Gestopt met roken? Zo voorkom je dat je aankomt

Suzan roept mijn hulp in. Ze is gestopt met roken en merkt dat ze steeds meer aankomt, terwijl ze naar haar idee wel gezond is gaan eten. Waar kan dat aan liggen? In dit artikel analyseer ik Suzan’s voedingspatroon en geef ik haar tips. Misschien help ik ook jou hiermee, want ik weet dat veel rokers en ex-rokers bang zijn om aan te komen.

Suzan: “Ik blijf maar aankomen en ik baal als een stekker. Want naar mijn idee eet ik gezond. Snap jij waarom ik steeds dikker word??”

Ik heb Suzan gevraagd een dag op te schrijven wat ze eet:

  • Ontbijt: yoghurt met cruesli
  • Tussen acht en tien (“honger, honger, honger”): volkoren boterham met kip
  • Om half twaalf: twee volkoren boterhammen met kaas
  • Om 13 uur: een boterham met kaas
  • Tussendoor een stengel bleekselderij
  • Vier uur: een gekookt ei
  • ‘s avonds: 300 gr groente, stukje mager vlees en rijst of pasta

Allereerst natuurlijk mijn complimenten voor Suzan dat ze is gestopt met roken. Ik heb zelf nooit gerookt, maar ik weet dat het ontzettend moeilijk kan zijn om te stoppen. Het vraagt karakter en doorzettingsvermogen vraagt. Top!

Daardoor weet ik ook dat ex-rokers relatief makkelijk aanpassingen in hun eetpatroon kunnen doorvoeren, omdat ze de discipline kunnen opbrengen. Zoals Suzan ook. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wat gezond is en daar gaat het vaak mis.

Suzan begreep niet waarom ze steeds dikker wordt en ik denk dat veel mensen ongeveer op deze manier eten. Maat het kan een stuk gezonder. Lees hier mijn advies.

Hoe voorkom je dat je dikker wordt als je stopt met roken?

Veel mensen die stoppen met roken komen ongemerkt aan. De oorzaak is een verstoorde vetstofwisseling in combinatie met meer eten of snoepen om het roken te vergeten. Vaak is de oorzaak ook te veel brood eten zoals in het geval van Suzan. Daardoor krijg je pieken in je bloedsuikerspiegel en heb je een paar uur later weer honger.

Vroeger pakte je op dat moment een sigaret waardoor de honger verdween. Maar als je niet meer rookt grijp je dan snel naar iets te eten: snoep of weer een boterham, zoals in het geval van Suzan. Hierdoor krijg je opnieuw een piek in je bloedsuikerspiegel en zo houdt dit systeem zichzelf in stand en bevorder je de vetopslag.

Je kunt deze vicieuze cirkel heel makkelijk doorbreken, door andere keuzes te maken. Je blijft dan zonder honger op gewicht, ook als je stopt met roken.

Ben jij ook gestopt met roken, of wil je dat gaan doen? Volg dan deze tips voor gezonde ontbijten en lunches zodat je zonder honger je dat zwembandje snel weer kwijt raakt:

3 Tips voor je ontbijt als je bent gestopt met roken

Ik merk dat veel rokers beginnen met koffie en eigenlijk slecht ontbijten. Als je bent gestopt is het daarom belangrijk direct je ontbijt aan te pakken. Dat maakt je de hele dag sterker. Zorg dat je gevarieerd eet, dus niet elke dag hetzelfde en zeker geen brood.

Wissel bijvoorbeeld deze 3 ontbijten af en je zult merken dat je buikvet snel verdwijnt:

1. Maandagochtend: een avocado-banaan smoothie met amandelmelk en hennepzaad, ook kinderen vinden dit heerlijk.
2. Dinsdagochtend: het gezonde havermoutontbijt, gekookt in water, met walnoten, fruit, chiazaad of lijnzaad
3. Woensdagochtend: Biologische roerei met spinazie

3 Tips voor je lunch als je bent gestopt met roken

Bij de lunch zie ik vaak dat mensen veel te veel brood eten en veel te weinig groente, eiwitten en gezonde vetten. Geen wonder dat je steeds dikker wordt en steeds minder energie voelt. Het is verleidelijk om steeds weer brood te eten, maar probeer de komende dagen eens deze lunches. Je zult merken dat het zwembandje rond je taille verdwijnt en dat je veel energie voelt en geen last hebt van de middagdip:

1. Maandagmiddag lunch: Neem een gemengde salade rijkelijk gevuld met verschillende groentes, pompoenpitten, ansjovis, avocado en met een dressing van olijfolie en appelazijn. Sommige mensen laten de olijfolie weg om af te vallen, maar dat is juist niet goed.

Je lichaam heeft gezonde vetten nodig om vet te verbranden. Dus neem lekker wat olijfolie over je salade. Zit je op kantoor? Neem dan je salade mee in een koeltasje. Superhandig.

