Deze week ontving ik een aantal nieuwe klanten in mijn praktijk die heel weinig eten, maar geen gram lichter worden. Hoe komt het dat je niet afvalt terwijl je voor je gevoel zo weinig eet? En wat kun je er aan doen? Vandaag geef ik je een paar belangrijke tips die je direct in de praktijk kunt brengen.

Lees ook: De sleutel tot automatisch afvallen – 7 tips.

Tip 1: Stop met weinig eten en ga echt gezond eten (gooi alle light-producten weg)

Ik val maar direct met de deur in huis: als je wilt afvallen, ga dan gezond, uitgebalanceerd eten en stop met diëten! Haal je koelkast leeg en gooi alle light-producten, sauzen en kant-en-klaarmaaltijden weg. Dit kun je nu meteen doen…  Gooi ook die light-drinkyoghurt weg, de vifit, yakult, cola light, halvarine light…

Kijk ook even in je andere kastjes en gooi alles met suiker of kunstmatige zoetstof ook weg.

Zo, dat ruimt lekker op. Vul nu je koelkast en voorraadkasten met gezond eten. Weet je niet waar je moet beginnen? Start dan met het Buikvet Burner Programma.

Tip 2: Ga serieus trainen (op elke leeftijd) en activeer je vetverbranding

De meeste mensen rommelen maar wat aan met hun training en proberen er op eigen houtje iets van te maken. Sommigen vinden dat ze al goed bewegen door één keer week een paar yoga-oefeningen te doen. Anderen zijn al tevreden over een paar keer per week wandelen of fietsen.

Maar dat is in niet voldoende. Goed bewegen is belangrijk om een mooie vorm in je lichaam te krijgen, het is goed voor je gewrichten en voor je hart én het activeert je vetverbranding. Ook op oudere leeftijd.

Ik krijg vaak mails van mensen die zichzelf te oud vinden om nog te bewegen. Of ze sporten niet meer omdat ze last hebben van hun knieën, van hun rug of schouder. Maar wist je dat je ook met dit soort blessures nog heel veel kunt doen?

Het is juist belangrijk om je lichaam te activeren en te versterken. Doe dit niet op eigen houtje, maar overleg met een sporttherapeut of fysiotherapeut of personal trainer wat je nog kunt doen en span jezelf in.

Zonder krachttraining verlies je spierkracht en spiermassa, ook gaan je gewrichten dan achteruit. Als je niet goed traint, verlies je zo’n 15% spierkracht tussen je dertigste en je tachtigste.

Dat maakt je niet alleen slap, het geeft je een “oude” houding en doordat je minder spieren hebt, verbrand je ook minder vet. Daardoor kom je dus sneller aan. Je hebt dus alle reden om echt serieus te gaan trainen, ook als je omgeving dat misschien overdreven vindt.

Ik heb meegemaakt dat mensen op latere leeftijd goed gingen bewegen en toch nog helemaal van langdurige blessures afkwamen. Het kan! Tegenwoordig lopen 80-jarigen een marathon en doen 90-jarigen aan gewichtheffen :-), dus leg de lat niet te laag voor jezelf.

Daarom zeg ik je: als je serieus wilt afvallen en het lukt niet, ga dan beter trainen! Ga in ieder geval krachttraining doen en laat je hierbij begeleiden door een sporttherapeut, personal trainer of via de video’s in het Buikvet Burner Programma.

Van huis uit zijn we in Nederland gewend dat trainen gratis is of bijna niks kost of simpel is. Je doet het erbij en maakt zelf wel even een schemaatje. Maar de wetenschap is enorm vooruit gegaan op dit punt.

Vroeger ging je gewoon onvoorbereid hardlopen en je zocht zelf uit hoe de apparaten werken in de sportschool. Daarom raken zoveel mensen geblesseerd en haken ze weer af.

Lees ook: Waarom is krachttraining beter dan hardlopen als je wilt afvallen?

Tip 3: Verminder de dagelijkse stress in je leven

Behalve goed eten en goed bewegen is het ook belangrijk de stress in je leven te verminderen. Want stress kan een belangrijke dikmaker zijn, hoewel sommigen juist afvallen door stress.

Het zou heel goed kunnen dat je niet afvalt omdat in je lichaam het stresshormoon cortisol veel te hoog is. De overvloed aan cortisol zorgt voor een stijging van insuline in je bloed. Daardoor daalt je bloedsuikerspiegel en krijg je een onweerstaanbare honger.

In tijden van stress kies je dan niet automatisch voor een gezonde salade. Nee, je voorkeur gaat dan uit naar junkfood (troost-eten), zoals koekjes en chips. Zo kan stress er dus voor zorgen dat je niet afvalt, ook als je over de hele linie weinig eet.

Geldt dit voor jou? Zorg dan dat je de hoeveelheid stress in je leven te vermindert. Volg een ademhalingstraining, ga op yoga, of schuif gewoon een paar taken van je bord. Zorg verder voor voldoende slaap. Je lichaam heeft rust nodig.

Samenvattend: Zo ga je weer afvallen…

Weinig eten is dus niet de beste manier om af te vallen. Het kan dan ook kloppen dat je voor je gevoel weinig eet en toch niet afvalt. Dat kan heel frustrerend zijn. Volg deze tips om het afvallen weer op gang te brengen:

  • Stop met weinig eten en jezelf uithongeren. Ga in plaats daarvan 21 dagen puur, natuurlijk eten op basis van Clean Eating.
  • Doe 3 keer per week een krachttraining met intervallen
  • Doe 1 tot 2 keer per week een cardio training met intervallen
  • Verminder de stress in je leven
  • Zorg voor voldoende slaap, zo’n 7 a 8 uur per nacht

Wil je hier meer mee doen? Kijk dan eens naar het Buikvet Burner Programma.

Als je deze tips opvolgt weet ik zeker dat je niet langer stil staat en in plaats daarvan weer gaat afvallen. Je lichaam is het waard.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Jouw Gezondheidscoach

PS: Welke tip is voor jou het meeste van toepassing? Laat het hieronder weten en schrijf er meteen bij welke stappen je gaat zetten. Dat is ook weer leerzaam voor anderen, alvast bedankt!

Bikini Body Kuur

Wil je snel maar wel op een natuurlijke manier afvallen? Volg dan de 4-fasen methode van de Bikini Body Kuur...

SNEL AFVALLEN
"Ben al bijna 4 kg kwijt! In 9 dagen! Ben helemaal blij"
~ Emmie
"Ik voel me super! Alle zomerjurken passen weer. :-)”"
~ Neeltje
"Inmiddels ben ik 5.4 kilo kwijt en m’n vetpercentage is ruim 3% minder. Maar nog belangrijker is dat mijn taille een stuk smaller is geworden. Ik ga op deze voet verder, dit patroon bevalt mij wel. Ik vond de motivatie tips iedere dag in m’n mail ook erg handig!"
~ Claudia