Ik merk in mijn praktijk dat veel mensen gewend zijn ’s avonds na de avondmaaltijd nog wat te eten. Bijvoorbeeld een koekje bij de thee, een schaaltje yoghurt na het sporten of een wijntje met wat borrelnootjes.

Sommigen denken dat ze echt honger hebben, anderen vinden het gewoon gezellig. Is ’s avonds laat eten nou zo erg? Ik denk van wel, zelfs als je iets gezonds eet. Het activeert je vetopslag en je spijsvertering heeft rust nodig. Lees nog even door.

Lees ook: Pak even de centimeter… en meer over buikvet

“Een calorie is een calorie” is achterhaald

Diëtisten volgden vroeger, en nu soms nog steeds, de theorie van “een calorie is een calorie“. Het maakt volgens deze theorie niet uit welke voeding je op welk moment eet, als je totale calorie-inname maar niet boven je calorie-verbranding komt.

In die redenering kun je overdag weinig eten, bijvoorbeeld Activia met zoetstof of eierkoeken en dan ’s avonds chips of een blokje kaas.

Zo kom je in totaal aan weinig calorieen. Behalve dat dit heel ongezond is, werkt het ook niet. Je lichaam is geen simpele calorieënteller, maar een complex systeem dat gevoelig is voor de kwaliteit van je voeding.

Lees ook: 5 Redenen waarom je nooit meer calorieën hoeft te tellen…

Je lichaam verwerkt de ene calorie anders dan de andere. Dat heeft te maken met de combinatie waarin je de calorieën binnen krijgt. Simpel gezegd: van 100 calorieën broccoli word je niet dik, omdat de broccoli zoveel andere gezonde voedingsstoffen bevat, maar van 100 calorieën appeltaart wel.

Je stofwisseling werkt ’s avonds anders

Daarnaast verschijnen nu de eerste wetenschappelijke studies waaruit blijkt dat ’s avonds eten je vetopslag meer stimuleert. Ook als de proefpersonen in totaal op een dag precies hetzelfde eten. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam door Joelle Oosterman.

De extra vetopslag ’s avonds heeft te maken met je biologische klok. Daardoor is je stofwisseling ’s avonds anders en activeer je meer je vetopslag als je wat eet. Het is nog een belangrijke reden om af te kicken van de gewoonte om ’s avonds nog wat te eten. Ik geef je verderop 7 tips hoe je dat aanpakt.

’s Avonds nog wat eten activeert je vetopslag

Ook steeds meer studies in het buitenland wijzen uit dat de timing van wat je eet effect heeft op je vetverbranding dan wel vetopslag. De Washington Post geeft een mooi overzicht van de stand van zaken. Je lichaam slaat de calorieen die je ’s avonds eet meer op als vet in plaats van ze te verbranden. Dat kan leiden tot gewichtstoename en een hoger bloedsuikergehalte in je bloed, wat weer kan leiden tot diabetes.

De reden voor het verschil in verwerking van voeding is nog niet precies bekend. Nader onderzoek vindt nog plaats naar het bestaan van zogeheten “klokgenen” en hoe je biologische klok je spijsvertering beinvloedt. Het zou te maken kunnen hebben met je lichaamstemperatuur, het verloop van biochemische reacties, wisselende hormoonlevels, fysieke activiteit en je spijsvertering.

Maar waarom zou je wachten op dit aanvullende onderzoek? Je kunt nu al afkicken van ’s avonds snacken en snaaien met de 7 tips die ik je verderop geef.

’s Avonds eten maakt je sneller oud

Er is waarschijnlijk nog een andere reden waarom ’s avonds laat eten ongezond is, zelfs als je iets gezonds eet. Niet alleen activeer je je vetopslag als je ’s avonds laat nog eet, maar het bevordert mogelijk ook de veroudering, zegt Dr. Mercola van het American College of Nutrition en een groot voorvechter van Clean Eating.

Je stofwisseling heeft rust nodig

’s Avonds heeft je lichaam minder energie nodig. Als je dan toch gaat eten kunnen je cellen de verwerking van deze energie niet aan en raken mogelijk jbeschadigd door een overschot aan radicalen, mogelijk raakt zelfs ook je DNA beschadigd. Wetenschappers vermoeden dat dit proces bijdraagt aan versnelde veroudering, aldus Dr. Mercola.

Het inzicht dat je stofwisseling rust nodig heeft wint steeds meer terrein. Daarom neemt de populariteit van intermittent fasting (met tussenpozen vasten) ook toe. Ik ben daar een groot voorstander van.

Lees ook: Gezond afvallen? Probeer intermittent fasting

Je neemt dan ’s avonds na je maaltijd niets meer tot de volgende ochtend. Probeer 12 uur niet te eten en verleng die periode tot 16 of 18 uur. Doe dat één keer per week. Het is heel goed voor je gezondheid en voor je gewicht.

Waarom heb je zin om ’s avonds laat te eten?

Waarom is ’s avonds laat nog wat eten dan toch zo normaal? Wetenschappers zien vier belangrijke redenen:

  • ’s Avonds eten zit in onze oergenen

    Mogelijk zit de behoefte aan het ’s avonds laat eten van zoete, zoute en vette hapjes diep in onze genen. Het zou stammen uit de tijd dat onze voorouders te maken hadden met schaarste. ’s Avonds was het dan het meest efficient om zoveel mogelijk brandstof op te slaan. Zodat onze voorouders direct op pad konden als dat nodig was.

    Deze oerprogrammering zou de behoefte aan zoete, zoute en vette voeding ’s avonds verklaren. Maar we leven niet meer in de oertijd… In onze moderne maatschapij is extra brandstof opslaan niet meer nodig.