2. Dinsdagmiddag lunch: Maak de avond van tevoren een lekkere bieten-quinoa-salade met een beetje feta en neem die mee als lunch. Heerlijk!

3. Woensdagmiddag lunch: Voor de afwisseling neem je dan op woensdag de Japanse salade met avocado, nori en sesamzaad. Zo krijg je weer andere voedingsstoffen binnen en stimuleer je maximaal je verbranding. Nori bevat jodium, dat is goed voor je schildklier.

Kies elke dag voor de gezonde ontbijten en lunches die ik noem, en laat het brood eens een tijdje weg. Je zult merken dat je niet aankomt ook al ben je gestopt met roken en dat je geen honger hebt. Varieer uiteraard ook je avondmaaltijden en neem ‘s avonds vooral veel groente, met een eiwitbron zoals tempeh of kip en geen rijst, pasta of aardappelen meer.

De turbo-aanpak om het dikker worden te stoppen

Je kunt ook kiezen voor de turbo-aanpak om het dikker worden te stoppen, waarbij je complete maaltijdplannen krijgt en precies ontdekt hoe je het beste kunt eten, zonder honger.

Begin dan vandaag nog met het Bruisen van Energie Plan.

Zet vandaag de eerst stap

Ben je gestopt met roken? Begin dan vandaag nog met de tips uit dit artikel op te volgen. Je zult merken dat je niet verder aankomt en dat je je buikvet wegwerkt op een gezonde manier. Je stofwisseling verandert en de trek in brood en zoetigheid verdwijnt. Zo houd je het stoppen met roken ook makkelijker vol!

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Ben jij ook gestopt met roken en daardoor aangekomen? Of juist niet? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

74 gedachten over “Gestopt met roken? Zo voorkom je dat je aankomt”

    • Hi Elly,

      Je smaak wordt zeker beter, als je stopt gaan je smaakpapillen weer werken. Ben je zelf een roker geweest?

      Groetjes,

      Thecla
      Team Inge van Haselen

      Beantwoorden
  1. Ik ben 6 jaar geleden gestopt met roken en tegelijkertijd ook de suiker in de koffie achterwege gelaten. In het begin ben ik 7 kilo bijgekomen, niet zozeer vanwege snoepen, wel meer eten, maar vooral door sojamelk te drinken. Sinds ik die niet meer consumeer en veel meer groenten eet, weeg ik op dit moment paar kilo minder dan in mijn rokerstijd. Vooral opletten wat je eet. En geen voedsel dat uit de fabriek komt met een overdosis aan E-nummers. Pure groenten, fruit, kruiden, pitten, zaden, vette vis en wit vlees.

    Beantwoorden
    • Hallo Maria,

      Yoghurt zorgt bij veel mensen voor spijsverteringsproblemen en verstoort hierdoor je vetstofwisseling. Je kunt beter kiezen voor echte voeding, onbewerkt en vers. Denk bijvoorbeeld aan een goed gevulde soep of een salade.

      Wat eet je nu zoal op een dag?

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

      Beantwoorden
  2. Hallo allemaal,

    Eind van deze maand ben ik 4 jaar gestopt met roken, na 34 jaar gerookt te hebben als een ketter (4 pakjes shag = 200 sigaretten per week).
    Nadat ik stopte, kwam ik snel aan, zo’n 4-5 kilo. Dat schijnt normaal te zijn vanwege verandering in stofwisseling.
    Ik kwam echter veel meer aan door het snoepen en meer eten. Daar moet je opletten, ik hoor niets over dat Suzan ‘s avonds nog snoept of lekkere chips eet zoals ik deed. Een biertje erbij en alles is compleet.
    Uiteindelijk woog ik 11 kilo meer dan toen ik nog roker was.
    Ik ben gezonder gaan eten en meer gaan bewegen (sportschool) en ben nu nog 4-5 kilo zwaarder dan toen ik nog rookte.
    Uiteindelijk is het dus het eetpatroon wat na het stoppen met roken moet worden aangepakt.
    Succes.

    Beantwoorden
    • Hallo Rijk,

      Hartstikke goed dat je al 4 jaar gestopt bent met roken! Bedankt voor je aanvulling. Daar hebben andere mensen ook weer wat aan 🙂

      Groetjes,
      Cynthia
      Team Inge van Haselen

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Ja, stuur mij gratis de 7 Gouden Voedingstips voor Gezond Afvallen

Gezonde
close-link

Ja, stuur mij gratis de 7 Gouden Voedingstips voor Gezond Afvallen

Gezonde
close-link

Ontdek hoe je buikvet verdwijnt...

Gezonde
Vraag gratis de Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan
Je kunt je elk moment weer uitschrijven.
close-link
Gezond afvallen?

Gezonde
Ontdek hoe je buikvet verdwijnt

Vraag de gratis Voedingsspecial aan:
Je kunt je elk moment weer uitschrijven.
close-link
Gezond afvallen?
Send this to a friend