Vaak krijg ik de vraag of je van noten dik wordt. Veel mensen durven om die reden geen noten te eten. Het is een hardnekkig misverstand. Hoe zit het nu echt met noten? Lees hier mijn advies.

Lees ook: Pindakaas, is dat gezond of word je er dik van?

Inhoudsopgave

Misverstand over noten

Waar komt het misverstand over noten vandaan? Waarom durven veel mensen geen noten te eten? De belangrijkste verklaring is dat vroeger werd geadviseerd om zoveel mogelijk vetarm te eten, dus zo min mogelijk vetten. Dat misverstand is hardnekkig, ik krijg nog dagelijks emails van mensen die benadrukken dat ze mager eten en die niet snappen waarom ze toch aankomen.

Als ik dan hun voedingsdagboeken bekijk zie ik vrijwel altijd veel te weinig gezonde vetten, groente, eiwitten en veel te veel brood, crackers, fruitsappen, cruesli, magere yoghurt en andere producten met te veel suikers. Geen wonder dat je niet afvalt, maar dat ligt niet aan de noten…

Lees ook: 7 Manieren om af te vallen die wél werken…

Gezonde vetten helpen juist bij afvallen

De gezonde vetten en andere voedingsstoffen uit noten helpen je lichaam juist bij het afvallen. Je wordt dus niet dik van deze vetten. Waar word je wel dik van? Van brood, crackers, cola light, fruitsappen en heel veel kant-en-klaar eten uit pakjes en zakjes met te veel suikers en koolhydraten.

Lees ook: Van zoetjes word je dik…het bewijs

Mager eten is juist helemaal niet goed voor je. Neem bijvoorbeeld magere yoghurt. Dat zie ik heel vaak in voedingsdagboeken. Hier zit weinig of geen vet in maar wel veel te veel suiker. Bovendien tast zuivel mogelijk je darmen aan, waardoor je je spijsvertering verstoort en je juist aankomt of je gezondheid aantast.

Wat zijn de goede vetten?

Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat het eten van vrij veel vetten juist supergoed is voor je gezondheid en gewicht, als je maar de goede bronnen kiest.

Goede bronnen van vetten zijn onder meer ongebrande, ongezouten noten, avocado’s, zaden, pitten, haring, wilde zalm, kabeljauw, kokosolie, olijfolie extra vierge.

Je hebt ook vetten die je beter kunt vermijden, zoals alles wat gefrituurd is, gebrande noten, gebraden rood vlees, alles waar zonnebloemolie in zit. In het Blije Darmen Voedingsplan ontdek je welke goede vetten je allemaal kunt eten en welke je beter kunt vermijden.

Waarom heeft je lichaam vetten nodig?

Je lichaam heeft gezonde vetten nodig voor onder meer:

  • De elasticiteit van je huid, zonder de juiste vetten krijg je een droge huid en rimpels.
  • Bescherming van je organen
  • Balans van je hormoonsysteem
  • Je immuunsysteem
  • Het functioneren van je hersenen
  • …En zelfs voor je vetverbranding.

Door te weinig vetten te eten val je om te beginnen al niet af, maar je verslechtert er ook je gezondheid mee.

Pas op voor bewerkte noten

Het is dus goed om noten en andere gezonde vetten te eten. En als je in balans eet zoals in het Blije Darmen Voedingsplan word je er niet dik van, integendeel.

Maar pas wel op voor bewerkte noten, zoals gebrande cashewnoten met zout, partynootjes, tijgernoten, zoute pinda’s en dergelijke. Dat soort noten zijn ongezond door alle toevoegingen en bewerkingsprocessen.

Wist je dat noten “gebrand” worden door ze in olie te frituren of bakken. Hierdoor zijn ze extra vet en bevatten ze het gevaarlijke acrylamide. Vermijd dus gebrande noten. Ook “dry-roasted” noten zou ik niet nemen. Door het roosteren worden de gezonde vetten omgezet in schadelijke stoffen.

Kijk dus altijd goed op de verpakking en kies alleen ongebrande, ongezouten noten, bij voorkeur biologisch.

Lees ook: Een opgeblazen gevoel door noten? Dit kun je doen…

Boordevol omega 3

Noten zijn een uitstekende bron van gezonde vetten. Walnoten bevatten bijvoorbeeld 57% onverzadigde vetten. Daarnaast bevatten noten anti-oxidanten, vitaminen en mineralen. Amandelen bevatten bijvoorbeeld magnesium, kalium, mangaan, koper, calcium en vitamine E.

Hoeveel noten per dag?

Noten zijn gezond, maar ik zou ze ook weer niet de hele dag eten. Het gaat om balans in je eten, zoals je ontdekt in het Blije Darmen Voedingsplan.  Hoeveel noten kun je per dag eten? Mijn advies is om s ochtends een handje noten bij je ontbijt te nemen, bijvorbeeld walnoten. En ’s middags als snack nog een handje gemengde noten. Wissel dit eens af met bijvoorbeeld een handje amandelen of pistachenootjes.

Sommige mensen zijn allergisch voor noten, kies dan andere bronnen van gezonde vetten, zoals avocado, chiazaad, hennepzaad en pompoenpitten. Het gaat om de totale balans van de juiste koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten en daar past een handje noten heel goed in. Je lichaam zal je dankbaar zijn. Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan! Er zal een wereld voor je open gaan…

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Denk jij ook dat je van noten dik wordt? Hoeveel noten eet jij per dag en wat eet je dan? Laat hieronder je reactie achter dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Bereik een doorbraak in je gewicht

Ontdek hoe je Succesvol Afvalt met de Intermittent Fasting Kuur en bereik een doorbraak in je gewicht.

JA, IK WIL EEN DOORBRAAK IN MIJN GEWICHT >>

"Ik ben supertrots dat ik het gehaald heb en wil graag doorgaan."
Daniëlle

"We zijn nu 6 weken verder en ik ben stug door gegaan. Ik ben super blij je te kunnen vertellen dat ik nu 10 kilo en 6% vet kwijt ben!! Ook qua omvang ben ik enorm afgevallen. Daar ben ik heel trots en blij mee"
Janneke