  • De prestatiemaatschappij en stress

    Iets anders wat mogelijk mee speelt in onze moderne maatschappij is dat we aan het eind van de dag en in de avond nog moeten presteren.

    Ons lichaam is eigenlijk geprogrammeerd om aan het eind van de middag gas terug te nemen, maar wij moeten nog een deadline halen of een vergadering bijwonen of een andere prestatie leveren. De stresshormonen die dan vrijkomen stimuleren ook dat je nog wat gaat eten.

  • Emo-eten uit verveling of eenzaamheid

    Een derde reden is emo-eten uit verveling of eenzaamheid. Als je ’s avonds op de bank zit, is het verleidelijk om een zak chips op te trekken. Zorg dat je ’s avonds iets leuks te doen hebt.

  • Gezelligheid en sociale druk

    Een vierde reden, die steeds belangrijker wordt is gezelligheid en sociale druk. Tegenwoordig is er elke dag wel iets te vieren en elke avond wel een reden om een wijntje te drinken en wat hapjes te maken.

    Daar houd ik zelf ook enorm van :-), maar niet elke avond. Ik beperk het tot het weekend of speciale gelegenheden. Dan kun je er ook meer van genieten en je past beter in je kleren en je voelt je veel fitter en gezonder.

Hoe voorkom je dat je ’s avonds gaat snacken?

Ik hoop dat ik je heb kunnen overtuigen om ’s avonds na je avondmaaltijd niet meer te eten. Voor je lichaam is het beter en als je lekker in je kleren wilt passen en de hele dag energie wilt voelen dan is dat een simpele stap. Maar hoe pak je dat aan? Ik geef je 7 tips:

7 tips om van ’s avonds eten af te komen:

1. Zorg dat je overdag goed clean eet zoals in Je Body In Balans. Dat wil zeggen dat je voldoende eet en in de juiste balans tussen eiwitten, vetten en koolhydraten. Ga dus niet hongeren overdag, zoals ik veel mensen zie doen, maar eet gezond.

Je lichaam krijgt dan voldoende voedingsstoffen binnen en je hebt geen pieken in je bloedsuikerspiegel. Dit voorkomt de hongerdip aan het eind van de middag en remt de behoefte aan eten later op de avond.

Een richtlijn is om 3 uur voordat je gaat slapen niet meer te eten. Sommigen adviseren zelfs om 6 uur niet te eten voordat je gaat slapen, maar dat haal ik zelf ook niet. Je geeft je spijsverteringssysteem rust en hebt geen extra vetopslag.

2. Haal geen junkfood in huis, dus geen koekjes, snoepjes, chips, cola, kant-en-klare pizza’s en dergelijke. Het helpt als je het niet in huis hebt.

3. Ga meer sporten. Het blijkt dat sporten een neutraliserend effect heeft op je bloedsuikerspiegel, waardoor je in de avond minder snel een hongeraanval krijgt.

4. Zoek een bezigheid voor de avond, waarbij je niet met hapjes en drankjes op de bank zit en niet aan eten denkt, maar actief bezig bent.

5. Sla je toetje over. Veel mensen hebben de gewoonte om ’s avonds een toetje te eten. Dat zorgt voor pieken in je bloedsuikerspiegel waardoor je later op de avond weer honger krijgt.

Het is even wennen, maar het niet meer eten van toetjes helpt en je kunt het snel leren heb ik gemerkt bij mijn klanten. Bewaar het eten van toetjes voor speciale gelegenheden, dan kun je er ook meer van genieten.

6. Probeer niet “cold turkey” af te kicken, maar doe het in kleine stappen. Begin bijvoorbeeld met 2 avonden per week niet meer te eten na je avondmaaltijd en bouw het langzaam op. In mijn programma’s, zoals het Buikvet Burner Programma, vind je motivatie-modules om je hierbij te helpen.

7. Houd een voedingsdagboek bij (zoals in het Buikvet Burner Programma). Alle veranderingen beginnen met bewustwording. Als je ziet wat je allemaal eet en drinkt en als je doorkrijgt waarom en wanneer je gaat snaaien en snacken, dan kun je je gewoontes gaan veranderen. Elke verandering begint met een kleine eerst stap.

Afkicken?

Heb ik je overtuigd dat je ’s avonds laat beter niet meer kunt eten? Ik hoop het :-). Ik weet uit eigen ervaring en van mijn klanten dat het moeilijk is om deze gewoonte te veranderen. Maar het kan met de 7 tips die ik je hierboven heb gegeven! Daar heb ik veel bewijzen van gezien.

Als je eenmaal om bent, zul je merken dat je zoveel meer energie voelt! En zoveel lekkerder in je kleren past. Het is een kwestie van je geest er op instellen en stap voor stap je gewoontes veranderen. Je kunt het en je lichaam is het waard.

Ik hoop dat ik je hiermee weer een stap verder help naar jouw Gezonde Lifestyle.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Jouw Gezondheidscoach

PS: Ben jij gewend om ’s avonds nog wat te eten? Wat neem je dan? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Ontgiften, afvallen en meer energie?
Wil je ontgiften, afvallen en meer energie? Doe dan de 10 Dagen Detox Kuur!
ONTGIFTEN EN MEER ENERGIE >>

"Ik voel me fit en heb veel energie en geen behoefte aan extra's of iets van suiker. Dus helemaal top!!"
- Jacqueline

"Resultaat 2,5 kg minder, platte buik weer terug, minder vocht vasthouden. Het was goed vol te houden en ga nu lekker door met natuurlijk eten"
- Monique

"Dag 7 van 10 dagen detox, ik voel mij TOP"
- Katja

De resultaten variëren per persoon en hangen van je inzet en situatie af.