Word je van noten dik? Hoeveel mag je er van eten?

Vaak krijg ik de vraag of je van noten dik wordt. Veel mensen durven om die reden geen noten te eten. Het is een hardnekkig misverstand. Hoe zit het nu echt met noten? Lees hier mijn advies.

Inhoudsopgave

Misverstand over noten

Waar komt het misverstand over noten vandaan? Waarom durven veel mensen geen noten te eten? De belangrijkste verklaring is dat vroeger werd geadviseerd om zoveel mogelijk vetarm te eten, dus zo min mogelijk vetten. Dat misverstand is hardnekkig, ik krijg nog dagelijks emails van mensen die benadrukken dat ze mager eten en die niet snappen waarom ze toch aankomen.

Als ik dan hun voedingsdagboeken bekijk zie ik vrijwel altijd veel te weinig gezonde vetten, groente, eiwitten en veel te veel brood, crackers, fruitsappen, cruesli, magere yoghurt en andere producten met te veel suikers. Geen wonder dat je niet afvalt, maar dat ligt niet aan de noten…

Gezonde vetten helpen juist bij afvallen

De gezonde vetten en andere voedingsstoffen uit noten helpen je lichaam juist bij het afvallen. Je wordt dus niet dik van deze vetten. Waar word je wel dik van? Van brood, crackers, cola light, fruitsappen en heel veel kant-en-klaar eten uit pakjes en zakjes met te veel suikers en koolhydraten.

Mager eten is juist helemaal niet goed voor je. Neem bijvoorbeeld magere yoghurt. Dat zie ik heel vaak in voedingsdagboeken. Hier zit weinig of geen vet in maar wel veel te veel suiker. Bovendien tast zuivel mogelijk je darmen aan, waardoor je je spijsvertering verstoort en je juist aankomt of je gezondheid aantast.

Wat zijn de goede vetten?

Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat het eten van vrij veel vetten juist supergoed is voor je gezondheid en gewicht, als je maar de goede bronnen kiest.

Goede bronnen van vetten zijn onder meer ongebrande, ongezouten noten, avocado’s, zaden, pitten, haring, wilde zalm, kabeljauw, kokosolie, olijfolie extra vierge.

Je hebt ook vetten die je beter kunt vermijden, zoals alles wat gefrituurd is, gebrande noten, gebraden rood vlees, alles waar zonnebloemolie in zit.

Waarom heeft je lichaam vetten nodig?

Je lichaam heeft gezonde vetten nodig voor onder meer:

  • De elasticiteit van je huid, zonder de juiste vetten krijg je een droge huid en rimpels.
  • Bescherming van je organen
  • Balans van je hormoonsysteem
  • Je immuunsysteem
  • Het functioneren van je hersenen
  • …En zelfs voor je vetverbranding.

Door te weinig vetten te eten val je om te beginnen al niet af, maar je verslechtert er ook je gezondheid mee.

Pas op voor bewerkte noten

Het is dus goed om noten en andere gezonde vetten te eten.

Als je in balans eet zoals in het Buikvet Burner Programma word je er niet dik van, integendeel.

Maar pas wel op voor bewerkte noten, zoals gebrande cashewnoten met zout, partynootjes, tijgernoten, zoute pinda’s en dergelijke. Dat soort noten zijn ongezond door alle toevoegingen en bewerkingsprocessen.

Wist je dat noten “gebrand” worden door ze in olie te frituren of bakken. Hierdoor zijn ze extra vet en bevatten ze het gevaarlijke acrylamide. Vermijd dus gebrande noten. Ook “dry-roasted” noten zou ik niet nemen. Door het roosteren worden de gezonde vetten omgezet in schadelijke stoffen.

Kijk dus altijd goed op de verpakking en kies alleen ongebrande, ongezouten noten, bij voorkeur biologisch.

Boordevol omega 3

Noten zijn een uitstekende bron van gezonde vetten. Walnoten bevatten bijvoorbeeld 57% onverzadigde vetten. Daarnaast bevatten noten anti-oxidanten, vitaminen en mineralen. Amandelen bevatten bijvoorbeeld magnesium, kalium, mangaan, koper, calcium en vitamine E.

Hoeveel noten per dag?

Noten zijn gezond, maar ik zou ze ook weer niet de hele dag eten. Het gaat om balans in je eten.

Hoeveel noten kun je per dag eten? Mijn advies is om s ochtends een handje noten bij je ontbijt te nemen, bijvorbeeld walnoten. En ‘s middags als snack nog een handje gemengde noten. Wissel dit eens af met bijvoorbeeld een handje amandelen of pistachenootjes.

Sommige mensen zijn allergisch voor noten, kies dan andere bronnen van gezonde vetten, zoals avocado, chiazaad, hennepzaad en pompoenpitten. Het gaat om de totale balans van de juiste koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten en daar past een handje noten heel goed in. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Denk jij ook dat je van noten dik wordt? Hoeveel noten eet jij per dag en wat eet je dan? Laat hieronder je reactie achter dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

75 gedachten over “Word je van noten dik? Hoeveel mag je er van eten?”

  1. Ha Inge, ik ben een fan van jouw havermoutontbijt. Ik heb ook chiazaad , amandelmeel en bijenpollen gekocht om er doorheen te doen. En: hennepzaad, maar dat vind ik echt heel vies! Kun je er nog iets anders mee doen dan rauw door de havermout? Roosteren of fijnmalen of zoiets?
    Groetjes, Gerda.

    Beantwoorden
  2. Ik ben gek op (rauwe)noten, vooral walnoten,peccanoten en paranoten. Ik doe ‘s ochtends een handje door de pap en snoep in de namiddag ook nog vaak uit de notenpot. Ik doe ze ook regelmatig door salades. Dat je er dik van zou kunnen worden, heb ik tot nog toe bij mezelf niet gemerkt.

    Beantwoorden
  3. Ik blijk naast mijn tarwe en suikerintolerantie nu ook een intolerantie voor noten te hebben ontwikkeld. In elk geval voor hazelnoten en waarschijnlijk, nu ook voor walnoten. Hopelijk komt het omdat noten mijn favoriete tussendoortje is en ik er de laatste tijd te vaak teveel van heb gegeten. Ik doe het nu (tijdelijk) even zonder noten. Wat zijn de alternatieven? Zaden smaken toch heel anders dan noten. Ik heb gehoord dat je dan wel cashews kunt eten, omdat dat geen echte noten zijn. Iemand ervaring daarmee?

    Beantwoorden
  4. Dag Inge,
    s’middags om een uur of 5 eet ik meerdere handjes vol met ongebrande/ongezouten noten (alles door elkaar)Heb al van alles geprobeerd, maar lukt niet om te minderen helaas.
    M.vr.gr.,
    Lidy

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Ja, stuur mij gratis de 7 Gouden Voedingstips voor Gezond Afvallen

Gezonde
close-link

Ja, stuur mij gratis de 7 Gouden Voedingstips voor Gezond Afvallen

Gezonde
close-link

Ontdek hoe je buikvet verdwijnt...

Gezonde
Vraag gratis de Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan
Je kunt je elk moment weer uitschrijven.
close-link
Gezond afvallen?

Gezonde
Ontdek hoe je buikvet verdwijnt

Vraag de gratis Voedingsspecial aan:
Je kunt je elk moment weer uitschrijven.
close-link
Gezond afvallen?
Send this to a friend