhoudingen

Het is belangrijk dat je gezonde producten kiest. Vervolgens zorg je dat je deze in de juiste verhoudingen eet. Wanneer je wilt afvallen en op gewicht blijven adviseer ik gemiddeld over een dag deze percentages aan te houden: 25% eiwitten, 35% gezonde koolhydraten, 40% gezonde vetten.

Er is nog zoveel meer te vertellen over gezonde voeding en hoe het je kan helpen om af te vallen, voor je gezondheid en voor je energie. Wil je meer weten? Schrijf je gratis in voor mijn nieuwsbrief en ik hou je op de hoogte!

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Health Coach & Personal Trainer

PS: Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan! Er zal een wereld voor je open gaan…

Gezonde Lifestyle Voedingsspecial

ONTDEK MEER OVER CLEAN EATING

Ontdek hoe je afvalt en je gezondheid verbetert door anders te eten. Vraag gratis de GEZONDE LIFESTYLE VOEDINGSSPECIAL aan:

7 GOUDEN VOEDINGSTIPS >>

“De huisarts zei dat ik prikkelbare darmsyndroom heb en er maar mee moet leven. Sinds ik geen granen meer eet is mijn opgezette buik bijna weg.”
~ Chris

“De energie die omhoog gaat en mijn jarenlange gepruts met mijn darmen dat nu al verbetert, is het meer dan waard.”
~ Mascha

“Zelf voel ik me heel fit en sinds 30 jaar weer normale ontlasting is ook een feest!!”
~ Gerda