Vraag van Marjan:

“Nu ik thuis werk door corona heb ik de hele dag zin in iets zoets! Help! Ik kan er niet vanaf blijven en ik merk nu al dat ik steeds dikker word. Ook omdat ik niet meer naar mijn werk fiets. Hoe kan ik dit oplossen? Heb je tips voor mij?”

Antwoord:

Hoi Marjan, bedankt voor je vraag. Je bent niet de enige hoor! Ik krijg deze vraag in verschillende varianten nu heel veel.

Want het coronavirus heeft ons allemaal van slag gebracht… Als je verplicht meer thuis zit, zoals nu, slaan angst, onzekerheid en verveling extra hard toe. Sommigen gaan als troost meer alcohol drinken, anderen gaan meer snoepen zoals jij. Als je er eenmaal aan begint wil je steeds meer…

Daarom is het goed dat je aan de bel trekt… er is een oplossing. Die geef ik je in dit artikel. Maar eerst is het belangrijk te begrijpen hoe het komt dat je steeds weer zin in iets zoets hebt. Lees nog even door.

Verslaafd aan zoet

Hoe werkt suikerverslaving? Telkens als je “snelle” koolhydraten eet zoals in koek, snoep, brood, cruesli, spaghetti en pizza stijgt je bloedsuikerspiegel heel snel. Je lichaam neemt maatregelen om de bloedsuikerspiegel weer in balans te brengen.

Hoe hoger de bloedsuikerpiek, hoe sterker de maatregelen, waardoor je bloedsuikerspiegel daalt en op een te laag niveau komt.

Alarmfase voor je hersenen

Je hersenen komen nu in een alarmfase: “Te weinig suiker!” Dit is zo’n sterk signaal uit de oertijd dat je dat bijna niet rationeel kunt tegenhouden. De verleiding om dan opnieuw iets zoets te eten is zeer sterk.

Je eet bijvoorbeeld een paar koekjes en je bloedsuikerspiegel piekt weer, waarna je lichaam weer maatregelen neemt enzovoort. Door dit mechanisme  kom je in een patroon terecht van steeds weer iets zoets nodig hebben. Dit is de constante zin in zoet waar Marjan het over heeft en die jij misschien ook wel herkent.

Lees ook: Hoe kom je van suikerverslaving af…

Uit gewoonte snoepen

En er is nog iets, snoepen kan ook een gewoonte zijn. Ik heb klanten die alleen al bij het zien van een bepaald snoepgoed een onweerstaanbare trek krijgen. Voor de één is het drop, voor de ander chocola of zuurtjes. Dat kan ook het “stemmetje in je hoofd” zijn.

Vaak heeft het te maken met een bepaalde herinnering aan je jeugd. Misschien een moment dat je ook angstig was of je verveelde. Soms vind je het niet eens echt lekker meer, maar eet je het toch.

Wat ook veel voorkomt is dat je het snoepen koppelt aan een bepaald moment van de dag. Bijvoorbeeld  ’s avonds op de bank, ’s middag rond een uur of vier of als je klaar bent met thuiswerken.

Emo-eten

En tot slot natuurlijk het emo-eten: snoepen op momenten dat je stress voelt of emoties of omdat je iets moet doen waar je tegenop ziet. Dat is nu waarschijnlijk voor veel mensen de allerbelangrijkste reden om meer te snoepen. En misschien ook voor jou.

Maar wist je dat je er niet alleen dik van wordt? Het trekt ook je energie weg en zorgt er voor dat je je minder goed kunt concentreren.

Laag energieniveau, draaierig en trillerig

Als je eenmaal in die cyclus van bloedsuikerpieken en -dalen zit is het lastig hier uit te komen. Je kunt bijna geen weerstand bieden aan de behoefte aan zoet als je bloedsuikerspiegel in een dal zit. Sterker nog, je gaat denken dat je suiker of brood nodig hebt omdat je je anders niet goed voelt.

Ik hoor mensen vaak zeggen dat ze iets zoets moeten eten omdat ze zich slap voelen, draaierig of trillerig en geen energie hebben. Ook krijg ik mails van mensen die zeggen dat ze bijvoorbeeld brood moeten eten, omdat ze zich anders niet goed voelen.

Slecht voor je immuunsysteem en je word er dik van

Maar het omgekeerde is waar… je voelt je juist niet goed doordat je suikers  en snelle koolhydraten eet. Je krijgt er een laag energieniveau van en het verslechtert je concentratie. Verder word je er dik van, maar dat weten de meeste mensen inmiddels wel.

Dus moet je nog werken? Of wil je sterk blijven voor jezelf en voor anderen? Wil je je hoofd erbij houden in deze coronacrisis en zo fit mogelijk blijven? Vermijd dan het eten van suikers en snelle koolhydraten. Begin je dag met havermout gekookt in water en niet met cruesli, yoghurt en jus d’orange. Neem als snack een handje noten en niet een Mars of een andere reep (ook niet uit de biologische winkel, daar zitten net zo goed suikers in).

Wil je meer suggesties voor wat je kunt eten om de trek in zoet te doorbreken, kijk dan eens in het Buikvet Burner Programma.

Hoe doorbreek je het patroon van altijd trek in zoet?

De vraag is nu, hoe je die cirkel doorbreekt. Want zonder maatregelen blijft de zin in zoet altijd in je achterhoofd zitten. Zelfs als je gezond bezig bent kan de zin in iets zoets ineens opduiken. Dat gebeurt bijvoorbeeld nu omdat je bepaalde emoties voelt, zoals angst of verveling.

De trek is bijna niet te weerstaan en als je er aan toegeeft zit je binnen de kortste keren weer in de cyclus van bloedsuikerpieken en -dalen. Waarschijnlijk herken je dit wel. Maar wat is nu de oplossing?

Is kunstmatig zoet de oplossing?

De oplossing die de industrie biedt is het vervangen van suikers door kunstmatige zoetstoffen. Door die verandering zou je toch nog zoet door kunnen eten en drinken, zonder de nadelige gevolgen.

Op verpakkingen van producten met kunstmatige zoetstof staat dan 0% suiker of iets dergelijks, maar wat er niet bij staat is dat je hele stofwisseling hierdoor van slag raakt en je indirect toch dik wordt.

De zoetstoffen bevatten zelf geen calorieën, maar onderzoekers vermoeden dat je hersenen dit merken en dan alsnog op zoek gaan naar suikers. Ook krijg je bijna gegarandeerd last van je darmen (wat in deze coronaperiode trouwens ook een heel groot probleem is, merk ik).

Door het eten en drinken van producten met zoetstoffen beschadig je niet alleen je gezondheid… je houdt ook je zoete smaak in stand! Daardoor blijf je dus steeds weer zin hebben in iets zoets.

Wetenschappers van onder meer Harvard adviseren ook om kunstmatige zoetstoffen te vermijden, zeker voor kinderen, omdat de gevolgen voor je gezondheid nog onbekend zijn. Mogelijk veroorzaken kunstmatige zoetstoffen kanker. Al met al denk ik dat kunstmatige zoetstoffen niet de oplossing zijn en ik adviseer je hier ver vandaan te blijven.

Lees hier: Van zoetjes word je dik

De enige oplossing

De enige oplossing om echt van je suikerverslaving af te komen is radicaal af te kicken en te zorgen dat je bloedsuikerspiegel niet meer piekt, maar zo gelijkmatig mogelijk is. Het duurt 3 tot 4 weken om aan een nieuw eetpatroon te wennen en van je suikerverslaving af te komen. Nu je toch thuis zit is dit JUIST een goed moment om je gewoontes gezonder te maken :-).

Ik merk dat nu steeds meer mensen dat ook graag willen. Nu de eerste weken van de “intelligente lock down” voorbij zijn, beginnen steeds meer mensen weer aan hun gezondheid en gewicht te denken.

Hoe doe je dat?

1. De eerste stap is natuurlijk dat je een bewuste keuze maakt om minder suikers en snelle koolhydraten te eten. Zodat je niet bij de eerste de beste verleiding zwicht en goed weet waarom je van je suikerverslaving af wil.

Zonder deze cruciale stap wordt het niks. In mijn programma’s besteed ik daarom ook altijd aandacht aan hoe je jezelf gemotiveerd houdt.

2. De tweede stap is je manier van eten aanpassen zodat je geen pieken in je bloedsuikerspiegel meer krijgt. Dat betekent andere keuzes maken voor je ontbijt, lunch, tussendoortjes en avondeten. OOK NU IN CORONATIJD. Niet zo zeer minder eten (waarschijnlijk juist meer eten), maar vooral betere keuzes maken. Hier kan het Buikvet Burner Programma je bij helpen.

In het geval van Marjan zou ik hierbij ook nog adviseren om vooral voldoende te eten, ook gezonde koolhydraten. Dus niet gaan hongeren, maar bijvoorbeeld je dag beginnen met havermout, fruit en noten. Zorg dat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt en natuurlijk ook voldoende gezonde vetten als brandstof.

3. De derde stap: telkens als je toch iets zoets hebt gegeten of iets met snelle koolhydraten, zul je merken dat je een paar uur later en zelfs de volgende dag opnieuw trek krijgt in in iets zoets of iets met snelle koolhydraten. Zelf herken ik dit ook, bijvoorbeeld na een feestje, zakenlunch of diner.Voor je het weet zit je weer in de cyclus van bloedsuikerpieken.

Op dat moment helpt het hier alert op te zijn en je even te beheersen. Eet dan juist extra clean (en zeker niet te weinig, hongeren helpt niet), drink veel water en ga sporten. Je lichaam herstelt zich en je bloedsuikerspiegel wordt weer mooi neutraal.

Juist in deze uitdagende tijd

Ik hoop dat ik je met deze stappen weer een stukje verder helpt naar de Gezonde Lifestyle. En dat ik je kan motiveren om JUIST NU in deze uitdagende tijd toch zo gezond mogelijk te blijven. Af en toe iets zoets mag natuurlijk wel, maar beperkt het tot speciale momenten en probeer je bloedsuikerspiegel zo neutraal mogelijk te houden.

Dan blijf je zelf zo fit en gezond mogelijk en kom je niet onnodig aan. Ook blijf je dan alerter en kun je ook een steun zijn voor anderen in deze moeilijke tijd.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Heb jij in deze uitdagende “corona-tijd” ook vaker behoefte aan iets zoets? Hoe ga jij hiermee om? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Bikini Body Kuur

Wil je snel maar wel op een natuurlijke manier afvallen? Volg dan de 4-fasen methode van de Bikini Body Kuur...

SNEL AFVALLEN
"Ben al bijna 4 kg kwijt! In 9 dagen! Ben helemaal blij"
~ Emmie
"Ik voel me super! Alle zomerjurken passen weer. :-)”"
~ Neeltje
"Inmiddels ben ik 5.4 kilo kwijt en m’n vetpercentage is ruim 3% minder. Maar nog belangrijker is dat mijn taille een stuk smaller is geworden. Ik ga op deze voet verder, dit patroon bevalt mij wel. Ik vond de motivatie tips iedere dag in m’n mail ook erg handig!"
~ Claudia